Cykelskötsel?

Cykelskötsel?
Hejsan

Hur/var kan jag fixa skötsel av min cykel?
Jag bor i lägenhet och vi har ingen lokal i fastigheten som skulle lämpa sig att mecka med cykeln m.m. ... (för övrigt kan jag tycka att en enklare verkstadslokal är något som skulle vara standard i bostäder, jämför t.ex. med tvättstugor)

Att släpa upp cykeln och mecka i lägenheten är i princip uteslutet.
Jag hörde att bensinmackar med 'gör-det-själv' lokaler kan vara en möjlighet att utföra cykelskötsel i, vet ni något om det?

Just nu behöver cykeln tvättas + lite lättare rostrengöring, och sen smörjning såklart. Cykelbutiker/verkstäder kan säkert göra detta, vad borde ett rimligt pris vara?

Jag bor i Linköping ifall något skulle ha specifika tips för Linköping.

Tack för hjälpen!

Cykelskötsel?
Mitt tips är sådana ogrässprutor på Biltema eller jula, gärna de på typ 8 liter. Fyll med vatten, ta en diskborste och ev svamp samt lite bilshampoo och ev avfettning till kedjan. Tvätta ute, företrädesvis på grus.

Cykelskötsel?
Är själv i samma situation. Hur ser det ut utanför ditt förråd (eller i det om det är stort)? Är det trångt där eller skulle du kunna ställa upp ett stativ där för mek och köra tvätt med pumpspruta utomhus någonstans?

AX3L sa:
Mitt tips är sådana ogrässprutor på Biltema eller jula, gärna de på typ 8 liter. Fyll med vatten, ta en diskborste och ev svamp samt lite bilshampoo och ev avfettning till kedjan. Tvätta ute, företrädesvis på grus.

Precis. Behöver dock inte vara riktigt så stor. Jag har en sådan på fem liter, men använder mest en pump-flaska på kanske två liter som jag också har (Den stora använder jag mest till att spruta bort fågelskit på bilen...)

Cykelskötsel?
Om du har tur, eller oftast finns de vattenkranar vid fasader på brf/hyreshus för vattning av blommor osv. Bara köpa en slang och "låna"...

Cykelskötsel?
Blir snabbt dyrt om man ska hyra hall varenda gång cykeln ska tvättas, men för att däremot ha ett ställe att meka på några gånger per år torde valfri GDS/tvätthall fungera utmärkt. Kostar några kronor per minut, men då är man skyddad från både väder och vind. Och slipper "snylta" på lokala, gemensamma utrymmen.

Senast ändrad:
Cykelskötsel?
Hej, är ni säkra på att det alltid är ok att tvätta utomhus strax intill bostaden? Det kanske varierar mellan hyresvärdar...?
Jag har inte frågat min hyresvärd kring cykelskötsel, så det får jag ta och göra.

Mecka utomhus kan väl inte beskrivas som att vara så jätteroligt under vintern.
Just nu (snöfritt, temperatur: enstaka plusgrad) så skulle det väl gå an. Men hade det varit mer riktig vinter med snö, isigt och minusgrader skulle det inte vara angenämnt.

Vad borde tvätt + viss rostrengöring kosta hos cykelbutiker/verkstäder?
Några hundralappar?? Det skulle kunna vara rätt värt...

Tillbaka
Topp