Cykeltransportväsketråden

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Lånade nyligen en hård cykeltransportväska av märket Serfas som var köpt i Staterna. Har inte lyckats Googla rätt på en här hemma eller ens i Europa. Någon som har sett den i Europa, alternativt kan tipsa om en lika bra väska?

Edit: Trådnamn

Senast redigerad av en moderator:
är det den här du menar?

serfas.jpg ht=500

De flesta cykelhandlare ska ha möjlighet att beställa hem den.

Har också sett den på Cyklig i Råsunda. Har en själv sedan 5 år men föredrar numera min mjuka CRC istället. Går snabbare att packa och man kan få ner lite annat också.

Stora fördelen med Serfas (och andra hårda) är ju att de ger ett oöverträffat skydd - Serfas har även bra hjul för längre promenader

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Har också sett den på Cyklig i Råsunda. Har en
> själv sedan 5 år men föredrar numera min mjuka
> CRC istället.

Antar att det gäller flyg också, för när packar man annars cykeln? Litar du tillräckligt på flygbolagen för flyga med mjuk väska?

Har haft samma funderingar som Daddy D.
Vågar man flyga med kolfiberram i mjukväska? CRCs mjuka väska med hjul är helt klart lättare att hantera. Få in i taxibilar och andra kringtransporter och förvara på hotellrum etc.

Har flygit med alu- och stålramar i mjuk väska utan missöden. Då resonerade jag mig fram till att de borde klara stötar som kan uppstå bakom ridåerna på flygplatser.

Nån som har erfarenheter av skador från transporter på flyg?
Vad ersätter försäkringar/flygbolag?

en modern tunn aluminiumram är nog knappast mer tålig mot stötar än en kolfiberram.

en kompis fölg med CRCs mjuka väska till GC härom veckan med sin nya kolfiber-HT, och den åkte både dit och hem utan att bli skadad.

Mjuk väska med cykelhjul i rejält vadderade hjulväskor samt en del kläder strategiskt placerade runt om cykeln tycker jag ger ett mycket bra skydd. Stora fördelen med mjuk väska är ju att det går snabbare att packa - mindre demontering

Dakines Bike Bag är ett vettigt alternativ imho. Hjulen sitter så att man drar väskan platt, klart mindre vingligt!

http://www.dakine.com/bike/luggage/bike-bags/bike-bag/

Jag lånade av Björn/Albion på Sportson så de kan säkert ta hem dem.

Men precis som alla alternativ till den klassiska cykelkartongen så väger den en del och knaprar på den tillåtna bagagevikten.

Tack för svaren.

Serfas rullar man också "liggande" och det fungerar ok. Bättre vore ett handtag à la kabinväskor, men det skulle inkräkta på utrymmet och göra den tyngre så det är nog en vettig avvägning att den inte har det.

Apropå tipsen om mjuka väskor, som jag antar väger mindre, undrar jag om flygbolagen gör någon skillnad i bedömning av bagaget mellan hård och mjuk väska? Min enda erfarenhet hittills är en t.o.r. resa till Zürich förra veckan. Ner flög jag med SAS där surtanten i incheckning knappt ens ville checka in väskan och slutligen gjorde det mot ett tillägg på 450:-. Hem flög jag Swiss och de tog emot väskan med ett leende och ville inte ha extra betalt.

SAS-tanten får en att inse hur otroligt svårt det är att vårda varumärken som i slutändan mest påverkas av hur ens gräsrötter bemöter kunderna.

Mina erfarenheter med bagage är att cykeln skall incheckas som "sports equipment" och bör förbokas och betalas för.
Olika flygbolag har olika sätt att mäta upp volymen. Ex. längd+bredd+höjd får inte överstiga "X"cm och vikt "Y"kg.

Detta gäller de flyg jag gjort med cykel i europa.

Väsktips;
Jag har en Crateworks PRO XL-C. (http://www.zoogz.co.uk).
Det är en "plastkartong" som jag kastat ut medföljande inredning i och vadderat med baby-madrasser.
Perfekt lösning, lätt och håller grejjerna på plats, MASSOR med utrymme.
Nackdelen är att den är SVINDYR (inkl. frakt till .se). Dock måste jag säga att den håller måttet.

+1 på crateworks-lådan, reste med en sådan häromveckan och den kändes jäkligt stabil och bra. stort plus att ramen hänger i väggen på lådan istället för att stå längs en kant, och att det är generöst med remmar som är specialanpassade för en cykelram och diverse extragrejer.

Då hade du en väldig tur skulle jag vilja påstå. Swiss är dyrast i Europa på transport av cyklar numera, CHF 110 (Euro 70) enkel resa. Swiss personalen brukar ha hökögon när du närmar dig in-checkningen, "is that a bike sir?" :-)

Daddy D.Lux skrev:
> Hem flög jag Swiss och de tog emot väskan med
> ett leende och ville inte ha extra betalt.

För 20 minuter sedan köpte jag en biljett till Nice med KLM. Cykeln ska med såklart. Jag pratade med deras kundservice ett flertal gånger ang cykeln innan jag slog till på biljetten. varje gång fick jag oilika besked gällande förbokning, vikter och emballage.

1. Först samtalet. En dam hävdar att så länge jag totalt sett inte checkar in mer än 20kg så är det helt ok att checka in en cykel. Om den är emballerad i deras egna cykelemballage eller annat emballage som de godkänner så tar de även ansvar för eventuella skador på cykeln. Inga extra avgifter för cykeln alltså. Om de inte godkände emballaget så kostade det fortfarande inget men de tog ej ansvar för skadorna. Utöver detta så fick jag ta med mig 12kg handbagage. Ett icke godkänt emballage märker det med en lapp där det står "ej godkäd" till saken hör att deras egna godkända cykelemballage finns bara att köpa i Amsterdam för 20euro.

2. Andra samtalet. Det kostar 400:- Punkt slut. Då får jag ta cykeln med utöver övrigt bagage. Något annat hade han inte hört talas om

3 Tredje Samtalet. Den här gången en herre som inte hade hört något om godkänt emballage eller att flygbolaget skulle kunna tänka sig ersätta skadad cykel. Däremot så sa han att så länge jag totalt sett inte checkade in mer än 20kg så struntar de i om det är en cykel eller inte. Utöver det handbagage på 12 kilo.

Hur ska man lösa det här med begränsad tillgång på info? Ska man chansa? tänk om man inte får med hojen eller att det kostar extra. De svider ju. Dessutom så verkar det som om många flygbolag kommer ändra bagageregler från och med 28 mars.

Och en sak till. När man köper biljett på KLMs hemsida så måste man godkänna generella vilkor innan man köper. Gällande bagage så hänvisar de generella vilkoren till imformation på biljetten. Biljetten som man får först när man godkänt vilkoren.

Allt detta utredande tar tid och energi! Jag håller på att bli galen!

schture skrev:
> Då hade du en väldig tur skulle jag vilja
> påstå. Swiss är dyrast i Europa på transport
> av cyklar numera, CHF 110 (Euro 70) enkel resa.

Tack för tipset. Jag har just flyttat till Schweiz, men kommer att åka hem emellanåt och trodde att jag i Swiss hittat en bra lösning för de gånger jag vill flyga med cykel.

@Oggler
Gör som jag. Åk sorglöst till flygplatsen och ta för givet att de accepterar cykeln.

I själva verket vore ju allt annat löjligt. Min cykelväska vägde bara 18 kg med cykel i och är bara 20 cm högre och längre än den stora resväska jag brukar flyga med. Att ta extra betalt för cykeln tror jag inte har att göra med att täcka kostnader utan med att det går. Helt klart en diffrentieringsmöjlighet för hugat bolag, men tyvärr är väl vi flygande cyklister ingen tillräckligt stor målgrupp.

Hur i herrans namn vågar man flyga med mjuk väska? Det undrar jag också. När man ser hur de slänger bagaget så inser man ju att man måste ha tur om cykelns ska vara hel.

Jag vet inte exakt vad Serfasväskan kostar. Rekpris från leverantör är 4490kr så jag skulle tippa på runt 4000kr. Jag kommer inte åt prislistan från hemdatorn.

Cykelkartong förstärkt med lite extra karton på insidan på utsatta ställen räcker väldigt långt, med lite tur får du den enkelt från din LBS som slipper demolera lådan innan han betalar pengar för att bli av med den som sopor... Väger en bråkdel av vad en hårdväska påfrestar maxvikten :-) T

Om du flyger Swiss erbjuder de faktisk en ordentlig transportkartong på flygplatsen (tror det ingick i priset). Min cykel, str. 53, gick ner med sadeln i botten och styret avhängt och fastejpat på ramen. Detta var hösten 2008 då det bara kostade 50SFr enkel, så det var ingen kul överraskning i höstas med 110SFr ;-)

Daddy D.Lux skrev:
> Tack, då får jag nog grubbla lite. Det var ju
> inte helt gratis. Vore roligare med nya hjul...

Att få fram information om vad det kostar är ta mig fasen helt omöjligt ibland.

Jag har fått checka in min cykel gratis som enda bagage utöver handbagage en gång. Tyvärr bara på utresan, samma bolag krävde betalt i mängder när jag skulle hem.. Hon förstod inte alls varför jag tyckte det borde vara gratis att checka in mitt bagage som vägde under 20 kg. Det var ju en CYKEL och det kostar EXTRA! I det fallet var det KLM..

"Turen" jag hade hos Swiss kan iofs ha haft att göra med att jag på hemvägen flög med tom cykelväska som gjorde den löjligt lätt.

Med tanke på att jag primärt kommer att flyga bara hit till Schweiz med cyklarna, en efter en, så känns ju alternativet med kartonger som jag skrota när jag väl kommit ner som ett ypperligt förslag.

Inför VR med Leo och gänget blir det dock en tur och retur resa och dessutom vore det ett illa valt tillfälle att anlända med trasig cykel så än har jag inte bestämt mig.

KLM verkar ju helt snurriga. Jag har som sagt ringt deras kundtjänst och bett dem läsa innantill på deras egna hemsida. Ändå så får jag inget vettigt svar gällande incheckning av cykel.

Det är ju jävligt märkligt. Kanske den enda lösningen är att du paketerar cykeln så att du hamnar inom deras mått. Sen väger du den "enheten" och övrigt du tänkt ta med så du får en totalvikt, men även vikten/enhet, så du har full koll. Skriv sen ut sidorna från webben, gärna så datum syns, åk till Arlanda och om det blir strul så står du på dig och hänvisar till vikter och de utskrivna websidorna.

Oggler skrev:
> KLM verkar ju helt snurriga. Jag har som sagt
> ringt deras kundtjänst och bett dem läsa
> innantill på deras egna hemsida. Ändå så får
> jag inget vettigt svar gällande incheckning av
> cykel.

Jag misstänker att många av svaren från flygbolag är baserade på hur mkt. bagage som är bokat på flyget.

Personligen förbokar jag alltid "sports equipment" och betalar den sura avgiften.
Detta är alltid _efter_ ett samtal med flygbolagets kundtjänst (där jag naturligtvis beklagar mig över avgiftens storlek).
Summering är då att cykeln är garanterad "biljett" med flyget och jag slipper att slippa stå med skägget i brevlådan och bli nekad.

Christer skrev:
> Jag misstänker att många av svaren från
> flygbolag är baserade på hur mkt. bagage som är
> bokat på flyget.
>
> Personligen förbokar jag alltid "sports
> equipment" och betalar den sura avgiften.
> Detta är alltid _efter_ ett samtal med
> flygbolagets kundtjänst (där jag naturligtvis
> beklagar mig över avgiftens storlek).
> Summering är då att cykeln är garanterad
> "biljett" med flyget och jag slipper att slippa
> stå med skägget i brevlådan och bli nekad.

+1

(880:- tor Sardinien med Ryan Air)

OdenXT skrev:
> Christer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag misstänker att många av svaren från
> > flygbolag är baserade på hur mkt. bagage som
> är
> > bokat på flyget.
> >
> > Personligen förbokar jag alltid "sports
> > equipment" och betalar den sura avgiften.
> > Detta är alltid _efter_ ett samtal med
> > flygbolagets kundtjänst (där jag naturligtvis
> > beklagar mig över avgiftens storlek).
> > Summering är då att cykeln är garanterad
> > "biljett" med flyget och jag slipper att slippa
> > stå med skägget i brevlådan och bli nekad.
>
> +1
>
> (880:- tor Sardinien med Ryan Air)

Gjorde det när jag flög med Sterling till Mallorca, cykeln kom 2,5 dagar senare med Iberia eftersom planet blev fullt och min inbokade och betalade cykel därmed ej fick plat... Mao skiter dom i cyklar när det är ont om plats oavsett du betalar eller inte... Bättre att åka veckodag eller med reguljärflyg som så man slipper charterturisterns golfbagar :-) T

Jag ska ut och flyga i övermorgon, hyrde en väska genom airshell. Riktigt smidigt och billigt. Sen packade jag ner min landsvägscykel och vägde kalaset som vägde ca 23kg och man fick bara ta med 20.. Lite halvjobbigt när väskan väger 12 kg och man åker med aluminiumram...

Tur att det inte är en downhill rigg. Med tanke på vad de tar extra borde de väl inte vara så petiga med något kilo hit eller dit. Min racer nerpackad i Serfasväskan, och med ett extradäck och slang vägde in på 19,5 kg. Har en vanlig R3 med DA komponenter, DA-hjul och i övrigt inte heller några extrema lättviktsdelar, så Serfasväskan är nog lättare.

Jag kan gå i god för CRCs mjuka väska, extremt bra "value for money" tycker jag. Köpte min för drygt 700:- nyligen och genomförde precis en resa till Mallis. Tack vare Norwegians oförmåga att hålla sina plan i luften fick vi en extra övernattning i Malmö på vägen hem vilket innebar att cykeln totalt lämnades in och lastades in och ur 3 gånger på denna resa. Den var dessutom borta i 2 dagar i början på resan därför att alla cyklar blev kvar på Arlanda. Allt detta utan att min kolfiber cykel blev skadad. Som någon sa här över, hjulen i dom medföljande hjulpåsarna och lite annat smått och gott packat i fickorna runt väskan kändes cykeln ganska väl skyddad. Jag kompletterade sedan med "PLEASE HANDLE WITH CARE" i svart tuschpenna lite här och var för säkerhets skull. Att betala flera tusen för det extra skyddet som en hårdplastväska erbjuder känns som sämre värde för pengarna tycker jag i alla fall, möjligtvis kan det vara idé om man ska göra en flygning med massa byten och omlastningar. Det enda jag har att anmärka på CRC väskan är att den är svår att dra då hjulen sitter på ena kortsidan och det är svårt att få balans.

Sen kan jag störa mig på att man om planet blir fullt börjar med att strunta i cykelväskor, när vi åkte till Mallis i år var det 6 cyklar (alla som fanns) som inte kom fram på Palma medan det kom ett antal lönnfeta gammelgubbar och hämtade sina dj..la golfbagar...

Apropå väskan från Roseversand. Varför hjulväskorna? Packas inte hjulen inne i väskan? Om inte verkar de ju lite jobbigt att ha 3 väskor att ha koll på.

Åkte precis till Nice med Air France/KLM vad som gäller är deras weight concept 20kg oavsett typ av bagage + 12kg handbagage.Extra kilon 15€ svider, så väg ordenligt innan. Förboka plats på planet för cykelväska via deras snurriga kundjänst,för att få bokningen konfirmerad måste du ringa upp själv igen. Förbokningen är kosnadsfri. Vi var sex st som klarade oss med en blandning av kartonger hårda och mjuka cykel väskor utan problem. Förutom mina extra kilon på nervägen och en väska med kläder som försvann och dök upp ett par dar senare.Cyklingen runt Nice var kanon./Janixter

Little Stereo skrev:
> OdenXT skrev:
> -----
> > Christer skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag misstänker att många av svaren från
> > > flygbolag är baserade på hur mkt. bagage
> som
> > är
> > > bokat på flyget.
> > >
> > > Personligen förbokar jag alltid "sports
> > > equipment" och betalar den sura avgiften.
> > > Detta är alltid _efter_ ett samtal med
> > > flygbolagets kundtjänst (där jag
> naturligtvis
> > > beklagar mig över avgiftens storlek).
> > > Summering är då att cykeln är garanterad
> > > "biljett" med flyget och jag slipper att
> slippa
> > > stå med skägget i brevlådan och bli nekad.
> >
> > +1
> >
> > (880:- tor Sardinien med Ryan Air)
>
>
> Gjorde det när jag flög med Sterling till
> Mallorca, cykeln kom 2,5 dagar senare med Iberia
> eftersom planet blev fullt och min inbokade och
> betalade cykel därmed ej fick plat... Mao skiter
> dom i cyklar när det är ont om plats oavsett du
> betalar eller inte... Bättre att åka veckodag
> eller med reguljärflyg som så man slipper
> charterturisterns golfbagar :-) T

Har iofs ganska liten erfarenhet av att flyga med cykle, två resor förra året är allt. Bägge med Ryan, en gång till Baden Baden och en gång till Girona.
Det funkade perfekt bägge gångerna (fre-tis resp ons-sön) och hoppas att det gör det även denna gång (lör-ons).

Jag har CRCs väska som Selast skriver om denna gång till min plastcykel och tror att hjulpåsarna ska skydda bra. Tidigare hade jag en enklare mjuk väska utan hjulpåsar men då hade jag å andra sidan min al-cx med mig.

T-28

Jag ska ju snart ut och flyga med min XC-MTB. Idag var jag och kollade in en cykelkartong hos cykelbutiken. Fasen vad stor den är. Man behöver ju endast ta bort trampor och framhjul och vrida styret. Det är ju såklart smidigt. Men hur kommer man till och från flygplatserna med den? Buss tåg eller taxi känns ju uteslutet. Möjligtvis taxi om det är typ en minibuss?

Det brukar funka med en ramlåda som är mindre om man plockar av hjul, bakväxel, pedaler, sadel + stolpe och lossar på styret... Passa på att fråga om dom fraktskydd ramar levereras med så och som förhindrar att gaffeländarna/baktriageln deformeras. Fodra med lite extra karton där det ser ut att behövas och tejpa fast alla lösa detaljer inkl sabbkopplingar och dylikt. Hjälm, pedaler och cykelskor får åka vanligt bagage så du kan hyra cykel på plats om din egna kommer fram senare än du :-) T

Jag har rest med ramkartong en gång. Jag fick plocka ner hela hojen i molekyler för att få ner allt. Sedan fick inte gaffeln plats i alla fall. Det funkade ju med det var ett himla pyssel att packa allt.

Bilagor

• CIMG2743.JPG
    CIMG2743.JPG
    85.4 KB · Besök: 72
Då var det dags att bumpa denna tråden lite.

Jag skall ut och åka med min mtb och skulle uppskatta lite input från de som har olika typer av väskor.
Cykeln är en Canyon Nerve XC och väger väl ca 12kg och de flesta flygbolag verkar ju ha en viktgräns på 23kg vilket ger utrymme för ca 11kg väska.

Jag vill gärna ha hjul på väskan och att den skall vara tålig nog för att jag skall kunna sova på planet istället för att oroa mig om cykeln kommer fram hel eller inte.

De transportväskor jag kikat på är dels
Evoc http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=64766 som ligger på 8,6kg enligt uppgift vilket gör att man kan klämma in lite mer än bara cykeln.
och
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-travel-box-v/aid:472876 som tydligen väger ca 12kg vilket tyvärr gör att den diskvalificerar sig själv på totalvikten. Skulle väl kunna funka om jag lägger pedaler och annat jox i det vanliga bagaget.

Är det någon som vet vad "den mjuka CRC-väskan" som nämns i tråden är för väska? Förslag på andra väskor?

Flög med cykeln i kartong, redigt vaderad men blev skadad ändå!
Skickade in bilder, utlåtande av fackmann och resedokument! Pratade med 10 olika personer i 3 veckor men fick faktiskt ut mitt önslade belopp som skadeersättning!
Flög SAS, och skulle inte flyga med mjuk väska/kartong igen!

Jag har en CRC-väska som jag använt på 3st resor. Cykeln har kommit fram hel varje gång, dock har väskan behövts lagas ett antal ggr. Om du har en CRC-väska, ta då bort remmarna för väskan spricker om den är tung och lyfts med dessa. Väskan väger utan remmar och hjul-väskor ca 6,5kg. Jag har packat både DH och AM-cykel i den. På DH:n var jag tvungen att ta bort gaffeln, AM-cykeln fick plats utan att ta bort gaffeln. Bara av med hjul, styre och pedaler. För att skydda ramen mm så brukar jag använda en massa rörisolering.

IMAG0140.jpg

Tillbaka
Topp