Cykeltvätt

Cykeltvätt
Jag bor i lägenhet i innerstan (sthlm) och har inget garage eller liknande med rinnande vatten. Är det någon som kan rekommendera ett bra gör-det-själv ställe här i närheten? Min cykel behöver en rejäl omgång, och att smörja upp allt känns fel om jag inte tar bort all skit först.

(nu inser jag att en separat vintercykel är att föredra...)

Cykeltvätt
Det är kanske ett bra ställe, om det inte vore för att jag bor inneboende, och den jag bor hos uppskattar inte en cykel i badkaret. Jag har inte fråga i och för sig, men jag tror svaret blir nej. Eller så säger jag inget...

Edit: Vad är bäst att använda som rengöringsmedel? Bilshampo eller bara vanligt diskmedel?

Senast redigerad av en moderator:
Cykeltvätt
OKs biltvätt. Cykla in till OK Slussen och spola av cykeln med högtryckstvätt (akta området kring lagren, bara). Folk tittar lite konstigt men det är alldeles gratis..:-)

Cykeltvätt
Vad sägs om att ta den till en mack och hyra ett göra-det-själv-tvätt-bås för si så där en 30 min? =) Där får du skvätta hur mycket du vill... Bara det bästa duger till din hoj.... hehe

Mvh. Danne

Bilagor

• BIL-29s42bildoktorputs_368.jpg
    BIL-29s42bildoktorputs_368.jpg
    11.3 KB · Besök: 31
Cykeltvätt
Bilschampoo är bättre än diskmedel som innehåller mer salter och kan vara för skarpt för lacken. Är du riktigt rädd om lacken använder du bilschampoo. Mjuka borstar och svampar fungerar perfekt till. Använd ljummet vatten och skölj av med vatten. Var försiktig runt nav, vev- och styrlager!

Cykeltvätt
Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> OKs biltvätt. Cykla in till OK Slussen och spola
> av cykeln med högtryckstvätt (akta området kring
> lagren, bara). Folk tittar lite konstigt men det
> är alldeles gratis..:-)

Man ska aldrig spola av en cykel med högtryckstvätt! (Jaja, jag såg att du skrev "akta lagrerna" men det spelar ingen roll.)

Men annars så är det ju en bra idé att åka till en "gör-det-själv" hall. Dom lär ju ha vanliga vattenslangar..:)

Cykeltvätt
pewe skrev:
> Bilschampoo är bättre än diskmedel som innehåller
> mer salter och kan vara för skarpt för lacken.

Om man använder sin cykel utomhus på andra ställen än torra välsopade asfaltsvägar så har jag svårt för att tro på att tvättmedlet skulle göra ngn skillnad på slitaget på lacken.

Är man såpass rädd för vad som kan hända med lacken bör man nog inte använda sin cykel utomhus,
när solen skiner så bleks ju lacken.

/Håkan
Som använder både bilschampoo eller diskmedel, jag tar det som finns till hands.

Cykeltvätt
rikardherminge skrev:
> Jag bor i lägenhet i innerstan (sthlm) och har
> inget garage eller liknande med rinnande vatten.
> Är det någon som kan rekommendera ett bra
> gör-det-själv ställe här i närheten? Min cykel
> behöver en rejäl omgång, och att smörja upp allt
> känns fel om jag inte tar bort all skit först.
>
> (nu inser jag att en separat vintercykel är att
> föredra...)

Hardu inge källare me avlopp?Brukar stå nere vid källaren o tvätta av me ACO mildtvål, blir ibland en jävla översvämmning....:S

Cykeltvätt
Jag brukar använda högtrycks tvätt .
Men saken är att efteråt så blåser jag rent alla detaljer o torkar ordentligt. samt att jag smörjer upp cykeln ordentligt. Sen står cykeln i varmgarage .. Varannan månad plockar jag isär o byter fett i lagret..
så det funkar bara man är lite försiktig . behöver inte dra på max o fylla hela lager huset med vatten..

Cykeltvätt
Hur ofta tvättar ni era cyklar? Skogshojar och pendlingscyklar?

Skulle kunna tänka mig att spola av när jag varit ute i skogen, även om det är krångligt här.. men att spola av en cykel jag tar till jobbet varje dag skulle vara extremt jobbigt...

En annan fråga, jag har i källaren här (lägenhet) ett skyddsrum, som används som cykelparkering när det inte är krig.. ;) Dock finns det en kran och en golvbrunn inne där, som ser ut att användas ibland för det är jordspår på golvet. Tror ni att man får lov att använda denna för att tvätta av cyklar med? Det vore ju utmärkt på vintern.. (Ska kolla med området, men det är så omständigt)

Cykeltvätt
Rengör som sagt bara i källaren, borde funka utmärkt för dej Fox,sålänge golvbrunnen inte är igentäppt. en fördelär förståss ta bort ta bort jord o allt skräp på marken innan man använder vatten, för då minskar chansen att d blir stopp:D
Ska tillägga att ja som e petig me att grejerna ska va rena brukar tvätta mtb:n varje månad ungefär. cykla-till-skolan hojan(oväxlad monark) tvättas innan varje sässong(innan vintern och Innan sommarn=D)...Har som sagt heltäckande skärmar på den så d blir ändå inte så skitit

Cykeltvätt
HåkanC: tro mig, när man har köpt en De Rosa så tar man inga chanser med diskmedel...

För en MTB kan jag hålla med dig att det kanske är lite overkill, men varför inte? Har man bilschampoo hemma så kan man ju lika gärna använda det.

Cykeltvätt
Deore XT: Jo, jag tänkte på att du sa att du gjorde det också.. så länge man gör rent efter sig så borde det väl inte vara några problem? Men du menar att man ska orka torka upp jord på marken innan man sätter igång, jord som andra har skräpat ner med? Det är ju jobbigt.. ;)

Cykeltvätt
Fox; Jag tvättade i källarens kran med golvbrunn under (min förra bostads) och där fanns bara iskallt vatten. Så kolla det innan om du ska storrengöra cykeln så du vet om du ska ha varmvattenshink med. Bara spola av efter en ovanligt skitig tur går nog bra
Sen var det ganska bökigt att komma in under kranen utan att skvätta (fanns ingen slang och var inte anpassat för det heller). Räkna med att bli blöt!

Cykeltvätt
evelina*:
Ah jo, man kan ju ta med en varmvattenhink ner då om man vill göra det lite större, men ofta borde det ju räcka med att bara spola av med kallvatten. Det är nog bara kallvatten här också, trots att det är en varmvattenskran.. ;)

Funderar på att skaffa mig en slang som man kan skruva fast på kranen isf, så borde det ju vara lite lättare. Min kran har iaf ett skruvfäste för det, såg det ut som. Men trasa, lite vatten och en golvbrunn räcker ju långt annars.

Men hade du pratat med dom om man fick göra det eller gjorde du det bara ändå? Är lite rädd för att dom ska bli sura om man gör sånt, dessutom måste jag flytta runt lite bröte som dom har parkerat där nere under vintern.. ;)

Cykeltvätt
Sunriser skrev:
> Vad sägs om att ta den till en mack och hyra ett
> göra-det-själv-tvätt-bås för si så där en 30 min?
> =) Där får du skvätta hur mycket du vill... Bara
> det bästa duger till din hoj.... hehe
>
> Mvh. Danne

En annan gratisvariant (om man blir drabbad av moraliska kval när man lånar gör-det-själv-plats gratis) är att helt enkelt stå vid den lilla servicestationen på varje mack. Där brukar det ju finnas en liten slangstump som man kan spola av cykeln med. Går man in och köper en engångssvamp med schampo så blir ju cykeln jättefin! Och samvetet blir rent också.:-)

Cykeltvätt
Jag hade inte fråga ngn! Ingen brudde sig om de stackars huset...speciellt inte hyresvärden, eftersom han om ett tag skulle göra stambyten. men jag undrar varför de skulle bli sura. Vad skulle kranen annars vara till? Skulle den vara för fastighetsskötning så borde de ju låsa den...?

Cykeltvätt
evelina*: Misstänker att den sitter där för att det ska finnas vatten i skyddsrummet, så som det ser ut här iaf. Om det blir krig eller nåt annat händer och folk sitter där, blir törstiga och.. ojdå, den var visst låst. Inte så bra.. ;) Men nä, dom blir nog bara sura om man skräpar ner efter sig. Vilket någon redan har gjort här..

Cykeltvätt
Nikke skrev:

> Man ska aldrig spola av en cykel med
> högtryckstvätt! (Jaja, jag såg att du skrev "akta
> lagrerna" men det spelar ingen roll.)

Instämmer: Överlag ska man vara ytterst försiktig med vatten. Det finns naturligtvis lägen när hojen blivit så ingrodd att det är motiverat att ta till rinnande vatten. Vi försöker dock i det längsta att undvika rinnande vatten. Det skadar nämligen nav, lager och vajrar, löser upp fett, föranleder rost (tröga vajrar), och transporterar in skit i naven.

Det viktigaste att hålla rent är gaffelben och drivlina. Låter man lera torka in på gaffelbenen och bakdämparens "stanchion" går bussningarna snabbare. Torkar alltid rent dessa ytor direkt när vi kommit in med en trasa. Drivlina görs enklast ren med en våt trasa: lägg o håll runt kedjan veva bakåt. Peta bort rester från kuggar. Resten av hojen torkar man ren med en våt trasa.

Cykeltvätt
Johan S skrev:
> Sunriser skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad sägs om att ta den till en mack och hyra
> ett
> > göra-det-själv-tvätt-bås för si så där en 30
> min?
> > =) Där får du skvätta hur mycket du vill...
> Bara
> > det bästa duger till din hoj.... hehe
> >
> > Mvh. Danne
>
> En annan gratisvariant (om man blir drabbad av
> moraliska kval när man lånar gör-det-själv-plats
> gratis) är att helt enkelt stå vid den lilla
> servicestationen på varje mack. Där brukar det ju
> finnas en liten slangstump som man kan spola av
> cykeln med. Går man in och köper en engångssvamp
> med schampo så blir ju cykeln jättefin! Och
> samvetet blir rent också.:-)

Fint tips! :)

Cykeltvätt
Per: Hur bra fungerar det att dra med en trasa på kedjan sådär? Blir det inte en massa smuts kvar som tagit sig in i ställen som man inte kommer åt? Undrar bara för jag funderar på att ta efter det och göra det själv här också..

Cykeltvätt
fox skrev:
> Blir det inte en massa smuts kvar
> som tagit sig in i ställen som man inte kommer åt?
> Undrar bara för jag funderar på att ta efter det
> och göra det själv här också..

Nej, man blöter trasan ordentligt, har en aning tvålösning, o så snurrar man bakåt samtidigt som man håller om kedjan med trasan. Funkar utmärkt på MTB-kedjor. På dessa fastnar det ju ofta en massa lera som suger upp fettet och de brukar vara lätta att få rena.

Däremot är det mkt kämpigare med racerkedjor. De kan kräva rejäla lösningsmedel, typ fotogen, för att bli rena och då vill jag helst ta av hjulet för att vara säker på att det inte kommer in i baknavet.

Cykeltvätt
Brukar ta av bakhjulen och dra me sånt där torkpapper vikt i fyra lager mellan klingorna...blir jäkligt rent jäkligt snabbt. Kedjan kan man väl rena me en sån där manick för typ 250 spänn, man tjänar påre efter nåra gånger. at annat tips e att ta bort flaskhållare o allt onödit, o sätta på skruvarna igen, brukar alltid komma in smuts där emellan...

Cykeltvätt
Provade golvbrunnen i källaren, fungerade faktiskt mycket bra.. =) Härligt att kunna göra rent cykeln inomhus i värmen utan att behöva smutsa ner badrummet..

Kan ju säga att den inte var direkt ren innan.. undrar hur mycket lättare den blev nu ;)

Tillbaka
Topp