Cykelrengöring i badrum

Cykelrengöring i badrum
Säger bara kemiskt ren bensin, bra till det mesta utom groggen. Blir så strävt. Det dunstar bort snabbt så inget blir kvar!

Jag har hela 3 krukväxter, badar inte med cykeln, men jag är singel ändå.
Kära doktorn, vad är det för fel på mig då?

Cykelrengöring i badrum
När vi nu ändå är inne på ämnet kan jag inte låta bli att lägga in den här bilden igen ;)

bad.JPG

Cykelrengöring i badrum
anki skrev:

> När vi nu ändå är inne på ämnet kan jag inte låta bli att lägga
> in den här bilden igen ;)
>
Hehee... Det finns bra sätt och mindra bra sätt att göra rent cykeln! Fin bild!
(Framnavet kan ju inte må så bra av det där (svårt och se om det är under vattenytan?))

Cykelrengöring i badrum
Inspererad av denna tråden har jag börjat göra rent golvet i köket som har blivit utsatt för en del cykelmek den senaste tiden. Kör med vatten, diskmedel och kökssvamp, blir så fint att det nästan är roligt att se smuttsen försvinna.

/Pontus

Cykelrengöring i badrum
Jag vill inte rekomendera denna behandling men......

Efter ett flertal riktigt skitiga rundor med min förra MTB som numer är en pendlarhoj doppades densamma i den sjö runt vilken vi hade cyklat. Cykeln inhandlades 96 och har doppats i alla fall ett tjugotal ggr. Ännu så länge har jag inte haft några problem men vare sig fram eller baknav. Tramplagret klagade lite för ett år sedan men efter att LBS hjälpt mig och fettat in det igen har den rullat ytterligare närmare 100 mil utan några problem.

Saker tål nog mer än man tror. En sak som jag dock noterat är att flytten från det vintervägsaltfria Umeå till det mer saltliberala Växjö inneburit att samtliga delar på cykeln snabbt får en pikant rostton om olja saknas. Detta var sällan ett problem i norrland så jag räds nog salt mer än vatten.

Men som sagt jag skulle inte rekomendera att doppa cykeln för det.

;~}

Cykelrengöring i badrum
Markus F skrev:
> Dajja: Så här i efterhand så är torrborstningen bra, det blir mindre
> skit som kan blandas med avfettningsmedel och olja och rinna ner
> på golvet. Lättare att sopa upp det från golvet innan. Allt löst ska
> bort innan man börjar göra rent drivpaketet.

Med en fin arkeolog-borste kanske man kan förhindra repor. Har alu-ram med dålig lack *skickar onda ögat på min Giant*. Men tanken "Allt löst ska bort innan man börja rengöra" instämmer jag med. Frågan är bara hur "långt" man ska gå.

> (för övrigt, jag hade nog fått 100 000:- mer för lägenheten om jag inte hade
> haft mina cyklar. Mekstället som välte på parketten, ovannämnda badrum,
> däcksavtryck i arbetsrummet, pedaler som har repat tapeterna, oljestänk i
> hallen. Kanske bäst att hålla tyst med det för din sambo;-)

När jag väl blir ihop med någon *bitter bitter martyrpoäng* ;), så ska jag hålla tyst om det :D

/Dajja

Cykelrengöring i badrum
Simon: Jag tror inte att det är krukväxterna det är fråga om... snarare att din pojkvän in spe måste konkurrera om uppmärksamhet med din cykel :D

/Dajja

Cykelrengöring i badrum
Rippa: Reality check på Simon :)

I teorin borde inte jag heller vara singel, men jag är det. Fast det spelar ju ingen roll -- min cykel står bredvid min säng, så jag slipper somna själv.

/Dajja - framstår som väldigt desperat

Cykelrengöring i badrum
Vill bara tacka alla för tipsen om hur den enklaste rengöringen i badrummet skulle gå till. Speciellt Mikael G; kom ju på att min mamma säljer sånt till företag. Dumskalle man är :)

Acrid: att trådar spårar ur efter ca 30 inlägg kan väl ses som en naturkonstant? :P

/Dajja

Cykelrengöring i badrum
Tvättar cykeln med slang utanför huset, och tar senan in den och torkar av med tarsa det som blir kvar.. oj oj vad den skiner efter! :P

Cykelrengöring i badrum
Nej, det var allt för mycket att läsa, orkar inte plöja igenom hela tråden... ;-)

Måste bara tillägga att AVFETTNINGSMEDEL inte har att göra i närheten av cykeln. Enda gången jag använder avfettning är på kedjan, när den är loss och ligger i en plastburk. Det behövs egentligen inte heller någon såpa eller schampo, rent vatten är minst skadligt. Blandar man i tvättmedel så kommer vattnet att krypa in mkt lättare i lager och springor. Efter en ren vattentvätt så är det bara att ta en trasa/hushållspapper och eftertorka lite, sen är cykeln både torr och ren.

Om ni har problem med att få rent fälgarna så finns en enkel lösning. Antar att vi nu pratar om den där svarta sörjan som kommer från V-bromsklossar, som både däcket och fälgen är täckt av efter en tur i det blöta. Det går fint att få bort med RENT vatten, använd en disksvamp med sån där grön scotchbrite sida. Det är bara att gnugga lite, spola, gnugga lite till och det är helt rent. Om du tvättar cykeln med vatten efter varje träningsrunda så behövs inte ens svampen, det räcker med en gammal diskborste. Så länge inte skiten torkar och sätter sig så är det bara att spola av samtidigt som man borstar lite.

/Leo

Cykelrengöring i badrum
*pust* vilken lång tråd och vi som avverkade cykeltvättning redan i den här tråden (som -helt osannolikt- inte handlade om det från början):
<http://happymtb.org/forum/read.php?f=1&i=10255&t=10255>

Cykelrengöring i badrum
AJ skrev:
"Jag tror nog att den smuts som kräver avfettning, har ni själva åsamkat genom att smörja in kedjan med enorma mängder olja."

Ja. Tyvärr har jag slarvat alldeles för ofta med att smörja för stora mängder på redan skitiga kedjor.

Tillägg: Som ni säkert redan har förstått så har jag ingen hemma hos mig som har åsikter om var och hur jag tvättar cykeln. Jag inser naturligtvis att alla inte har den friheten ;-)

Post &Auml;ndrad (04-04-29 11:33)

Cykelrengöring i badrum
Markus F skrev:

> AJ skrev:
> "Jag tror nog att den smuts som kräver avfettning, har ni
> själva åsamkat genom att smörja in kedjan med enorma mängder
> olja."
>
> Ja. Tyvärr har jag slarvat alldeles för ofta med att smörja för
> stora mängder på redan skitiga kedjor.

Lagom är bäst, men vad är lagomt? Som när man limmar eller löder, "bäst å ta lite extra så det sitter"... fast man egentligen innerst inne vet att det kan bli tvärtom!

Kanske en liten Kedje-smörjar-kurs?
HUR många droppar behöver kedjan när den är så att säga snustorr?
VAD för slag olja ska man ha?

Post &Auml;ndrad (04-04-29 09:07)

Cykelrengöring i badrum
bruse: Du är inne på rätt spår redan, lagom olja är bäst. Men efter att du oljat in kedjan och vevat runt den några varv så torkar du av kedjan med papper/trasa. Själv gillar jag inte droppflaskor alls, det tar tid att droppa på kedjan... Jag använder FinishLine XC Green spray flaska, lagom trögflytande olja som skummar ur pipen under tryck. Fördelas perfekt på kedjan, kryper in överallt. Torka av överskottet som sagt, det är inne i länkarna det gör nytta - inte utanpå som skitsamlare.

/Leo

Cykelrengöring i badrum
Leo: Så det gör inge om det råkar bli lite för mycket, bara man torkar rent överskottet?

Då ska jag köra avfettar, å få bort kletet runt växeldreven, å börja om då. Tack för alla tips.

Den där FinishLine XC Green - duger den året om? Var hittar man den? Varför är den så bra?

Cykelrengöring i badrum
bruse: exakt, bara att torka bort det som ligger utanpå. FL XC duger året om, använder endast det, håller för både vinsterslask som sommarlånglopp. Cykel City har haft det, annars har de Motorex Wet Lube spray som är något liknande.

/Leo

Cykelrengöring i badrum
Leo: tack! Motorex Wet Lube har jag, droppflaska. Menar du att det är bättre med spräj? Varför det? (jag håller på å lär mig, därav alla frågor).

Duger deras Bike Clean som avfettning? Eller en såndär kedjetvättare man hänger på?

Cykelrengöring i badrum
bruse: iaf så fördelar sig oljan som "skum" med Finish Line sprayen, helt olikt från droppflaskans klara droppar. Det jag tycker är fördelen är just att det skummar, det känns som om det går åt mycket mindre olja och att det går fort att spraya kedjan. Vet inte hur Motorex sprayen uppför sig, men skummar den också så är det nog ett bra köp det med. :-)

Enda gången jag avfettar något är som sagt när kedjan börjar bli skiten, då använder jag Biltemas 5 litersdunk med avfettning, inte den miljövänliga utan den "riktiga". Billigt, effektivt, farligt... Använder gamla diskhandskar, för det är inget vidare bra för händerna, samt ha bra ventilation när du slaskar med sånt.

Kedjetvättare som man hänger på är bättre än inget, har dock inte själv någon sådan.

/Leo

Cykelrengöring i badrum
Kan nämna den metod min gamle far (som tillhör den gamla icke miljömedvetna generationen) bestämt hävdar är den bästa för cykelrengöring. Man laddar en kompressor spruta med vanolen (en variant på fotogen) och blåser på cykeln och spolar sedan av med vatten. Satan vad rent det blir! Att sedan allt biologist dör i en radie runt cykeln får man ha överseende med:) Som sagt, effektivt men inte att rekomendera!

Cykelrengöring i badrum
Det låter som rena dödsbehandlingen att dimma vanolen/fotogen över hela cykeln med sprutan till kompressorn, för att sedan skölja bort det. Det är ju kraftigt fettlösande och lär tränga in fint i lager och nav.

Tillbaka
Topp