Cykeluppackning Iron Horse! Plus bromsfråga

Härligt att vara med ny cykel! La en beställning på onsdagskvällen till CRC och torsdagen veckan efter så dök cykeln upp, dock var jag inte hemma förrän dagen efter. Men det blev perfekt, den kom på en solig fredag och samma dag kom en guidebok till Portes du Soleil som en kompis skickat :) Dessutom så kom det med pedaler!!! Stod inte på specen så det blev en trevlig överraskning att ett par Crank Brothers Acid 0 var med.
DSC00015.jpg ht=544

DSC00017.jpg ht=544

DSC00018.jpg ht=544

DSC00020.jpg ht=725

Nu till bromsfrågan, cykeln har Avid Juicy 3 med 185mm skivor som jag tänkte byta till ett par XT som jag har på en annan cykel. XT har för närvarande 160mm skivor så jag köpte ett par adaptrar men nu upptäcker jag att jag inte har tänkt till ordentligt. Shimano adaptrarna är ju till 180mm skivor som är deras standard. Så frågan är om jag kan sätta på XT bromsarna på de adaptrar som redan sitter på cykeln och köra med Avid 185mm skivorna som sitter på? Eller är det bättre att bara köpa ett par Shimano 180mm skivor för att få bästa kompatibilitet?

Sen en bonusfråga, cykeln är förberedd för en Chain Guide och jag är lite småsugen på att skaffa en så småningom, vilken kan rekommenderas? Helst en utan bashguard eftersom det redan sitter en på.

/Magnus

Ser fint ut. Sitter o tittar på en IH MKIII Comp, undrar om det är trampor med till den med? Trevligt isf. Det är väl i stort sett samma ram, bara lite vinkelskillnader tror jag... lämna gärna en rapport om vad du tycker om den.

Riktigt fin!

Vet någon annars hur det blir med Iron Horse? Ska GT (var det väll som köpte upp dem) göra något med märket?

Knappar man in deras hemsida står det "Coming soon", håller tummarna för att märket återupplivas igen.

Grattis sjukt fin den champagne lacken. Kusligt lika de är point6 och MKIII. Undrar vad som skiljer egentligen mer än slag?!

soderblom skrev:
-------------------------------------------------------
> IH 6Point och MkIII är väl knappast samma ram?
> Är väl mer än bara baktriangel som skiljer.

Sorry, tyckte mig se att det var en MKIII.

//P

Snygg hoj!

Testat något ännu.

Skriv gärna en rad eller två om vad du tycker när du har provat.

Skrivet av magnanimous_mag idag 08:14 (Dölj användarens inlägg)
Härligt att vara med ny cykel! La en beställning på onsdagskvällen till CRC och torsdagen veckan efter så dök cykeln upp, dock var jag inte hemma förrän dagen efter. Men det blev perfekt, den kom på en solig fredag och samma dag kom en guidebok till Portes du Soleil som en kompis skickat :)

snygg hojj!:) blev lite nyfiken på den där guidboken på port du soleil, vart kan man få ta på en sådan?

Tackar! Har inte hunnit ut på den än på riktigt, ska försöka komma till Vallåsen den 9 maj och kanske någon kortare tur lokalt innan dess men sen ska det nog kunna komma en rapport.

>>Snygg hoj, grattis! Fråga var du hittade det lilla mekstället (?) på andra bilden?
Kommer faktiskt inte ihåg, tror det var typ Sportex eller liknande som hade dem som utställningsstöd för en massa år sen. Sorry, har inte bättre minne.

>>snygg hojj!:) blev lite nyfiken på den där guidboken på port du soleil, vart kan man få ta på en sådan?
Vtopo är det som gör den. Just Portes du Soleil finns på engelska men sen finns det en massa andra på franska. Vi hittade en del fins spår som var helt tomma tack vare den.

http://vtopo.fr/?-Librairie-&id_mot=23

Hej!
Jag köpte också en 6point4 för bara några veckor sedan men jag fick inga pedaler med. Jag hade beställt andra pedaler så dom kanske struntade i att skicka med originalpedalerna. Det spelar iofs inte så stor roll. Grymt skön cykel iaf!
Vad jag undrar över är de små plastklämmorna som håller fast växel- och bromswiren. De ploppar loss ganska lätt och en har redan trillat av i skogen någonstans. Är det någon som har en aning om det går att beställa sådana eller om det på något vis är en standardklämma som är lätt att få tag i?

Ironhorse skrev:
> Hej!
> Jag köpte också en 6point4 för bara några
> veckor sedan men jag fick inga pedaler med. Jag
> hade beställt andra pedaler så dom kanske
> struntade i att skicka med originalpedalerna. Det
> spelar iofs inte så stor roll. Grymt skön cykel
> iaf!
> Vad jag undrar över är de små plastklämmorna
> som håller fast växel- och bromswiren. De
> ploppar loss ganska lätt och en har redan trillat
> av i skogen någonstans. Är det någon som har
> en aning om det går att beställa sådana eller
> om det på något vis är en standardklämma som
> är lätt att få tag i?

Sätt fast med buntband istället. Håller kablarna lika bra, men trillar ej av i skogen.

odbro skrev:
> Ironhorse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> > Jag köpte också en 6point4 för bara några
> > veckor sedan men jag fick inga pedaler med. Jag
> > hade beställt andra pedaler så dom kanske
> > struntade i att skicka med originalpedalerna.
> Det
> > spelar iofs inte så stor roll. Grymt skön
> cykel
> > iaf!
> > Vad jag undrar över är de små
> plastklämmorna
> > som håller fast växel- och bromswiren. De
> > ploppar loss ganska lätt och en har redan
> trillat
> > av i skogen någonstans. Är det någon som
> har
> > en aning om det går att beställa sådana
> eller
> > om det på något vis är en standardklämma
> som
> > är lätt att få tag i?
>
> Sätt fast med buntband istället. Håller
> kablarna lika bra, men trillar ej av i skogen.

Ja, OK! Jag ska testa det!

Ironhorse skrev:
> Hej!
> Jag köpte också en 6point4 för bara några
> veckor sedan men jag fick inga pedaler med. Jag
> hade beställt andra pedaler så dom kanske
> struntade i att skicka med originalpedalerna. Det
> spelar iofs inte så stor roll. Grymt skön cykel
> iaf!
> Vad jag undrar över är de små plastklämmorna
> som håller fast växel- och bromswiren. De
> ploppar loss ganska lätt och en har redan trillat
> av i skogen någonstans. Är det någon som har
> en aning om det går att beställa sådana eller
> om det på något vis är en standardklämma som
> är lätt att få tag i?

En liten uppdatering. Jag mailade CRC och frågade om dessa små klämmor fanns att köpa och fick svaret att dom skulle skicka ett par stycken helt gratis. Riktigt hyggligt!

Tillbaka
Topp