Cykelsemester

Gremling

Medlem
Cykelsemester
Jag och tjejen funderar på och ge oss på bikepacking i sommar. Vi har kollat runt och har nu funnit en cykel som faller oss i smaken. En Scott Speedster gravel 10 2020 är det ett bra eller dåligt val?

Hade tänkt och montera på pakethållare mm

Har kollat runt på olika touringbikes men ingen som faller oss i smaken..

Cykelsemester
jag tycker cyklar för bikepacking ska ha så lågt överrör att man kan kliva över utan akrobatik. detta eftersom packning där bak hindrar normal påstigning.

det utesluter flertalet gravelcyklar och nästan alla så kallade touringcyklar.

det finns bra alternativ med brantare överrör.

Cykelsemester
jag tycker cyklar för bikepacking ska ha så lågt överrör att man kan kliva över utan akrobatik. detta eftersom packning där bak hindrar normal påstigning.

det är som du säger klart skönt med lägre överrör, MTB-style. Men personligen tycker jag nog ändå att det bör vara ett högt överrör på en bikepacking-hoj.
Annars blir det problem med väskvalet om man vill ha vattenflaskor i triangeln också.
Sedan tycker jag att man kliver ju ändå upp på cykeln medelst rallarsving med benet oavsett styrrör.
Å andra sidan så är det lite lättare och mycket skönare/bättre att kunna kliva av hojen och ställa sig var som helst på överröret och sedan oavsett terräng undvika att slå i vitala delar. Det är nästan ett måste om man cyklar i besvärlig terräng.

Lite att klura på tycker jag :)

Cykelsemester
Hvor mye av och på sykkelen er amn på en hoj med landvägstyre?

Velg en cykel som er optimal til det du skal bruke den til.

En gravelcyckel er normalt ikke laget til pakethållare.De fleste modeller i aluminium og carbon har ikke fester til dette.
Bikepacking:
bikepacking_how_to_pack_1_the_bike.jpg

Touring:
a9m1rz693fqz.jpg

Det finnes jo mange "grader" av touring. En touringcykel har mer oppreist sittestilling enn en gravelbike som er mer som en landvegscykel.

Cykelsemester
Hvor mye av och på sykkelen er amn på en hoj med landvägstyre?

Velg en cykel som er optimal til det du skal bruke den til.

En gravelcyckel er normalt ikke laget til pakethållare.De fleste modeller i aluminium og carbon har ikke fester til dette.
Bikepacking:
bikepacking_how_to_pack_1_the_bike.jpg

Touring:
a9m1rz693fqz.jpg

Det finnes jo mange "grader" av touring. En touringcykel har mer oppreist sittestilling enn en gravelbike som er mer som en landvegscykel.

En av anledningarna att jag fastnade för Scott Speedster gravel 10 är att det finns fäste för pakethållare.

Men jag får ta och fundera på hur jag ska göra :)

Cykelsemester

Jag har en Scott Speedster (racer med högt överrör) och har bikepackat i många länder med den. Har också en Santos worldtourer (heavy-duty travelbike) som överröret är lite mer bakåtlutande (slope) och även den har rullat många bikepackingmil. Och har en fatbike med ett mycket snett överrör som också har kört många bikepackingmil. Alla har samma bikepacking väskor så överröret behöves inte vara ett problem :)
Men jag har långa ben och aldrig problem att lyfta benet över sadeln.

Köp bara en sadelväska som inte reser sig högt över sadeln och/eller packar inte en hög grejer på sadelväskan.

Min Speedster har förresten också en lätt pakethållare (Tubes Fly) så ibland cyklar jag med vanliga tourväskor. Men de är ultralätta (Arkel Dry-Lites) eftersom jag vill vara snäll mot racern. Köpte också starkare hjul (Zonda) för jag cyklar ofta på dåligt asfalt t.ex i Norge och ibland många mil på grus.
Det finns förresten adapterset att köpa om cykeln inte har pakethållarfäste, den köpte jag också eftersom racern inte hade fäste.

Cykelsemester
Man kan ju välja lite olika typer av väskor och packning, beroende på hur mkt prylar man vill ha med, och hur bekväm man vill vara, osv. Så här blev det på min senaste Biketour i Alperna....

Cykelsemester
Såg just denna också...
den har ju skapligt lutande överrör. Har en liknande hoj. Bra sort.
(även om det blir svårt med ramväskan ?)

Tillbaka
Topp