Cykelställ för krok. vilket skall man ha?!

Aktiv medlem
Ja, det ser med lite tur ut som jag får hem bilen ikväll med en dragkrok. Så nu måste jag ha ett ställ.

Jag kan tänka mig att köpa ett billigt på clasohlsson eller något men har inga problem att lägga ltie mer pengar om man får något för det.

Så vad skal jag ha?!

Kostnadsmässigt är väl mack-ställen svårslagna, nackdelen är att det är väldigt lätt att poppa ett däck eller två om de råkar hamna nära avgasröret. Det är också lätt att skava lite lack om man inte passar sig. Fina cyklar åker bäst antingen på en sån plattform som man ställer hojarna på (med nummerskylt och lysen på, jättebra att de bakom kan se bromsljusen...), eller det jag själv har, inköpt på nätet från USA: Saris Bones. Jag har moddat det lite så nu kan jag öppna bakluckan med hojarna lastade. Kanon. Enkelt, stadigt och snyggt. Tyvärr blir jonnarna skitiga av att åka bakpå när det är blött.

Har ett EuroWay, för tre cyklar
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____45143.aspx

Funkar väldigt bra men Euro Classic är lite billigare har jag för mig. Om jag inte minns fel så är det enda som skiljer dem åt att man får ha en egen nyckel att dra fast det på kroken med. På EuroWay finns det ett fast handtag att dra åt med.

EuroClassic
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____45138.aspx

Edit: Beror ju iofs på hur mycket mer pengar du vill lägga. Thules ställ är något dyrare än Classes.. :)

Senast redigerad av en moderator:
Håll dig borta från Thule HangOn 4B modellen. Den är fällbara med cyklarna monterade. Men i praktiken så är det enklare att plocka av cyklarna innan man fäller stället om man vill in i bakluckan..

museew skrev:
-------------------------------------------------------
>>>>>>>>
> inköpt
> på nätet från USA: Saris Bones. Jag har moddat
> det lite så nu kan jag öppna bakluckan med
> hojarna lastade. Kanon. Enkelt, stadigt och
> snyggt. Tyvärr blir jonnarna skitiga av att åka
> bakpå när det är blött.

Kan du förklara hur du har modifierat?

'Har ett Ride-on ( 2 cyklar) funker ok, men jag måste plocka av bils reserv däck och lägga in i bilen. Har inte hade nån skada på cyklar, men är försiktig med pedaler ( oftast plocka av för transport). Auto Experten också hade ganske bra priser på dom...

Har du bara en hoj som skall hängas bak tycker jag du köper ett ställ för under 200 spänn. Jag har ett Biltema-ställ för 88 kr som funkar skitbra när det bara är en hoj som skall med. DH-riggen på 20kg är inga problem. Om två hojar skall med blir det trångt med det går. Dock är ett ordentligt ställ att föredra i så fall. Typ ett Thule RideOn eller liknande.

Läser einfinity om ställ som man drar åt.
Mina alltså gammal äldst Biltema och nyare Biltema som man klipsar på utan att kunna dra åt hänger alltid åt sidan eller bakåt. Bra kanske för att skjutsa kortdistans med, men värre att köra långdistans med fincuklen på.

Miche skrev:
> Jag skaffade mig en
> http://www.thule.com/Thule/ProductPage____45158.as
> px i våras och den är jag grymt nöjd med. Har
> haft på 3 st cyklar och dragit på ordentligt med
> bilen och cyklarna sitter bra. Dessutom tar den
> knappt plats i hopfällt tillstånd.

Har du provat att öppna bakluckan med 3 cyklar på stativet? Är det enkelt att göra det själv. funderar på att reklamera mitt HangOn 4B och byta till ett 3b pga att låsnings mekanismen ser bättre ut..

gunnar.westholm skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> ...
http://www.thule.com/Thule/ProductPage____45158.as
> ...
> Har du provat att öppna bakluckan med 3 cyklar
> på stativet? Är det enkelt att göra det själv.
> funderar på att reklamera mitt HangOn 4B och byta
> till ett 3b pga att låsnings mekanismen ser
> bättre ut..
>
Nej inte med 3 cyklar men med 2 cyklar och det går helt utmärkt på en Volvo V70. Visst väger cyklarna en del men det funkar som sagt.

Och cyklarna inkl. stället låser jag fast med vanlig "öglad wire" samt hänglås där man sätter fast säkerhets wire:rn från ett släp.

Jag skulle inte köpa ett Thule Hang On om jag skulle ha mer än 2 cyklar på de. Väldigt lätt att de ligger emot varandra och repar. Ride On tror jag mest på, verkar billigare än de dyra ställen men ändå bra.

Hej

Jag har ett Thule Euroway för 2 cyklar till salu. Det är helt nytt, kartongen obruten.
Det är ditt för 2000kr. Finns i Stockholm/Åkersberga.

gunnar.westholm skrev:
> Håll dig borta från Thule HangOn 4B modellen.
> Den är fällbara med cyklarna monterade. Men i
> praktiken så är det enklare att plocka av
> cyklarna innan man fäller stället om man vill in
> i bakluckan..

Jag köpte ett HangOn 4B i sommras när vi skulle 3-pers till Åre.
Är jättenöjd med det även om det väger rätt mycket. Upplevde inga
problem med att fälla det när allt väl var monterat, det kräver dock
två personer för att göra det bra då paketet väger rätt mycket med
cyklarna på.
Jag tog dock bort de svarta cykel-fästena som följde med och satte på
"rör-isolering" i skumplast som jag köpte på bauhaus för 20:- för att
lättare kunna hänga på cyklarna.
Det var mycket stabilare än det billiga Biltema-cykelstället jag hade tidigare som
inte klarade mer än 2 cyklar och som dessutom vred sig när man körde
fort (antar att det beror på hur mycket cyklarna sticker ut...)

/K2

cerro skrev:
> Jag skulle inte köpa ett Thule Hang On om jag
> skulle ha mer än 2 cyklar på de. Väldigt lätt
> att de ligger emot varandra och repar. Ride On
> tror jag mest på, verkar billigare än de dyra
> ställen men ändå bra.
>
Att cyklarna skulle repa varandra håller jag inte med om, inte om man hänger dem omlott. Det är enl. mitt tycke gott om plats. Har haft 3 st hyfsatt stora AM/FR hojjar samtidigt på stället, Morfums, Nenjas och min.

Har kört med lite olika dragkroksmonterade ställ med min NRS (storlek Small), och det är lite pysslande men det går.

Jag kör med ett mackställ. Hänger då cykeln i länkaget bakom sadelröret samt under diagonalröret. Bindandet blir däremot olika för varje gång. Man kanske skulle skaffa lite feta o-ringar att göra fast med för att slippa gummisnoddarna med krokar. Thules ställ ser enkla ut om man får plats med hojen.

Här är det ultimata stället. http://www.thuleracks.com/product.asp?dept_id=8&sku=916

Dock finns det bara ett mindre problem. Det säljs inte i Sverige. Stället är inte "city crasch" godkännt, vilket i korta drag innebär att det skall klara en krock i 30 km/h utan att cyklarna lossnar. Ännu en en skön grej EU har arbetat fram.

Såg några finländare i Åre i sommras som hade denna version fast för montering på tackräcken. De monterade fast sina cyklar på samma tid som vi rullade in våra i kompisens folkabuss ca 10s.
Jag skall be kompisen köpa ett med sig från USA när han flyttar hem till sommaren.

Så nu vet ni...

Thules skitställ roterar hur jag än gör på min krok. Har prövat med båda mothållsplattorna. Peugeots standardkrok (löstagbar)

Biltemas plåtställ funkar iaf

Bara som en liten notering så är lastkapaciteten för Thules ställ för 2 och 3 cyklar 30kg respektive 45kg. Kan vara värt att komma ihåg om man tänker hänga på 3st dh-hojar.

Ville, tjacka ett sånt Thule som cruxet (och jag) har. Billigt och funkis.

Gav 400 spänn för mitt på Mekonomen, butiksex.

> Fjärdebrunn skrev:
>
> Thules skitställ roterar hur jag än gör på min krok.
> Har prövat med båda mothållsplattorna.
> Peugeots standardkrok (löstagbar)

Testat att dra åt spänn-muttrarna då?

Mitt har funkat hur bra som helst på 5-6 olika dragkroksmodeller men man får ibland byta
mothållsplattor och alltid justera spänningen.

Brukar spänna åt mitt för kung och fosterland och det roterar inte med 2-3 downhillbågar.

har just letat ställ, Thule hang on (sitter som berget, används på semestern för många tunga cyklar, inte att förväxla med tex Thule x-press) gav jag ca 500:- för hos Volkswagen/Skoda-återförsäljaren.

För nåt år sedan testade Vi Bilägare enkla "sax-ställ", biltema gick av och cykeln gick i backen, OK:s variant för 119:- eller nåt sånt var bäst i deras test./J :)

Jag har ett Thule RideOn för två cyklar. Det fungerar klockrent och går att fälla för att komma åt innehållet i bakluckan. Såhär i efterhand skulle jag nog ha köpt samma men för tre cyklar.

nolltid skrev:
> Ville, tjacka ett sånt Thule som cruxet (och jag)
> har. Billigt och funkis.
>
> Gav 400 spänn för mitt på Mekonomen, butiksex.
>

Ja det där har du ju själv testat flera ggr, se till att pluggen är kvar på änden bara annars kan du bli av med cykeln fortare än du anar.

Efter alla svar här samt ett gäng PM jag har fått så kan jag säga att jag verkligen är inne i vraka och välja läget..:)..gött:)

Är det bara jag som tycker det är lite nervigt att frakta cykeln utanpå bilen? Föredrar att köra den inne i bilen men visst har det sina nackdelar.

Hörde om en jeppe som tappade sin älskade kolfiber cykel på motorvägen i 120 knyck.

Isch!

Ville skrev:
> Efter alla svar här samt ett gäng PM jag har
> fått så kan jag säga att jag verkligen är inne
> i vraka och välja läget..:)..gött:)

Du var mig en hård förhandlare. Ok, jag betalar dig väl då, för att du tar mitt ställ. Hur mkt ska du ha?

Jilster skrev:
> Verkar som alla vill bli av med sitt ställ.
>
> Någon hake frågar jag mig?

Den är just det. Jag var så jäkla puckad att jag köpte bil utan hake sist. Och eftermontering av dragkrok visade sig gå på en kostnad motsvarande en ny fin cykel.

Rippa skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter alla svar här samt ett gäng PM jag har
> > fått så kan jag säga att jag verkligen är
> inne
> > i vraka och välja läget..:)..gött:)
>
> Du var mig en hård förhandlare. Ok, jag betalar
> dig väl då, för att du tar mitt ställ. Hur mkt
> ska du ha?

HAHA!!....Det vore ju kul att ses, du bangade ju på prinsessornas prinsessa så bara det kan ju vara en anledning att välja ditt ställ..hehe

Hur går det med PC simandet föresten, har du fattat att dt eär på marken man skall hålla till?

Oj, nu blev det pm nästan....

nolltid skrev:
> Ville, tjacka ett sånt Thule som cruxet (och jag)
> har. Billigt och funkis.
>
> Gav 400 spänn för mitt på Mekonomen, butiksex.
>
> > Fjärdebrunn skrev:
> >
> > Thules skitställ roterar hur jag än gör på
> min krok.
> > Har prövat med båda mothållsplattorna.
> > Peugeots standardkrok (löstagbar)
>
> Testat att dra åt spänn-muttrarna då?

Så pass så jag nästan behöver domkraft för att spänna fast hållaren sedan :/

Biltemahållaren är betydligt mera stabil i fästet:0

Tillbaka
Topp