Cykelturismhelg, specifika krav

JLarsson

Aktiv medlem
Jag behöver tips om ett område att tillbringa en helg i.

Krav: Vandrarhemsboende, bruksmiljöer med möjlighet till musei-/hytte-besök. Cykelrundor på kanske 4-8 mil på lördagen och söndagen. Fina slingriga vägar. Fina fikamöjligheter, gärna klassiska kondis. Möjlighet för en bra middag på lördagen. Max 20 mil från Stockholm.

Jag inser att man då antingen hamnar i bergslagen eller i norduppland. Nån som har konkreta tips, dels för utgångspunkt och dels tips på episka rundor? Tempot kommer att vara av typen utflykt. Ev andra sevärdheter?

Gränna. Var där i somras, bra cykling på leder mot både Tranås och Jönköping. Eller ska du köra på asfalt? Då vet jag inte vart du ska ta vägen...
// Oskar

Högbro Bruk i Sandviken. Gammmal bruksmiljö.
Bo på Högbo Vandrarhem i en gammal folkskola.
Högbo friluftsområde har vandringsleder o stigar att trampa runt på.
Annars finns det gott om vägar, både grus o asfalt. Fika på Gruvans Café.
Inte alltför långt till Mackmyra Bruk heller om jag minns rätt ;-)

//Staffan

Staffan, tack för tipset. Det blev Högbo redan till helgen. De hade toppenpris på övernattning+frukost+fyrarätters. Sen bokade jag en provning på Mackmyra också :)

I Högbo bruk lär du ju absolut inte bli besviken över maten.... : )
Efterrättsbuffén är grum! (och har du cyklat kan man ju alltid få ta en kaka till...)

Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Efterrättsbuffén är grum! (och har du cyklat
> kan man ju alltid få ta en kaka till...)

Verkar grumt lovande
if_image_03.jpg

Får se om vädrets makter står oss bi så det blir lite fina cykelturer också...

Den buffén är inte att leka med. Den borde förses med varningsskyltar, helt omöjligt att lämna den utan att må illa av allt man satt i sig.

Vi ska åka till Kinnekulle i helgen...har aldrig vart där...men har fått en del grymma turtips...ganska billigt m...
Lycka till

Har inte kört själv, men i Sörmland finns Näckrsosleden om det är vad du är ute efter:
http://www.stigoteket.se/led.php?led_id=18
http://www.sormlandsturism.se/BilagorBilder/Bilagor/CykelledenUppdatering.pdf
http://hem.passagen.se/gfried/nackros.htm

Gör en cykeltur genom kulturlandskapet runt Hjälmaren.

En förpackning cykelkarta innehåller 4 st bilagor med 8st kartor som är uppdelade på 13 etapper.
Varje område presenterar sina smultronställen, samt information var du kan bo, mat/kaffe, sevärdheter,bad, aktiviteter och försäljning.
Kartan finns att köpa på turistbyråerna Arboga, Eskilstuna, Katrineholm, Vingåker, Örebro samt på campingplatserna runt Hjälmaren.

E-post : info@vingaker.net
Tele : 0151-193 91

Tillbaka från en helg på Högbo Brukshotell. Kalastoppen, och efterrättsbuffén var glimrende. Lite cykling blev det också, lvg men på en del leriga grusvägar.

Bruksmiljö
Bild014.jpg ht=725

Viktigt hus
Bild016.jpg ht=725

Viktig dryck
Bild017.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp