Cykeltransport??

Lonewolf

Ny medlem
Cykeltransport??
Dags igen :-)
Funderar på vilken metod som är bäst för att transportera en cykel, har ingen dragkrok på bilen i fråga, och det verkar lite omotiverat dyrt att montera/ombesiktiga för dem fåtal transporter jag kommer att göra. Har riktiga lastbärare till bilen och har sett att det finns ställ som man monterar på dem som cykeln står i, duger Biltemas variant för enstaka transporter? Eller finns det några andra smarta sätt? Kanske en enklare kula som endast funkar till detta och inte kräver ombesiktning?

Bosse

Cykeltransport??
Varför inte en takräcks monterad Thule Mtb pro... 395:- på
<http://www.cyclecomponents.com/index.html>

Cykeltransport??
Jag har biltemas och det fungerar alldeles utmärkt för de få gånger jag transporterar min cykel. Det ända osmidiga är att det sitter lite omständigt på lastbärarna, typ tre u formade gängstänger med två muttrar på varje, så de gånger man ska transportera och det är kallt på morgonen så kan det vara lite tråkigt.

Johan

Cykeltransport??
Jag skulle ner och hojja i Spanien för några år sedan och hade då beställt en väldigt liten hyrbil med lastbågar. Funderade ju ett tag på hur jag skulle få med mig lämpliga don för montering av cykeln och helst då någon typ av universal infästning.

Kvällen innan avfärd klippte jag helt enkelt ner två gamla framhjul samt inhandlade fyra avgasklämmor på den nattöppna macken. Väl nere i Spanien var det en smal sak att klämma fast de två naven på det förmonterade takräcket. Upp med cyklarna samt dra fast bakjulet med två gamla Alfredo Binda clipsremmar. Den här konstruktionen är ju läskigt billig samt riktigt stabil. Efter resan monterade jag de på mitt eget takräcke och de hänger med ännu.

//Dick

Cykeltransport??
Jag har ett Biltema och det funkar. Det är inte vackert och lite osmidigt att montera. Men det funkar :-)
Värt att tänka på: Klämman som ska sitta runt diagonalröret klarar inte hur stora rör som helst. Om ramen är jättefet kan man behöva byta skruven i klämman till en längre.

Och glöm inte att montera av cykeln innan ni kör ner i garaget.....jag har närapå gjort det misstaget :-S

Cykeltransport??
Biltemas är inte att förakta. Den har funkat för både en å annan cykeltransport.

Men... om du har en heldämpad så kan du få problem med att armarna som skall nå upp och gripa om ramen inte är tillräckligt långa....eftersom heldämpadade hojjar är mycket högre än icke heldämpade.

Stalle

Cykeltransport??
Jag har en Thule Tour 510 (har Thule slutat med den, hittade den inte på deras site?) och en Biltema.
Största skillnaden är priset och kvaliten. Thules är färdigmonterad. Förutom att justera in längden (så att den passar på lastbågarna) behöver man bara snäppa fast den så kan man använda den på en gång. Gedigen aluminium och lösningar som känns kvalitativa och pålitbara. Den är tung!

Bilteman känns lite halvracklig, och är definitivt biltema :) Man får skruva ihop allt själv, och till och med klistra på gummi"padsen" som skall skydda ramen i "klon" där man skruvar fast den. Mitt exemplar hade ungefär 8 skruvar och 10 brickor extra.

Användarmässigt är det mycket enklare att sätta fast cykeln i Thule stället än i Biltema stället. Med Thulen är det bara upp med cykeln, fälla upp "bågen", klämma ihop bågen och fälla ihop handtaget. Klart!
Bilteman är lite mer pill med, då man måste skruva ratten som spänner klon, och det är pilligare med remmarna som sätter fast hjulen.

Thulen är dessutom låsbar. Däremot så är plaststropparna som håller fast hjulen löjligt korta på Thulen. Så korta att det knappt går att få dom att fästa om man inte släpper ut lite luft från hjulet.

Så för att göra någon form av jämförelse:
Kvalitet:
Biltema 3
Thule 4

Finish:
Biltema 2
Thule 4

Användbarhet:
Biltema 3
Thule 4

Pris:
Biltema 5
Thule 3

Sammanräknat:
Biltema 13
Thule 15

Jag skulle säga så här. Har du råd att lägga ca 1000 på Thules ställ, gör det. Annars väljer du Biltema.

/Mattias
PS. Det där var väl första jämförelserecensionen va? Borde vara lite bonuspoäng :)

Cykeltransport??
Harri har ett Biltemaställ och jag ett Thule. Den största skillnaden rent funktionsmässigt tycker jag är att Thulestället är låsbart.

Har båda ställen monterade på mina två lastbågar året runt så de fyra komponenterna är en enhet. Enkelt och smidigt att sätta på bilen.

Fast när jag tog loss cykelhållarna för att köra lite plywoodskivor häromveckan var det avgjort mer pill med Biltemastället. Inget som avskräcker tycker jag.

Cykeltransport??
Här är en bild på min hemmagjorda cykelhållare.
Sitter med en snabkoppling i stötfångaren så att man enkelt plockar bort den när den inte behövs och då syns inget alls.
Går även att vika ner så att bakluckan går att öppna med cykeln på.

Cykeltransport??
Biltema och cykelställ klingar lite illa i mina öron. Denna historia är väl ganska osannolik men ändå:
Hade införskaffat ett biltema ställ inför finnmarksturen förra året, fungerade fin fint på vägen upp och vi hade tre cyklar på taket. På måndags morgon åkte vi hemmåt igen, slängde upp cyklarna på taket och begav oss mot göteborg. I höjd med Örebro ungefär tyckte jag att jag hörde något skrammel från något som lossnade och bad han som körde att sakta in lite, ett par hundra meter senare brakade cykeln ner från taket, vek sig ner på sidan på bilen och hamnade i diket. En mutter som ena staget var fast skruvat i hade skrammlat loss och därför hade en staget givit vika! Remmarna som fälgarna sattes fast i var alldeles för klena för att hålla emot och katastrofen ett faktum! Som tur var blev inte cykeln helt skrot, bakfälgen knäcktes men i övrigt gick det rätt ok. Vi var förståss och reklamerade på biltema och de var väldigt bra och tillmötesgående, och tillslut fick vi ersättning för både cykel och bilreperationer.
Kontentan av detta är att inte ha allt för höga tankar om biltemas cykelställ, visst de funkar men också av rätt klen kvalite och inte helt att lita på!!

Cykeltransport??
Eller så fäller ni bara ner baksätet och tar loss framhjulet på cykeln. Sen är det bara att lasta in skiten i bagaget. Går utmärkt på min Volvo S40. Vill man vara ännu seriösare går det att montera bort båda hjulen och lägga hela paketet i baksätet bara.

Cykeltransport??
Tar upp den här gamla tråden igen...

Tänkte bara tipsa om att Mekonomen har erbjudande nu med bra pris på Thule Freeride 575, 349:-:
<http://www.thule.se/templates/THULE_ProductPage.asp?id=54371>

Påminner om Biltemas och Thule MTB Pro men lite annorlunda fäste, klarar grövre rör och dessutom låsbart.

Passade på att köpa ett, funkar bra...

Cykeltransport??
Jag har en äldre variant av Thule Freeride - inte snabbkoppling på klon runt ramen men i övrigt verkar de snarlika.

Hur sätter man fast de nya i takräcket? På mitt är det tre U-formade bitar som är gängade i ena änden där man skruvar på en "vingmutter" i plast. Det är lite bökigt, hur ser det ut på dessa?

I övrigt är de kanon, köpte dem dessutom för bara 400:- för två, begagnade men inte använda.

Cykeltransport??
jomper> Fastsättningen i takräcket är nog detsamma. Visst, bökigt men jag använder inte takräcker till något annat så det blir en engångsföreteelse att sätta dit cykelstället.

Snabbkopplingen var smidig och bra att den är låsbar. Nu är förvisso inte mitt takräcke låsbart men det blir lite knöligt för en eventuell tjuv att ta bort allt. I alla fall tar det väl lite längre tid.

Cykeltransport??
Vill man inte besiktiga om bilen men ändå köra med cykeln bakpå kan man köpa ett drag billigt från skroten och sedan svetsa fast något på kulan som gör att man kan sätta på cykelställ men inte kan dra släp. Lite bökigt men ett alternativ om man vill ha cykeln bakpå men inte vill besiktiga om.

Cykeltransport??
Cykelcity har en modell som heter Bora för 395kr.
Lätt att ta av och på bilen utan att skruva isär takräcket.
Av med framhjulet, upp med hojen och dra iväg.

Nilebiker

Cykeltransport??
Jag tycker det är skönt att slippa ta av framhjulet dock, blir så trångt i lilla bilen med det däri. Speciellt om man har två cyklar på taket o två på draget.

Tillbaka
Topp