Cykelskor för gjutna sulor!

KatrinA

Medlem
Hej! Fick nyligen hämta ut mina gjutna sulor efter 1 år med ledgångsreumatism. Har väldiga problem med att fötterna domnar och gör fruktansvärt ont pga kronisk inflammation i ledarna. Vid cykling blir belastningen hård på trampdynorna och fötterna värker och domnar. Sulorna funkar bra i löparskorna som är mer elastiska, men inte en chans att jag kan ha dom i landsvägsskorna. Sulan bygger på höjden och hela skon stramar nu runt foten :(
Någon som har tips på sko som är bredare både i lästen och för fotvalvet. Har nu dammodell och tänker att herrmodell kanske är bredare, men är de även ”högre”? Eller finns cykelskor med mjukare skinn som ”ger efter” lite mer?? Tacksam för alla råd och tips!

Lake och Bont brukar rekommenderas för bredare fötter. Jag har också lite bredare/högre och kör just nu med Shimanos breda modell (E). Blir det bättre med en superstyv sula?

Jag kör med shimano xc701 med gjutna inlägg. jag kör en halvstorlek större än normalt i storleken, men då är mina inlägg slipade för skor; lite för stora än vad jag har till vardags.

Som sagts så är lake och bont bredare. Och de enda med bredare sula och inte bara läst. Men vetefan om de bygger extra på höjden. MEN om jag inte minns fel så kör Sidi på sina Mega modeller en läst som är större i omfång, alltså inte bara bredden utan även höjden. Inte hundra på det, men har för mig det. Kolla upp det är mitt tipps. Kan i så fall kanske vara ett alternativ.

En skomakare bör kunna anpassa inläggen så att dom bygger på minimalt på dom ställen där dom inte skall lyfta foten. Du får antagligen då ha ett par inlägg specifikt för cykelskorna.

Lake och Bont brukar rekommenderas för bredare fötter. Jag har också lite bredare/högre och kör just nu med Shimanos breda modell (E). Blir det bättre med en superstyv sula?
Tack! Får kolla dessa märken. Tror inte styvheten på sulan spelar roll i sammanhanget, tyvärr. Problemet är att själva sulan tar för mycket plats i skon så överdelen på skon sitter supertight även om jag har den nästan helt öppen:(
Jag kör med shimano xc701 med gjutna inlägg. jag kör en halvstorlek större än normalt i storleken, men då är mina inlägg slipade för skor; lite för stora än vad jag har till vardags.
tackar! Är detta en landsvägssko? Ser mer ut som MTB?
Som sagts så är lake och bont bredare. Och de enda med bredare sula och inte bara läst. Men vetefan om de bygger extra på höjden. MEN om jag inte minns fel så kör Sidi på sina Mega modeller en läst som är större i omfång, alltså inte bara bredden utan även höjden. Inte hundra på det, men har för mig det. Kolla upp det är mitt tipps. Kan i så fall kanske vara ett alternativ.
tackar! Ska kolla upp detta. Har ev. ett par Lake som jag skall prova i veckan oxå och får se hur de känns!

En skomakare bör kunna anpassa inläggen så att dom bygger på minimalt på dom ställen där dom inte skall lyfta foten. Du får antagligen då ha ett par inlägg specifikt för cykelskorna.
tackar! Ska kolla detta. Jag kommer att få 2 ilägg/år iom min sjukdom så man kanske kan "slakta" ett par lite mer så de passar i cykleskorna:-)

Tillbaka
Topp