Cykelresa till Innerleithen?

aribr

Aktiv medlem
Tjena. Vi är ett gäng som planerar en resa till Innerleithen i slutet av April. 7 dagar cykling är inplanerade med "enduro" fokus. Trail nätverket är ju enormt i Tweed Valley och därför söker jag lite tips. Vi har bil men har bokat lite uplift några dagar och guide (i Innerleithen) en dag.

1) Finns det något område i Tweed Valley att undvika eller är allt bra?

2) Har ni något tips för område som är inte smockfullt med folk på en helg. Kan tänka mig att antalet människor på Glentress kan vara lite jobbigt.

3) Om vi ska ha en riktigt lång dag i sadeln, vad ska vi köra då? Dvs kommer cykla transporten mellan områden också.

4) Måste cykla trails?

5) Finns det matställen att rekommendera, dels för lunch och sen för nån kväll också?

Alla rekommendationer och tips mottages gärna.

Senast ändrad:
Det finns 3 huvudområden i området.
Glenntress trail centre, röd cirkel på kartan
Innerleithen trail centre - rosa cirkel på kartan
Golfie - Blå cirkel på kartan

Glentress trial centre, mer stigcykling, mindre enduro. Man cyklar slingor runt. Som visserligen startar med långa grusklättringar (och man kan vända ner direkt) Men av tre kullarna så är detta stället där man cyklar rundor, som går upp och ner. Men nerförsektionerna är ihållande och ofta flera kilometer långa.
Det tar ungefär 2 dagar att cykla igenom stigarna.

Innerleithen trail centre, Mer DH, mindre stigcykling. Det är på denna kulle som upliften finns. Från upliften när man "bike parken" som är mer åt DH hållet. Det finns även en slinga man kan cykla runt, som är mer som Glentress. Man kan lägga 1 dag med uplift i DH parken och det tar en halv dag att cykla röda slingan.

Golfie: Mest Enduro. Här trampar man grus upp och bombar stig ner. Det är även här EWSen går till stor del. Mycket stig i fallinjen bland tallar planterade i raka led. Det tar minst 2 dagar att cykla igenom allt här.

EDIT:
Glentrees och Innerleithen trail centre är officiella trail centre där allt är väl uppmärkt och underhålls av staten.
Golfie är mer inoficiella stigar, som underhålls av lokala hjältar.

Capture.PNG

Det finns 3 huvudområden i området.
Glenntress trail centre, röd cirkel på kartan
Innerleithen trail centre - rosa cirkel på kartan
Golfie - Blå cirkel på kartan

Glentress trial centre, mer stigcykling, mindre enduro. Man cyklar slingor runt. Som visserligen startar med långa grusklättringar (och man kan vända ner direkt) Men av tre kullarna så är detta stället där man cyklar rundor, som går upp och ner. Men nerförsektionerna är ihållande och ofta flera kilometer långa.
Det tar ungefär 2 dagar att cykla igenom stigarna.

Innerleithen trail centre, Mer DH, mindre stigcykling. Det är på denna kulle som upliften finns. Från upliften när man "bike parken" som är mer åt DH hållet. Det finns även en slinga man kan cykla runt, som är mer som Glentress. Man kan lägga 1 dag med uplift i DH parken och det tar en halv dag att cykla röda slingan.

Golfie: Mest Enduro. Här trampar man grus upp och bombar stig ner. Det är även här EWSen går till stor del. Mycket stig i fallinjen bland tallar planterade i raka led. Det tar minst 2 dagar att cykla igenom allt här.

EDIT:
Glentrees och Innerleithen trail centre är officiella trail centre där allt är väl uppmärkt och underhålls av staten.
Golfie är mer inoficiella stigar, som underhålls av lokala hjältar.

Visa bilaga 616421

Tack så mycket för info, exakt det jag sökte.

Jag slår även ett slag för Thornilee, lilla området längst till höger i bild. Nu är det ett antal år sedan jag var där senast men Turbo Ferret var i alla fall då sjukt party och Higher/Lower definition riktigt bra också. Sen beroende på förmåga såklart så tycker jag själv att de officiella spåren i Glentress är rätt tama och tråkiga men det som är mer omärkt och går mellan dem är riktigt bra.

Hemma igen efter en vecka i Tweed valley. Rekommenderas varmt, otroliga stigar!

Tyckte mest om Golfie, det blev 2 dagar där ink. en med guide.

Vi körde också Innerleithen och skippade nästan Glentress helt, det fanns bara inte tid. Men vi såg på proffsen på Tweedlove endurot, de är otroligt snabba!

Tillbaka
Topp