Cykeltvätt

Debbo

Aktiv medlem
Cykeltvätt
Marknaden kryllar av rengöringsprodukter, men ska det värkligen vara nödvändigt?
MTB slänger jag bara ner på backen och tar vattenslang och diskborste, renare beöhver den inte bli.

Men min nya vita carbon är man ju lite nojig med än, vad använder ni för att ta bort klungoljesprut som kommer från alla andra, vart grymt prickig efter VR, nu omdöpt till "Lilla Gubben"

Till bilens fälgar har jag upptäckt att 5-56 är utmärkt att få bort olja och asfalt med, men den lämnar en hinna som man inte vill ha på cykeln!

Cykeltvätt
Såpa + vatten i en sprayflaska, trasa och tops. Räcker hela vägen för mig. Eventuellt lite silikonspray efteråt för att förhindra att ny skit sätter sig så hårt (undvik bromsarna dock). 5-56 har ju en tendens att tränga in överallt och ta bort sån't man inte vill ha bort.

Cykeltvätt
Använder Turtles "nanotech-spray-alternativ-till-avfettning-någonting"(orkar inte gå ut i garaget och kolla vad den heter.
Har bla den fördelen att det blir helt rent, vad gäller mtb blir det tex ingen fet hinna kvar på bromsbelägg o skivor. Sprayen är dessutom lite gel-artad och kryper inte lika lätt in i lager osv där man inte vill ha in fettlösande kemikalier.

Finns på de flesta mackar, kostar någon hundring för en liter vilket räcker länge för cykeltvättande. Om man dessutom ett par gånger per säsong orkar gå över ramen med sonax flytande hårdvax så fastnar det markant mycket mindre skit i alla dess former. (förutsätter lackad ram och inte anodiserat eller andra matta ytor)

Att köpa små förpackningar av sk specialprodukter för cykelrengöring ser jag mer eller mindre som humbug.

Cykeltvätt
Clean&Shine dukar från ArmorAll funkar kanon på kolfiber löser fett och skit finns bla på Mekonomen
kanske lite dyra men praktiska då dom kommer i platt förpackning som är enkel att ta med om man vill ha en ren jonne om man inte har tvätt möjlighet på tex resa

Cykeltvätt
Fick tips om att använda statiol blå, på macken såg dom ut som frågetecken och undra vilken korvmodell det var ;-)

Efter lite google så verkar det ha upphört.
Lite kul att jag då hitta en flaska hemma!

Bränsle för båtvärmare, fotogenkaminer/kö7 och utomhuslyktor
Innehåller 100% alifatiska kolväten.

Mao, så är ren lysfotogen grejen, spruta på en trasa, torka bort oljestänk på hjul och ram.

Karnske kan detta vara en ersättare
http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Belysning-och-dekoration/Lysfotogen/

Fast jag betalar helre några kronor till för att slippa allt skräp från biltema...

Cykeltvätt
260-turtle-extreme-prewash-t.png

Cykeltvätt
Jag brukar ta olivolja för att torka bort olja med som hamnat på ramen men även när jag bara skall göra rent kedjan lite snabbt. Har en sådan där kedjetvätt från biltema som jag fyller på med olivolja. Kedjan blir rätt ok efteråt men man får torka den rätt noga efteråt annars har man olja överallt sen. Vill jag göra rent kedjan noga så tar jag loss den och lägger i varmt vatten med lite maskindiskmedel. Låter den ligga någon timme sen är den mesta skiten borta.

Vad man skall använda på kransen och dreven i bakväxeln vet jag inte men kanske skulle testa den på bilden ovan.

Cykeltvätt
Hade aldrig för avsikt att använda 5-56, bara konstatera att den var bra att göra rent vinterfälgarna till bilen med, då den löser asfalten bra samt lämnar en skyddande hinna som funkar på bilfälgar.

Men oavsett vad man använder så sprutar man lämpligen på en trasa och sedan gnuggar där man vill få rent på cykeln, då riskerar man inte att få in fel medel i lager och dyligt!

Statoil blå har ersatts av Camping Paraffin, körde med det i kedjetvätten, effektivt, då det dundstar efter ett dygn, jämfört med disel som verkar populärt.

Läst att många tycker att det är bra att diseln lämnar en smörjande hinna... jag föredrar nog riktig kedjeolja utan blandning av disel.

henrikrosen>>Kransen är nog lättast att dra av och lägga i en burk och skaka, precis som med kedjan. Förutsatt att man har lösa drev!

Sparar alltid gamla tandborstar :-)

Cykeltvätt
Debbo skrev:
-------------------------------------------------------
> vad använder ni för att ta bort
> klungoljesprut som kommer från alla andra

Happy har tappat stinget, undrar om det beror på att det är semestertider eller en allmän trend?

Jag menar ett inlägg med denna formulering postat redan den 9e Juli och ännu ingen bild på Land Rover-mannen i tråden!

/Håkan

Cykeltvätt
+1

Debbo skrev:
> ... vad använder ni för att ta bort
> klungoljesprut som kommer från alla andra...

Ni gör fel. Det ska inte spruta OLJA.

Cykeltvätt
bng skrev:
> det heter väl klungspurt, inte klungsprut?

Båda är rätt, det är bara olika aktiviteter som avses.

Cykeltvätt
Mycket knöl med landsväg, mtb'n kör man ju alltid när det är skit väder, så kedjan har ju inte en oljedroppe kvar, bara och spola av cykeln och olja in på nytt :-)

Börjar och fundera på ordet klungsprut och börja tänka på ru..bulle, bäst och hålla sig undan, dvs. ligg först!

Tillbaka
Topp