Cykeltur Maspalomas?

Cykeltur Maspalomas?
Jag skulle nog snarare föreslå dig att börja med någon av:

1) Rundtur via Ayagaures rakt norr om Maspalomas. Tror den är knappt tre mil. Kan passa bra som kvällstur. En ganska snäll stigning med fin utsikt uppifrån högsta punkten, knappt 500 möh.

2) Västerut tills precis innan Arguineguin och sen norrut i dalgången därifrån. Efter 1-1,5 mil börjar en riktigt fin och slingrig stigning upp till Soria. Man kan sen fortsätta en lite brantare väg upp till knappt 1000 möh och därefter ta sig ner till Puerto de Mogán och tillbaka längs kusten. Eller så vänder man i Soria efter att ha fikat.

3) Norrut upp till San Bartolomé via Fataga. Går sen att åka ner åt sydost och längs kusten tillbaka.

Om man är ny på racercykling i berg kan det bli lite chockartat om man börjar med alltför jobbiga stigningar. Vad som är jobbigt är förstås individuellt, men personligen tycker jag att när kilometerna börjar komma upp mot 10% så får man börja ta i.

Några höjdprofiler kan du hitta på http://www.altimetrias.net/aspbk/ListadoPuertos.asp?Provincia=35 (klättringen i 2 är den som benämns Salto del Perro).

Om du blir biten finns det riktigt tuffa saker att ge sig på - antingen den som i listan benämns Pico de las Nieves por El Carrizal eller den stigningen som ibland kallas VOTT (=Valley Of The Tears); se t.ex. http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=8567

Oavsett vilken backe du startar med så är mitt tips när du väl tar dig an den att börja väldigt försiktigt och öka farten efter hand om du märker att det funkar. Är mycket roligare att göra så än att gå in stenhårt och parkera efter 2-3 km p.g.a. benen är fulla med mjölksyra som man inte blir av med hur långsamt man än cyklar.

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
Hm blev lite klyven nu och har beslutsångest vad jag ska göra nu när det blev så mycket valmöjlighet :) Lyxproblem. Reseselskapet är ok med att jag gör lite egna utflykter och jag vill gärna prova på lvg cykling. Samtidigt verkar det vara ett ypperligt tillfälle att bättra på tekniken med mtb och få känna på torrt underlag. Hittills har jag ju bara kört i kall och lerig skog. Har ingen lust att köra lvg med en grupp av andra skitvältränade och jobba livet ur mig. Samtidigt vet jag inte om det är så smart att köra ensam. Stigningar är säket jobbigt för benen men jag är nog mer nervös för nedförsbackarna.

Cykeltur Maspalomas?
Nu läste jag Vings reseguide till GC och de verkar inte så himla pepp på cykling:

Ving skrev:
-------------------------------------------------------
>Man kan hyra cykel på Gran Canaria, men bara de mest
>förhärdade cyklister ger sig inåt ön. Den är våldsamt
>kuperad, och cyklar man inte rakt uppåt så sliter man i stället
>ut bromsarna när det börjar gå rakt neråt. Dessutom blir det
>mycket varmt framåt lunchtid.

De verkar fråga sig varför ska man cykla liksom då man kan ligga vid poolen ;)

Cykeltur Maspalomas?
Fliken skrev:
> Tips. Ta med ett sådant här lås, billigt, litet
> och lätt att ta med på ryggen:
> http://www.rosebikes.se/artikel/abus-cable-lock-co
> mbiflex-20290/aid:243388
>
> Det är inget som hejdar tjuven, om denne vill ha
> just Din cykel, men om det finns flera cyklar på
> samma ställe så tar tjuven hellre ngn annan.
>
> Det blir ju lätt på sådana där resor att man
> stannar och fikar/äter lunch och lämnar hyrd
> cykel och egen hjälm obevakade ett antal ggr. Då
> kanske man har minskat sannolikhetet att just man
> själv får tråkiga besvär på knepiga plaster
> med rätt mycket, till ett litet extra besvär ???

Bra tips Fliken! Jag får se till att plocka med mitt liknande lås. Man får visserligen upp det med en nagelsax, men som du säger så kan det vara nog för att hindra en stöld.

Cykeltur Maspalomas?
silverman834 skrev:
> Nu läste jag Vings reseguide till GC och de
> verkar inte så himla pepp på cykling:
>
> Ving skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Man kan hyra cykel på Gran Canaria, men bara de
> mest
> >förhärdade cyklister ger sig inåt ön. Den är
> våldsamt
> >kuperad, och cyklar man inte rakt uppåt så
> sliter man i stället
> >ut bromsarna när det börjar gå rakt neråt.
> Dessutom blir det
> >mycket varmt framåt lunchtid.
>
>
> De verkar fråga sig varför ska man cykla liksom
> då man kan ligga vid poolen ;)

Va fan! Vilken dålig reklam

Cykeltur Maspalomas?
Se det inte så negativt! Ge dig istället inåt ön och känn dig stolt över att tillhöra "de mest förhärdade cyklisternas" skara. :-) Skämt åsido, om man åker på charter så inser man rätt snabbt att man inte direkt platsar som deras medelresenär om man ens tänker tanken på att cykla på semestern.

Angående att cykla solo på landsväg är det inga problem på GC. Visserligen är det ingen hård trafik (vilket man ska vara glad över), men det är inte ödemark så det kommer att finnas människor i närheten om det mot förmodan skulle hända något.

Vad gäller utförskörning kan jag förstå din oro. Jag gillade det själv inte alls när jag första gången cyklade i berg. Efter att ha fått några grundtips så började jag dock inse grunderna i hur man skulle göra och då blev det faktiskt lite roligt. Så mina tips är följande:

1) Håll händerna nere i bocken. Du får ner tyngdpunkten, har mycket bättre kontroll och mycket bättre känsla i bromsandet. Detta var för mig det enskilt viktigaste rådet jag fïck som hjälpte mig att gå från att inte gilla utförskörningar till att tycka att de kunde vara rätt OK.

2) Bromsa inte hela tiden. Du blir bara trött i händerna, sliter bromsgummi och hettar upp fälgarna. Se istället till att göra en ganska kraftigt inbromsning innan kurvan så att du får ner farten. En tumregel kan vara att du ska ha tillräckligt låg fart i ingången av kurvan för att kunna rulla genom kurvan utan att bromsa. Sen kan du antingen trampa igång eller bara lugnt rulla ner mot nästa kurva. Om man missbedömt kurvan eller om den är brant kan man behöva korrigera farten i kurvan - använd då huvudsakligen bakbromsen. Om du använder frambromsen är det mycket lättare att framhjulet släpper om det t.ex. skulle vara lite grus i kurvan.

3) Håll hela tiden god uppsikt framåt: hur går vägen, finns det några hinder, är det trafik, hur ser beläggningen ut ...? Ibland kan man också slänga en blick över axeln för att få koll på om det är bilar bakom. Gör det dock bara om du kan göra det utan att äventyra säkerheten.

4) Slappna av. Det är lätt att man får ont i nacke och axlar annars. Om det blir jobbigt så stanna till och slappna av en stund. Där har man faktiskt en fördel när man kör själv i att man kan stanna precis när man känner för det, oavsett om det är för man vill ta sig en tugga på en energikaka, dra fram kameran och föreviga en härlig vy, för att man är sliten och stel, ...

5) Kör med marginaler. Håll dig på din väghalva, eller se åtminstone till att aldrig skära kurvor där du inte har 100% klar sikt och ser att det är fritt. Och, utmana inte ödet genom att köra över din förmåga.

Cykeltur Maspalomas?
silverman834 skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Tips. Ta med ett sådant här lås, billigt,
> litet
> > och lätt att ta med på ryggen:
> >
> http://www.rosebikes.se/artikel/abus-cable-lock-co
>
> > mbiflex-20290/aid:243388
> >
> > Det är inget som hejdar tjuven, om denne vill
> ha
> > just Din cykel, men om det finns flera cyklar
> på
> > samma ställe så tar tjuven hellre ngn annan.
> >
> > Det blir ju lätt på sådana där resor att
> man
> > stannar och fikar/äter lunch och lämnar hyrd
> > cykel och egen hjälm obevakade ett antal ggr.
> Då
> > kanske man har minskat sannolikhetet att just
> man
> > själv får tråkiga besvär på knepiga
> plaster
> > med rätt mycket, till ett litet extra besvär
> ???
>
>
> Bra tips Fliken! Jag får se till att plocka med
> mitt liknande lås. Man får visserligen upp det
> med en nagelsax, men som du säger så kan det
> vara nog för att hindra en stöld.

Lustigt nog, och trot eller ej, men jag har snott tipset från GoranS, denne tråds krönte GC-kung.

Cykeltur Maspalomas?
Ja GoranS. Du är trådens kung. Tack för alla tips. Jag ser fram emot att prova. "De mest förhärdade cyklisterna"... :) Ojoj det kommer bli spännande det här :P Kan man inte göra som när man kör bil i utförsbacke? Köra på en låg växel ;)

Cykeltur Maspalomas?
Nu är jag här på GC och det är verkligen häftigt att cykla här! Tack GoranS för tipsen i hur man tar sig nedför serpentinvägarna! Jenny, du kommer inte bli besviken på cyklingen här!

En fråga till er gamla rävar, vet ni hur brant den där galna backen vid San Bartolome är? Den är just i utkanten av samhället förbi en skola.

Cykeltur Maspalomas?
silverman834 skrev:
> Nu är jag här på GC och det är verkligen
> häftigt att cykla här! Tack GoranS för tipsen i
> hur man tar sig nedför serpentinvägarna! Jenny,
> du kommer inte bli besviken på cyklingen här!
>
> En fråga till er gamla rävar, vet ni hur brant
> den där galna backen vid San Bartolome är? Den
> är just i utkanten av samhället förbi en skola.

Låter underbart, Silverman. Hu som jag lääängtaaar. 31 dagarar kvar till take off :P

Edit: Lägg gärna lite bilder här eller i egen tråd

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
Så där, hemma igen. Cyklingen var verkligen precis så häftig som man kunde tro! Jag hängde med Freemotions grupper två dagar och det var riktigt trevligt. Jag valde att åka med den långsammare gruppen och det kändes bra, i backarna kunde alla cykla i sin egna hastighet och man såg till att vänta in de långsammare på backkrön. Jag hörde inget negativt mummel om någon var lite långsammare. Grupperna bestod av 13-22 personer och majoriteten tyskar, men även några andra svenskar, ca 20-25% tjejer.

PC250014.JPG

PC260008.JPG

Cykeltur Maspalomas?
Då är det bara ett par dagar till avfärd. Jag har ögnat igenom alla tips igen. Har tänkt hinna med två lvg-turer En på 3 mil (Ayagaures) och en lite längre om den 1:a ger mersmak. Två mtb-turer hoppas jag oxå att få in. Sliter ff med en envis förkylning så jag får väl ta det lite lugnt.
Gillade verkligen det jag såg på bilderna i ab's RR om San Bartolomé och sen blir det kanske dammrundan oxå. Vill inte låsa upp mig i för många planer utan hänger kanske på ledarledda turer om det finns nått intressant...

Så vad behöver jag ha med i cykleväg?
Skor, cykelbyxor och tröjor så klart
Får man låna/hyra hjälm eller måste jag ha med egen?

Cykeltur Maspalomas?
Jag plockar alltid med egen hjälm. Väger inte så mycket och jag brukar aldrig ha några problem att få plats, så då är det enklast och jag vet att jag har något som jag gillar.

Cykeltur Maspalomas?
GoranS skrev:
> Jag plockar alltid med egen hjälm. Väger inte
> så mycket och jag brukar aldrig ha några problem
> att få plats, så då är det enklast och jag vet
> att jag har något som jag gillar.

Det är ifs rikitigt tänkt. Lägger ner den oxå. Någon som har erfarehet vad som gäller i försäkringsväg om det nu mot förmodan skulle hända nått. Täcker hem/reseförsäkring eventuella olyckor. Kanske ingår ett extra förs.skydd i hyra av cykel???

Cykeltur Maspalomas?
Om jag inte minns helt galet så är det du som får stå för fiolerna om du kraschar eller blir av med cykeln hos Freemotion. Hur det sen är om dina privata försäkringar som täcker upp är ju svårare att uttala sig om.

Cykeltur Maspalomas?
Jenny W skrev:
> Då är det bara ett par dagar till avfärd. Jag
> har ögnat igenom alla tips igen. Har tänkt hinna
> med två lvg-turer En på 3 mil (Ayagaures) och en
> lite längre om den 1:a ger mersmak. Två
> mtb-turer hoppas jag oxå att få in. Sliter ff
> med en envis förkylning så jag får väl ta det
> lite lugnt.
> Gillade verkligen det jag såg på bilderna i ab's
> RR om San Bartolomé och sen blir det kanske
> dammrundan oxå. Vill inte låsa upp mig i för
> många planer utan hänger kanske på ledarledda
> turer om det finns nått intressant...
>
> Så vad behöver jag ha med i cykleväg?
> Skor, cykelbyxor och tröjor så klart
> Får man låna/hyra hjälm eller måste jag ha med
> egen?
Handskar, glasögon, pedaler, krockollon.

Cykeltur Maspalomas?
mamme1 skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Då är det bara ett par dagar till avfärd.
> Jag
> > har ögnat igenom alla tips igen. Har tänkt
> hinna
> > med två lvg-turer En på 3 mil (Ayagaures) och
> en
> > lite längre om den 1:a ger mersmak. Två
> > mtb-turer hoppas jag oxå att få in. Sliter f
> > med en envis förkylning så jag får väl ta
> det
> > lite lugnt.
> > Gillade verkligen det jag såg på bilderna i
> ab's
> > RR om San Bartolomé och sen blir det kanske
> > dammrundan oxå. Vill inte låsa upp mig i för
> > många planer utan hänger kanske på
> ledarledda
> > turer om det finns nått intressant...
> >
> > Så vad behöver jag ha med i cykleväg?
> > Skor, cykelbyxor och tröjor så klart
> > Får man låna/hyra hjälm eller måste jag ha
> med
> > egen?
> Handskar, glasögon, pedaler, krockollon.

Pedaler? Skor menar du? Handskar ja det tänkte jag inte på. Tackar

Cykeltur Maspalomas?
Pedaler kan faktiskt vara bra att ha med sig även om Freemotion har några uppsättningar SPD, SPD-SL och Look liggande.

Jag har alltid tagit med mig egna pedaler

Cykeltur Maspalomas?
Kanarieöarna räknas väl till EU trots att det är någon slags frihandelsområde? Då täcks sjukvård osv av Försäkringskassan. Tanken är att man ska beställa och ha med sig ett sånt här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands men det går bra ändå - jag har testat, de kan faxa ett intyg om det kniper.

Kolla din hemförsäkrings resedel också, det normala är att även den täcker sjukvård om det är utanför EU och resan är kortare än 45 dagar. En del bolag har lite undantag för kampsport, skärmflygning, off pist osv men jag tror inte cykling brukar vara undantaget. Värt att kolla. Den vägen kan man få ersättning för trasig hjälm, kläder som klippts av sjukvårdspersonal osv.

Jag har aldrig haft nån extra försäkring när jag varit utomlands och cyklat. Har inte hamnat på sjukhus heller iofs, men till mig närstående har gjort och det har inte varit några problem.

Cykeltur Maspalomas?
Rock skrev:
> Pedaler kan faktiskt vara bra att ha med sig även
> om Freemotion har några uppsättningar SPD,
> SPD-SL och Look liggande.
>
> Jag har alltid tagit med mig egna pedaler

Ookeey. Trodde spd var självklart men jag tar med mina egna dårå. Tack för tipset :)

Cykeltur Maspalomas?
jomper skrev:
> Kanarieöarna räknas väl till EU trots att det
> är någon slags frihandelsområde? Då täcks
> sjukvård osv av Försäkringskassan. Tanken är
> att man ska beställa och ha med sig ett sånt
> här:
> http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlan
> ds men det går bra ändå - jag har testat, de
> kan faxa ett intyg om det kniper.
>
> Kolla din hemförsäkrings resedel också, det
> normala är att även den täcker sjukvård om det
> är utanför EU och resan är kortare än 45
> dagar. En del bolag har lite undantag för
> kampsport, skärmflygning, off pist osv men jag
> tror inte cykling brukar vara undantaget. Värt
> att kolla. Den vägen kan man få ersättning för
> trasig hjälm, kläder som klippts av
> sjukvårdspersonal osv.
>
> Jag har aldrig haft nån extra försäkring när
> jag varit utomlands och cyklat. Har inte hamnat
> på sjukhus heller iofs, men till mig närstående
> har gjort och det har inte varit några problem.

Det är så typiskt mej å tänka på sånt här i 11te timmen. Jag här använt mig av f-kassan och hemförsäkring vid en skidolycka engång så borde veta sånt här. Ska kolla med hemförsäkringen men det får bli imorn

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
Jenny W skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Pedaler kan faktiskt vara bra att ha med sig
> även
> > om Freemotion har några uppsättningar SPD,
> > SPD-SL och Look liggande.
> >
> > Jag har alltid tagit med mig egna pedaler
>
>
> Ookeey. Trodde spd var självklart men jag tar med
> mina egna dårå. Tack för tipset :)

Pedaler är inga problem att hyra där, om du inte orkar släpa med dom. Har av någon anledning alltid fått pedaler på, även om jag inte bett om det, som jag bytt ut till mina egna istället. :p
Annars bara ta med dina egna när du ska hämta cykeln så hjälper dom att skruva på pedalerna.

Jenny W skrev:
> Kanske ingår ett extra
> förs.skydd i hyra av cykel???

Ingen extra försäkring ingår när du hyr cykeln.

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
Fast det är ju ingen akut fara. På F-kassans sida som jag länkar till står hur du gör om du behöver få ett intyg via fax, och hemförsäkringen tror jag inte du behöver vara orolig för. Den är till för att täcka sånt där.

Vi fick hem en kopia på räkningen från sjukhuse i Schweiz (som också omfattas) och just då kändes det bra att ha vår svenska fria sjukvård :-)

Cykeltur Maspalomas?
Sadel är en annan sak som kan vara bra att ta med. Inte roligt att sitta och få ont i baken! Om du tar med din sadel när du ska hämta ut cykel så kan de säkert hjälpa dig att byta om du vill. På racercykeln jag hyrde i fjol hade de sadelstolpar som inte var justerbara speciellt mycket i höjdled och de fick därför kapa till dem s.a. sitthöjden blev lagom. Då det är lite olika hur högt över rälsen man sitter på olika sadlar är det rätt bra att få det tillkapat med rätt sadel på.

Cykeltur Maspalomas?
Men seriöst, det måste väl ändå ingå pedaler när man hyr racer på Free Motion?

På bokningen ska man iaf fylla i vilket pedalsystem man vill ha, och särskilt ange om man ska ta med egna pedaler. :-/

Cykeltur Maspalomas?
GoranS skrev:
> Sadel är en annan sak som kan vara bra att ta
> med. Inte roligt att sitta och få ont i baken! Om
> du tar med din sadel när du ska hämta ut cykel
> så kan de säkert hjälpa dig att byta om du
> vill. På racercykeln jag hyrde i fjol hade de
> sadelstolpar som inte var justerbara speciellt
> mycket i höjdled och de fick därför kapa till
> dem s.a. sitthöjden blev lagom. Då det är lite
> olika hur högt över rälsen man sitter på olika
> sadlar är det rätt bra att få det tillkapat med
> rätt sadel på.

Min sadel är rätt oskön så det kan kvitta men tack för tipset iaf. Jag räknar med att de har cykel i rätt stl även för huvudfotingar

Cykeltur Maspalomas?
Det ingår försäkring när man betalar sin resa med VISA också. Kan vara värt att kolla.

Sedan skaffar man ett "blått kort" från FK. Som man ALLTID har med sig när man hojar.

Cykeltur Maspalomas?
Chans att slå två flugor i en smäll alltså - dels ha trevliga cykelturer och dels prova nya sadlar och kanske hitta en sadel du gillar.

Cykeltur Maspalomas?
Om du nöjer dig med "vanliga" cykelkläder och inte behöver dom dyra märkeskläderna för att kunna cykla så finns det en sportaffär i Atlatico shoppingcenter i Vecindario som hade mycket cykelkläder till bra priser. Tar ca 20-25 minuter med buss från Mas Palomas/Holidy World...

Cykeltur Maspalomas?
var nere på gran canaria i julas på en restresa. Bodde i maspalomas. Cyklade bla landsväg upp mot bergen och det är myyycket uppför :) Men otroligt fint landskap. (Fina cannondale på free motion)
Det är rejäl dagstur t.o.r till san bartolomé Ca 5 mil men mycket upp o nerför. Fin by man kommer fram till och trevligt cafe vid toget (invid polisstatione)
Plocka lite kaktusfikon längs vägen mckt goda ! men akta för taggarna...

Plattare turer fås om man kör kustvägen mot Puerto Mogan etc

kan annars rekommendera mtb på stigarna. Vi vandrade bara några av dem men det skulle gå mycket bra att cykla fler av dessa gissar jag. Kolla in boken "Vandra på Kanarieöarna" av Anita och Birger Lövland. Där finns många turförslag med bra vägbeskrivningar ! Skriven av norrmän såklart det är ju ett gåpåtur folk!.

Cykeltur Maspalomas?
Kom hem för några dagar sedan efter att ha cyklat med utgångspunkt Maspalomas.

Vädret är verkigen perfekt just nu, lite blåsigt kanske, men då slipper ju vi som svettas som grisar att det rinner så mycket från hjälmen...

Hade som så många andra bra erfarenheter från FreeMotion; perfekt service på alla sätt och vis. Inget att klaga på, förutom att de justa cykeltröjorna de sålde under eget namn var nästa helt slut (ska komma in nya tröjor med ny design rätt snart enligt besked från dem). 39 Euro är ju inte så dyrt för en tunn och fin tröja.

Kan vara värt att påpeka att de kartor de säljer har kommit i en andra version, åtminstone gäller det "Syd-kartan", som ju de flesta köper. Även den har en del fel, gäller så vitt jag vet bara några av de vägar som är mer avancerade, alltså inget som spelar någon som helst roll om du nöjer dig med de lite enklare, närmre Maspalomas (och nog så jobbiga för oss vanliga dödliga!) rutterna, typ Aygagaures, SORIA, Fataga, kustvägen etc.

Kustvägen bort mot Las Palmas är förresten inget jag kan rekommendera. Kändes en stund som att cykla mitt på en motorväg. I övrigt var det ju alldeles suveränt! Första och absolut inte sista gången jag åker dit och cyklar.

Cykeltur Maspalomas?
Pust! Nu e jag packad och klar. Hoppas jag inte glömt nått nu.. och att jag inte överstiger maxvikt. Tack för alla fina tips! Lämnar pedaler och sadel hemma. Så körde jag runt idag i byns cykleaffärer (2 av 3) på jakt efter ett minivajerlås men det fanns ju inte. Att jag aldrig lär mig. Hittade mitt gamla senilsnöre till motorcykeln + ett litet hänglås. Det får duga.

Avfärd 0430 imorgonbitti. Så jag blir inte långrandig ikväll

Cykeltur Maspalomas?
Minivajerlås finns på en skidaffär, fast det är lite sent för det nu kanske och i Las Palomas så tror jag inte att du hittar en skidaffär... :O

Cykeltur Maspalomas?
ab skrev:
> Skippa låset, det finns på free motion. Ha en
> trevlig resa!

Ah! Ok. Tack.
Trodde jag skulle lägga mig och sova gott... Vem försöker jag lura? Det blir en kopp te och ett nytt försök om en stund igen :)

Cykeltur Maspalomas?
Jenny W skrev:
> Pust! Nu e jag packad och klar.

Packad redan innan du ens åkt till flygplatsen? Jag trodde du skulle på cykelresa och inte suparresa! ;-)

Ha det så trevligt! Vädret ser ju inte ut som du kommer att kunna klaga på i alla fall:

Capture.JPG

Cykeltur Maspalomas?
silverman834 skrev:
> Nu är jag här på GC och det är verkligen
> häftigt att cykla här! Tack GoranS för tipsen i
> hur man tar sig nedför serpentinvägarna! Jenny,
> du kommer inte bli besviken på cyklingen här!
>
> En fråga till er gamla rävar, vet ni hur brant
> den där galna backen vid San Bartolome är? Den
> är just i utkanten av samhället förbi en skola.

Den här frågan är jag också intresserad av. Har precis kommit hem efter en fantastisk vecka på GC och om backen som avses är den som börjar med stopp-plikt för att sedan gå galet mycket uppför i riktning mot Fataga. Den var cyklingsbar för mig med 36-28 stående, men det var verkligen inte så att man ville rulla ned och prova en gång till.

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
GoranS skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Pust! Nu e jag packad och klar.
>
> Packad redan innan du ens åkt till flygplatsen?
> Jag trodde du skulle på cykelresa och inte
> suparresa! ;-)
>
> Ha det så trevligt! Vädret ser ju inte ut som du
> kommer att kunna klaga på i alla fall:
>
>Här är helt underbart! Denna sommarmorgon i paradiset har jag hjälpt familjen familjen att bänka sig mellan baren och poolen. Själv ska jag på en utflyckt till playa ingles för ett besök på free motion bla. Ska se vad de har för förslag till mig

Cykeltur Maspalomas?
Jenny W skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pust! Nu e jag packad och klar.
> >
> > Packad redan innan du ens åkt till
> flygplatsen?
> > Jag trodde du skulle på cykelresa och inte
> > suparresa! ;-)
> >
> > Ha det så trevligt! Vädret ser ju inte ut som
> du
> > kommer att kunna klaga på i alla fall:
> >
> >Här är helt underbart! Denna sommarmorgon i
> paradiset har jag hjälpt familjen familjen att
> bänka sig mellan baren och poolen. Själv ska jag
> på en utflyckt till playa ingles för ett besök
> på free motion bla. Ska se vad de har för
> förslag till mig

Ha så trevligt Jenny! Jag måste säga att jag nästan dog inombords när jag var tvungen att åka hem. Förutom att det var en kanonsemester så släppte mina efterhängsna bihålebesvär. Nu gäller det att försöka hitta nån slags väg att hindra problemen från att komma tillbaka. Tror inte att skrapa bilen på Arlanda inatt med alldeles för lite kläder var bästa förslaget.

Cykeltur Maspalomas?
Hasse#7 skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Nu är jag här på GC och det är verkligen
> > häftigt att cykla här! Tack GoranS för tipsen
> i
> > hur man tar sig nedför serpentinvägarna!
> Jenny,
> > du kommer inte bli besviken på cyklingen här!
> >
> > En fråga till er gamla rävar, vet ni hur
> brant
> > den där galna backen vid San Bartolome är?
> Den
> > är just i utkanten av samhället förbi en
> skola.
>
> Den här frågan är jag också intresserad av.
> Har precis kommit hem efter en fantastisk vecka
> på GC och om backen som avses är den som börjar
> med stopp-plikt för att sedan gå galet mycket
> uppför i riktning mot Fataga. Den var cyklingsbar
> för mig med 36-28 stående, men det var verkligen
> inte så att man ville rulla ned och prova en
> gång till.

Svårt att säga exakt vilken backe du menar eller om ni menar samma backe, men det finns backar runt St Bartholome på 20%. En bit från byn finns en väg med räfflad betongbeläggning som jag mätte till 28%.. Det är segt.. Jag har 20 kuggar fram och 34 bak (med 26tums hjul) för denna ö. det underlättar. lättare utväxling gör ingen nytta eftersom framhjulet blir väldigt svårt att hålla på marken.

Om du kan hitta exakta koordinaterna för backen du undrar över i google earth så kan jag klura ut stigningen.

Cykeltur Maspalomas?
Viktor2 skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > silverman834 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu är jag här på GC och det är verkligen
> > > häftigt att cykla här! Tack GoranS för
> tipsen
> > i
> > > hur man tar sig nedför serpentinvägarna!
> > Jenny,
> > > du kommer inte bli besviken på cyklingen
> här!
> > >
> > > En fråga till er gamla rävar, vet ni hur
> > brant
> > > den där galna backen vid San Bartolome är?
> > Den
> > > är just i utkanten av samhället förbi en
> > skola.
> >
> > Den här frågan är jag också intresserad av.
> > Har precis kommit hem efter en fantastisk vecka
> > på GC och om backen som avses är den som
> börjar
> > med stopp-plikt för att sedan gå galet mycket
> > uppför i riktning mot Fataga. Den var
> cyklingsbar
> > för mig med 36-28 stående, men det var
> verkligen
> > inte så att man ville rulla ned och prova en
> > gång till.
>
>
> Svårt att säga exakt vilken backe du menar eller
> om ni menar samma backe, men det finns backar runt
> St Bartholome på 20%. En bit från byn finns en
> väg med räfflad betongbeläggning som jag mätte
> till 28%.. Det är segt.. Jag har 20 kuggar fram
> och 34 bak (med 26tums hjul) för denna ö. det
> underlättar. lättare utväxling gör ingen nytta
> eftersom framhjulet blir väldigt svårt att
> hålla på marken.
>
> Om du kan hitta exakta koordinaterna för backen
> du undrar över i google earth så kan jag klura
> ut stigningen.

Tack för bra input! Jag tror efter att ha tittat på google maps att det är Calle Ansite jag menar. Säkert inte det extremaste i jämförelse med annat på ön men helt klart en pulshöjare som gav funderingar typ "Vad händer om jag trampar av kedjan?", "Varför har jag inte 34/30 istället?" och "Varför har jag inte tränat mer?", negativa tankar helt enkelt.

Edit: Det skall nog vara Calle Dr m Ara de Yanez (Ursäkta stavningen) som ligger intill. Tycker jag känner igen mig. Den andra gatan var vid detaljstudie alldeles för liten.

Senast ändrad:
Cykeltur Maspalomas?
Så där ja... Har bokat räser i morgon och måndag samt amnält mig till en mtb-tur på tisdag. :D De återkom hela tiden till att säga att mtb-turerna kräver att deltagaren är i god form och är erfaren cyklist. Nu blir jag lite nervös. De tycker kanske jag ser sliten ut :)

Tillbaka
Topp