Cykelställ på tak eller bak...

Puffert

Ny medlem
Funderar på takmonterat cykelställ och har några frågor till er som redan har det. Hur pass mycket mer luftmotstånd gör en cykel och är detta något som märks på bensinförbrukning eller köregenskaper? Andra nackdelar mot ett monterat på draget?

/Magnus

med tre FR/DH hojjar på taket går min soppaförbrukning upp från 1L/mil till ca 1.4-1.5 L/mil.
när man kör i ca 120-130 och släpper gasen känns det som man lägger ut en fallskärm, så de bromsar nog ganska mycket..

med hojjar bakpå har jag aldrig märkt någon skillnad.

bmw 525 '92

Jag föredrar dragmonterat då det är lättare att packa cyklarna och de sitter inte direkt i vinddraget eller begränsar i höjd (jag har lågt i tak i garaget). Men beroende på vad man har för bil så kan ju dragmonterat försvåra för åtkomligheten i bakluckan. Inga poblem för mej på min bil men en kombi kan bli knasigt, om man värdesätter att komma in i bakluckan medans cyklarna är på.

Har kört både takmonterat och bakmonterat, tycker takmonterat funkar bra men låter mer (vindbrus). Bensinförbukning har jag inte tänkt på, min bil drar lika mycket i alla förhållanden, typ... :)

Jag är i samma funderingar som ts. Kör V70 '98 och har oftast bara en cykel lastad. Nu kör jag den bara inslängd i skuffen men det har ju också sina problem.

Fördelar på taket torde vara: Renare cykel, ingen risk för lackkontakt.

Nackdelar: Högre soppaförbrukning.

Fördelar baktill: Lätt att lyfta på cykeln, liten aerodynamisk försämring.

Nackdelar: Smutsigt, risk för att stöta cykeln i bilen (?)

khizzle skrev:
-------------------------------------------------------

> Nackdelar: Högre soppaförbrukning.

Jag skulle lägga till vindbrus, glöm att öppna takluckan, till vilket man kan lägga, att man måste ta det lugnt i kurvor för att inte skada gafflen, att hojen kan bli decapiterad om man kör under något lågt (typ drajvinmacdonalds eller garaget). Det värsta är dock alla flygfän. Sommartid täcks gaffelbenen av död mygg o död knott o död jag vet inte vad, och det är inte nyttigt för bussningarna. Är det fuktigt ute blir dessutom vajrarna gistna och sadellädret uppluckrat. Är det möjligt är det klart bästa att ha hojarna inne i bilen. Har man inte en gigantisk Tahoe plockar man isär hojen. Ju mindre utrymme desto mer får man ta i sär. Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/85691/223937#msg-223937

Ja, se där, allt är inte perfekt.

Jag kan bara mardrömma om hur decapiterad undertecknad skulle bli när det börjar flyga cykeldelar vid kollision vid insidestransportering...brrr.

Kanske vettigare att kolla på lastgaller och fortsätta stuva i skuffen.

Jag använder en Thule på dragkroken.
Den går att vinkla bakåt så att kombiluckan går att öppna.
Väldigt enkelt att lasta och 3 cyklar står stadigt på den.
/Pär

jag ska nog tjacka mig en cheva van, drar mindre än beamern med hojjar på taket, å lastar ett tjog hojjar utan att mecka isär, med polare. å så kan man lira poker medans man kör.. :D

Thule xpress.970 för två cyklar på dragkroken kostar 556 kr på Micro. Det är ju inte så svettigt. Har alla Thule bra funktion?

khizzle skrev:

> Nackdelar: Smutsigt, risk för att stöta cykeln i
> bilen (?)

Plus, att det inte är så kul för hojen om man råkar bli påkörd bakifrån. Dessutom får den inte skymma bromsljus o blinkers o s v.

Att ha hojen utanpå bilen funkar vid kortare resor i fint väder. Då är det en fördel att slippa ta bort hjul o pedaler o s v, och hojen tar inte skada. För längre transporter eller dåligt väder är det bättre att ha hojen inne i bilen.

Glöm absolut inte bort risken för att smälta däcket på kroken.
Hade lastat 2 cyklar och skulle ner till övik... halvägs hördes ptshiiiiuuuu bakifrån och när vi stannade så hade däcket smält pga avgasröret som spottade ut avgaserna rakt på däcket.

khizzle skrev:

> Jag kan bara mardrömma om hur decapiterad
> undertecknad skulle bli när det börjar flyga
> cykeldelar vid kollision vid
> insidestransportering...brrr.

Så sant så, vi ägnar faktiskt en massa tid till att surra fast prylarna.

Anledningen till att jag frågar är följande: Här hemma kör jag omkring med cykeln på dragmonterat cykelställ på en 744 och det funkar bara fint. Till och från gör vi dock några långturer på ca 100 mil och då använder vi en Audi kombi istället. Problemet med denna är att den inte har något drag så då är det taket eller i skuffen som gäller. Skuffen är dock inte något alternativ då en barnvagn brukar husera där plus att jag har en 22" hoj. Kvar har jag då att välja mellan att skicka upp den på taket eller ta Volvon och då känns taket bättre.

Vilket av takställen är då att rekommendera? Har kollat runt lite och det verkar finnas några olika. Tror dock att jag vill ha en modell där man tar lös framhjulet och fäster i gaffeln. Passar dessa både både till lvg och mtb eller skiljer det i avstånd mellan fästena på gaffelbenen? Tips på modeller, pris och återförsäljare mottages tacksamt.

/Magnus

Puffert skrev:

> Vilket av takställen är då att rekommendera?

Thule.

> Passar dessa både både till lvg och mtb eller
> skiljer det i avstånd mellan fästena på
> gaffelbenen?

Avståndet är variabelt. När "klaffen" som används för att spänna gaffeln är öppen når man en räfflad rulle som man snurrar på för att få rätt avstånd. Vet ej hur mkt det kan variera men det borde klara allt mellan racer och MTB.

Själv använder jag mig av både varianterna för dragkrok och tak.

Dragkrok har ju den stora fördelen att det går fort, fram med stället ur bakluckan och upp på kulan så är det klart. Sedan är det bara att lyfta på cykeln.

Nackdelen är ju som många skriver att cykeln lättare blir smutsig av smuts/slask som virvlar bakom bilen, att bilen riskerar att bli repad av cykeln alt styret slår i bakrutan. Det främsta skälet mot att ha bilen på dragkroken tycker dock jag är att man låser upp bagagerummet.

Med cykeln på taket har man fritt att öppna bagagerummet, byta om etc och alltid veta vart cykeln är. Slår man dessutom till på ett dyrare ställ är cykeln möjlig att låsa fast om man t.ex. vill in och äta på någon vägkrog. Nackdelen som många skriver är ju en högre ljudvolym inne i bilen.

Jag råder dig att köpa ett Thule-ställ! Biltema fungerar men tar så rackarns lång tid att montera att man drar sig av den anledningen. Ju dyrare grejer ju smuttare fungerar det! Har både Biltemaställ och nu senast Thule ProRide 591 och det är klassskillnad! Jag köpte Thulestället på OK, som har det i sitt beställningsortiment. Och dessutom billigare än t.ex. Mekonomen.

100_4394.jpg ht=544

(Är det här den "Aktiva livsstilen" som alla biltillverkare marknadsför sina bilmodeller med? Jag, Johan A och Bruse är lastade på väg till Lövsta)

Stampe skrev:
>
> Jag, Johan A och Bruse är lastade på väg till
> Lövsta)

Snygg parkering!

TBone skrev:
> Stampe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag, Johan A och Bruse är lastade på väg
> till
> > Lövsta)
>
> Snygg parkering!

Ehh.....
Och jag som blir förbannad på alla andra som gör så här. Vi stod dock inte där mer än 20 sekunder medans Johan hämtade pump.

Rackarns, skärpning på mig själv där.

funderar på att skaffa ett takställ som skall fixa både racer med kolfiber gaffel och mtb med skivor.
Har tittat på thule outride 561 men har fått för mig att det inte klarar kolfibergafflar men dock skiva?
Någon som vet?
jerka

Stampe skrev:
> Själv använder jag mig av både varianterna för
> dragkrok och tak.
>

Jag kan bara hålla med om det Stampe skriver...
Båda varianter har sina för- och nackdelar

Bilagor

• 8674590.jpg
    8674590.jpg
    77.4 KB · Besök: 208
Korta sträckor och snabba på/av så är det solklart krokmonterat ställ som gäller.

Vid längre sträckor är takställ riktigt bra. Sätt lite rörisolering på gaffelbenen (inner) eller vänd cykeln med baken först så är det ingen fara för packboxar.
Det blir lite brus om man kör fort (som vanligt) och bilen drar liiite mer. Jag tenderar dock att ta det lite lugnare med pärlan uppe på taket, så merförbrukningen kompenseras på så sätt ganska bra.

Kör med Thules enklaste ställ å det funkar bra för mig. Kolla dock en gång extra om du har nån speciell ramdesign på hojen, kan bli annorlunda då med passningen hoj/ställ.

// Oskar

Med takställ slipper man möjliga repskador och annat på cyklarna som man kan få med ett ställ på dragkroken. Jag skulle helt klart rekommendera takställ även om det tar lite extra tid att montera och att bilen drar lite mer.

Ett alternativ om man bara har en cykel att transportera är i takbox. Man får visserligen montera isär lite, men den ligger i stort sett lika skyddad som inne i bilen. Dessutom får man plats med annan packning också i boxen, i alla fall om man har en lite större.

Bilagor

• EM i takbox_800.jpg
    EM i takbox_800.jpg
    114 KB · Besök: 41
jerka ej inlogg skrev:
> funderar på att skaffa ett takställ som skall
> fixa både racer med kolfiber gaffel och mtb med
> skivor.
> Har tittat på thule outride 561 men har fått
> för mig att det inte klarar kolfibergafflar men
> dock skiva?
> Någon som vet?
> jerka

Köpte en outride 561 men så läste jag bruksanvisningen, där står att carbongafflar inte rekommenderas dessutom var fäst-axeln för grov för min carbongaffel på lv-hojen. Bytte till en proride 591 och är super nöjd. Funkar både med lv och mtb´n, klockrent.
//Fredrik

Tillbaka
Topp