cykeltransportssmåbil

• Trådstartare Trådstartare Ean
  • Start datum Start datum

Ean

Ny medlem
cykeltransportssmåbil
Nu när man ska börja plugga till hösten så ska jag sälja 944:an och köpa billig bränslesnål småbil. Nån som har något bra tips hur man går till väga för att hitta en billig "pärla"? Blocket är väl ingen höjdare har jag kommit fram till. Vad finns det för andra bra sidor på nätet?

Går det att sätta takbågar på alla småbilar?

cykeltransportssmåbil
thule har en ställning som fungerar bra på småbil utan dragkrok, lite stabilare på luckan infästning med skenor som cykeln står på.

bytbil.com

cykeltransportssmåbil
Jag har kört massor med cykel med den VW Polo jag hade förut. Den hade iofs dragkrok men jag hade takräcke också och det var inga problem. 4 cyklar på taket och fyra personer i bilen gjorde den lite slö men det funkade. Jag tror det är väldigt få bilar som det inte finns takräcke till.

Vid längre resor var det faktiskt inga problem att få in två hojar och komplett packning därbak om man fällde baksätet. Fick ta av hjulen då förstås..

cykeltransportssmåbil
Varför skulle inte blocket funka? Byrbil.com kan vara en annan bra.

Suzuki Swift, VW Polo, VW Golf, Hyundai och Honda är några småbilar som är riktigt små. Köper man en lite äldre så kommer man undan rejält billigt, fast det kan bli lite knepigt om den inte startar när det blir kallt :)

Ford Ka, Smart och Cooper Mini är några dyrare modeller.

Vår Svift har 23 liters bensintank, kommer ca 49 mil på det, sedan tar det stopp :)
Toyotan har typ 60 liters tank (kommer inte ihåg) och den drar ungefär 1,5 till 2 liter milen beroende last och fart.

Man ler varenda gång man tankar Swiften :)

cykeltransportssmåbil
Nu generaliserar du nog lite över modellerna iofs. VW Golf är inte särskilt liten längre. Polon är ganska liten, men det finns ännu mindre VW-modeller (Lupo, Fox). Brukade komma 60-65 mil på 40 liter i Polon, dvs den är inte supersnål men ganska iallafall.

Ford Ka är mindre än Polon och bör dessutom undvikas om de inte stoppat i en modernare motor i den numera, förut var det en antik variant. Ful också :)

cykeltransportssmåbil
Mattias L skrev:
-------------------------------------------------------
> Man ler varenda gång man tankar Swiften :)

Garvar du när du ska vika in dig i den också :D

cykeltransportssmåbil
På tal om takhöjd, många småbilar har faktiskt god takhöjd. Jag har mer plats ovanför huvudet i en VW Polo än i en V70 för att jämföra med den bil jag ska köra i sommar..

cykeltransportssmåbil
JLarsson skrev:
> Mattias L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Man ler varenda gång man tankar Swiften :)
>
> Garvar du när du ska vika in dig i den också :D

Toyotan är lite trevligare då... Den kliver manin i och sitter högt o fint. Swiften... Njae, det är som att sitta på marken, med huvudet upp i taket så man måste sitta lite snett med huvudet.

Faktiskt är det sådan mismatch i storlek att jag inte ens kommer in bakom ratten. Så det är "tess bil".

cykeltransportssmåbil
Får lätt plats med en cykel utan framhjul om man fäller baksätet på min honda civic 1.5GL 3dörrars, är en 89:a. Drar väl en 0.7 om man kör hyffsat lugnt. En bekant som har en med likadan motor får sin o dra 0.64, men då måste han köra väääldigt snällt. Sen får man rolig väghållning på köpet :).

cykeltransportssmåbil
Det finns bara en bil som klarar dina krav!

Honda Jazz 1,4.

Den drar lite bensin (0,5-0,65)
Du kan få in en hel cykel UTAN att ta av framhjulet
Sätena är MKT enkla att fälla
Mkt driftsäker
4 stjärnor i Euro NCAP

Nackdelar:

Ovanlig
Rostkänslig

Ps jag är 196 cm och den fungerar bra för mig.

cykeltransportssmåbil
Jag lever i drömmen om att kuna göra mig så pass oberoende av bil i mitt vuxna liv, att jag helt enkelt hyr en bil när jag behöver den. :)

Tänk va mycket pengar man sparar! Och hur mycket onödiga bilresor man slipper..

cykeltransportssmåbil
VW Polo 2003. Grymt bensinssnål. Utan takhållare 0.53l/min. Med 2 hojjar på taket 0.6l/mil. Går att få för 60-70kkr bättre beg. /Anders

cykeltransportssmåbil
min golf är hyfsat bensinsnål och med ett tuleställ bak så är det enkelt med tre hojar, folk och packning.

dessutom är den större inuti än vad min saab 9-3 var.

så en polo kanske?

cykeltransportssmåbil
=David: tyvärr fick inga Lupos partikelfilter. Den tillverkas ju inte längre. A2 fick ju partikelfilter däremot för nåt år sen, men är alldeles för dyr.

cykeltransportssmåbil
Där ser man. Två saker jag inte hade en aning om. Förra året va jag på din bil i bajen och då sa säljaren att lupo skulle få partikelfilter 06. I Akalla var säljarna lika heta och jag fick förklara att dsg lådan inte var en vanlig automat och hur den fungerade. Efteråt sa säljaren att det ändå inte så populärt med automat till golfen..

cykeltransportssmåbil
Jag köpte en Opel Corsa som hade gått felfritt genom besiktningen för under 5 lappar. Min hoj går i den om jag tar av hjulen, men nu när jag kör korta sträckor har jag hojen på ett biltemaställ på taket. Funkar mycket bra, både stället och bilen, är inne på andra året med bilen nu och den gick igenom besiktningen igen. :)

cykeltransportssmåbil
Torben skrev:
> Det finns bara en bil som klarar dina krav!
>
> Honda Jazz 1,4.
>
> Den drar lite bensin (0,5-0,65)
> Du kan få in en hel cykel UTAN att ta av
> framhjulet
> Sätena är MKT enkla att fälla
> Mkt driftsäker
> 4 stjärnor i Euro NCAP
>
>
> Nackdelar:
>
> Ovanlig
> Rostkänslig
>
> Ps jag är 196 cm och den fungerar bra för mig.

Är det inte den som heter F*tta egentligen

cykeltransportssmåbil
=David: är inte säker på om det var 03 eller 04 som var sista årsmodellen. Skulle ersättas av Fox som mindre-än-polo-bil, men jag vet inte om Fox kom med den lilla dieseln. Du får nog fråga de kunniga bilförsäljarna om den saken...!

cykeltransportssmåbil
Kolla på totalkostnaden innan du gör dig av m 944an. Det brukar vara svårt att nita en gammal volvo när man börjar räkna in försäkringar, reparationer mm.

I min 945 stuvar jag in cykeln med avtaget framhjul, utan att fälla sätet

cykeltransportssmåbil
Fjärdebrunn: Ska tilläggas att det är en LTT med automat = slurp!

oxr: Hade gärna haft en Porsche men jag har inte råd + kan vara svårt med montering av takräcke på den. Annars hade det inte vart fel att åka runt med en 944 3.0

cykeltransportssmåbil
(jag tänkte också porsche faktikst...)

Opel Corsa är en lite snål bil som är mycket lättmekad, till skillnad från till exempel franska konkurrenter. (har haft en äldre 205 också, aldrig mer...) Alternativt en toyota starlet som inte går sönder.

Jag tror att det är lättare att hitta billiga bilar som säljs av vanliga ärliga människor i tex DNs radannonser eller vilken blaska som nu gäller där du bor.

/J :)

cykeltransportssmåbil
Ean: En gammal skattebefriad Volvo är billig av många orsaker. Inte liten, men billig. Skattebefriad, billiga delar och så åker man inte i onödan...Och man får inte dåligt samvete om man skrotar den!

cykeltransportssmåbil
=David

Volkswagen släpper snart sin "ersättare" till Lupon, det blir en Polo som kallas Bluemotion och ska dra 0.39 l/milen bl körning, partikelfilter o mycket låga utsläpp.
Pris från ca 165 000. Den blir dessutom skattebefriad under 4 år!

cykeltransportssmåbil
Porsche har färdiga uttag för takräcke på senare Carrera modeller iaf.
Uno´s Lupo är lite fräck.
Skoda PickUp, billig, snål, tråkig, praktisk. Lite kort tak för cykelhållare, men hojen har man på flaket. ....min truckdriving sång, min lastbilskörarsång...

cykeltransportssmåbil
om det är volvo 944 LTT aut så tycker jag du ska byta ut den mot en vanlig 740. drar mindre bränsle, fortfarande riktig bil och billig totalkostnad om man inte kör så mycket.

cykeltransportssmåbil
Opel Meriva är en liten bil byggd för rymma mycket, och Opel gör reklam riktiad mot cyklister. Den är lite hög så det kan bli jobbig om man har cyklarna på taket men det finns en cykelhållare med någon sorts lyftarm till Opeln.

cykeltransportssmåbil
Vänta! Volvo har aldrig sålt en bil som heter 944, inte heller 744 eller 745... eller V75 heller ;p

en 944:a är tysk, inget annat
(annars är en 911 en encylindrig Volvo med en dörr...)

Tillbaka
Topp