Cykeltvätt vinter

juanxxx

Aktiv medlem
Cykeltvätt vinter
Stängde av vattnet till kranen ute i helgen och behöver era tips på hur ni tvättar cykeln på vintern. Jag cykelpendlar 3-5 dagar i veckan på (numera) sopsaltade vägar så önskar tips på tvättråd som inte tar för lång tid.

Min idé är att ta en hink med varmvatten och bara snabbt tvätta av cykeln, torka av den med en trasa och sedan smörja kedjan. Hur gör ni? Finns det något särskilt att tänka på vid vintertvätt? Vill inte orsaka att t.ex. bromshandtag fryser...

Cykeltvätt vinter
Jag har en 5l ogrässpruta från biltema som jag i bästa fall varannan dag spolar av kedjan med utomhus, sen in i garage/cykelförråd och olja på kedjan.
Som du skriver måste rutinen vara snabb och enkel för att bli av. Min spruta står innanför dörren och det tar mig max en minut sammanlagt.

Cykeltvätt vinter
+1 på "ogrässprutan", jag kör med 5L varianten med spraymunstycke på slang. Spolar av min en gång om dagen på jobbet sedan står den varmt och torrt tills jag ska hem, avslutar veckan med en rejäl tvätt och rengöring av kedjan samt smörjnings genomgång av alla rörliga delar samt konsistenfettar utsatta områden för att minska saltintrånget
/C

Cykeltvätt vinter
Rattnalle sa:
Vad jobbigt ni får det att låta att cykelpendla ;-)
Oj, hoppas jag inte bidragit till att få pendling att låta bökigt. Jag tror inte på överdrivet underhåll, fram till för två vintrar sen hade jag en 1,5 l flaska stående innanför dörren som jag spolade av slasket med. Det tog 30 sek max.
Men jag tror en minimal, helst daglig, avsköljning av saltslask gör en hel del för livslängd på drivpaketet. Att däremot tvätta cykeln ordentligt är mer för det estetiska.

Senast ändrad:
Cykeltvätt vinter
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Oj, hoppas jag inte bidragit till att få pendling att låta bökigt. Jag tror inte på överdrivet underhåll, fram till för två vintrar sen hade jag en 1,5 l flaska stående innanför dörren som jag spolade av slasket med. Det tog 30 sek max.
Men jag tror en minimal, helst daglig, avsköljning av saltslask gör en hel del för livslängd på drivpaketet. Att däremot tvätta cykeln ordentligt är mer för det estetiska.
Jag tror mer på bra skärmar så att drivlinan aldrig blir salig till att börja med. Brukar gå ett par veckor mellan att kedjan behöver smörjas även de blötaste veckorna.

Men alla får göra som de vill ;-)

Cykeltvätt vinter
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Jag tror mer på bra skärmar så att drivlinan aldrig blir salig till att börja med. Brukar gå ett par veckor mellan att kedjan behöver smörjas även de blötaste veckorna.

Obs!
Ej bra underhåll. (men alla får göra som dom vill)

Cykeltvätt vinter
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:

Jag tror minst lika mycket på bra skärmar, det är givetvis grunden för att cykel och framförallt cyklist, ska fungera vintertid.

Men så bra skärmar att kedjan inte behöver smörjas på flera veckor utan att bli salig skulle få mig salig! Vad är det för magiska skärmar?
(Själv kör jag standardlånga och standardbreda med egolapp men nog fanken stänker det lite på kedjan trots det i blött väder om man trampar på i rimlig hastighet.)

Cykeltvätt vinter
Nu cykelpendlar jag inte, men till träningscyklarna använder jag en portabel högtryckstvätt från Biltema. En vattentank räcker till tre tvättar för mig, så den får stå ute i förrådet så jag kan spola av cykeln direkt när jag kommer hem från träningen.

Det är inte lika bra som vanlig vattenslang men tillräckligt under vintern tycker jag.
biltema.jpg

Cykeltvätt vinter
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:

Jag tror minst lika mycket på bra skärmar, det är givetvis grunden för att cykel och framförallt cyklist, ska fungera vintertid.

Men så bra skärmar att kedjan inte behöver smörjas på flera veckor utan att bli salig skulle få mig salig! Vad är det för magiska skärmar?
(Själv kör jag standardlånga och standardbreda med egolapp men nog fanken stänker det lite på kedjan trots det i blött väder om man trampar på i rimlig hastighet.)
Egolappen är väl 15 cm bred eller så och skrapar i marken.

Helt 100%igt är det så klart inte. Men bra nog för den som vill ha en bekväm tillvaro. Åtminstone två helår á 1 mil per arbetsdag får jag ut på det sättet med max tio minuter underhåll i månaden.

Särskilt bra eller korrekt? Knappast. Ville bara belysa att det finns andra sätt än att tvätta ofta. Allt beror på prioriteringar.

Cykeltvätt vinter
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:
Lejon sa:
Rattnalle sa:

Egolappen är väl 15 cm bred eller så och skrapar i marken.

Helt 100%igt är det så klart inte. Men bra nog för den som vill ha en bekväm tillvaro. Åtminstone två helår á 1 mil per arbetsdag får jag ut på det sättet med max tio minuter underhåll i månaden.

Särskilt bra eller korrekt? Knappast. Ville bara belysa att det finns andra sätt än att tvätta ofta. Allt beror på prioriteringar.
Då har vi nog ganska lika erfarenhet per cyklad kilometer (jag cyklar 4,5 mil per dag och "tvättar" kanske 5 min i veckan, så det blir väl likartat). Oavsett antal minuter så ville ju TS egentligen inte ens ha skärmråd utan tvättråd. Då vidhåller jag att det är sjukt smidigt att ha en liten portabel tvätt med en tank på några liter som snabbt och smidigt spolar av det värsta från drivpaketet.

Cykeltvätt vinter
Lejon sa:
Det enda jag kan tänka mig är navväxel och kedjefri remdrift
IMG_6592-1.jpg

Men med navväxel kan man ju använda helkapslat kedjeskydd
logo-210-5.jpg

Men inget av alternativen kanske är intressanta?

/Håkan

Cykeltvätt vinter
HåkanC sa:
Lejon sa:
Det enda jag kan tänka mig är navväxel och kedjefri remdrift

Men inget av alternativen kanske är intressanta?

/Håkan
Intressant för vem - för mig som du citerar eller TS?
Dina tips känns lite OT.

Cykeltvätt vinter
Som alltid på Happy blir det spännande diskussioner :-)

Jag har redan bra skärmar så min slutsats blir väl att någon gång i veckan göra ren kedjan och smörja och att någon gång i veckan göra en lite större tvätt.

Får se om jag skaffar en blomspruta :-) Ikväll tog jag en hink med vatten, en bilsvamp och en trasa och gjorde endast ren kedjan. Kanske hjälper något.

Vad jag förstått kan kedjan + kassett behöva bytas efter en säsong vinterpendling i saltslask men hur tär saltet på andra delar tex hjul/ekrar?

Cykeltvätt vinter
Funkar alkalisk avfettning sån som man använder för bilvård för rengöring av smuts eller måste man köpa dedikerade produkter för cyklar? Har tillgång till högtryck med varmvatten på jobbet så tänkte gå loss på hojen någon dag framöver.

Cykeltvätt vinter
Allroad sa:
Funkar alkalisk avfettning sån som man använder för bilvård för rengöring av smuts eller måste man köpa dedikerade produkter för cyklar? Har tillgång till högtryck med varmvatten på jobbet så tänkte gå loss på hojen någon dag framöver.
Eftersom smutsen som fastnar på cyklar är av en alldeles speciell sort så krävs det speciella cykelprodukter.

Cykeltvätt vinter
Allroad sa:

Är man road av att byta lager är högtryckstvätt en toppenide!

Cykeltvätt vinter
emmer sa:
Allroad sa:
Eftersom smutsen som fastnar på cyklar är av en alldeles speciell sort så krävs det speciella cykelprodukter.

Om du är ironisk så är du rätt kass på det. Bara så du vet. Annars får du gärna förklara vad det är för speciell sort.

Cykeltvätt vinter
Allroad sa:
emmer sa:
Allroad sa:
Om du är ironisk så är du rätt kass på det. Bara så du vet.
Får vi höra på en expert på ironi då?
Vad får du ut av att bajsa ner tråd efter tråd med dina klipska inlägg? De roar ingen annan tyvärr.
Du fick ju svar på din fråga och du begrep svaret, så vad fasen gnäller du om?
(Sen hur lämpligt avfettning och högtryck är ens på en bil, för att inte nämna cykel, är en annan femma. Och med din jävla attityd så får någon annan ta den bollen.)

Cykeltvätt vinter
Pfaff sa:
Allroad sa:

Är man road av att byta lager är högtryckstvätt en toppenide!

Inte märkt ngt fel på andra hojen som fått smaka högtryckstvätt en gång i veckan, håller man avstånd så ser jag inte hur det kan vara sämre än att gå loss med vatten ur en hink?

Cykeltvätt vinter
Cykeltvätt vinter
Brukar inte babywipes dyka upp i dessa trådarna? Spola av och Torka av de värsta ytorna/där det behövs.

Annars finns det ju adaptrar för att få på en vattenslang från kranen inomhus. Då kan du spola av det värsta

Cykeltvätt vinter
Annars bara avfettning och högtrycksspolning. Ja, med en hopklämd vattenslang alltså. Annars blir det ju för högt tryck och laaagrena kan skadas...

Cykeltvätt vinter
Allroad sa:
Ja, jag använder BVE Grön.

Tillbaka
Topp