Cykelreparationsböcker

Cykelreparationsböcker
Och så har Cykloteket i Stockhom en bok. Har själv inte kollat i den, men den heter Mekhandboken. Simon(a) eller någon annan här kanske har koll på om den är bra?

Cykelreparationsböcker
Har sökt men inte hittat nåt vettigt!

Därför frågade jag om någon visste. Sen skall den helst innehålla lite mer avancerade saker också. OM det finns alltså.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelreparationsböcker
Har hittat lite fina böcker på antikvariat. "Den 10-växlade cyekln" är min favorit. Mycket kan appliceras på modernare cyklar men man kan ju glömma information om skivbromsar. När jag tänker efter fanns det faktiskt bild på en räser med skivbroms (tidigt 80-tal?).

Annars finns Zinn:s "The art of mountainbike", den är informativ. Precis om Stronk skrev ovan.

Cykelreparationsböcker
Jag brukar förorda Tidens Cykelbok, gärna en äldre upplaga där Staffan Skott gottar sig i Campaväxlar och tubdäck. Här är ett smakprov ur hjulbyggarkapitlet:

Att bygga ett hjul

Det är inte alla cyklister som ger sig i kast med att själva bygga ett hjul. Dock är en cykelhandbok med pretentioner ofullständig utan ett kapitel om hur det går till.

Den som lärt sig att själv bygga ett hjul har naturligtvis de bästa förutsättningarna att handskas med hjulproblem - ekerbrott eller bara skevhet. Dessutom blir enligt all expertis de hjul som man själv byggt bättre än fabriksekrade hjul. Om man kör sönder ett hjul och därför måste byta fälg spar man många sköna slantar om man själv kan bygga upp hjulet kring det gamla navet, som antagligen är oskadat.
Skott, Staffan, Tidens Cykelbok, 1983, Kristianstad, sid 98

här är ett annat smakprov från kapitlet om utväxlingar:

Vad ska jag ha för utväxlingar?

Vilka utväxlingskombinationer bland de omkring hundratusen tillgängliga som man ska ha beror på:

- Vad det är för sorts cykling man ska ägna sig åt
- konditionen
- om man tänker ha packning
- vad det är för cykel
- vad växelapparaten rår med

En extrem kombination är 13-14-15-16-17 kuggar (13-18 om den är sexdelad). Det är vad man kallar en tempokrans, avsedd för tempolopp - tävlingar mot klockan då man startar en och en och ska hålla en jämn och stadig fart. Kombinationen 13-14-15-17-19 härovan är en vanlig krans för tävlingscyklister, när de inte väntar sig några våldsammare backar längs banan. Kombinationen 52-38 och 14-17-19-22-27 är ett exempel på en krans för långfärdscykling. Med 38-27, det vill säga 38 tum, klarar man de värsta backar utan elitkondition.
Skott, Staffan, Tidens Cykelbok, 1983, Kristianstad, sid 203

Illustrationerna är högklassiga - mycket tack vare en otrolig tecknare vid namn Rebour - till skillnad från senare upplagor och det är faktiskt underhållande att läsa en bok tillkommen innan MTB-boomen och försöka att sätta sig in i hur cykelfreaks som Skott tänkte och tyckte på den tiden. Det är även intressant att fundera på hur mycket som inte har förändrats i cykelfilosofi och kärlek till cykeln, trots många uppfinningar de senaste åren. När man t.ex. läser Skotts utläggningar om hur man sköter ett vevparti blir man nästan sugen på att skaffa ett sådant för att riktigt få njuta av att pyssla om varenda liten kula...

Cykelreparationsböcker
Jag köpte Cykloteket's "Mekhandboken" och den var ganska bra - om
man, som jag, är halvrookie på att mecka. Det var ganska bra bilder
men lite konstiga förklaringar ibland. Annars ganska pedagogisk.
(Väldigt mycket stavfel och särskrivningar men det kanske inte
spelar någon roll.) Ganska dyr också, 90 spänn.

Cykelreparationsböcker
Rekomenderar Biltemas handbok (Haynes). Modernt stuk på bilderna. "Tidens cykelbok" är också bra. Vet inte om det getts ut nån ny upplaga de sista åren, kan kännas lite gammaldags. Men den är läsvärd ändå.

/steen

Cykelreparationsböcker
Clas Ohlsson har Haynesboken lite billigare.

Har dessutom "Complete Bike Book" av Chris Sidwells på soffbordet eftersom den ser bra ut. Innehåller utöver mektip även genomgång av allt möjligt såsom kläder, hälsa, träning och teknik. Lite väl översiktligt och nybörjaranpassad men trevligt att bläddra i. Dessutom är inte Haynesboken i lämpligt skick att vara inomhus längre.

Cykelreparationsböcker
Cyklotekets mekhandbok köpte jag för 65 kr. Å den är perfekt för förstagångsmekaren. Den lär ut det absolut grundläggande, som justering av växlar osv. Jag tycker den va bra.

Cykelhanboken som Biltmea å Classe har, ska vara utgåva 4. 3 är för gammal, nämner knappt skivbromsar.

Cykelreparationsböcker
Alla jag hittills sett har varit undermåliga för bättre cyklar. Den bästa infon finns dels på webben, t ex http://www.parktool.com/repair_help/FAQindex.shtml och Sheldon Brown http://www.sheldonbrown.com/articles.html, hjälp finns också att få på Happy, många frågor här handlar ju om mekhjälp, eller på olika usenetgrupper, främst rec.bicycles.tech men även i alt.mountain-bike och swnet.sport.cykel kan man ofta få bra svar på knepiga frågor.

Per

Cykelreparationsböcker
Johan S jag har också ett exemplar av Tidens Cykelbok från tidig åttital. Jag har faktiskt byggt ett antal hjul efter den beskrivning som du nämner. En riktig kultbok.

Cykelreparationsböcker
Den Gamle skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan S jag har också ett exemplar av Tidens
> Cykelbok från tidig åttital. Jag har faktiskt
> byggt ett antal hjul efter den beskrivning som du
> nämner. En riktig kultbok.

Kul! Det har även jag gjort. Jag tycker liksom en del ovan att Parktools och Sheldon Brown är bra men ibland vill jag ha lite mysig kvällslitteratur i sängen och då passar det bra med pappershandböcker. Det är en annan sak att det är så klurigt att hitta på Sheldon Browns sida även om han, Bosse Bildoktorn och Staffan Skott står sig lika bra kultmässigt. :-)

Cykelreparationsböcker
Tack.... skall kika in på clas Olson någon dag och se om Haynes är lovande. Brukar meka med bilar själv så långt det går, så lite mekvana har man. Men jag har ju aldrig mekat med cykel så mycket. Däckbyte,lappning, byte av sadel mm. Bara småreparationer. Vill helst ha en bok som beskriver med bilder och text hur man plockar isär nav och dyl. så man kan serva sånt själv och spara en slant.
Meka är ju kul.

Cykelreparationsböcker
Jag har Haynes utgåva 3, den röda. Bläddrade i den blå, utgåva 4, en stor skillnad. I 3:an nämns bara skivbromsar i förbifarten. I den blå visar man hur man mekar med dom! Så köp inte 3:an, utan 4:e utgåvan om ni ska köpa den.

Zinn:s kommer ut med en ny utgåva i maj. Vänta tills dess, det ska jag, så får jag den nyaste utgåvan.

Cykelreparationsböcker
Hej, tar upp en gammal tråd igen.
Finns det någon reparationsbok som tar dom äldre cyklarna?
Jag kan mer eller mindre ingenting och jag vill kunna laga min cykel själv, så jag är ute efter en bra bok.
cykel jag har är en gammal Crescent (man växlar när man bromsar till på pedalerna, vet inte vad såna växlar heter..)

Cykelreparationsböcker
millax3 sa:
Jag kan mer eller mindre ingenting och jag vill kunna laga min cykel själv, så jag är ute efter en bra bok.
cykel jag har är en gammal Crescent (man växlar när man bromsar till på pedalerna, vet inte vad såna växlar heter..)

Mja, de hintar ju om Staffan Skotts bok i tråden....;)

Cykelreparationsböcker
Marren sa:
millax3 sa:

den verkar helt klart intressant, innehåller den HUR man reparerar och lagar sin cykel så det inte bara är hur han tänkte kring allt och hur man gör ett eget hjul för det ska jag ju inte göra :)

Cykelreparationsböcker
millax3 sa:
Marren sa:
millax3 sa:

den verkar helt klart intressant, innehåller den HUR man reparerar och lagar sin cykel så det inte bara är hur han tänkte kring allt och hur man gör ett eget hjul för det ska jag ju inte göra :)
Jag återkommer, hittade ett ex på bokbörsen och får hem den inom kort...

Cykelreparationsböcker
Marren sa:
millax3 sa:
Marren sa:
millax3 sa:

Jag återkommer, hittade ett ex på bokbörsen och får hem den inom kort...

har du fått hem boken och kikat i den nånting än? :)

Tillbaka
Topp