Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att bygga ett hjul
Det är inte alla cyklister som ger sig i kast med att själva bygga ett hjul. Dock är en cykelhandbok med pretentioner ofullständig utan ett kapitel om hur det går till.
Den som lärt sig att själv bygga ett hjul har naturligtvis de bästa förutsättningarna att handskas med hjulproblem - ekerbrott eller bara skevhet. Dessutom blir enligt all expertis de hjul som man själv byggt bättre än fabriksekrade hjul. Om man kör sönder ett hjul och därför måste byta fälg spar man många sköna slantar om man själv kan bygga upp hjulet kring det gamla navet, som antagligen är oskadat.
Skott, Staffan, Tidens Cykelbok, 1983, Kristianstad, sid 98
Vad ska jag ha för utväxlingar?
Vilka utväxlingskombinationer bland de omkring hundratusen tillgängliga som man ska ha beror på:
- Vad det är för sorts cykling man ska ägna sig åt
- konditionen
- om man tänker ha packning
- vad det är för cykel
- vad växelapparaten rår med
En extrem kombination är 13-14-15-16-17 kuggar (13-18 om den är sexdelad). Det är vad man kallar en tempokrans, avsedd för tempolopp - tävlingar mot klockan då man startar en och en och ska hålla en jämn och stadig fart. Kombinationen 13-14-15-17-19 härovan är en vanlig krans för tävlingscyklister, när de inte väntar sig några våldsammare backar längs banan. Kombinationen 52-38 och 14-17-19-22-27 är ett exempel på en krans för långfärdscykling. Med 38-27, det vill säga 38 tum, klarar man de värsta backar utan elitkondition.
Skott, Staffan, Tidens Cykelbok, 1983, Kristianstad, sid 203
millax3 sa:Hej, tar upp en gammal tråd igen.
Finns det någon reparationsbok som tar dom äldre cyklarna?
Jag kan mer eller mindre ingenting och jag vill kunna laga min cykel själv, så jag är ute efter en bra bok.
cykel jag har är en gammal Crescent (man växlar när man bromsar till på pedalerna, vet inte vad såna växlar heter..)
millax3 sa:(man växlar när man bromsar till på pedalerna, vet inte vad såna växlar heter..)
Marren sa:millax3 sa:Hej, tar upp en gammal tråd igen.
Jag kan mer eller mindre ingenting och jag vill kunna laga min cykel själv, så jag är ute efter en bra bok.
cykel jag har är en gammal Crescent (man växlar när man bromsar till på pedalerna, vet inte vad såna växlar heter..)
Mja, de hintar ju om Staffan Skotts bok i tråden....;)
Jag återkommer, hittade ett ex på bokbörsen och får hem den inom kort...millax3 sa:Marren sa:millax3 sa:Hej, tar upp en gammal tråd igen.
den verkar helt klart intressant, innehåller den HUR man reparerar och lagar sin cykel så det inte bara är hur han tänkte kring allt och hur man gör ett eget hjul för det ska jag ju inte göra :)
Marren sa:Jag återkommer, hittade ett ex på bokbörsen och får hem den inom kort...millax3 sa:Marren sa:millax3 sa:Hej, tar upp en gammal tråd igen.
den verkar helt klart intressant, innehåller den HUR man reparerar och lagar sin cykel så det inte bara är hur han tänkte kring allt och hur man gör ett eget hjul för det ska jag ju inte göra :)