Cykelväg Göteborg till Kungälv

• Trådstartare Trådstartare toffelina
  • Start datum Start datum
T

toffelina

Guest
Hej!

Någon som vet en bra cykelväg mellan Göteborg och Kungälv?
Tänkte ta mig en tur på lördag, men motorvägen känns ju mindre lämplig ;)

-toffelina

Från Hisings Kärra går ju gamla vägen paralellt med motorvägen iallafall. Är du ute efter kortast möjliga väg? Annars går det ju att köra lite andra mindre vägar över hisingen bort till Kornhall och sen första höger efter färjan för en liten slingrig väg in till Kungälv.

Goddagens!

Det första jag kommer att tänka på är 45:an som går parallellt med motorvägen fast på andra sidan bäcken. Det är cykelväg i början men jag vet inte hur långt upp den fortsätter, tyvärr..

Är väl iaf mindre dålig väg än motorvägen...

//Daniel

Från tex backaplan till säve 1. färjan över älven vid kornhall och sedan vi ytterby till kungälv.
2.Tag av till höger istället för att fortsätta till kornhalls färjan och cykla förbi raghildsholmen och se lite historia på vägen.

men då blir det hisingen med en massa historia och .....

45:an känns också lite för hårt trafikerad för mig.
Jag vill ha så lite trafikerade vägar som möjligt. Sträckan är inget problem.

Ska fundera på färjan så länge

gbg stan-backaplan-vågmästarplatsen-kärra/säve-kornahall-ytterby.. en go tur.. 45:an e sketchy, fulla värmlänningar ;-)

Någon som vet en schysst kartsida på internet där man kan planera sin väg i förväg?

toffelina skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet en schysst kartsida på internet
> där man kan planera sin väg i förväg?

www.hitta.se välj kartor Göteborg

//Gerry

Kör över götaälvbron till Hisingen följ cykelbanor mot Bäckebol/Kärra/ kungälv det är skyltat.
När du kommer till Kärra strax innan Angeredsbron kör upp till Klareberg och gammla vägen mot Kungälv efter några hundra meter så kan du köra upp till Svankällan/Myrstena där går en fin lugn o nästan bilfri väg ända till strax före kungälv.
http://www.hitta.se/ViewDetailsPlac...%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=g%f6teborg

Gotur Gerry

Annars kan man ta järnvägsbron vid Marieholms industriområde. Då kommer du över på hisingen vid Beijer bygg ungefär och kommer på direkt cykelbanan vid GP:s tryckeri. Tror tom det är skyltat Kungälv på cykelbanorna där.

Gerrys väg är bra men kan bli ännu bättre om man när man kommer över på Hisingssidan tar sig till Lillhagsvägen och sedan följer den förbi Skogomeanstalten till Albatross golfklubb där man svänger höger mot Kärra förbi Bönered. När man kommer till Kärra så tar man vänster genom bostadsområdet, cyklar förbi ridskolan och sedan under norrleden till Mysterna för att där cykla upp till Svankällan.

-Palle

Trailmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör över götaälvbron till Hisingen följ
> cykelbanor mot Bäckebol/Kärra/ kungälv det är
> skyltat.
> När du kommer till Kärra strax innan
> Angeredsbron kör upp till Klareberg och gammla
> vägen mot Kungälv efter några hundra meter så
> kan du köra upp till Svankällan/Myrstena där
> går en fin lugn o nästan bilfri väg ända till
> strax före kungälv.
> http://www.hitta.se/ViewDetailsPlace.aspx?PlaceId=
> 2877201&SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aW
> flPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=g
> %f6teborg
>
> Gotur Gerry

den leder till Rödbo där jag bor :D Cyklar alltid den vägen när jag ska till backaplan eller djupare in i göteborg ;)

Tillbaka
Topp