Cykeltransport - taket eller dragkroken?

Peter A

Medlem
Det här har säkert diskuterats innan, men jag lyckades inte söka reda på något i forumet.

Jag ska i helgen åka långt med tre endurocyklar. Har ställ till både tak och dragkrok (Thule modell värre). Vad är smartast två cyklar bak och en på taket, eller alla tre på taket? Ur bränslesynpunkt.
Tänker det är smartast att ha så få cyklar på taket som möjligt, de ökar luftmotståndet mest. Eller finns det några "strömningsfenomen" som gör att cyklar på kroken ökar luftmotståndet lika mycket?
En anledning till att ha alla på taket är ju också att jag slipper släpa med ett TUNGT dragkroksställ i en redan fullastad bil. Borde ju också påverkar förbrukningen.

Hur hade ni gjort?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag väljer alltid kroken om det funkar.

Men ett tungt ställ bak på en redan lastad bil kan göra kaos med vägkänslan beroende på bil och hur nedtyngd den blir

Emax

Medlem
Hade min på kroken innan men den blev alltid så jävla smutsig på våra grusvägar samt att man aldrig kom in i bagaget. Den var allmänt i vägen bara.
Bytte till taket och är nöjd. Märker inget ljud.

jonte987

Aktiv medlem
mer smuts på skivorna på taket, eller är det mil som mil? Jag hade ingen bromsverkan efter 25 mil på taket.

rix

Aktiv medlem
Jag har Thule Wingbar och proride takställ. Märker inte av nåt vindljud alls.
Däremot märks det på förbrukningen tydligt.
Skumt jag har Thule proride som jag haft på olika räcken (bland annat wingbar, de andra var liknande typ Volvo wingbar-liknande) och det har alltid susat ordentligt från cyklarna (på tre olika bilar). Speciellt i motorvägsfart. Du kanske har en extremt välisolerad bil eller en bil som släpper in mycket vindljud ändå?

jonte987

Aktiv medlem
Skumt jag har Thule proride som jag haft på olika räcken (bland annat wingbar, de andra var liknande typ Volvo wingbar-liknande) och det har alltid susat ordentligt från cyklarna (på tre olika bilar). Speciellt i motorvägsfart. Du kanske har en extremt välisolerad bil?
Jag har volvos varian (gamla thule wingbar) på v90. Blev tyst när jag satte i gummibitarna.

rix

Aktiv medlem
Jag har volvos varian (gamla thule wingbar) på v90. Blev tyst när jag satte i gummibitarna.
Självklart har man så mycket gummibitar i man kan för att täppa till ev hål. När jag hade min Xc60 (nya modellen) så lät det absolut när man körde på motorvägen, ljudet kommer ju från alla cyklar också, konstigt att ingen annan märkt av ljudet. Samma sak om man har en takbox så hörs det mer än utan.

Kanske är det panoramatak som släpper in mer ljud.

ooms

Aktiv medlem
Hade min på kroken innan men den blev alltid så jävla smutsig på våra grusvägar samt att man aldrig kom in i bagaget. Den var allmänt i vägen bara.
Bytte till taket och är nöjd. Märker inget ljud.
Beroende på bil kan det räcka med 1km på grusväg i 30-40km/h för att hela arslet på bilen ska vara fullständigt igendammat, inget jag vill utsätta min cykel för.
Skulle också störa mig mer på att "förlänga" bilen 0.5-1m, än att ha nåt på taket.

jonte987

Aktiv medlem
Självklart har man så mycket gummibitar i man kan för att täppa till ev hål. När jag hade min Xc60 (nya modellen) så lät det absolut när man körde på motorvägen, ljudet kommer ju från alla cyklar också, konstigt att ingen annan märkt av ljudet. Samma sak om man har en takbox så hörs det mer än utan.

Kanske är det panoramatak som släpper in mer ljud.
Låter gör det väl men det mesta försvann. Har också panorama.
Jag är i alla fall nöjd

Freddie L

Aktiv medlem
Självklart hörs takräcken och cyklar på taket, och de kommer bidra till ökad bränsleförbrukning. Mina Wingbar hörs oftast ingenting in i kupén, ibland litegrand och någon enstaka gång tydligt. Har med hastighet och tillfälligheter (svängningar, turbulens?) att göra. Takbox förvärrar något, cyklar förvärrar mer.
Lika självklart är att det inte är ett problem. Det är utmärkt att köra cyklar på takräcke!
Mitt förstahandsval är dock Thules dragkroksfästa lösningar. Ett enkelt (men stadigt) Thule Express till vardags för barncyklar och även om jag åker själv med racer eller FS, och ett Easyfold XT för 2-3 cyklar. Easyfold plus takräcke för ännu fler cyklar. Överlägset handhavande med prylarna på kroken. Självklart påverkar även det bränsleförbrukning och vindbrus, men iaf mindre. Att cyklarna skulle bli skitigare på kroken har jag inte märkt, men det ligger säkert något i det. Fast jag stör mig mer på insekter med cyklarna på taket.

ers

Aktiv medlem
Jag kör oxå på taket men har funderat på ett dragkroksställ mest för att slippa all skit som cykeln lägger på taket...

Hur tänker ni här?

jonte987

Aktiv medlem
Generellt vill jag gärna ha dem på kroken men 7000 spänn + adapter för en 4e cykel känns lite dyrt. 2 på taket och 2 bak klarar jag på ytterligare en proride a 1000 spänn. Smuts på bilen är ingen faktor för mig. I sommar gick 4e cykeln inne i bilen och proride fungerade bättre än väntat. Speciellt med panorama så man kan se att den sitter kvar....

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag har både tak och dragkroksställ men väljer alltid takstället när jag kan (thule 598 med Wingbars på V70). Otroligt mkt smidigare och snabbare. Tankstället sitter ju alltid på. På min V70 märker jag inget vindljud varken med cyklar på eller tomt ställ.
Edit: gummisträngen måste naturligtvis vara på (!)

Hälsingland

Aktiv medlem
Kör alltid kroken, åker jag själv med en cykel så blir det vanliga thule express eller cykeln i bilen om jag ligger borta och vill ha den kvar.

Flera cyklar velocompact, har takställ också men använder dom inte längre.

jonte987

Aktiv medlem
Problemet är om vi ska tälta och behöver box + fyra cyklar...det är många parametrar som ska optimeras.

Rattnalle

Aktiv medlem
Beroende på bil kan det räcka med 1km på grusväg i 30-40km/h för att hela arslet på bilen ska vara fullständigt igendammat, inget jag vill utsätta min cykel för.
Skulle också störa mig mer på att "förlänga" bilen 0.5-1m, än att ha nåt på taket.
Hur märker du ens att bilen blir längre? Enda tillfället jag svurit över hållaren bak är när jag skulle vända i p-huset på jobbet som är i snålaste laget redan med bara en bil. Sen när man kör kvittar det ju tycker jag.

Men ja, lite dammigt och kladdigt kan det ju bli där bak. Kanske inte så kul på en lvg på men mtbn kan det kvitta tycker jag.

Peter A

Medlem
Tack för intressant diskussion! Ursprungsfrågan var ju vad som var smartast, att köra med två cyklar bak plus en på taket eller alla tre på taket. Låter som om majoriteten tycker det är bäst att ha cyklar bak om det går vilket jag också misstänkte. Hade dock hoppats att någon hade "vetenskaplig koll" på strömningslära och hur mycket roll det spelar att med den extra vikten bak som det stora dragkroksstället innebär. Men jag nöjer mig med att mitt sunda förnuft säger samma sak som ert :)
Jag har cyklat lääänge och har kört mycket med cyklar på olika ställ, så jag passar på att bidra till diskussionen:
- Cyklar på taket. Smidigt men visst drar det bränsle. Och låter. Men som någon sa, med musik och barn i bilen så är det ett litet bekymmer.
- Cyklar på kroken. Grymt bra. Har provat allt från enkelt "sax-ställ" till, Thule Express, Thule Euroride för två cyklar och har nu Thules värsting Easyfold för tre cyklar. Det sistnämnda hopfällbart och med hjul. Tyckte detta var lite onödigt, men helt suveränt att kunna fälla ihop det och rulla in det i garaget. Och det tar minimalt med plats. Kör dock alltid med bara två cyklar, har inte ens mellanarmen monterad - tycker det blir för trångt och meckigt att lasta tre cyklar. Inga problem med att komma in i bagaget.Har inte heller märkt att cyklarna blir skitiga, istället slipper man alla insekter på gafflarna. Enda problemet är ju att baksensor och kamera inte funkar som man är van vid.

Om jag hinner så ska jag provlasta med tre cyklar på Easyfold-stället så slipper jag takställ över huvud taget :) Kan kanske vara värt besväret och krånglet. Lite pressat schema bara och inte så sugen på att mecka för mycket.

Aron

Aktiv medlem
Om grundfunderingen främst handlade om bränsleförbrukning vill jag påstå att det gör marginell skillnad med en eller flera cyklar på taket. Den stora skillnaden i förbrukning uppstår när luftströmmen störs av takräcket. Ökningen mellan ett rent tak och när man hänger på räcke + cykelhållare är större än den som uppstår när man lastar på en cykel. Ökningen att lägga till flera cyklar är så liten att den lika gärna kan handla om motvind.

Skillnaden mellan takräcke och dragkrok handlar i mina tester om 0,1-0,3 l/100 km. Det kan alltså lika gärna tillskrivas snitthastighet, lufttemperatur, vindriktning, lufttryck etc. Eller så var det karossformen. Eller +ANNAT.

Utan att ha testat så utförligt är nog min gissning att du får lägst förbrukning om du bara kör ena lastalternativet. Alltså alla cyklar på tak, eller alla cyklar på krok.

Ovanstående baserat på mina erfarenheter av att ha transporterat cykel långt över tusen mil under de senaste åren och i en handfull olika bilar.

Rattnalle

Aktiv medlem
Om grundfunderingen främst handlade om bränsleförbrukning vill jag påstå att det gör marginell skillnad med en eller flera cyklar på taket. Den stora skillnaden i förbrukning uppstår när luftströmmen störs av takräcket. Ökningen mellan ett rent tak och när man hänger på räcke + cykelhållare är större än den som uppstår när man lastar på en cykel. Ökningen att lägga till flera cyklar är så liten att den lika gärna kan handla om motvind.

Skillnaden mellan takräcke och dragkrok handlar i mina tester om 0,1-0,3 l/100 km. Det kan alltså lika gärna tillskrivas snitthastighet, lufttemperatur, vindriktning, lufttryck etc. Eller så var det karossformen. Eller +ANNAT.

Utan att ha testat så utförligt är nog min gissning att du får lägst förbrukning om du bara kör ena lastalternativet. Alltså alla cyklar på tak, eller alla cyklar på krok.

Ovanstående baserat på mina erfarenheter av att ha transporterat cykel långt över tusen mil under de senaste åren och i en handfull olika bilar.
Det beror mycket på bil det där.

Min gamla S80 drog runt 0,7 landsväg utan saker på, 0,8-0,85 med tre cyklar på kroken och lätt 1,0 med tre cyklar på taket. Slö som fan att köra blev den också.

V70n är törstigare utan cyklar på men drar ungefär lika mycket med stället på kroken, så ökningen blir mindre. Den är förmodligen lite mindre aero från början eftersom den inte smalnar av lika mycket bak men med skit på blir det samma lika.

Peter A

Medlem

Stort tack! Något sådant jag ville höra :)

Aron

Aktiv medlem
...Ett litet tillägg. Bränsleförbrukningen ökar exponentiellt med farten. Att ta det lungnt gör stor skillnad i förbrukning när man har cyklar på bilen. Jag gjorde några experiment i en av de klenare bilarna (1,2 l ~100 hk) med att ligga i 100 respektive 120 km/h på motorväg. Jag minns inte riktigt siffrorna, men skillnaden var någonstans 1 - 2 l/100 km. Ganska dramatiskt med andra ord. Det skulle naturligtvis se annorlunda i en annan och/eller kraftfullare bil, men som fingervisning.

(Ja, när man ligger och långkör gäller det att hitta på småsaker att roa sig med 😄)

glitch

Aktiv medlem
Jag har börjat gilla takställen mer och mer. Speciellt nu när det inte sällan är fyra cyklar som ska med.

- Cykeln är bara att hysta upp direkt som den är
- Inget som sticker ut på sidorna
- Inget att fundera på om nåt hjul riskerar att grillas av avgasröret eller släpa i backen
- Man ställer hojen bara och behöver inte pyssla med inpassning som det ofta blir med krokställen
- Har man flera hojar är det mindre pyssel med att undvika att cyklarna slår / skaver mot varandra. När man åker med polare med krokställ är det alltid en massa pyssel med spännband och saker emellan cyklarna för att undvika att det slår och skaver
- Man har enkelt full access till bagaget

Givetvis finns det nackdelar men ju mer jag använder våra takställ desto mer gillar jag dem.

Raggamuffin

Aktiv medlem
4 funkar, enda är att det blir lite sidovindkänsligt. Öresundsbron i kraftig vind är lite nervöst :)

Min i40 gick knappt upp 0.1 med tre cyklar på taket. Men det är framförallt i vardagen jag tycker takställ är bäst.

mcoma

Medlem
För mig avgör smutsen.
Åker mellan Stlhlm-Åre, och har kört cyklarna på bilen lite varierat, beroende på antal cyklar och övrig last.1-3 cyklar;
1. Bara tak
2. Bara bak
3. Både tak & bak
... utan-, eller i kombination med-, takbox.
Det är som ett skämt hur skitiga cyklarna blir där bak. Som att dom legat nergrävda på en småoljig sandstrand. Empiriska studier med Passat resp. Sharan.Thule på taket, Thule vikbart bak. Men visst, det brusar från (glas)taket.

Senast ändrad:
Instämmer att cyklarna blir skitiga oavsett var de sitter. Ytlig smuts är väl inte så farligt, det är ju bara en estetisk sak, men tänker att sand letar sig in i lager, växlar etc. Borde man inte kunna sätta på ett skydd på cykeln när man transporterar den? Kanske inte om man har den på taket, blir kanske för mkt vindfång, men om den sitter på kroken?
Typ ett liknande: https://www.cykelgear.se/tillbehor/...XidFYoKqbgKTvkOeTmMoaS5nAsqYcYKQaAhnFEALw_wcB

Bengt-re

Aktiv medlem
Instämmer att cyklarna blir skitiga oavsett var de sitter. Ytlig smuts är väl inte så farligt, det är ju bara en estetisk sak, men tänker att sand letar sig in i lager, växlar etc. Borde man inte kunna sätta på ett skydd på cykeln när man transporterar den? Kanske inte om man har den på taket, blir kanske för mkt vindfång, men om den sitter på kroken?
Typ ett liknande: https://www.cykelgear.se/tillbehor/...XidFYoKqbgKTvkOeTmMoaS5nAsqYcYKQaAhnFEALw_wcB
Husbilsfolket har ju "påsar" till cyklarna. Det fungerar nog dock inte till folket här som behöver köra i olagliga hastigheter.

rix

Aktiv medlem
För mig avgör smutsen.
Åker mellan Stlhlm-Åre, och har kört cyklarna på bilen lite varierat, beroende på antal cyklar och övrig last.1-3 cyklar;
1. Bara tak
2. Bara bak
3. Både tak & bak
... utan-, eller i kombination med-, takbox.
Det är som ett skämt hur skitiga cyklarna blir där bak. Som att dom legat nergrävda på en småoljig sandstrand. Empiriska studier med Passat resp. Sharan.Thule på taket, Thule vikbart bak. Men visst, det brusar från (glas)taket.
Med Thule vikbart, vilket ställ menar du då? Jag har ett Easyfold från Thule och tycker alltid cyklarna blir mycket mer skitiga på taket pga insekter.

GoranS

Aktiv medlem
...Ett litet tillägg. Bränsleförbrukningen ökar exponentiellt med farten. Att ta det lungnt gör stor skillnad i förbrukning när man har cyklar på bilen. Jag gjorde några experiment i en av de klenare bilarna (1,2 l ~100 hk) med att ligga i 100 respektive 120 km/h på motorväg. Jag minns inte riktigt siffrorna, men skillnaden var någonstans 1 - 2 l/100 km. Ganska dramatiskt med andra ord. Det skulle naturligtvis se annorlunda i en annan och/eller kraftfullare bil, men som fingervisning.

(Ja, när man ligger och långkör gäller det att hitta på småsaker att roa sig med 😄)
Borde inte bränsleförbrukningen växa kubiskt med farten pss som effekten en cyklist behöver trampa med växer kubiskt med farten? Effekten som bilen behöver generera lär i alla fall växa kubiskt med farten. Ska man få exponentiell tillväxt i bränsleförbrukningen måste denna alltså växa exponentiellt i effekten. Jag har förvisso dålig koll på hur motorer i praktiken fungerar i det avseendet men det låter spontant skumt i mina öron.

rix

Aktiv medlem
Jag har börjat gilla takställen mer och mer. Speciellt nu när det inte sällan är fyra cyklar som ska med.

- Cykeln är bara att hysta upp direkt som den är
- Inget som sticker ut på sidorna
- Inget att fundera på om nåt hjul riskerar att grillas av avgasröret eller släpa i backen
- Man ställer hojen bara och behöver inte pyssla med inpassning som det ofta blir med krokställen
- Har man flera hojar är det mindre pyssel med att undvika att cyklarna slår / skaver mot varandra. När man åker med polare med krokställ är det alltid en massa pyssel med spännband och saker emellan cyklarna för att undvika att det slår och skaver
- Man har enkelt full access till bagaget

Givetvis finns det nackdelar men ju mer jag använder våra takställ desto mer gillar jag dem.
Du har uppenbarligen ett kasst dragkroksställ. Med stora plattformsställ slipper du de flesta av dina bekymmer. Och om du oroar dig för att cykeln ska sticka ut så är det ju ännu värre med cyklar på taket, då kan man ju inte åka in i garage och på vissa parkeringar osv.

Hälsingland

Aktiv medlem
Borde inte bränsleförbrukningen växa kubiskt med farten pss som effekten en cyklist behöver trampa med växer kubiskt med farten? Effekten som bilen behöver generera lär i alla fall växa kubiskt med farten. Ska man få exponentiell tillväxt i bränsleförbrukningen måste denna alltså växa exponentiellt i effekten. Jag har förvisso dålig koll på hur motorer i praktiken fungerar i det avseendet men det låter spontant skumt i mina öron.
Gissar att användaren avser att i formeln för luftmotstånd är Fart=v^2. Även arean är en faktor som ökar med cyklar på taket.

GoranS

Aktiv medlem
Gissar att användaren avser att i formeln för luftmotstånd är Fart=v^2. Även arean är en faktor som ökar med cyklar på taket.

Jag vet vad en exponentialfunktion är och jag vet att kraften från luftmotståndet växer kvadratiskt med farten (och att effekten växer kubiskt med farten). Det jag tycker verkar skumt är att bränsleförbrukningen skulle vara exponentiell som funktion av effekten.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag vet vad en exponentialfunktion är och jag vet att kraften från luftmotståndet växer kvadratiskt med farten (och att effekten växer kubiskt med farten). Det jag tycker verkar skumt är att bränsleförbrukningen skulle vara exponentiell som funktion av effekten.
Läste ju givetvis för dåligt det du hade svarat på. Ja det låter ju extremt med exponentiell ökning på förbrukningen. Det ger ju 44% mellan 100-120km/h kan ju kanske stämma på en rejält motorsvag bil och cyklar på taket. Den får väl jobba väldigt hårt. Jag kör mycket i tjänsten och ska iväg på en hyfsat lång resa på måndag så jag får väl helt enkelt testa 100km/h på e4 i 100km och sen 120km/h. Nackdelen är ju att jag har en hybrid och det blir avhängt hur mycket batteri jag har kvar.

Finns ju garanterat bättre matematiker än mig på detta forum som kan komma med ett korrekt svar 😁.

mcoma

Medlem
Med Thule vikbart, vilket ställ menar du då? Jag har ett Easyfold från Thule och tycker alltid cyklarna blir mycket mer skitiga på taket pga insekter.
Bak: Det som går att tippa. Inte vika ihop. Plats för tre cyklar.

Jag har faktiskt förvånats av hur lite insekter som fastnar på cyklarna på taket... Det kanske är nåt med aerodynamiken, per bilmodell, som ger dessa variationer och olika upplevelser som alla har...

ooms

Aktiv medlem
Bak: Det som går att tippa. Inte vika ihop. Plats för tre cyklar.

Jag har faktiskt förvånats av hur lite insekter som fastnar på cyklarna på taket... Det kanske är nåt med aerodynamiken, per bilmodell, som ger dessa variationer och olika upplevelser som alla har...
Det varierar jättemycket beroende på bilmodell hur mycket skit som dras in bakom bilen. När det gäller insekter tror jag det beror på dels var i landet det är, och även när man kör (både säsong och tid på dygnet). Precis som du föredrar jag takställ då jag vet hur skitig min bil kan bli baktill, och tycker det är minimalt med flygfän som fastnar på cykeln på taket.
Slutligen, när det gäller utstickande delar föredrar jag taket alla dagar i veckan. Där är det upp till mig att klanta mig för att skada cyklarna. Med nåt baktill är de mycket mer utsatta för andras klanterier ex.vis på parkeringar.
Men alla är uppenbarligen olika och prioriterar olika saker utifrån sina behov.

Aron

Aktiv medlem
Apropå matematisk följddiskussion: Jag är varken matematiker, ingenjör eller aerodynamiker. Det är mycket möjligt att jag svängde mig med fel term. :) Hoppas dock att alla ändå förstod poängen i mitt inlägg.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer