Cykelutflykt med barn i Göteborg

Simon L

Aktiv medlem
Söker tips om utflyktsmål i Göteborg. Vi har en sexåring och en nioåring och planen är att de skall cykla själva. Tar dock med bogserlinan ifall sexåringen inte pallar. Vi bor i Högsbo (sydväst), så jag funderar på Amundön. Drygt en mil dit och cykelbana hela vägen, så det borde gå bra. Det finns ju dock inte just något att göra där annat än picnic och bad.

Några andra idéer?

När mina barn var i den åldern cyklade vi från Majorna bl a till Välen. Utmaningen är väl att cykla på det sätt barnen tycker är kul, vilket inte alltid är optimalt för vare sig gator eller cykelbanor.

Ostindiefararen, Eriksberg, via Västra kyrkogården, sedan längs med hamnen och gratisfärjan över från Stenpiren. Tror de fortfarande har guidade besök på Ostindiefararen. Trevligt café finns vid Färjenäs och fin utsiktsplats på Sörhallsberget. Hem över Älvsborgsbron och kanske ett besök på Triumfglass.

Senast ändrad:
Botaniska?
Slottskogen inklusive Naturhistoriska, djurpark och parkleken Plikta kanske.

Säröbanan norrut istället för söderut från Högsbo.

/Martin

Om barnen tycker det är kul med flygplan och sånt kan Aeroseum vara ett alternativ; annars tror jag att Slottskogen och Naturhistoriska är en bra kombo, men det blir ju inte så mycket cykling från Högsbo, så det beror på vad man prioriterar?

Dock riktigt värdelöst som cykelutflykt, det är cykla på vältrafikerad 80-väg som gäller sista biten.
Jag cyklade dit för risktvåan när jag övningskörde. Det var inte toppen som cykeldestination.

Slottsskogen och så är ju kul men tanken var ju snarare platser där cykelturen i sig är målet. Vi bor ju bredvid, så Botanska och Naturhistoriska cyklar vi till på typ en kvart.

Jag funderar på Sandsjöbacka. Jag var där för några år sedan och då var cykelbanorna i helt ok skick.

Jag cyklade dit för risktvåan när jag övningskörde. Det var inte toppen som cykeldestination.

Slottsskogen och så är ju kul men tanken var ju snarare platser där cykelturen i sig är målet. Vi bor ju bredvid, så Botanska och Naturhistoriska cyklar vi till på typ en kvart.

Jag funderar på Sandsjöbacka. Jag var där för några år sedan och då var cykelbanorna i helt ok skick.
Jag cyklar en del på Säröbanan och den är ju generellt idealisk att cykla på. Tidigare i somras har dock en del av sträckan mellan Snipen och Kullavik varit stängd p.g.a. vägarbete, men det kanske är färdigt nu?

Tillbaka
Topp