Cykelsida enbart för tjejer!!

> Du ska nog inte tolka det som att den officiella
> ståndpunkten är att er idé är dålig bara för
> att några få ogillar den och låter mycket.
> Varför inte en notis på happys förstasida om
> att ert forum finns, och en länk från er till
> happy? Att låta bli att informera om varandra
> gör det bara ännu mer uppdelat och tråkigt.
> När det börjar ältas teknikaliteter så är
> tråden för övrigt officiellt urspårad. Bara
> att poppa lite popcorn och luta sig tillbaka.

bra idé, bjuder du ;-)?

DaMyth skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktigt bra argument! Hur kul är det att länka
> från en sida till en annan sida som inte stödjer
> den förstnämnda sidan?

Vill bara upplysa trådskaparen om att en förvirrad diskussion inte är samma sak som att inte stödja en sida. Vad det är för stöd du pratar om vet jag inte riktigt. Om du menar något slags officiellt stöd från ägaren så har ägaren inte knystat ett ord i frågan.

I själva sakfrågan inser jag nu att frågan om uppdelning av Happy äntligen fått sin lösning. Det blir ett forum för män och ett för kvinnor.

Jag har svårt att se likheten mellan den sk. sexismen i tråden och rasism.

Rasism, det handlar om att man inte accepterar andra av annan ras.
En vit man och en svart man som kommer från samma förhållanden blir troligtvis någorlunda lika i sättet, just för att hudfärgen ger ingen beteendeförändring.

Men däremot finns det en beteendeförändring mellan killar och tjejer, just för att dom är, killar och tjejer.

Om dom nu vill ha ett tjejforum, låt dom ha ett tjejforum.

Det handlar inte om att skapa ett hata killar forum eller liknande.
Det handlar om att skapa ett forum som gör att det underlättar för tjejer för att hitta likasinnade i sporten.
Vill dom hellre cykla med tjejer än killar så är det deras val, och utan att ni ska hålla på å klaga på det, för det har ni inte med att göra, så är det väl bara bra för dom att dom har en mötesplats någonstans där dom lätt hittar varandra?

Att dra upp likheter mellan rasism och liknande är bara jävligt dumt.

oxr skrev:
>
> I själva sakfrågan inser jag nu att frågan om
> uppdelning av Happy äntligen fått sin lösning.
> Det blir ett forum för män och ett för kvinnor.

Vad är det som hindrar användare att vara medlemmar i flera forum?

Eftersom happy funkar bra så låt det vara som det är, men som sagt så är det inte ett happyforum till som hon vill skapa, utan även för trial, enhjuling osv.
OCH DET ÄR INTE SÅ MÅNGA SOM KÖR DET HÄR PÅ FORUMET!!!!.

Hur många gånger ska jag säga det.

Det var ett slags skämt. Jag inser att alla inte förstod att jag skämtade så därför ber jag om ursäkt för den förvirring jag skapat genom att skoja om så allvarliga ting som forumuppdelning.

Så, nu lämnar jag tillbaka tråden till er som tycker det här var en angelägen fråga att dissikera.

Jag hade inte tatt det så allvarligt om det inte hade vart för att det kommer galna åsikter från kors å tvärs ;)

Haxx skrev:
> Till sist har jag en fråga till dig: Hur
> resonerar ni principiellt angående transsexuella
> som vill vara på ert forum?

Varför, varför skall en person, troligen en ganska ung tjej i det här fallet, behöva redovisa "principiella resonemang kring transsexuella" för dig, eller någon annan för den delen, för att hon startat något så HARMLÖST som ett cykelforum för tjejer?? Va fan - hur skulle hon i sin vildaste fantasi kunna veta att hon skulle hamna i ett pirayavatten av debattfixerade analakademiker på crack, där det ena löjliga principresonemanget efter det andra måste försvaras in absurdum. Det är ett CYKELFORUM vi pratar om.

Och för dom som inte vet, eller minns, kan jag ju påminna om att cykelforumet Happymtb startades som en reaktion mot ett annat, på den tiden stort, cykelforum där många kände att de inte passade in. Några individer tog saken i egna händer och skapade ett alternativt forum. Paralleller någon?

Det hela är egentligen mycket enkelt. Om behov finns av "tjejcykelforum" så kommer det visa sig av sig självt. Antingen så självdör det eller så överlever det, och däri ligger svaret.

Rippa, tack!

Varför talar alla som om happy är det enda forumet? Även om kanske tjejer blir relativt sjysst behandlade här, så säger det ju inget om alla andra forum, eller? Alla kanske inte vill hänga på happy bara för att det är det snällaste mot tjejer. Jag vill att man ska ha mer val än så.

Intermezzo, Du har inte förstått min argumentation för fem öre, du har motargumenterat varenda citat ur min förra text. Och jag är itne ens säker på vad du argumenterar för, så där tänker jag inte lägag ner mer tid, eftersom du bara verkar vara ute efter argumentation på argumentation, har tyvärr nte tid för sådant, utan satsar istället på de som verkligen har en poäng.

Hexx, jag tror inte folk ser annorlunda på vänsterhänta cyklister, eller behandlar de olika, tyvärr ännu ett dåligt exempel. Men om du ska fortsätta dra upp rasism kontra sexism och ämnet utestänga folk (vilket inte är mitt syfte) Det är alltid NÅGON som blir utestängd. Happy.org är ju på svenska t.ex, är itne det lite utestängande mot engelsmän? Nu säger ju inte Happy att engelsmän inte är välkomna, men då kanske man borde översätta hela sidan till engelska så att de oxå kan få vara med. Lika dåligt exempel som ditt, jag börjar lära mig.

S, jag har aldrig sagt att happy är skit och skall bannas, tror nog itne att någon som hänger här tycker det, det var det du själv som sa.

Slutligen vill jag återigen poängtera i denna debatt som mest verkar stå still o trampa i leran, att hur man än vänder o vrider på allt, så tror ja fortfarande det kommer vara lättare för cykeltjejer att träffa andra cykeltjejer på ett forum endast för tjejer, vilket är en stor del av mitt mål.

MVH
Lisa

Brukar man inte färdigställa en produkt innan man drar igång med marknadsföringen? Nu blir det liksom mycket väsen för ingenting.

DaMyth: Mina exempel är fullt giltiga. Deras syfte är att påvisa orimligheten i att segregera på grund av hudfärg, kön eller vänster- och högerhänthet. Jag tror inte att ditt syfte är att utestänga folk, och jag tycker inte heller du är dum eller dålig på något sätt, jag känner dig ju inte. Det här är inget personligt, det handlar om en sakfråga. Jag kände bara att jag ville klargöra detta innan vi går vidare i debatten eftersom det här är en fråga som kan röra upp ilska osv.

Men jag tycker trots det inte att du riktigt har kunnat visa hur det kan vara rätt att segregera på grund av kön när det inte är rätt att segregera på andra grunder (som hudfärg eller om man är höger- eller vänsterhänt). Jag skriver nu igen att kön ju saknar relevans. Varför finns då ett intresse av att leta upp personer av ett visst kön? Det borde ju vara helt betydelselöst.

Din liknelse med språket skulle kunna vara giltig men jag tycker det faller, som du själv skriver, på att det inte finns någon policy här om att utesluta engelsmän. Sen att inte alla kan läsa svenska är ju en helt annan fråga: Isåfall måste man ju översätta sidan till alla språk som existerar, vilket är orimligt.

Om du tycker att dina egna exempel är dåliga, varför använder du dem då? Jag tycker inte att mina egna exempel är dåliga.

Jag håller dock med dig till 100% om att tjejer inte blir bra behandlade på alla forum. Happy har också haft sina tvivelaktiga trådar, vilket är tråkigt.

Jag håller också med dig till 100% när du skriver att det är lättare att träffa cykeltjejer på ett forum för bara tjejer. MEN: Frågan är varför detta har någon betydelse. Det är vad jag frågat hela tiden men inte fått svar på, tycker jag.

Rippa: Det verkar som att du blir upprörd av den här debatten, men du måste ju inte vara i den. Angående frågan från mig till DaMyth om transsexuella: Jag ställde den för att påvisa hur motsägelsefullt det är att försöka ha ett könssegregerat forum. Jag har min fulla rätt att ställa vilka frågor jag vill, precis som alla andra. Frågan är intressant på många sätt. Man kan lätt förledas att tro att könssegregerade forum är en harmlös företeelse, men jag tycker inte det! All form av segregering är allvarlig och bör motarbetas och det görs enligt mig på bästa sätt i en öppen debatt! Dessutom har jag aldrig testat crack.
:)

MVH /Henrik

Det här var nog den mest bisarra debatt jag läst på Happy. Det ska startas ett tjejforum. Fine. Skitkul för dom tjejer som vill ha ett. Varför inte bara släppa det där? Visst ordet och tanken är fri men det här är ju bara larvigt. Ut och cykla (ja jag var precis ute och testade min nya Silva-lampa ;-) ) och var glada istället för att sitta här och försöka få sista ordet i en evighetsdebatt... =)

Jaja ni som känner för att attackera mig med spaltmeter om att jag inte behöver läsa eller skriva i en debatt jag finner patetisk ös på bara om det får er att må bättre =)

Senast redigerad av en moderator:
Blommah: Att jämföra rasism med sexism tycker jag är helt riktigt! Tjejer och killar har inte mera olika egenskaper än svarta och vita. Jag tror dock inte för en sekund att meningen med tjejforumet är att hata killar.

Du skriver att: "Vill dom hellre cykla med tjejer än killar så är det deras val, och utan att ni ska hålla på å klaga på det, för det har ni inte med att göra, så är det väl bara bra för dom att dom har en mötesplats någonstans där dom lätt hittar varandra?"

Det är inte fullt så enkelt som att det bara är ett val och inget mer med det. Frågan är varför man känner ett behov av att cykla könssegregerat. Frågan måste debatteras. Fenomen som dessa påverkar samhället i stort och det är viktigt att påvisa felaktigheterna så att det inte sprider sig. Samhället bör gå mot ökad jämställdhet, inte ökad segregation. I det ideala samhället när den totala jämlikheten är uppnådd ska könsrollerna och de medföljade problemen vara totalt utraderade. Målet är att få könet att anses lika relevant som hudfärg: Det vill säga inte alls! Då blir det problematiskt med saker som går i motsatt riktning. Förstår du hur jag tänker?

MVH /Henrik

Haxx skrev:

> Jag håller också med dig till 100% när du
> skriver att det är lättare att träffa
> cykeltjejer på ett forum för bara tjejer. MEN:
> Frågan är varför detta har någon betydelse.
> Det är vad jag frågat hela tiden men inte fått
> svar på, tycker jag.

Uppenbarligen av samma anledning av att det finns tjej-jam och tjejträningsläger i bmx?

Personligen så tycker jag att det är lättare att vara avslappnad i ett gäng med killar man aldrig träffat förr, än i ett gäng med tjejer som man aldrig har träffat förr.

det är väl självklart att är man tjej så vill man även cykla med andra tjejer, och då blir det lättare att anordna rides osv om man har ett speciellt forum för tjejer.

Är man tjej och inte tycker så så är det bara att inte joina, varför lägga energi på någonting som aldrig har, eller aldrig kommer att beröra er?

Damyth skapade ett cykelforum för tjejer, och sen så är hon tvungen att försvara argument om diskriminering, rasism, sexism och jag vet inte vad, har ni jävligt tråkigt eller varför bryr ni er ens?
DET ÄR ETT TJEJFORUM FÖR H-E.
Ingen organisation som ska sitta och planera hur man ska stjäla era cyklar.

Om det är någon som har något mer att säga om det så kan jag nog ordna fram telefonnret till dom som anordnar tjejjamen och tjejträningslägerna i bmx, har ni såna problem med att tjejer cyklar med tjejer, så är det upp till bevis på att ni vågar stå för va ni säger och ringa dom.

Annars så är det bara meningslöst dravel, uppskatta alla utvecklingar som görs för sporten, om ett forum skapas så att det blir mer lättillgängligt för tjejer att cykla, så uppmuntra det istället för att börja argumentera.

Haxx skrev:
> Blommah: Att jämföra rasism med sexism tycker
> jag är helt riktigt! Tjejer och killar har inte
> mera olika egenskaper än svarta och vita. Jag
> tror dock inte för en sekund att meningen med
> tjejforumet är att hata killar.
>
> Du skriver att: "Vill dom hellre cykla med tjejer
> än killar så är det deras val, och utan att ni
> ska hålla på å klaga på det, för det har ni
> inte med att göra, så är det väl bara bra för
> dom att dom har en mötesplats någonstans där
> dom lätt hittar varandra?"
>
> Det är inte fullt så enkelt som att det bara är
> ett val och inget mer med det. Frågan är varför
> man känner ett behov av att cykla
> könssegregerat. Frågan måste debatteras.
> Fenomen som dessa påverkar samhället i stort och
> det är viktigt att påvisa felaktigheterna så
> att det inte sprider sig. Samhället bör gå mot
> ökad jämställdhet, inte ökad segregation. I
> det ideala samhället när den totala jämlikheten
> är uppnådd ska könsrollerna och de medföljade
> problemen vara totalt utraderade. Målet är att
> få könet att anses lika relevant som hudfärg:
> Det vill säga inte alls! Då blir det
> problematiskt med saker som går i motsatt
> riktning. Förstår du hur jag tänker?
>
>
> MVH /Henrik

Herregud, jag hoppas inte att du menar att svarta och vita har lika stora skillnader som tjejer och killar? För isåfall så måste jag nog erkänna att det är bland det dummaste jag någonsin har hört.

Nej, frågan måste inte debatteras, varför måste den det?
Kan du inte bara låta andra människor leva deras liv utan att behöva argumentera för det?

Jämställdhet skall det vara i samhället, men kan man inte vara jämställd för att man är olika?

Haxx, känner du dig segregerad när du inte får byta om i tjejernas omklädningsrum på badhuset?

Hela din argumentation bygger du upp kring begreppet segregation.

Du kan ju ta och fundera ett varv på vad riktig segregation är och innebär innan du trivialiserar detta begrepp genom att dra in det i någon sorts konstruerad kvasidebatt om ett tjejcykelforums existensberättigande.

Här är några nyckelord som kanske kan hjälpa dig på traven.

Nurnberg lagarna
Ian Smith
Homeland systemet
Norra Botkyrka

usch, det här har verkligen spårat ur och jag tycker seriöst synd om DaMyth
som får försvara sitt positiva och beundransvärda engagemang..

Men jag har i vilket fall lärt mig massor om tjejernas perspektiv på saken
och det tycker jag är det viktiga för mig. Hoppas samtliga parter fått någonting
ut av denna urspårade tråd.

Jag måste nog hålla med om att denna debatt kommit att handla mer om debatterandet än
om tjejforumet, som vi alla stöttar till 100% men det har liksom kommit bort någonstans
på vägen.

Det lite lustiga i hela debatten är också att det är mestadels KILLAR som debatterat
hårt och helhjärtat MOT varandra, och detta om vad som är bäst FÖR TJEJER =)

- Tjejer, känn er hedrade. Hur ni än vrider på det så vill vi erat bästa och det har
ni allt att vinna på!

Jag är ingen anhängar av påhopp eller agressiva inlägg (leder ej frammåt), men jag tycker att
blommah och rippa har en del poänger här. Och tycker faktiskt att själva metaforen
"analakademiker på crack" var så fantastiskt roligt och målande att jag skrattade HÖGT.
(och jag känner mig också en gnutta träffad)

Detta fick mig inte helt osökt att ta till den gamla dängan:

"Debating on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still a retard"

Helt seriöst, det här är inte konstruktivt längre så släpp det bara och
cykla istället som någon skrev!

Eller, "Girlpower bettan!" som Smala Sussie sade!

dilbert102806.gif ht=137

Rippa den belevade: "Haxx, känner du dig segregerad när du inte får byta om i tjejernas omklädningsrum på badhuset?"

Vet inte hur Haxx känner sig, men på badhuset är det från början så ordnat att det redan finns både och! Segregerat helt klart, utan att undanhålla ngn. möjligheten att simma. Omklädningsrum för män, och omklädningsrum för kvinnor. (Även om många är allt för unga, för att inom de närmaste åren tillhöra någon av grupperingarna.. Barn di kallar´t!)
En gång i månaden kan man på vissa orter även få dela på utrymmena, tillsammans..
Att sedan städerskor företrädesvis väljs ut bland kvinnor, till badhusen, är det inte många män som tjuter om. Möjligen lite genant i början..

Om klädhytts-fenomenet finns även inom mtb, har jag varit allt för ointresserad av, för att ta reda på. Det börjar kanske vara dags för det nu? Så ses vi ngn. gång i månaden bara. Och berikar varandra! :-)

DaMyth skrev:
> Intermezzo, Du har inte förstått min
> argumentation för fem öre, du har
> motargumenterat varenda citat ur min förra text.
> Och jag är itne ens säker på vad du
> argumenterar för, så där tänker jag inte
> lägag ner mer tid, eftersom du bara verkar vara
> ute efter argumentation på argumentation, har
> tyvärr nte tid för sådant, utan satsar
> istället på de som verkligen har en poäng.

Nej DaMyth. Om jag hade förstått din argumentation skulle jag inte tagit diskussion.
Jag vänder mig inte heller mot att du skapat ett forum som skall ta tillvara tjejers intressen. Däremot så vänder jag mig om en del specifika uttalanden som - tjejer har svårt att göra sig hörda på happy, att man inte kan bli bedömd/bemött som cyklist utan efter sitt utseende på happy osv.

Jag hoppas att ingen i den här tråden missat min uppskattning för att tjejer tar plats på happy. Därför ser jag det som negativt att man väljer att stara tjejvinklade trådar och inlägg i ett fora som uttalat inte är avsett för killar, istället för att föra in det i ett forum som är öppet för alla och därmed påverka åt rätt håll.

Jag håller därmed med flertalet här att diskussionen börjar bli onyanserad och elak och i den mån jag bidragit till det är jag den första att beklaga. Så innan jag tappar tron på att det är bra att debattera åsikter så drar jag mig ur den här tråden och önskar dig lycka till med ditt forum oavsett dess utformning.

/putte

Vad är egentligen problemet med att diskutera principer och jämställdhet?

Om det finns ett behov av ett tjejforum är det kanske bra att diskutera varför och hur vi skapar en framtid där det inte behövs (om det är det vi strävar efter?). Synd att det ska behöva bli så agressivt. Vi måste få tycka olika och göra olika. Om vi skiljer det från personkritik så kanske vi kan ha bra diskussioner i stället.

I övrigt tror jag att jag överlåter min talan till kebarb som säger allt jag vill säga fast mycket bättre. Hm, och kanske ändrar mitt användarnamn så att det syns att jag är tjej.

Må så gott på er!

/Maria

förstår inte varför det ska diskuteras en massa för att tjejerna vill ha nåt eget:)

man kan ju lägga tiden på o cykla istället men jag tror ibland att det är många datanördar här som hellre sitter framför datorn än på en cykel:)

robbankul skrev:
> förstår inte varför det ska diskuteras en massa
> för att tjejerna vill ha nåt eget:)
>
> man kan ju lägga tiden på o cykla istället men
> jag tror ibland att det är många datanördar
> här som hellre sitter framför datorn än på en
> cykel:)

Ja, men om det är så att många tjejer drar sig för att skriva inlägg på Happy så kanske det är ngt som kan vara värt att diskutera och förändra. Eller?

Jag skulle personligen uppskatta att se fler tjejer här och på stigarna. Jag har inte upptäckt ngt fundamentalt fel med Happy som behöver åtgärdas (läser iofs inte alla trådar) men vi kanske kan hjälpas åt lite att bjuda in dem på banan?

Har du inte spänt bågen för hårt när du gjort engelska till forumspråk http://leezaah.proboards107.com/? Bara tre inlägg hittills.

— Om du vill fortsätta med engelskan är det nog läge att avisera forumets existens på alt.mountain-bike och andra engelskspråkiga fora.

Förslag: fixa länkbyte med Bimbobikers http://bimbobikers.juretic.nu/ sannolikt finns det mer ni kan samarbete om om ni känner för det.

Att det bildas ett forum endast för tjejer är fullt förståeligt med tanke på vilken generande löjlig kvinnosyn vissa trådar på happy givit uttryck för.

DaMyth skrev:
> Hejhej!
>
> Nu börjar jag äntligen komma igång med mitt
> cykelforum, enbart för tjejer!
> Det finns otroligt många forum som rör cykling,
> men inte jättemånga som endast vänder sig
> enbart till tjejer.
> Därav uppkom tanken att jag kanske skulle fixa
> det.
> Det kommer först och främst rikta sig till
> cykling inom: Cross-country, Downhill, Racer, BMX,
> Dirt, Trial och Enhjuling, men alla är så klart
> välkomna!
> Det är ett projekt under konstruktion (så
> klart), men ett bra forum är ju inte 100%-igt
> utan sina fantastiska medlemmar, så sätt fart
> och joina nu tjejer, så kommer sidan att bli
> bättre och bättre!
>
> www.chickflow.com
>
> MVH
> Lisa

Är det inte dags att stänga tråden nu och gå vidare i livet. Oerhört deprimerande att se hur vissa killar i sina krumbukter att vara såå himla jämställda drar in rasism och jagvetintevad på grund av något från början totalt oskyldigt. Klart att alla ska rymmas, och ryms, på happy, men en sån här tråd lär knappast göra det lättare för tjejer att våga säga vad man vill här. Ni menar nog väl, men det blir otroligt fel. Se rubrikerna själva:

DEBATTÖRER PÅ HAPPYMTB RASAR MOT BILDANDET AV CYKELFORUM FÖR TJEJER
-Tjejerna ska vara hos oss, annars ska de hålla käften, säger flera happyiter.

För att inte glömma carolina gynning som ska vara med i varenda rubrik.

"Jag tänkte börja cykla, men nu vågar jag inte, jag var rädd"
"Carolina gynning i internet-drama"

Fy fan pojkar vad jag skäms när jag läser den här tråden. Efter att ha läst igenom alla inlägg här borde det ju vara väldigt tydligt varför ett enskilt tjejforum behövs.

Att säga att internet är ett ställe där alla är lika, att kön inte spelar någon roll var det sjukaste jag har hört. Sexuella trakasserier är vardag på internet. Killar som aldrig skulle prata med en tjej ute på stan kommenterar foton med kommentarer som "snygga lökar". Internet är tusen gånger värre än verkligheten.

Jag tror det handlar om den här förbannade manliga stoltheten. När kvinnorna inte vill ha med oss på sitt forum blir vi avundsjuka, nyfikna men kanske allra mest - livrädda. Helt plötsligt behövs vi inte. Det är ingen som vill veta vad vi kan bäst i vår ack så mansdominerade sport längre.

Nej det är DU som är anledningen till att det här forumet behövs. Det är DU som läser den här tråden och inte säger ifrån som är anledningen. Det är DU som läser men inte administerar bort alla inlägg som är direkt kvinnoförnedrande och det är DU som skriver dina idiotinlägg.

Skärp er nu!

emil - http://www.larsemil.se skrev:
> Det är DU som läser men inte
> administerar bort alla inlägg som är direkt
> kvinnoförnedrande och det är DU som skriver dina
> idiotinlägg.

Instämmer! Som jag ser saken vore det en fördel om happy modererades mer energiskt.

Per skrev:
> Instämmer! Som jag ser saken vore det en fördel
> om happy modererades mer energiskt.

Ja, se bara på hur det gick för velo. Där är det aldrig någon som kränker någon annan. Den här tråden hade t.ex. rykt redan efter första inlägget.

rikard skrev:

> Ja, se bara på hur det gick för velo. Där är
> det aldrig någon som kränker någon annan. Den
> här tråden hade t.ex. rykt redan efter första
> inlägget.

Sant! Censur är det ingen som efterfrågar. Men en del trådar är så osmakliga att man borde göra något åt dem eftersom de kastar en skugga över Happy.

rikard,
varför skulle denna tråd rykt från första inlägget, känner du dig kränkt av det nya forumet? eller vad menar du egentligen?

fredrikw skrev:
> rikard,
> varför skulle denna tråd rykt från första
> inlägget, känner du dig kränkt av det nya
> forumet? eller vad menar du egentligen?

Ha ha ha ha.... hur långt bredvid målet kan man missa

Per skrev:
> Sant! Censur är det ingen som efterfrågar. Men
> en del trådar är så osmakliga att man borde
> göra något åt dem eftersom de kastar en skugga
> över Happy.

Så du vill inte ha censur. Du vill bara att moderatorerna skall censurera det som du själv inte orkar hoppa över när du läser. Låter som en åsikt i nivå med resten av den här tråden.

Jösses...

Kan vi inte bara lägga ner och acceptera forumet? Oavsett vilka värderingar man har kan ju knappast forumet vara det stora problemet? Fokusera på något annat... Kanske dags att lägga in lite bilder på sexiga cyklar? (Nej, inte på tjejer.)

DaMyth: Hur går det med forumet?

Det sägs ju att all reklam är bra reklam så den här tråden måste ju vara grym!

Äntligen kom vi in på ämnet hårdare moderering. Ska vi inte passa på och ta det där om forumuppdelning också när vi ändå är igång. Och hur ska vi göra med avatarer? Borde inte den här tråden delas upp nu när den handlar om flera saker?

fredrikw skrev:

> varför skulle denna tråd rykt från första
> inlägget,

Därför att Edgren, som modererade, sannolikt, enl Rickard, skulle ha varit rädd för att trafik skulle ha letts till det nya tjejforumet. Det förekom en hel del censur på Velo. Inlägg som inte passade moderatorn togs bort, särskilt sådana som gällde forumets framtid. Denna censur var ytterst det som utlöste att Happy skapades. Folk blev helt enkelt förbannade när deras trådar plötsligt var borta.

Jag är ingen anhängare av censur men vissa pubertala inlägg, vissa trådar, kastar en skugga över Happy. Jag skulle gärna se att de försvann. De kastar ju en skugga över alla som hänger på Happy. Kanske läge att utforma någon sorts etik eller beslutsregler som gör det möjligt att få bort sådant?

Rippa skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > rikard,
> > varför skulle denna tråd rykt från första
> > inlägget, känner du dig kränkt av det nya
> > forumet? eller vad menar du egentligen?
>
> Ha ha ha ha.... hur långt bredvid målet kan man
> missa

håller med, Per efterlyser hårdare moderering, rikard säger att tråden hade rykt från första inlägget om det hade varit så. det skulle jag kalla missa målet totalt om det var detta rikard menade.

Per skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > varför skulle denna tråd rykt från första
> > inlägget,
>
> Därför att Edgren, som modererade, sannolikt,
> enl Rickard, skulle ha varit rädd för att trafik
> skulle ha letts till det nya tjejforumet. Det
> förekom en hel del censur på Velo. Inlägg som
> inte passade moderatorn togs bort, särskilt
> sådana som gällde forumets framtid. Denna censur
> var ytterst det som utlöste att Happy skapades.
> Folk blev helt enkelt förbannade när deras
> trådar plötsligt var borta.

Jo, detta känner jag väl till då jag var en av de som blev bannade på den tiden. Var dock inte helt säker på vad rikard menade, därav min fråga.

Rippa skrev:
> Va fan - hur skulle hon i sin vildaste fantasi kunna veta
> att hon skulle hamna i ett pirayavatten av
> debattfixerade analakademiker på crack, där det
> ena löjliga principresonemanget efter det andra
> måste försvaras in absurdum.

Den här tråden var värd att skumma bara för att få läsa det. Klockrent! :)

fredrikw skrev:

> Jo, detta känner jag väl till då jag var en av
> de som blev bannade på den tiden. Var dock inte
> helt säker på vad rikard menade, därav min
> fråga.

Ok, jag är med. För egen del slutade jag hänga på Velo långt innan, delvis för att nivån kunde vara hur låg som helst (det som censurerades var väl främst det som gällde Edgrens affärsintressen), så låg att man inte ville bli sammankopplad med forumet.

oxr skrev:

> Äntligen kom vi in på ämnet hårdare
> moderering. Ska vi inte passa på och ta det där
> om forumuppdelning också när vi ändå är
> igång.

Varför det? Det är helt skilda frågor. Det har förekommit trådar med inslag som varit direkt könskränkande. Det stöter bort folk.

Per skrev:
> Jag är ingen anhängare av censur men vissa
> pubertala inlägg, vissa trådar, kastar en skugga
> över Happy. Jag skulle gärna se att de
> försvann. De kastar ju en skugga över alla som
> hänger på Happy. Kanske läge att utforma någon
> sorts etik eller beslutsregler som gör det
> möjligt att få bort sådant?

Ett bra exempel på sånt skit som man gärna skulle ha bort är folk som tycker att det är skojigt att skriva under pseudonym, till exempel "Tullen på Arlanda". Men det är rätt OT i en tråd som handlar om CYKELFORUM FÖR TJEJER.

De andra frågorna kan vi väl ta i någon av de här trådarna: http://happymtb.org/forum/read.php/1/233318/page=1
http://happymtb.org/forum/read.php/1/656900/656935#msg-656935
http://happymtb.org/forum/read.php/1/448063/448063#msg-448063

rikard skrev:

> Så du vill inte ha censur. Du vill bara att
> moderatorerna skall censurera det som du själv
> inte orkar hoppa över när du läser. Låter som
> en åsikt i nivå med resten av den här tråden.

Nej, saken är helt enkelt den, att vissa trådar är på så låg nivå att de stöter bort trevligt folk och skämmer ut Happy. De medför att forumet hamnar långt ifrån att vara "sveriges trevligaste mountainbikforum".

Per skrev:
> Nej, saken är helt enkelt den, att vissa trådar
> är på så låg nivå att de stöter bort
> trevligt folk och skämmer ut Happy.

Nämn tre personer som har försvunnit och vilka trådar som orsakat det. Peka gärna ut exakt vad vi skulle ha modererat som skulle ha förhindrat det.

Kom gärna med något exempel på där "Happy" har fått skämmas får något som stått i någon tråd.

Nähä, var det jobbigt? Det är ju mycket enklare om någon annan jobbar för att lösa de problem som bara du verkar ha.

DaMyth, trist att du stött på idioter på Pink Bike, tycker mig ha sett många trista kommentarer bland bilder där. Mest i form av att folk är töntiga som sätter sitt första enmetersdropp för att det inte är gnarly. Lycka till med nya forumet också, kan tipsa om Women's Lounge på mtbr.com. Ett sedan gammalt etablerat tjejforum.

Synd att det ska behövas i vårt moderna samhälle, men idioter finns överallt och orkar man inte ta strid för dem var gång de dyker upp förstår jag att man vill ha en egen vrå.

Tillbaka
Topp