Cykeltransportväska?

hedegard

Medlem
Cykeltransportväska?
vänner,

jag ska åka till mallis i påsk, cykla med fredrikshof en vecka.
någon som har förslag på en ultrabra väska att packa ner ett lvg monster i?

gjorde lite research och tyckte den här kändes bra:
http://www.canyon.com/_en/shop/?category=Z07&item=30375#

bra pris, hård väska.
slå till eller finns det bättre alternativ?

tacktack

/jonas

Edit: skrik inte i rubriker, tack

Senast redigerad av en moderator:
Cykeltransportväska?
Jag har Canyons väska. Den fungerar utmärkt. Observera att den inkluderar två hjulväskor, två QR-ersättare samt ett skydd för vevpartiet.

Också viktigt att inse att den är större än man tror. Den går (nog) inte in i vilken bil som helst, dels genom bakluckeöppningen och framför allt inte med ofällda baksäten. Jag har XC90, och då passar den precis, men frugan är inte glad för det brutalt minskade utrymmet till annat som anses vara viktigt (typ barnens kläder).

Om man skall ha taxi-transfer till och från flygplatser kan detta vara en dimension att beakta.

Cykeltransportväska?
Jag har varit över Atlanten med den ett par gånger och det har väl gått bra. Det är rätt bra resonans i lådan även när den är fullpackad, så rullar man den på asfalt eller något annat än bonade golv så låter den ganska kraftigt. Dessutom är den som sagt stor (det tror jag gäller alla väskor) och lite otymplig. Men den skyddar hojen ordentligt och är lättpackad.

Cykeltransportväska?
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har varit över Atlanten med den ett par
> gånger och det har väl gått bra. Det är rätt
> bra resonans i lådan även när den är
> fullpackad, så rullar man den på asfalt eller
> något annat än bonade golv så låter den ganska
> kraftigt. Dessutom är den som sagt stor (det tror
> jag gäller alla väskor) och lite otymplig. Men
> den skyddar hojen ordentligt och är lättpackad.

Tackar för svaret, lite sugen på den.

Cykeltransportväska?
+1

AlexanderLapajne skrev:
> Net weight: ca. 9.40 kg
> Gross weight: 12.15 kg
>
> ???

Cykeltransportväska?
AlexanderLapajne skrev:
> Net weight: ca. 9.40 kg
> Gross weight: 12.15 kg
>
> ???

Väskan väger 9.40 kg, och med kartongen den levereras i totalt 12.15 kg.

Cykeltransportväska?
Jag är ett stort fan av Evocs cykelväskor annars. Fördelen med dem är att de funkar även för mountainbikes (även DH och 29ers). Vi har rest några gånger med våra och de är otroligt enkla att packa i och smidiga att gå omkring med på flygplatsen, det enda jag ångrar är att jag flugit så många gånger med kartong förut.

http://www.evocsports.com/en/bike/bike-travel-bags/bike-travel-bag.html

Men den kostar lite mer.

Tror inte att en hård väska nödvändigtvis skyddar så mycket bättre än en mjuk av bra konstruktion. Enda gången jag flugit med hård väska så hade en dropout på ramen gjort hål i väskan..

Cykeltransportväska?
jomper skrev:
> Enda gången jag flugit med hård
> väska så hade en dropout på ramen gjort hål i
> väskan..

Jo'tack jag vet :-)
Fakta är att den väskan fortfarande lever och far utomlands 4-5 ggr/år, den har varit i USA, Dubai, Hawaii mfl exotiska ställen, på tisdag åker den till Spanien.
Gjort några hjulbyten genom åren, fö funkar den u.a.

/G

Cykeltransportväska?
jomper skrev:
> Jag är ett stort fan av Evocs cykelväskor
> annars. Fördelen med dem är att de funkar även
> för mountainbikes (även DH och 29ers).

Låter bra att även MTB får plats.

Jag har en gammal från rosebikes som är identisk med flera av ovanstående (canyon, bike-discount etc), och det är ganska träligt att behöva skruva av även t ex skivbromsarna, och fickla så mycket för att få i allt.
Varför lägger man inte på ett par cm på varje sida och gör livet (packningen) enklare ?
Är cykelväskor normalt dimensionerade för lvg-cyklar, och är dessa alltså mindre till "yttermåtten" än MTB ?

Så här ser min ut packad:

cykelivska.jpg

Cykeltransportväska?
Jag packar ner en cykel i Evoc-väskan på en kvart.

1) Av med pedalerna och lägg dem i pedalfacket.

2) Av med hjulen och ta loss snabbkopplingarna helt, lägg dem i därför avsett fack.

3) Ta av styret från styrstammen och sätt fast det med hjälp av "bike paden" på sidan av ramen, sitter så att det inte kan skava.

4) Ställ in ramen med gaffeln kvar i väskan. Om det är en lvg-ram så kan man ha en gaffelhållare (tillbehör) på, men jag har bara en sån och det går bra utan. Spänn fast med remmarna i väskan runt ramen så att allt står stadigt. Vevlagerhuset står på en kloss så att klingor och bakväxel går fritt.

5) Stäng väskan och stoppa in hjulen i hjulfacken från utsidan, bromsskivan utåt om sådan finns. Den skyddas av ett par rör som vilar mot däcket så skivan inte blir krokig.

Har packat ner både landsvägscyklar och 160mm heldämpad cykel i storlek XL utan några som helst problem, extremt genomtänkta väskor..

Cykeltransportväska?
jomper skrev:
> Har packat ner både landsvägscyklar och 160mm
> heldämpad cykel i storlek XL utan några som
> helst problem, extremt genomtänkta väskor..

Min Evoc-väska gick sönder på första resan, som tur var på väg hem.
Blixtlåset på ett av hjulfacken revs upp och hjulet höll på att ramla ut.

Just hjulen är alldeles för utsatta, tycker jag. Iom placeringen på utsidan är de sårbara för stötar, det skivbromsskydd som finns skyddar inte hela hjulet. Jag lade in extraskydd innanför och Zipparna klarade sig, men nervöst var det.
Väskan är smidig att packa och köra omkring med, men man ska komma ihåg att den är rätt stor. Kanske tom för stor om man bara kör landsväg som jag.

Genom åren har jag använt två hårdskalväskor (båda gick sönder, en av dem en B&W), kartong (cykeln skadad), mjuka väskor, kartong inuti en mjuk väska och Evoc.
Vill man skydda cykeln så mycket det går är hårdskalväska bäst. Sedan blir det bara kompromisser, tycker jag.

Cykeltransportväska?
Du måste vara otursförföljd, har varit utomlands med cykel över 20 gånger och cykeln har aldrig gått sönder. För det mesta har jag haft den i kartong men senaste åren i Evoc-väska.

Men visst, kör man enbart landsväg så är den kanske väl tilltagen. Å andra sidan kan man ju packa lite annat i väskan också!

Cykeltransportväska?
Jag köpte en Evoc för att komma in under SAS gräns på 23 kg. På köpet fick jag en jäkligt finurlig väska. Men nu upptäckte jag att SAS charter till Fuerteventura har en viktgräns på 18 kg. Är det nån som kommer ner i det?

Cykeltransportväska?
Beror väl på bolag kanske men det var länge sen nån vägde min cykelväska faktiskt.

Evoc-väskan ska väga 8.6 kg, borde ju funka att komma under 18 kg med en landsvägshoj?

Cykeltransportväska?
dans skrev:
> AlexanderLapajne skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Net weight: ca. 9.40 kg
> > Gross weight: 12.15 kg
> >
> > ???
>
>
> Väskan väger 9.40 kg, och med kartongen den
> levereras i totalt 12.15 kg.

Ställde samma fråga i butik och vi vägde väskan.
Vi kom fram till att Väskan väger 9,4 kg helt tom och 12,15 kg med medföljande skydd, hjulväskor etc.

Cykeltransportväska?
Jag tycker att en mjuk men stadig väska med hjul är det som funkar bäst, typ Evoc, Pro Mega Bike Case eller Thule Roundtrip Pro. Hård väska svår att förvara och verkar inte ge bättre skydd.
Undvik helt mjuka väskor utan hjul.

Cykeltransportväska?
Någon som testat B&W s halvmjuka väska? tror thule har någon liknande. tänker att den bör ju vara lite smidigare när man inte använder den. den går ju att vika ihop!
hittills har ja enbart kört med en cykelkartong som jag slängt efter resan. det har fungerat och så slipper man ha en stor väska att förvara någonstans hemma.

Cykeltransportväska?
Har bara kört med ohjulad softcase och aldrig råkat ut för något. Trevligt att kunna vika ihop väskan och posta den eller lämna den på ett hotell, eller bära med den.

Det är ingen här som tror på klar plastpåse-teorin?

The cranks, QR skewers, chain, and rear derailleur go into the suitcase together with tools necessary for assembly. The bike had the forks turned backwards, the wheels strapped to either side of the frame and the bars rotated and hooked up through the wheels. Front and rear 5/16 spreader bolts prevented damage to the forks. This configuration was covered with a clear plastic bag and taped shut

http://www.trentobike.org/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps/1992/

Cykeltransportväska?
Jag har haft en EVOC och jag skulle inte köpa en igen. Skitjobbigt med bara hjul baktill, släpa på den och en till resväska blir tungt vid långa transporter. Sedan känns den inte så stabil att jag skulle flyga med den. Jag skulle köpa en bike Box alain istället trots att den är dyrare. Har dock sett att XXL rear dessa ibland

Cykeltransportväska?
prahna skrev:
> Jag har haft en EVOC och jag skulle inte köpa en
> igen. Skitjobbigt med bara hjul baktill, släpa
> på den och en till resväska blir tungt vid
> långa transporter.

Tycker precis tvärtom. Har testat massa olika väskor och det är den klart smidigaste att köra runt av alla jag testat. Dakine har en väska som man kör "liggande" och det funkar väl men är bökigt på trånga flygplatser. Evocväskor kör man lätt runt med två stycken bakom sig utan problem.

> Sedan känns den inte så
> stabil att jag skulle flyga med den. Jag skulle
> köpa en bike Box alain istället trots att den
> är dyrare. Har dock sett att XXL rear dessa
> ibland

Har flugit med hård väska, kartong och Evoc. Det enda som strulat har egentligen varit den hårda väskan som gick sönder. Kartong är bökigare att packa i men praktiskt om man inte flyger särskilt ofta, man kastar bara bort den när man kommer hem. Evocväskan är fantastiskt bra att packa i och allt hamnar "mitt i" väskan och skyddas av hjulen som rimligen är ganska tåliga med tanke på vad man utsätter dem för när man cyklar.

Hårda väskor är dessutom tunga, med en MTB kan det vara svårt att klara ev viktgräns.

Med det sagt så har jag flugit 10+ gånger med cykel och inget har gått sönder, förutom hålet i den hårda väskan då.

Cykeltransportväska?
Någon som testat få in Evocen i bil (tänk normalstor kombi)? Hur svårt är det? Antar att man måste fälla något säte och då ha väskan ståendes, eller funkar det att lägga in den i bagagerummet liggandes?

Funderar att klicka hem en sån, dels för bilresa ner till Italien i höst, dels för en resa till Mallis i juni (då jag eventuellt ska inleda en övertalningskampanj om att ta med egen cykel).

Cykeltransportväska?
Fäll baksätet och lägg den ner. Går inte in på tvären eller stående i normala bilar.

Ska du ha två får du lägga dem på varandra.

Cykeltransportväska?
Ska ut och flyga med cykeln och behöver hålla nere både vikt och pris.
Hur fungerar det att flyga med mjuka väskor och fylla med skumgummi eller liknande? Eller är det värt att gå upp i vikt och pris för att få en hård väska?

Cykeltransportväska?
Bättre med en kartong isåfall, kostar inget och väger lite, skyddar hyggligt och du kan packa så det skyddar ännu bättre.

Tillbaka
Topp