Cykelutveckling i Sverige

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum
Tror inte att det finns så många. Atran Velo finns ifs om du tycker att stöd och pakethållare är intressant. Vad jag vet så finns det ingen som är renodlad på MTB, det mesta som finns kvar i sverige är design av standardcyklar med tillhörande delar.

TiArrow utvecklade och designade titanhojar. Det ligger ju lite i träda nu, men Vigand bygger ju andra prylar hela tiden, så cykeltillverkningen är kanske inte helt nedlagd?

TiArrow såg lite trötta ut (senaste nyheten Jan 2008). Men det hade ju varit ballt. Tack.

Känner ni nån som har jobbat/jobbar i branschen?

AtranVelo är kanske right up my alley. Men ska kolla lite iaf! Tack.

Vilka standardcyklar är det som utvecklas i Sverige förutom Skeppshult?

Jag tror att det bara är Skeppshult som tillverkar sina egna ramar. Cycleurop och Pilen köper ju sina ramar från Asien även om de själva har ritat dem, jag vet inte hur de gör med första ramarna, om de bara chansar att det kommer att bli bra. Trek och Merida har viss utvekling och design arbete i sverige på standardcyklarna(Nordicline), de tillverkas sen i Tyskland respektive Rumänien(?).

Egentligen är tillverkningen rätt ointressant. Det är mest utvecklingen som jag är intresserad av. Sen får komponenterna gärna tillverkas och monteras någonannanstans.

Är Vigand någon som hänger här på forumet eller? Jag Googlade lite men hittade inget företag med det namnet iaf?

Hittade några jobb på Treks internationella sida. Det verkar ju finnas en del i jobb i branschen iaf. Fast de flesta verkar vara i USA. Scotts utvecklingen verkar vara i Schweiz och där är man tvungen att tala franska eller tyska flytande...

Tillbaka
Topp