Cykelskor

Piskfinne

Medlem
Cykelskor
Har blivit med cykel, och behöver således införskaffa ett par cykelskor, för nybörjare.
Jag har lite beslutsångest även här.
Vad är de mest direkta skillnaderna mellan de billigare och dyrare? Nåt som spelar mig nån roll som troligen inte kommer trampa iväg några längre sträckor i början?

Antar att det är som med vanliga skor, att man ofta får vad man betalar för. Men tänkte om det finns tips på vettiga, billiga skor som ändå är i hyfsad kvalitet? Och även såna man ska undvika?

Tack på förhand

Ps. Sökfunktionen på forumet tycker jag inte är så lätthanterlig, får ofta upp resultat som knappt matchar det man sökt efter.

Cykelskor
Ut och prova lite olika märken och modeller så du skaffar en uppfattning vilka som passar just dig bra!
Generellt tror jag att för det användningsområde du beskriver så funkar någon av de enklare modellerna från de kända märkena. Det som skiljer en cykelsko från en vanlig sko är att sulan ska vara styv, och det är den även på enklare modeller. Det som skiljet när priset stiger är mtrl i sulan (t.ex. Kolfiber istf plast/glasfiber), mer och bättre justeringsmöjligheter på spännen, etc.

Cykelskor
Senast ändrad:
Cykelskor
Det är en sko till en cyclocross. så antar att det är landsvägsskor man ska kika på i första hand.

Får sticka till en butik och känna mig för lite, tack så mycket för hjälpen!

Cykelskor
Vill du kunna gå i skorna är mtb-skor med klossen nersänkt I mönstret betydligt bekvämare.

Fundera igenom kravspecifikationen lite så att du köper rätt sorts sko så finns det alla möjligheter att bli nöjd med relativt enkla skor.

Cykelskor
Cykelskor
Håller med Sixten att billiga shimano funkar bra. Dock gäller det att vara observant på storleken, man måste välja minst en storlek större än normalt (ibland två).
Därför är det bra att du ger dig ut o testar lite!
Som sagt, tänk över hur du kommer använda cykeln och var. Lvg-skor funkar i princip bara på asfalt och ska i princip bara användas på cykeln (obekväma att gå i då klossen "lyfter" hela framfoten, och oftast är sulan inte ens gjord för att gå på). Mtb-skor funkar betydligt bättre om du behöver gå i dem, har nedsänkt kloss och oftast "riktig" yttersula.

Cykelskor
Jag är ute i samma ärende, en sko (och en pedal) till en Canyon Roadlite som i huvudsak ska användas till pendling.

Jag har preliminärt tänkt mig en s.k. kombipedal, men vet inte om det påverkar skovalet i någon större utsträckning.

Kikade på en Giro Rumble VR, mycket för att det påminner om en vanlig sko;
https://m.bikester.se/giro-rumble-vr-mtb-skor-herr-svart-388179.html

Någon som testat? Misstänker att "vanlig sko"-designen medför att den inte funkar lika bra för cyklingen som mer dedikerade skor? Å andra sidan har jag inte så höga krav i det avseendet, är inte ens säker på att jag ska ha en "clipless"-pedal.

Senast ändrad:
Cykelskor
Clevinger sa:
Jag är ute i samma ärende, en sko (och en pedal) till en Canyon Roadlite som i huvudsak ska användas till pendling.

Jag har preliminärt tänkt mig en s.k. kombipedal, men vet inte om det påverkar skovalet i någon större utsträckning.

Kikade på en Giro Rumble VR, mycket för att det påminner om en vanlig sko;
https://m.bikester.se/giro-rumble-vr-mtb-skor-herr-svart-388179.html

Någon som testat? Misstänker att "vanlig sko"-designen medför att den inte funkar lika bra för cyklingen som mer dedikerade skor? Å andra sidan har jag inte så höga krav i det avseendet, är inte ens säker på att jag ska ha en "clipless"-pedal.

Den var ju dessutom rätt snygg faktiskt, men vad jag har sett så verkar det vara lite lurigt med just skostorleken på dom, på många modeller står att man får gå upp en storlek för att det ska passa, så frågan är om man vågar beställa eller om man ska ta sig ner till en butik och känna lite på dom.

Cykelskor
Snygg trådväckning. Så jag passar på istället för att starta ny:

Någon som har uppfattning om Fivetens vs Spesh för plattisar? Sonen behöver nya men LBS har slutat sälja fiveten...

Cykelskor
Ja, Fiveten Freerider Pro är bättre på allt än Spesh 2FO. :) Framförallt är greppet överlägset men även övriga känslan.
Spesh skon kändes i jämförelse som att jag hade en träsko på mig =P

Tillbaka
Topp