Cykelsida enbart för tjejer!!

Moderering av ett forum kan betyda många olika saker, men så fort moderering kommer på tals här så tolkar alla det som att det handlar om att radera inlägg vilket ju är lite olyckligt. Moderering handlar mer om att vara en del av diskussionen och "hjälpa till" när det till exempel blir för off-topic eller då folk börjar bete sig illa. Jag skulle vilja påstå att just denna funktion är den absolut viktigaste uppgiften en grupp moderatorer har i ett forum, att rensa bort spammare, troll och inlägg som bryter mot lagen handlar ju egentligen snarare om städning än moderering.

Precis, happy modereras ganska bra med hjälp av civilkurage och lynchmobbar istället för gestapo-moderatorer. Sexister tar Markus F, Fredrik W och Kaijan hand om, omoral fördöms av alla forumets moraltanter, fjortisar blir retade av alla mellan 18 och 22 och rasistiska idiotinlägg har nästan hela forumet ställt sig emot. Det funkar hyfsat faktiskt, fråga katalanerna.

Hehe, endast utifrån trådens ursprungliga tema och rubrik är den
misslyckad. Jag tycker annars att den nu verkar ha blivit en utmärkt
plattform för förändring, förnyelse eller bekräftande om varför
saker är som det är. Så något som i mina ögon såg bakåtsträvande
ut från en början kanske ter sig mer progressivt mot slutet.

Håll er borta från personangrepp och onödiga elaka kommentarer
bara, även om sarkasm&ironi är den ibland vackraste formen av humor
är det inte alla som förstår den i dessa sammanhang.

wa-zi-boh belyser på ett strålande sätt hur människan själv ständigt
måste bevaka sin omgivning och reagera när något är fel, om vi
hela tiden överlåter de svåra besluten till auktoriteten så
blir vi passiva inför denna, ungefär som i det klassiska Milgram
experimentet.

Mer kurage, förnuft och ömsesidig respekt eliminerar behovet
av ett externt förnuft (moderator).

Mindre moderering men mer fritänkande och öppensinnighet inför
andras uppfattningar / idéer föder framtiden, inte tvärtom.

Kanoners kebarb! Så, ska vi försöka vara lite konstruktiva? :)

1. En sak jag kan göra är att byta namn så att det syns att jag är tjej. Tror att det kan bidra om tjejer ser att andra tjejer skriver här.

2. Sedan tänkte jag starta en tjejtråd till för att försöka få fram orsaker till att tjejer inte skriver så mycket här och förhoppningsvis några förslag på hur vi skulle kunna ändra på det. Alla är så klart välkomna att skriva i tråden men jag benämner den tjejtråd så att tjejer ska se den lättare.

Vad kan du göra?

--------
DaMyth: Förlåt om vi kapat din tråd, jag hoppas diskussionen kan fortsätta i den tråd jag startar härnäst. All lycka med ditt nya forum!
--------

Tjipp tjopp så enkelt var det. :)
Här är tråden http://happymtb.org/forum/read.php/1/700835

Senast redigerad av en moderator:
Monglo skrev:

>
>
> --------
> DaMyth: Förlåt om vi kapat din tråd, jag hoppas
> diskussionen kan fortsätta i den tråd jag
> startar härnäst. All lycka med ditt nya forum!
> --------
>

Det är lugnt Monglo, det är skönt att bli av med tråden nu, jag har fått fram det jag ville säga och har nu hört vad alla andra vill säga med. Tror inte det hela i grund och botten handlade så jättemkt om själva forumet egentligen, utan snarare om samhället.

Till Mårten, jo tack forumet går bra, håller på och finjusterar det, har tyvärr lagt ner alltför mkt tid på den här tråden och mindre tid åt hemsidan, så där sätter jag punkt för mig i denna diskussion, och återgår till mitt lite viktigare projekt, ETT CYKELFORUM ENDAST FÖR TJEJER! ;)

MVH
Lisa

Blommah: Det jag menar är det här:

Det finns inte större skillnader mellan tjejer och killar än det finns mellan svarta och vita. Med det menar jag naturligtvis att det inte finns några skillnader (värda att ta hänsyn till) mellan tjejer och killar. Jag är ingen rasist. De små könsskillnader som möjligtvis existerar är så små att de inte är värda att ta någon hänsyn till. Tyvärr vill många i samhället få det att verka som att killar och tjejer är väldigt olika -något som givetvis är rena tramset enligt mig.

Jag använde hudfärgen som exempel för att visa hur värdelöst det är att (socialt sett) tillskriva könet någon betydelse. HUDFÄRG SAKNAR SJÄLVKLART BETYDELSE, det är ALLA förnuftiga människor överens om. Vi har i samhället även påbörjat arbetet med att könet också ska sakna betydelse. Tyvärr är det en mycket lång väg kvar tills vi är där.

Frågan måste visst debatteras. Jag anser att man bör kunna förklara sig väl om man ägnar sig åt segregerande verksamhet och dessutom propagerar för det helt öppet. Detta är inget orimligt krav som jag ser det.

Angående att känna sig mera avslappnad bland tjejer du inte känner vs killar du inte känner: Jag kan inte förstå varför det skulle vara på det viset. Jag funderar just nu över hur det är för mig men jag tror inte det är ngn skillnad där (vad jag vet). Hade jag däremot känt mig mera bekväm med andra killar som var okända än med andra tjejer som var okända så hade jag ju helt klart tänkt att jag skulle umgås mera med okända tjejer för att träna bort denna osäkerhet. Jag ser det nog som en fråga om vad man är mest van vid helt enkelt. Jag kan inte förstå hur osäkerheten skulle minska genom att inte utsätta sig för det.

Det kan verka bekvämt att aldrig behöva försvara sina val och åsikter men tyvärr fungerar det inte så. Genom att vi debatterar viktiga frågor som vänner så utvecklas samhället mot det bättre och alla tjänar på det. -Det finns ingen anledning att bli arg eller irriterad, för detta handlar ju som jag skrev tidigare inte om något personligt utan om rena sakfrågor. Jag tycker tvärtom att debatter är fantastiska saker som främjar tänkande och åsiktsutbyte. Genom att vi diskuterar blir vi bättre människor, helt enkelt! Det är vad som är så fantastiskt med en demokrati.

Rippa: Jag trivialiserar inte begreppet, jag misstänker nästan att detta bara är ett knep från din sida för att mina argument ska låta dåliga. Jag avskyr all segregation, vad den än är baserad på: Kön, hudfärg, religionstillhörighet osv. Alla bör behandlas som individer utan hänsyn till ovanstående faktorer, men med hänsyn till INDIVIDUELLA faktorer.

Du har helt rätt i att jag bygger upp min argumentation kring segregation. Angående ditt exempel med badhuset så "känner" jag mig inte segregerad där det minsta. Personligen hade jag dock struntat i om jag bytte om bland killar eller tjejer, det är helt oviktigt och jag förstår inte varför det ska spela någon roll. Det är ju den bärande punkten i mitt resonemang: Könstillhörighet ska ses för vad det är: Helt oviktigt.

Jag avslutar nog debatten för min del här.

MVH /Henrik

Haxx: Ska man anta att du egentligen pratar om värden? Klart som fan det finns skillnader mellan de olika könen och även mellan svarta och vita. Men dessa olikheter innebär inte att endera gruppen ska särbehandlas på något som helst punkt, däri ska det inte finnas några skillnader.

Det är ju väldigt "segregerande" om tjejer, som kanske tycker att de inte får riktigt utrymme på en killdominerad sida, skapar sig den plats och utrymme de kanske vill ha och behöver. Trots allt spelar kön (och namn och hudfärg) tyvärr stor roll i hur man bemöts, lön, jobb osv. Rätt lätt att vara kille och trivialisera tjejers situation och tycka att de ska ta en könsdebatt med "visslande byggarbetare" och outtröttliga "jämställdhetsaktivister" här på Happy. Jag tror hellre att de surrar cykel.

Monglo skrev:
-------------------------------------------------------
> robbankul skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > förstår inte varför det ska diskuteras en
> massa
> > för att tjejerna vill ha nåt eget:)
> >
> > man kan ju lägga tiden på o cykla istället
> men
> > jag tror ibland att det är många datanördar
> > här som hellre sitter framför datorn än på
> en
> > cykel:)
>
>
> Ja, men om det är så att många tjejer drar sig
> för att skriva inlägg på Happy så kanske det
> är ngt som kan vara värt att diskutera och
> förändra. Eller?
>
> Jag skulle personligen uppskatta att se fler
> tjejer här och på stigarna. Jag har inte
> upptäckt ngt fundamentalt fel med Happy som
> behöver åtgärdas (läser iofs inte alla
> trådar) men vi kanske kan hjälpas åt lite att
> bjuda in dem på banan?

håller med dej:)

tyckte bara det blev en höna av en fjäder

Haxx skrev:

>
> Angående att känna sig mera avslappnad bland
> tjejer du inte känner vs killar du inte känner:
> Jag kan inte förstå varför det skulle vara på
> det viset. Jag funderar just nu över hur det är
> för mig men jag tror inte det är ngn skillnad
> där (vad jag vet). Hade jag däremot känt mig
> mera bekväm med andra killar som var okända än
> med andra tjejer som var okända så hade jag ju
> helt klart tänkt att jag skulle umgås mera med
> okända tjejer för att träna bort denna
> osäkerhet. Jag ser det nog som en fråga om vad
> man är mest van vid helt enkelt. Jag kan inte
> förstå hur osäkerheten skulle minska genom att
> inte utsätta sig för det.
>

Det är inte särskilt svårt att se att du har en världsbild som du tycker att alla andra ska dela med dig.
Men nu är det inte så, folk upplever inte allt på samma sätt som du gör, och kan du inte acceptera det, så är det ditt problem.

Det finns redan en del sådant sidor, till exempel www.mtbchick.org, som trots den stora mängd cykel tjejer i USA har aldrig lyckats blir ett riktig aktivt site.

Jag är tjej (men är inloggad på sambo's namn), uppskattar ideen, men det finns inget behov. Bimbo bikers fungerar väl, då det är ett mail lista, men mängden mtb-tjejer stödjer inte en till forum. Man hinnar inte tittar på för många forums.

Förreseten, jag tror att det mesta diskriminering man hitta är i utval av produkter. Utbudet av cykelläder för tjejer är ganska begränsad i sverige (och vi tjejer kanske vill har till och med större utbud än ni kille!). Jag önskar jag kunde hitta mindre bromsklossar till min racer. Tycker det är läskig att köra i snabba klungor när det inte känns som man har full kontroll!

Monglo skrev:

> Ja, men om det är så att många tjejer drar sig
> för att skriva inlägg på Happy så kanske det
> är ngt som kan vara värt att diskutera och
> förändra. Eller?

Absolut: det är för få tjejer inom svensk MTB. Har varit på rajder som samlat tjugo pers och det har inte varit en enda tjej. Det borde stämma till eftertanke.

Markus F skrev:
> Oj vad sura alla gubbar blir när dom inte får
> vara med.

eller ledsna över att tjejerna överger dem för egen sandlåda

<Oj vad sura alla gubbar blir när dom inte får vara med.
<

Ni som tolkar debatten enligt ovan har verkligen inte förstått
vad den bottnar i. Det är lite tråkigt för det är ett ganska
viktigt tema.

Läsa gärna inläggen igen, och ignorera de som är rena påhopp
eller hårda ord, så tror jag även du kommer till en annan insikt.

Markus F skrev:
> Oj vad sura alla gubbar blir när dom inte får vara med.

Läst men inte förstått eller inte läst alls?

the_TnT skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > Oj vad sura alla gubbar blir när dom inte får
> vara med.
>
> Läst men inte förstått eller inte läst alls?

Tror Markus F både läst och förstått varför det blir så mycket tjafs (läs: könssegregations-och jämlikhetsintresserade om ni vill) för en sida för bara tjejer.

Varför ska man dela upp könen vad avser forum med fokus på cykling? Har vi tagit siktet på en iransk könsmaktsordning? Och varför nöja oss med könen, varför inte starta ett forum för vänsterhänta cyklister, och kanske ett för cyklande dyslektiker?

Möjligheterna är om möjligt oändliga...

JTH skrev:
> Varför ska man dela upp könen vad avser forum
> med fokus på cykling? Har vi tagit siktet på en
> iransk könsmaktsordning?

Guilt by association: det är väl inte det saken handlar om. Vi har herrgolf o damgolf, herrslalom o damslalom, herrfotboll o damfotboll, män o kvinnor tävlar sällan mot varandra i idrott. Det är väl inget konstigt eller fel om några tjejer vill ha ett tjejforum. Det har inget med ayathollor och mullor att göra.

Möjligen kan man fråga sig vilken reaktionen skulle bli om det startades ett forum som uttryckligen endast vore för män? Kvinnor ovälkomna.

Noterar med intresse att praktiskt taget hälften av inläggen i tjejtråden skrivits av män. Nåväl en del är välmenade hjälpsam praktisk info om konton etc, så den kanske tar sig, vore kul om den blev ett stående inslag liksom dagens bild, våra hojar, onsdagscyklingarna, mm.

Min Elisabeth älskar att hoja.

halsingeleden.jpg ht=544

Men loggar praktiskt taget aldrig in på Happy.

rikard skrev:

> Nämn tre personer som har försvunnit och vilka
> trådar som orsakat det. Peka gärna ut exakt vad
> vi skulle ha modererat som skulle ha förhindrat
> det.
>
> Kom gärna med något exempel på där "Happy" har
> fått skämmas får något som stått i någon
> tråd.
>
> Nähä, var det jobbigt? Det är ju mycket enklare
> om någon annan jobbar för att lösa de problem
> som bara du verkar ha.

Billig argumentation. De som funnit Happy distinkt otrevligt annonserar väl knappast det. De röstar med fötterna utan att säga något. Nåväl, det finns massvis med omdömesgilla personer på Happy som sagt ifrån. Så, kör en söknnig på "sexistiskt", läs det du finner, och om fattningsgåvorna räcker till kommer du att förstå att vissa trådar är totalt urspårade och distinkt sexistiska.

Så om en individ, exempelvis en tjej, surfar in på happy så är det första denne gör att söka på ordet "sexistisk"?

Att folk surfar in på happy och inte fastnar beror inte på den lila bråkdel trådar som grisats ner, och skulle dessa ha modererats bort skulle vi ha förlorat ännu fler besökare. Att attrahera många besökare till happy är inget egensyfte. Happy är vad forumdeltagarna gör det till och gillar man inte det så surfar man vidare.

Du må tycka det är billigt, men jag argumenterar iaf inte anonymt.

rikard skrev:
> Så om en individ, exempelvis en tjej, surfar in
> på happy så är det första denne gör att söka
> på ordet "sexistisk"?

Nej, inte alls, jag rådde dig att söka på "sexistisk" eftersom du inte förstod att vissa trådar kastar en skugga över Happy.

Men för all del. Om man som tillfällig besökare möts av t ex en sådan här tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/632263/page=1 så undrar man vad det är för forum, vad det är för bondläppar som hänger där, vad "forumdeltagarna gör det till" för att använda din fras. Allra konstigast är att vissa moderatorer snarare underhöll idiotin istället för att sätta gränser eller styra upp saken.

Per skrev:
> Nej, inte alls, jag rådde dig att söka på
> "sexistisk" eftersom du inte förstod att vissa
> trådar kastar en skugga över Happy.

Den skuggan är så liten att det bara är du som ser den. Happy har tusentals trådar som inte är på något sett förnedrande för någon, men dina ögon vilar bara på de som du inte gillar.

> Allra konstigast är att vissa
> moderatorer snarare underhöll idiotin istället
> för att sätta gränser eller styra upp saken.

Vi har redan satt gränserna. Det värsta i den tråden togs bort av de som postat det helt utan vår inblandning. Att du inte gillar var vi satt gränsera är en annan sak, men vi har goda anledningar att inte moderera mer än vi gör. Censur är ett sluttande plan som slutar i ett dike innehållandes betydligt värre saker än tråden du länkade till.

Happy är inte ett perfekt forum, men de problem som detta forum dras med kan inte lösas genom censur eller moralpanik. Är du verkligen helt säker på att du själv inte skulle ha drabbats om vi höll den nivå du verkar vilja ha på vad som skall modereras bort?

rikard skrev:
> Per skrev:
> > Nej, inte alls, jag rådde dig att söka på
> > "sexistisk" eftersom du inte förstod att vissa
> > trådar kastar en skugga över Happy.
>
> Den skuggan är så liten att det bara är du som
> ser den. Happy har tusentals trådar som inte är
> på något sett förnedrande för någon, men dina
> ögon vilar bara på de som du inte gillar.

Om du läser den tråden igen så inser du att det inte bara är Per som ser den skuggan, utan många som reagerar. Jag har pratat med en hel del tjejer som anger trådar som den som Per länkade till som en huvudsaklig anledning till att de inte hänger på happy. Men det kanske inte räknas?

rikard skrev:

> Happy är inte ett perfekt forum, men de problem
> som detta forum dras med kan inte lösas genom
> censur eller moralpanik.

Jag har varken förordat censur eller hemfallit till moralpanik. Det som snarare behövs är normbildning. Därvid har moderatorerna en viktig instrumentell roll.

För en framgångsrik moderering, som inte förstör forumet, tror jag det är nödvändigt att skilja på rollerna. Att den som modererar kallar sig moderator i sin signatur och modererar. Som det nu är uppträder moderatorerna ofta som engagerade debattörer. I just den tråden kan man lätt konstatera att moderatorerna med sina inlägg snarare aktivt bidrog till urspårningen än att moderera.

fredrikw skrev:

> Jag har pratat med en hel del tjejer
> som anger trådar som den som Per länkade till
> som en huvudsaklig anledning till att de inte
> hänger på happy. Men det kanske inte räknas?

Dessvärre verkar det vara just så, att de inte räknas.

JTH skrev:
> Varför ska man dela upp könen vad avser forum
> med fokus på cykling? Har vi tagit siktet på en
> iransk könsmaktsordning? Och varför nöja oss
> med könen, varför inte starta ett forum för
> vänsterhänta cyklister, och kanske ett för
> cyklande dyslektiker?
>
> Möjligheterna är om möjligt oändliga...

Tack vare gammal hederlig svensk könsmaktsordning, där män talar högt och mycket, känner endel tjejer att de inte får utrymme. Liksom i skolan, bland högljudda killar, och tom här på utopiska Happy, bland entusiastiska manliga cyklister. Tror du på allvar att DaMyth vill starta ett matriarkat i världen genom att först starta en cykelsida för tjejer? Om inte så tjafsar du. Tro inte för en sekund att tjejer är omedvetna om hur de upplever en mansdominerad värld.
Om vänsterhänta och dyslektiska cyklister blir särbehandlade bara för att de är just vänsterhända och dyslektiska tror jag säkert att de också skulle vilja ha en sida fri från högerhänta cyklister som tror sig veta hur det är att vara vänsterhänt.

Per skrev:
> Jag har varken förordat censur eller hemfallit
> till moralpanik. Det som snarare behövs är
> normbildning. Därvid har moderatorerna en viktig
> instrumentell roll.

Så du tycker alltså att allt som postades i tråden du länkade till var ok, det är inget som du skulle vilja ha tagit bort? Det du är ute efter är istället moderatorer som med oklanderlig karaktär ställer sig på barrikaderna och pekar finger på sig själva som absoluta föredömen för forumdeltagarna att sträva efter? Det låter inte som något som varken skulle kunna funka eller skulle lösa några problem.

> För en framgångsrik moderering, som inte
> förstör forumet, tror jag det är nödvändigt
> att skilja på rollerna.

Vi skiljer väldigt hårt på rollerna, vi deltar i princip aldrig i några trådar som moderatorer. Vi är vanliga forummedlemmar på gott och ont. Det lilla vi modererar görs helt och hållet vid sidan av vårat vanliga forumdeltagande.

> Dessvärre verkar det vara just så, att de inte
> räknas.

Folk får välja vilka anledningar de vill för att inte hänga på happy, att välja att undvika ett forum som man annars skulle ha gillat baserat på <1% av trådarna är helt upp till dem. Det är naturligtvis tråkigt, men jag kan verkligen inte se att det går att göra något åt. Alla kan inte gilla alla, och väljer man att inte se skogen för alla träd så är det helt och hållet ens eget beslut. Då är det väl snarare tur att det finns fler forum att hänga på. Den enorma tillströmningen till alla dessa andra forum verkar dock vara ett bra mått på hur stort problemet egentligen är.

rikard skrev:

> Så du tycker alltså att allt som postades i
> tråden du länkade till var ok, det är inget som
> du skulle vilja ha tagit bort?

Det finns förvisso ett antal poster i tråden som avspeglar en god portion humor eller ironi. Men, på det hela taget tycker jag hela tråden var onödig och delvis direkt stötande. Med aktiva moderatorer kunde den ha styrts upp. Ditt bidrag, som moderator, var länkar till ett par stjärtar. Snarare än ett "hallå är det sådant här vi ska på forumet".

> Det du är ute
> efter är istället moderatorer som med
> oklanderlig karaktär ställer sig på
> barrikaderna och pekar finger på sig själva som
> absoluta föredömen för forumdeltagarna att
> sträva efter?

Att hålla bort oförblommerad sexism är knappast att sätta sig på höga hästar eller framhålla sig själv som absoluta föredömen eller rättesnören.

> > För en framgångsrik moderering, som inte
> > förstör forumet, tror jag det är
> nödvändigt
> > att skilja på rollerna.
>
> Vi skiljer väldigt hårt på rollerna,

Det har jag inte märkt.

> vi deltar i princip aldrig i några trådar som moderatorer.

Precis, det är det jag försöker säga, att när det är läge för en uppstyrning så skriver ni inlägg istället för att styra upp.

> Vi är vanliga forummedlemmar på gott och ont.

— Jag trodde man var moderator för att man är särskilt omdömesgill.

Per skrev:
> Snarare än ett "hallå är det sådant här vi
> ska på forumet".

Det var inte så att det var någon annan som redan hade skrivit det i tråden kanske????

> Att hålla bort oförblommerad sexism är knappast
> att sätta sig på höga hästar eller framhålla
> sig själv som absoluta föredömen eller
> rättesnören.

Det material som väckte anstöt i den tråden fick tillräckligt med motstånd utan vår hjälp. Vi moderatorer hade inte kunnat sätta extra press annat än att hota med censur. Vilket hade varit förödande av många olika anledningar och bara hade gjort saken värre.

> Det har jag inte märkt.

Om vi bortser från den här tråden, då jag ju uppenbarligen uttalar mig i egenskap av moderator, vilka andra trådar tycker du att vi blandar in vårt moderatoruppdrag i på ett tveksamt sätt?

> Precis, det är det jag försöker säga, att när
> det är läge för en uppstyrning så skriver ni
> inlägg istället för att styra upp.

Detta av den enkla anledningen att forumets medlemmar är exakt lika bra på att styra upp som vi är. Oftast så formulerar sig vanliga forumdeltagare lika bra eller bättre. Utan att ta till censur finns det inget extra vi kan göra för att verka uppstramande. Utöver den extra administrativa förmågan är det enda som skiljer oss moderatorer från "medelhappyiten" att vi har varit med lite längre och således har en lite större distans till det som händer, vi har sett det mesta flera gånger och vet ungefär vad som kommer hända. En distans som du verkar tolka som passivitet.

> — Jag trodde man var moderator för att man är
> särskilt omdömesgill.

Jag skulle påstå att det är det vi är. Vi tänker dock inte vara barnvakter åt vuxna människor och vi tänker definitivt inte agera moralpolis åt folk som är för lata för att vara det själva.

Hur är det med rasism, spelar det lika liten roll? Eller är det för att det är en tydligare juridisk situation som uppstår, och det har ingenting med om huruvida personer av utländsk härkomst skulle känna sig ovälkomna?

rikard skrev:

> Det var inte så att det var någon annan som
> redan hade skrivit det i tråden kanske????

Nej, inte alls, före dig suckade fredrikw trött över att "nu börjas det igen" och Rippa höll med i en ironisk vändning och du hade ett alldeles förträffligt tillfälle att i egenskap av moderator stödja dem och markera att du tyckte det var otillständigt, över gränsen. Men istället för att försöka styra upp, eller stänga tråden, valde du att bidra med två länkar till kvinnostjärtar. Kolla själv http://happymtb.org/forum/read.php/1/632263/page=1

Inte ens när pers skrev:

> Jag råkar veta att tråden åtminstone diskuteras
> på Bimbo-Bikers maillista. Som ett exempel på
> varför man som tjej inte står ut med att hänga
> på Happy.

reagerade moderatorerna. För fan, bimbobikers är ju ett stort nätverk av tjejer som hojar på allvar. Min uppfattning är, att ni i egenskap av adminstratörer borde ha tagit tydligt avstånd från tråden och bett om ursäkt för att det hänger en del idioter på Happy och hänfört detta till att vem som helst kan regga sig. Ni skulle kort sagt gett uttryck för normen, att den typen av inlägg är distinkt ovälkomna.

Tycker det är jättebra att det finns forum för tjejer även om happy och happyrides blir roligare med fler tjejer. Det vilar en unken "romantisk" italiensk macho-kultur över sporten som inte ens går att skoja bort. Marzocchis hemsida är ett pinsamt exempel som signalerar att det här är grabbiga sport. Jag tycker också att Happy har ett stort ansvar att aktivt jobba för att locka fler tjejer.

Per skrev:
> reagerade moderatorerna. För fan, bimbobikers är
> ju ett stort nätverk av tjejer som hojar på
> allvar.

Men det gör inte deras åsikter viktigare än någon annans. Vi läste dock detta och vi reagerade definitivt på det som skrevs, bara inte på det sätt som du nog hade hoppats eller förväntat dig. Det är inte bara pers som har kopplingar till BB.

> Min uppfattning är, att ni i egenskap av
> adminstratörer borde ha tagit tydligt avstånd
> från tråden och bett om ursäkt för att det
> hänger en del idioter på Happy och hänfört
> detta till att vem som helst kan regga sig.

Idioterna får stå för det de själva skriver, de representerar inte happy och happy representerar inte dem. Om vi moderatorer skulle be om ursäkt för det de gör så skull det bara göra saken värre.

> Ni
> skulle kort sagt gett uttryck för normen, att den
> typen av inlägg är distinkt ovälkomna.

Den normen framgick ändå med all önskvärd tydlighet. Och det har fungerat ypperligt. Det har inte dykt upp några sådana bilder igen vad jag kan minnas och detta trots att Eurobike verkar ha varit speckat med kroppsmålade fotomodeller poserandes framför läckra cyklar.

I moderatorsrollen här på happy ingår att se till att Sveriges lag efterföljs i så lång utsträckning som möjligt (pul,bbslagstiftningen, hets mot folkgrupp, etc) och att se till att sajten fungerar någorlunda (hindra spam, mota bumpningar, osv). Den normerande verksamheten sköts till lika stor utsträckning av medlemmarna som av moderatorerna och på samma villkor. Det är en modell som är relativt unik för happy, men det är också det som gör att happy skiljer sig såpass mycket från såpass många andra forum. Det är också därför jag reagerar så starkt varje gång du, och andra, skriker efter ökade moderatorsinsatser istället för att själva ta tag i problemet och sätta normer.

Ang mina länkar i den numera ökända tråden så föregick jag faktiskt med det exempel som jag själv anser vara medelvägen mellan moralpanik och det fria ordet. Allt finns redan på internet och det går bra att länka till det utan att släpa in det på forumet. Du delar säkert inte den åsikten, men den diskunionen hör inte hit.

rikard skrev:

>> bimbobikers är ju ett stort nätverk av tjejer som hojar på
>> allvar.

> Men det gör inte deras åsikter viktigare än någon annans.

Det får stå för dig. Jag tycker de är viktiga. Och, framför allt, att de borde stämma till eftertanke.

> jag reagerar ... starkt varje gång du, och andra,
> skriker efter ökade moderatorsinsatser

Jag skriker sannerligen inte. Och, jag efterfrågar inte nödvändigtvis ökade moderatorinsatser. Jag efterfrågar bättre moderation. Se mitt förra inlägg för några exempel.

> istället för att
> själva ta tag i problemet och sätta normer.

I detta fall är ju normen självklar. Fanns ingen anledning för mig att delta i tråden. Men heder åt dem som orkade argumentera mot ...

> Ang mina länkar i den numera ökända tråden så
> föregick jag faktiskt med det exempel som jag
> själv anser vara medelvägen mellan moralpanik
> och det fria ordet.

ROTFL ;) Om det dyker upp främlingsfientligar poster, även detta är ett område där det är svårt att dra gränser, som närmar sig gränsen till rasism: Är medelvägen då att lägga in några länkar till rasistiska sidor? Ingen moralpanik här. Inget hot mot yttrandefriheten.

Per skrev:
> Vi har herrgolf o damgolf, herrslalom
> o damslalom, herrfotboll o damfotboll, män o
> kvinnor tävlar sällan mot varandra i idrott.

Paralellen haltar betänkligt. Behöver vi ett nytt sportnytt i SVT för att möjliggöra separata diskussioner om å ena sidan Carolina Klüft, Kajsa Bergqvist, systrarna Kallur - och å andra sidan Stefan Holm och Christian Olsson?

Happy är lika mycket cykling som SVT:s sportnytt är friidrott. Det är en sak att göra, en annan att tala om att göra. Min erfarnehet är att kvinnors fysiska tillkortakommande gentemot män synnerligen sällan tar sig uttryck i stämbanden eller, "munlädret" sms.

Jag ifrågastätter inte viljan, och det utifrån individnivå rationella, att driva ett hobbyprojekt vilket medelst "banners" och annan form av reklam ger ett visst kassaflöde, jag problematiserar endast det hela; och utvecklar bakgrunden till att jag inte göra vågen.

JTH skrev:

> Paralellen haltar betänkligt.

Jämförelsen med Iran haltade ännu mer. Men för all del. Jag tycker det är roligare om tjejerna är på Happy än på ett eget forum. Å andra sidan känner några att gärna vill ha ett eget forum så gärna för mig.

Per skrev:
> Det får stå för dig. Jag tycker de är viktiga.
> Och, framför allt, att de borde stämma till
> eftertanke.

Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev.

> Jag skriker sannerligen inte. Och, jag
> efterfrågar inte nödvändigtvis ökade
> moderatorinsatser. Jag efterfrågar bättre
> moderation. Se mitt förra inlägg för några
> exempel.

Moderation enligt ditt exempel kommer innebära betydligt mer jobb och sämre resultat.

> I detta fall är ju normen självklar.

Hade normen varit självklar hade tråden inte blivit så lång. Din åsikt verkar dock vara en klar minoritetsåsikt.

> ROTFL ;) Om det dyker upp främlingsfientligar
> poster, även detta är ett område där det är
> svårt att dra gränser, som närmar sig gränsen
> till rasism: Är medelvägen då att lägga in
> några länkar till rasistiska sidor? Ingen
> moralpanik här. Inget hot mot yttrandefriheten.

Vi har läst in oss på hetslagstiftningen och pul och följer de få fall av rättspraxis som finns. Jag tror mig vara relativt på att kunna göra skillnad på olagliga och opassande aktiviteter på forumet. Hets och rasism är faktiskt väsenskillt från fotomodeller som livnär sig på sitt utseende på ganska många plan. Det har förekommit poster åt det hållet tidigare och vi har en viss praxis innom moderatorsgruppen. Du är välkommen att testa. När du gått över gränsen kommer du att hamna hos disney istället för happy när du försöker logga in.

BobMalin skrev:
> Hur kunde en sånhär fin tråd bidra med så
> förbannat mycket hat och skitsnack,

Man undrar ju...
(ahhh, ser jag inte lite blå himmel över Hässelby, dags att bli blöt och kall, härligt)
/Kram till alla...

rikard skrev:
> Det har förekommit poster åt det hållet tidigare och vi
> har en viss praxis innom moderatorsgruppen. Du är
> välkommen att testa. När du gått över gränsen
> kommer du att hamna hos disney istället för
> happy när du försöker logga in.

Om ni nu har en praxis, varför offentliggörs inte den? Då kan vi användare lättare veta vilka inlägg som är en ide att anmäla och vilka vi skall låta bero.

För övrigt är jag lite intresserad av att se vad denna praxis kan vara med tanke på vilken ståndpunkt två utav tre moderatorer som uttalade sig i den tråden bevisligen hade (ja du är inräknad där). Den tredje moderatorn som uttalade sig i tråden gjorde det lite lagom luddigt så att man inte klart och tydligt kunde läsa vilken ståndpunkt han hade.

För övrigt har jag via pm blivit åtsagd från moderatorhåll två gånger (som jag minns) att själv ändra mina inlägg. Har väldigt väldigt väldigt svårt att se vad i de inläggen som skulle kunna vara olagliga. Möjligen var de osmakliga, men det är ju enligt dig en helt annan femma.

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller med mytomspunnen till 100%. Finns det en praxis så offentliggör den! Det kan inte finnas någon rimlig anledning att inte göra det. Det skulle precis som mytomspunnen skriver underlätta för alla att veta vad som gäller.

MVH /Henrik

och till alla er som tycker att den här tråden är jobbig och "full med hat" o anser att det är dåligt att den finns:

Det här är en debatt! Det är fantastiskt och jättebra på många sätt. Den är inte alls full med hat, den är bara full med personer som ibland tycker olika och därför diskuterar. Detta kan inte vara något dåligt. Det handlar om sak, inte person. Diskussioner gör samhället bättre!

Utan tvivel kan man säga att även om man är bittra fiender i en debatt så kan man när debatten är över sitta tillsammans och ta en öl eller vad som helst. Det är bara i sakfrågan som man inte alltid enas. Det betyder inte att man tycker illa om någon.
:)

MVH /Henrik

Tillbaka
Topp