Cykelstaden Malmö

Cykelstaden Malmö
garfunkah skrev:
-------------------------------------------------------

>
>
> Svaret jag får är helt sonika, "Vi beskär inga
> träd och buskar sommartid, men tar de i beaktning
> när vi är i området och beskär".
>
> Antar att buskagets välbefinnande är viktigare
> än ett människoliv.

Igår (i Lund)- på väg hem från dagis klippte jag fram en hel gångfil (tvåfilig cykelbana plus gångfil som låg närmast buskaget, dessutom i en kurva) som var överväxt av buskar. Mitt framför en busshållplats. Försökte se ut som om jag hade mandat att göra det. Sjukt nöjd.

Cykelstaden Malmö
Bra jobbat Kudos! Du borde få medalj.

är det någon som vet vad de sysslar med på marknadsstigen mellan hyllie och kroksbäck? Där har de rivit den gamla cykelbanan, dragit en bilväg rätt igenom det hela, och byggt en ny cykelbana som tvingar en att cykla dubbelt så långt samt korsa 2 vägar.

Cykelstaden Malmö
Jag funderade på att ta med sekatören och klippa lite pilträd efter Borrebackevägen, det går inte att använda cykelbanan pga alla grenar som hänger in.

Cykelstaden Malmö
Då det gäller växtlighet som inkräktar på gc-vägar är ofta privata husägare slarviga. Kör man Malmö - Lund har jag bla i Åkarp upplevt detta. Någon borde göra något. Det är trångt nog som det är.

Cykelstaden Malmö
Här hade jag en otäck vurpa för ett år sedan. https://www.google.se/maps/@55.6106...m4!1e1!3m2!1sXfivoMizwfnlHB41ppP9xg!2e0?hl=sv (korsningen vattenverksvägen/brevduvevägen) Precis kommit över bron över inre ringvägen och hade hög fart i nerförsbacken. Fritt att svänga vänster, men mötande bil dök upp och bländade mig totalt, vilket gjorde att jag missade den smala infarten på cykelvägen och fick ta kullerstenen svängande i runt 40 knyck. Skrapade upp skinkan så pass att jag inte kunde sitta på 2 veckor.

Mailade till gatukontoret och fick till svar att jag borde ta en annan väg, de hade ingen lust att asfaltera eller tydligare märka den kullerstensförsedda remsan.
Skyltningen kvarstår dock precis som tidigare till Nordanå och Staffanstorp..

Cykelstaden Malmö
Fattar inte riktigt...cykelinfarten är ju efter kullersternarna om man kommer nerför bron, om du missade cykelinfarten så borde du ju ännu mer ha missat kullerstenarna...(?)

I texten läser jag det som du körde på vägen och då är jag beredd att hålla med gatukontoret, det är väl lite skyll dig själv isåfall. Kör man cykelbanan över stora vägen är det ganska minimal risk att man missar infarten på andra sidan.

Cykelstaden Malmö
Bilden är lite otydlig där, finns en infart före och en efter kullerstenarna. Jag siktade på den före kullerstenarna.

Kanske hade varit smartare så här i efterhand att hålla sig på cykelvägen, men den är så pass dålig genom Kirseberg att jag inte vill använda den (även om den blir bättre över bron och därefter..)
Rent lagmässigt har jag inte heller gjort något fel då man får köra på bilvägen om det är uppenbart olämpligt mht resan mål att cykla på cykelvägen, som tex om man ska svänga vänster när cykelvägen ligger på höger sida.

Det som stör mig mest i gatukontorets hanterande är att de ber mig köra en annan väg än den skyltade och samtidigt inte vill ändra skyltarna.

Cykelstaden Malmö
Ja, köra över gatstenskanter på skrå slutar ibland riktigt illa...

Jag väljer alltid en annan väg där, följer Vattenverksvägen (antingen på GC-banan eller på vägen vilket går bra eftersom vägen är bred och bilisterna "inte ser" att jag borde/kunde cykla någon annan stans). Sen svänger jag antingen in på Segevägen eller Gullrisvägen.

Men jag håller med dig Petter om att det är rätt taskig attityd från kommunens sida att inte vilja förbättra skyltningen om den uppenbart "lurar" in cyklister i farliga situationer. Vad hände med nollvisionen liksom?

Cykelstaden Malmö
pwr skrev:
> Bilden är lite otydlig där, finns en infart
> före och en efter kullerstenarna. Jag siktade på
> den före kullerstenarna.
>
> Kanske hade varit smartare så här i efterhand
> att hålla sig på cykelvägen, men den är så
> pass dålig genom Kirseberg att jag inte vill
> använda den (även om den blir bättre över bron
> och därefter..)

OK, kollade närmre på bilden och såg nu stembumlingarna, trodde först det var gatstenarna du hade ramlat på.

Kirseberg är ingen höjdare nä, brukar köra på gatan där och sen cykelvägen över bron och därefter.

Cykelstaden Malmö
garfunkah skrev:
> Kommunen brukar vara rätt snabb att gnälla när
> de själva inte behöver göra något. Har du
> felanmält någonstans?

Du menar att JAG borde göra något. Huva!

Cykelstaden Malmö
> Exemplet du nämner måste ju vara väldigt
> irriterande för de som pendlar söderut till
> t.ex. Tygelsjö och Vellinge. Jag kör där ibland
> när jag är ute och nöjeskör. Har hittat en
> alternativ väg över den gamla nedlagda(?)
> tågstationen på Svågertorp (bakom Biltema). Man
> kör på den överbyggda viadukten som går
> söderut över järnvägsspåren. Tar höger ut
> på Lockarps kyrkoväg och sedan vänster söderut
> på Pildammsvägen. På så vis slipper man hela
> eländet.
>
> https://goo.gl/maps/nfrel

Ohhh yes, har testat den också, där har man nöjet att trängas på cykelvägen med alla som storhandlat på IKEA, (varför använda trottoaren? Inget för en RIKTIG Malmöit :) ) korsande bilvägar osv.
Fast i dagarna har man inget val, vattnet står fortfarande upp till taket i Naffentorpsviadukten. Liksom i viadukten under Pildammsvägen vid Emporia, för ni som tänkt ta den vägen mot Söderslätt de närmaste dagarna.

Cykelstaden Malmö
NLC: har själv börjat ta den vägen också nu, känns betydligt tryggare. :)

Eftersom det ändå blivit en del politik här, någon som har koll på vilka kommunalpolitiker i Malmö som är mest drivande i cykelfrågan?

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
Karolina Skog, mp är mest drivande i Malmö när det gäller att främja cykling
John Roslund, m är mest drivande i Malmö när det gäller att motarbeta cykling (har bl a motionerat om att avskaffa snöröjning av cykelbanor)

Cykelstaden Malmö
NLC skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Citat Sds:
> >
> > "...superbussfilen har gjort det svårare att
> > cykla på Amiralsgatan, och planerna på en
> > alternativ parallell cykelled har ännu inte
> > förverkligats"
> >
> >
> http://www.sydsvenskan.se/malmo/mer-buss-men-svara
> re-att-cykla/
>
> Fast vem tyckte egentligen att det var en bra idé
> att cykla på Amiralsgatan redan innan
> ombyggnaden?

Jag har gjort det flera ggr. Särskilt sträckan mellan Nobeltorget och konserthuset. När det var dubbelfiligt kunde bilarna maka på sig lite vid omkörning. Hur det funkar nu har jag inte testat. Det skall bli spännande!

Cykelstaden Malmö
ÅAS så är det ju så att om inte annat anges (och det inte är en GC-väg längs med) så är det tillåtet att cykla i körfält för linjetrafik. Vad kan gå fel liksom ;-) ?

Cykelstaden Malmö
NLC skrev:
> ÅAS så är det ju så att om inte annat anges
> (och det inte är en GC-väg längs med) så är
> det tillåtet att cykla i körfält för
> linjetrafik. Vad kan gå fel liksom ;-) ?

Fast inte i bussfiler i mittläge. (TrF 8 kap. 2 §.)

Cykelstaden Malmö
Rent instinktivt skulle jag inte ta beslutet att cykla i superbussfilen. Man har designat hela paketet så att det känns fel. Nu fick jag bekräftelse av NAnders att det är det som gäller också.

Cykelstaden Malmö
Jag cyklar i bussfilen varenda dag, trodde i min enfald det var lagligt. Hursomhelst, det funkar prima så länge man håller sig ur vägen när bussen kommer

Cykelstaden Malmö
InlineOla skrev:
> Jag cyklar i bussfilen varenda dag, trodde i min
> enfald det var lagligt. Hursomhelst, det funkar
> prima så länge man håller sig ur vägen när
> bussen kommer

Menar du superbussfilen? Den med röd asfalt som oftast går i mitten.

Cykelstaden Malmö
Japp, superbussfilen, den med röd asfalt. Bor på Karlskronaplan och cyklar till spångatan för att ta bussen varje dag. Är jag sent på det cyklar jag till konserthuset. Ingen har gnällt än så länge och bilisterna verkar glada att man inte trängs i deras fil.

Cykelstaden Malmö
DSC_0466.JPG

Det finns faktiskt en pumpstation därnere. På andra sidan viadukten. Någonting säger mig att den har lagd av... :)

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
Upptäckte en konstig grej när jag var på St Knuts torg och fikade för en vecka sedan. Där St Knuts väg går längs torget mot Amiralsgatan, har man gjort en dubbelriktad cykelfil till vänster av vägen (när man kör i riktning mot Amiralsgatan). Man skall, om jag fattat saken rätt, först komma cyklande på vägens högra sida som vanligt, och en bit innan korsningen (Amiralsgatan alltså) skall man gena tvärs över vägen, över heldragen linje, in på den dubbelriktade cykelbanestumpens högra sida, för att därefter kunna korsa Amiralsgatan.

Jag hoppas att jag misstörstod hela grejen för det är så knasigt. Hann ta tre bilder:

Här kommer man från Värnhemshållet mot Amiralsgatan
20140913_140749.jpg

Här står man med ryggen mot Amiralsgatan
20140913_132135.jpg

Här har man kommit fram till korsningen med Amiralsgatan
20140913_132130.jpg

edit
bilder rättvridna

Senast ändrad:
Cykelstaden Malmö
Jag har också kliat mig i huvudet vid St Knuts korsningen.

När superbussfilen flyttar över till höger sida efter kanalen så borde man väl få cykla i bussfilen? Har fått utstå lite argt tutande från busschaufförerna där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp