Cykeltips för nybörjare!

littlebitrusty

Aktiv medlem
Cykeltips för nybörjare!
Hej!

Jag är en glad amatör som ska köpa min första cykel. Bor i Göteborg så jag tänkte köra en del i Änggårdsbergen, kanske lite offroad, en del asfallt, men funderar även på Cykelvasan.

Efter mycket undersökande har jag kommit fram till att Cube Attention SL 29 2017 nog skulle vara en bra cykel för mig då jag har ca 10 laxar att lägga. Jag är ca 188 cm lång och väger ca 80 kg. Vad tror ni, kan det vara en bra ingångscykel?

Funderar även på vilken utrustning man verkligen ska ha och vilken som bara är bonus. Ex, cykelbyxor, cykelvantar m.m. detta är en riktigt djungel när man är ny :)

Är glad och tacksanm för alla tips, stora som små :)

Senast ändrad:
Cykeltips för nybörjare!
viktigast är nog en rejäl hjälm.... till en början behövs inte mycket mer än så egentligen. jag började cykla i vanliga gympakläder och vanliga träningsskor. Jag märkte dock efter ett tag att ett par cykelbyxor och ett par handskar samt ett par cykelskor gör cyklandet mycket roligare men har du en tajt budget (som jag hade då) så känn efter vad du behöver och vill ha innan du köper :) nu på hösten kan det oxå vara smart att investera i en bra jacka så man slipper vara blöt och frysa... men som sagt prova först innan du köper.

någon sa nån gång att "din första cykel är alltid fel" och jag håller med till viss del. hur ska man veta vad man tycker om, om man inte har testat? har du möjligheten att prova cykeln så gör det. om inte det går så gå ändå ner till en affär och kläm och känn lite på olika cyklar och få skillnaderna mellan modellerna förklarade. min första cykel var en scott scale 26tum och men jag märkte efter ett tag att jag inte var så intresserad av XC och cykelvasan utan föredrar grövre terräng och nu cyklar jag heldämpat.

Tillbaka
Topp