Cykelresa till Faro, Portugal

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum

gsb

Aktiv medlem
Sitter här och tittar på en cykelresa till Faro i södra Portugal och funderar lite över vägstandarden. Tanken är att vi ska cykla landsväg och jag funderar lite på om det är grusväg som gäller när man kommer ut en bit.

Nån som vet?

Jag har hyrt bil där i närheten. Har för mig att det var ganska fina vägar det mesta. Dock var det ganska små vägar med hyffsat mycket trafik och inte mycket till vägren.
/Erik

Har inte cyklat i direkt närhet till Faro men tillbringade ett par månader på jobb i Setubal strax söder om Lissabon. Hade med racern som jag var ute och cyklade på kvällar och helger. Min långa kvällsrunda gick förbi Fonseca (Periquita)...

Även rätt små vägar är asfalterade men räkna med rätt grov asfalt. Som vanligt är trafiken tät och intensiv men med betydligt bättre förståelse för cyklister.

Korkekarna har siffror på sig, jag gissade att det stod för vilket år som barken senast togs. Barken blir fina vinkorkar så vill ni ge ert bidrag till de portugisiska öppna landskapen med korkekar och gräs för bete så ser ni till att köpa vin med korkkork! Se där; Drick vin och känn ditt bidrag till bevarande av gammal kultur.

Tack för infon.

Hoppas att alla turister åkt hem när vi ska dit i oktober. det är väl dock risk för övervintrande pensionärer, men de sitter väl mest på balkongen och smuttar på sitt vin och läser tidningen hemifrån.

Grov asfalt är ok, så länge som det är asfalt och inte grusvägar.

Har kört mycket nere vid spanska gränsen (en timme söder om Faro) där är det helt grymt. Små vägar med allt från fin asfalt till vårklassikerstökigt. tar man sig bort från kusten och turisterna är det ovanligt med bilar, en eller två i timmen är inte ett helt overkligt scenario om man håller sig till rätt vägar. En väldigt fin tur med Castro Marim som utgångspunkt är att följa gränsfloden inåt landet mot Alcoutim och köra platt i början och sedan ta den mer kuperade vägen tillbaka förbi Odeleite.

Alla klättringar är korta, runt 150 höjdmeter men många är branta, storklingeklättringar som man kör sakta på lättaste växeln alltså : )

Jag har kört mycket på spanska fastlandet, i Italien och på Mallis men tycker att Al Garve kusten håller väldigt hög kvalitet och kommer själv att försöka åka dit under både hösten och våren.

Volta ao Al Garve körs där varje år i februari och de korta hårda backarna brukar knäcka de hårdaste cyklisterna.

Ha det så himla trevligt

Hej! Jag semestrade i närheten av Setubal (strax söder om Lissabon), jag var där med familjen så det blev inget cyklande men just Setubal visade sig vara något av södra Portugals cykel-mekka.
Har ni möjlighet tycker jag ni ska ta en roadtrip upp mot Setubal och hoja runt de tre bergsåsarna som ligger alldeles norr om staden.
Hör av dej om du vill ha ytterliggare hjälp, eller så kollar du med Spezialiced-centret i Setubal/Palmela dom var i.a.f. väldigt hjälpsamma mot mig.

Lycka till //

Hej! Jag semestrade i närheten av Setubal (strax söder om Lissabon), jag var där med familjen så det blev inget cyklande men just Setubal visade sig vara något av södra Portugals cykel-mekka. Har du möjlighet tycker jag ni ska ta en roadtrip upp mot Setubal och hoja runt de tre bergsåsarna som ligger alldeles norr om staden. Hör av dej om du vill ha ytterliggare hjälp, eller så kollar du med Spezialiced-centret i Setubal/Palmela dom var väldigt hjälpsamma mot mig (även fast jag inte hyrde eller köpte någon cykel...)

Lycka till // Larsa :D

Tillbaka
Topp