[Cykeltips] - Klädtips inför vintern

Aron

Inventarie

Mormor hade rätt. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder. Vi tipsar dig om hur du håller dig (någorlunda) varm i cykelsadeln hela vintern.

Serien vänder sig främst till nybörjare och presenteras i samarbete med Pearl Izumi.

Cykeltipset i artikelformat: http://happymtb.org/2015/10/06/kladtips-infor-vintern/

Senast redigerad av en moderator:
Bra initiativ! Tack! Mer sånt!

Men... *happymtb* gör ett inslag om kläder och hur många sekvenser där det cyklas i skog ser vi? Lite konstigt fokus... :P ;)

Det skulle vara nice om bara någon av alla klädtillverkare kunde göra lite större storlekar också. Vi som kanske skulle behöva komma ut och röra på oss allra mest har också oftast störst behov av dessa funktionella kläder (mer påfrestningar på kroppen, mer som skaver, mer svett att transportera bort, mer volym som ska hållas lagom varm, etc). Men för oss finns det på sin höjd ett väldigt litet utbud.

mikefoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det skulle vara nice om bara någon av alla
> klädtillverkare kunde göra lite större
> storlekar också. Vi som kanske skulle behöva
> komma ut och röra på oss allra mest har också
> oftast störst behov av dessa funktionella kläder
> (mer påfrestningar på kroppen, mer som skaver,
> mer svett att transportera bort, mer volym som ska
> hållas lagom varm, etc). Men för oss finns det
> på sin höjd ett väldigt litet utbud.

Håller till 100% med dig.
Har varit i samma sitts. Jag tror helt enkelt att det är för få som köper vintercykelkläder och är ute och tränar året om, om man är en XXXL kille/tjej. För då skulle man ju inte vara stor förmodligen. (egen erfarenhet)Förmodligen börjar många storvuxna/överviktiga att testa på cykling på sommaren, för att sedan ge upp när hösten kommer, som alla andra gånger i försöket att gå ner i vikt. (iklusive jag själv) Jag hade samma problem i våras då jag skulle börja med MTB. Fanns inga kläder som passade. Vägde då in på 120kg. Nu efter 6 månaders intensivt cyklande så ligger jag på srax över 100kg nu. och ska ner 15kg till iaf. Inte förens nu börjar jag kunna gå in i en vanlig cykelaffär och handla vanlig cykelkläder (en härlig känsla) Jag köpte nyligen en Scottjacka som sitter kanon, MEN det är XXL storlek. Fruktansvärt små i storlekarna. Som dom flesta cykelkläderna är, och det gör ju inte saken bättre. Tror att tillverkarna inte ser någon större marknad på stora cykelkläder helt enkelt. Det är min uppfattning iaf.

Det gäller udda storlekar över huvud taget. Det är rätt kört att vara för lång och smal också, i synnerhet om benen är långa.

Rattnalle skrev:
> Det gäller udda storlekar över huvud taget. Det
> är rätt kört att vara för lång och smal
> också, i synnerhet om benen är långa.

+1

Är en mjuk lite tjockare softshell-jacka likt den i klippet alltså att föredra framför en så kallad skaljacka med samma typ av mellanlager under?

Vad är egentligen skillnaden på de två alternativen? någon som vet vad för/nackdelarna är mellan de olika typerna av jackor?

Kevin skrev:
> Är en mjuk lite tjockare softshell-jacka likt den
> i klippet alltså att föredra framför en så
> kallad skaljacka med samma typ av mellanlager
> under?
>
> Vad är egentligen skillnaden på de två
> alternativen? någon som vet vad för/nackdelarna
> är mellan de olika typerna av jackor?

Beror mest på hur varmt du vill ha det, två lager sen vindjacka eller tjockare (typ soft shell).

kay skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det gäller udda storlekar över huvud taget.
> Det
> > är rätt kört att vara för lång och smal
> > också, i synnerhet om benen är långa.
>
> +1

+2

Ibland känns det nästan omöjligt.

Är man "klent byggd" så har man ofta en tendens att frysa som fan också.

Kör man hela kitet som visas på filmen på överkroppen, lär man klara en hel del. För min del uppstår problemen oftast i händer och kanske även fötter. Jag kan lätt klä mig så att överkropp och ben fixar kylan, men det faller oftast på händerna.

Kevin skrev:
> Är en mjuk lite tjockare softshell-jacka likt den
> i klippet alltså att föredra framför en så
> kallad skaljacka med samma typ av mellanlager
> under?
>
> Vad är egentligen skillnaden på de två
> alternativen? någon som vet vad för/nackdelarna
> är mellan de olika typerna av jackor?

Generellt sett: Softshell andas bättre och är mjukare (=skönare) att ha på sig än vad skaljackor typ goretex gör.
Eventuella nackdelen med den förstnämnda är vattentåligheten, de pallar en del regn men släpper till slut igenom lite lätt.
Jag kör softshell även när det är blött ute, man håller fortfarande värmen bra även om det tar sig in lite vatten efter ett tag. Min jacka, Gore phantom II, är tät i flera timmar i ihållande regn så det blir aldrig något problem för min del.

Jag har gett upp, har insett att jag får leva med att frysa. Svettas så kopiöst att allt blir blött till slut och slutar värma, bäst hittills är underställ av ull, nackdelen är hållbarheten. Syntetprylar håller bättre men måste tvättas konstant eftersom de börjar lukta pekk direkt!

42Hz skrev:
> Jag har gett upp, har insett att jag får leva med
> att frysa. Svettas så kopiöst att allt blir
> blött till slut och slutar värma, bäst hittills
> är underställ av ull, nackdelen är
> hållbarheten. Syntetprylar håller bättre men
> måste tvättas konstant eftersom de börjar lukta
> pekk direkt!

Har du provat Aclimas nätunderställ? Det finns säkert andra tillverkare också men jag har bara använt deras. Jag tycker att det är helt fantastiskt bra, särskilt när det är högintensiva pass så att jag svettas ordentligt. Är det riktigt kallt tar jag ett "helt" lager med ull över.

Det ska tilläggas att jag anser mig vara en genomsnittlig svetsare.

Lösningen brukar vara att ha färre plagg på sig. Man/jag behöver inte så mycket på mig när jag kör hårt även på vintern. Lugnare distanspass är ju lite skillnad. Sen får jag försöka justera kläderna allt eftersom så jag inte blir genomblöt och kall halvvägs.

Cliff Barnes skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Jag har gett upp, har insett att jag får leva
> med
> > att frysa. Svettas så kopiöst att allt blir
> > blött till slut och slutar värma, bäst
> hittills
> > är underställ av ull, nackdelen är
> > hållbarheten. Syntetprylar håller bättre men
> > måste tvättas konstant eftersom de börjar
> lukta
> > pekk direkt!
>
>
> Har du provat Aclimas nätunderställ? Det finns
> säkert andra tillverkare också men jag har bara
> använt deras. Jag tycker att det är helt
> fantastiskt bra, särskilt när det är
> högintensiva pass så att jag svettas ordentligt.
> Är det riktigt kallt tar jag ett "helt" lager med
> ull över.
>
Jupp, hade stora förväntningar på den, fungera bra en stund, om den är nytvättad, sen blir den som vilket underställ som helst.

lundatok skrev:
> Lösningen brukar vara att ha färre plagg på
> sig. Man/jag behöver inte så mycket på mig när
> jag kör hårt även på vintern. Lugnare
> distanspass är ju lite skillnad. Sen får jag
> försöka justera kläderna allt eftersom så jag
> inte blir genomblöt och kall halvvägs.

Gissar att jag kan cykla naken mitt i vintern men ändå svettas mängder, har provat med färre plagg, fryser bara mer. :(

42Hz, när du börjar cykla ska du frysa litet lätt. Prova att bara ha två lager, så länge det bara går, och ha, som sagts, en tunn vindjacka eller duktig väst i ryggfickan. Kroppsarbetet gör dig förstås varm efter bara någon km. Ofta börjar det besvärliga - svetten hinner liksom ikapp en - när man tar en paus, sänker tempot radikalt, hamnar i lä eller svänger av från motvinden.

Vindens effekt tog de tyvärr inte upp. Häromkring blåser det duktigt. Förändringen från med- till motvind och tvärtom blir enorm. Här är SMHI:s tabell http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vindens-kyleffekt-1.259 och den säger ju en del, men tänk också på fartvinden, även om jag sällan behöver, hihi.

Fötterna är besvärliga att hålla lagom varma. Ett allmänt tips kan vara att investera 20 kr i ett par vinter-innersulor. Torra strumpor att byta med är guld värt!

Ett annat generellt tips, som de flesta säkert hört av "di gamle" prata om, är att smörja in sig med någon fet kräm, gärna med olivolja i: Händer, ansikte och fötter fr. a.

Och sluta för guds skull inte att dricka vatten bara för att det blir kallt! Kroppens termostater och andra viktiga funktioner fungerar inte utan vatten.

Så fort man börjar bli lite svettig måste man öppna upp och vädra ut, som sagt så kyler fukten.
För mig är händer och fötter värst. händerna ger upp direkt om jag inte håller armarna varma så att använda väst är en balansgång. Dubbla lager långärmat ull och väst funkar i 0-5° och hyffsat soligt, om det är mulet så åker jackan på direkt.
Fötterna hålls varma ett tag mha tjocka höga ull strumpor & vinterskor, mw81 körde jag på förra vintern. I år har jag investerat i ett par skor från bontrager som verkar smutt, men det kommer visa sig hur tjock stumpa som faktiskt kommer behövas för att hålla kylan från klossen i schack

slice me nice skrev:
> Kevin skrev:
> -----
> > Är en mjuk lite tjockare softshell-jacka likt
> den
> > i klippet alltså att föredra framför en så
> > kallad skaljacka med samma typ av mellanlager
> > under?
> >
> > Vad är egentligen skillnaden på de två
> > alternativen? någon som vet vad
> för/nackdelarna
> > är mellan de olika typerna av jackor?
>
> Generellt sett: Softshell andas bättre och är
> mjukare (=skönare) att ha på sig än vad
> skaljackor typ goretex gör.
> Eventuella nackdelen med den förstnämnda är
> vattentåligheten, de pallar en del regn men
> släpper till slut igenom lite lätt.
> Jag kör softshell även när det är blött ute,
> man håller fortfarande värmen bra även om det
> tar sig in lite vatten efter ett tag. Min jacka,
> Gore phantom II, är tät i flera timmar i
> ihållande regn så det blir aldrig något problem
> för min del.

Tack för förtydligandet, är kanske en lite tjockare softshelljacka jag ska leta efter då att ha till jobbet nu när det börjar bli kallt. Får kolla på Gore phantom II och se om det kan vara något.

Några snabba kommentarer:

* Kyla är ganska subjektivt. Den som pendlar 1 h varje morgon kommer antagligen uppleva kylan som mindre besvärande än den som tar ett uppehåll mellan juli och november.

* Jag föreställer mig att skidkläder samt funktionskläder för byggarbetare och jägare går att få i större storlekar? Det blir dock inte cykelspecifikt. En morot i viktnedgången kan kanske vara en riktigt snygg cykelstrass när man når målvikten?

* Vill man ha riktigt varma händer och samtidigt kunna använda reglagen så är innervante i merino kombinerat med trefingrad lobsterhandske det varmaste jag använt.

* Se till att inte skor och vantar trycker emot hårt någonstans, då komprimeras isoleringen. Det är luften som isolerar.

* En vindjacka/väst med avtagbara ärmar tycker jag är ett av de mest användbara plaggen i cyklistgarderoben, framförallt för landsväg och pendling. En sådan är otroligt mångsidig och tar ingen plats i väskan/ryggfickan. Rekommenderas!

* Lagerprincipen med flera tunnare plagg är mer användbart och ofta varmare än ett tjockare plagg.

* En skaljacka står emot väta utifrån (regn) bättre än en softshelljacka. För väta inifrån (dsv svett) så är förhållandet det omvända. Jag anser att en softshelljacka har ett betydligt större användningsområde än en skaljacka. Vind och svett är nästan alltid ett angelägnare problem än regn.

* Numera avråder man ifrån att smörja in sig med feta krämer mot kylan. Ofta innehåller krämerna en del vatten och de kan också binda kroppens fukt under fettlagret. Vatten leder bort värme 28 gånger snabbare än luft...

Tidigare avsnitt i denna serie hittar ni nedan:
http://happymtb.org/2015/06/01/kladtips-for-var-och-sommarcykling/
http://happymtb.org/2015/07/26/kladtips-infor-cykelvasan/
http://happymtb.org/2015/05/27/kladtips-for-vatternrundan/
http://happymtb.org/2015/07/03/genomgang-av-cykelhjalmar/

För händerna finns ju diverse varianter av bar mitts och liknande. Har svårt att se att någon handske skulle fixa kombinationen av smidighet med reglagen och värme bättre.

Hm, det är någon här som inte vet hur en kräm fungerar, och inte som jag provat i praktiken.

Bra tumgrepps-muddar på jackan eller tröjan, och svettband för handlederna, hjälper en del, men kan vara en aning bökigt med klocka, plaggen inunder och annat. En extra- eller reservvante är toppen, vare sig man vill byta eller ha ett extra lager. Blir händer och fingrar alltför svettiga hamnar dock fukten i vanten och det kyler illa svårt i högre hastigheter. - Också en anledning att ha handledsband.

Klädd sadel gör mycket, men är inte alltid så bekväm under byxdynan. Kall luft tar gärna "grenvägen", varför det är säkrast att i kallt väder ha både vanliga cykelbyxor med dyna och överdrag. Litet varmare? Då räcker kanske långbenta cykelbyxor med dyna.

Jag saknade lite temperaturangivelser i genomgången, iofs var det lite mer generellt.
Vet att Castelli anger vid vilka temperaturer som vilka plagg är lämpliga. PearlIzumi/Shimano kanske har liknande?

(Vilka butiker har bäst PearlIzumi-sortiment? Har en softshelljacka från dem, mycket bra & välgenomtänkta detaljer)

Bra tips :)

Får nog bli ett nytt underställ till överkroppen iaf.

Är man RIKTIGT frusen om fossingarna finns det elsulor på lidl också, behöver inte själv men vet en som kör med det.

42Hz skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Lösningen brukar vara att ha färre plagg på
> > sig. Man/jag behöver inte så mycket på mig
> när
> > jag kör hårt även på vintern. Lugnare
> > distanspass är ju lite skillnad. Sen får jag
> > försöka justera kläderna allt eftersom så
> jag
> > inte blir genomblöt och kall halvvägs.
>
> Gissar att jag kan cykla naken mitt i vintern men
> ändå svettas mängder, har provat med färre
> plagg, fryser bara mer. :(

Bada i Absolut Torr och sedan ull? ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp