Cykeltokigt barn = Gymnasiumval

Visst kanske är kul men finns flera aspekter. Först är de flesta medaljörer personer som inte gått på RIG eller liknande. Så bevisligen går det utmärkt att prestera på elit nivå utan att gå en sådan linje. Gillar man cykla och vill leva på det så är det nog bättre att köpa en gopro och starta en YT kanal. Antalet som kan leva på cykelsporten är svindlande lite. Även på elitnivå så har många ett vanligt jobb för att de ska gå runt.

Sedan kanske man ska ransaka sig själv om man älskar att cykla eller tävla. Älska du cykla så kanske gå ett vanligt program. Sikta på en flexibel utbildning som gör det möjligt att jobba remote. Sedan har har ekonomi att resa världen runt och cykla i många år innan det är dags för Villa/Vovve/Volvo.

Känner flera som gjort exakt så (dock inte alla inom cykling men andra hobbys)
Förmodligen pratar vi förbi varandra.

Men det ena utesluter inte det andra.
Vad jag förstår kan man t ex välja Naturvetenskaplig och Teknisk linje. Finns väl ingen finare gymnasielinje (eller program) än de två?

Sen är det inte förbjudet att starta YT bara för man går på gymnasiet.

Men att få tillgång tränare och många kompisar med ett likande intresse under tre år ger mycket. Det tycker jag är en unik chans som jag själv gärna hade valt (men i den åldern var det 99% skateboard för mig, tyvärr inte cykling).

idrottsgymnasium ställer gärna vissa krav på att prestera inom idrottsbiten. att fundera på hur man skulle trivas bland ett gäng 'bättre'. stimulerande om man har rätt inställning, annars prövande.

vad gör man om det inträffar en skada? bra att ha sådana saker klart för sig i förväg.

matte, historia och språk ger alla värdefull allmänbildning, helt oavsett vad man sedan ska syssla med. för att inte tala om fysik och kemi.

matte, historia och språk ger alla värdefull allmänbildning, helt oavsett vad man sedan ska syssla med. för att inte tala om fysik och kemi.
Absolut. Det är därför matematik, historia och språk är en del i alla gymnasieprogram. Tyvärr är det för stort fokus på svenska och matte, och för litet fokus på SO-ämnen, naturkunskap och de praktisk-estetiska. Slöjd och musik skulle vara obligatoriska kurser på alla program, för att inte tala om psykologi. Oerhört tråkigt att bildningstraditionen från Humboldt och de anglosaxiska länderna värderas så lågt i Sverige.

Matematik och svenska skulle vidare behöva bli mer tillämpade ämnen så att eleverna faktiskt förstår varför de läser dem. Framförallt matte pysslar för mycket med scaffolding, man är alltid på väg vidare istället för att lära sig vad den kan användas till. Det alienerar de som inte tänkt bli ingenjörer eller liknande. Kanske också dem i många fall.

Detta tycker jag alltså, det är inte fakta, utan sådant som jag funderat på efter att ha arbetat i skolan och sett och hört vad eleverna säger och känner. Och vad jag tror att de behöver på sin resa genom livet.

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Min son ska börja gymnasiet 2026. Han är sugen på cykelgymnasium och då enduro inriktning

Redan nu spånar vi på olika alternativ.
Vi bor i Borås så kikat på
•Ulricehamn som har sporttillval LIU. Verkar inte vara cykelspecifikt men nära slalombacken iaf 😂
• Jönköping. Har endast XC
• Falun verkar vara det enda som har enduro/utför som gren. Men så långt borta 😭

Ngn som har haft en liknande resa och kan komma med inputs , ris o ros, hur det gick etc…

Jag har inte erfarenhet av cykelsporten men har själv läst gått på ett riksidrottsgymnasium och senare jobbat som tränare/ lärare på samma skola. Där jag höll till var fokus på att kombinera studier med idrott och de flesta av idrottarna hade höga betyg och läste natur, teknik eller samhällsprogram men det är som alltid upp till de enskilde. Har du intresse av prestera i skolan går det att kombinera studier med idrott men har du inte det intresse går det att strunta i skolan.

Vad gäller diskussion angående jobb och vidare utbildning tror jag att elitsatsning inom individuella idrotter ger en insikter och fördelar som man har nytta av även vid vidareutbildning på högskola/ universitet.

idrottsgymnasium ställer gärna vissa krav på att prestera inom idrottsbiten. att fundera på hur man skulle trivas bland ett gäng 'bättre'. stimulerande om man har rätt inställning, annars prövande.

vad gör man om det inträffar en skada? bra att ha sådana saker klart för sig i förväg.

Klubben kan kicka dig från verksamheten om du inte presterar, men jag tror att man har rätt att gå klart skolan.
Där mitt barn går finns minst en som fått lämna, men som går kvar i skolan och bor i klubbens lägenhet.

Tack, så härligt att många har olika åsikter!

För att styra tråden lite åt det jag undrade över så ändrar jag min frågeställning lite:

Är det någon som har eller känner barn som går på RIG/NIU/LIU just nu? Och vad tycker dom (och ni?)

Trevlig helg!!! ☀️
Jag är larvigt praktisk. Ett bekymmer som cyklister kan råka ut för är problem med materialet, och även om 15-16-åringar kan vara rätt duktiga på att sköta om sin prylar så är det nog bra på att vara stand-by som förälder om ett hjul går sönder eller liknande. Eller bygga ett litet reservdelslager hemma o kunna åka upp till barnent och reparera nåt lite akut.

I övrigt: Kör i vind. Vill barnet prova vingarna och är medveten om att få kämpa med både idrotten och skolan så gör't. Tid att plugga in högskole-behörighet finns även senare, IMHO. Att lära sig ta ansvar för sig själv är minst lika värdefullt. (y)

Lycka till!
Magnus

Tillbaka
Topp