Cykelväg Norrtälje - Kapellskär?

Enligt https://www.norrteljetidning.se/artikel/bygg-klart-cykelvagen-till-kapellskar från 2019 var cykelbanan längs vajer-E18 till Kapellskär ofullständig. Nån som vet om sträckningen numera är i mer färdigt skick? Eller är det fortfarande god ide att svänga av E18 och åka över Gräddö, som det var före vajervägens tillkomst?
Jag kan inte påminna mig sett någon cykelväg nära huvudleden på yttre delen av Rådmansö när jag åkt till kapellskär på sistone -vilket nog var i höstas.
Kommer nog bättre svar.

Ok, enligt https://roadfinder.se/ tycks man kunna åka parallellt med E18 fram till Söderviksavtaget. Därifrån är det 9 km till Färjeläget som är gulmarkerad. Sist jag åkte där, före 2+1 vajervägen tyckte jag så illa om E18 vägen att jag svängde av mot Södervik/Gräddö. Om den biten är bättre idag vet jag inte, men gulmarkerad roadfinder väg brukar väl vara rätt acceptabel?

Cyklar den nån gång per år fast från Kapellskär.

Kasst längs med stora vägen. Jag cyklar alltid nån omväg som Garmin/Strava rekommenderar. Blir typ 1-2 km längs med stora vägen och de är inte glädjefyllda…

Så summerat, fullt görbart - men har man bråttom blir det inte så kul

cykelbana i Google streetwiev
1744661072781.webp

Om jag vidgar perspektivet lite och frågar, vilken är den bästa cykelrutten till åland från Sthlm? Dottern ska cykla i morronbitti långfredag och har valt Kapellskär som går 1045, beräknad avresa från Sthlm är 0400.

Jag har hela tiden propagerat för Grisslehamn som avgår 1500 framme 1800 lokal tid. Destination är Långnäs färjeläge på Lumparland. Från Eckerö blir det alltså ca 6 mil på Åland, mörkret beräknas falla ca 2030 lokal tid.

Vädermässigt kompliceras det hela nu av dimma i Sthlmsområdet under hela natten fram till 0800 på morgonen enl SMHI. Jag har inget emot mörkerkörningen, dottern har lika bra lampor som jag, men när jag såg dimprognosen började jag så smått dra örona åt mig, och är böjd att säga åt henne att skippa Kapellskär, och starta färden vid 0800 istället och satsa på Grisslehamn.

Vad anser panelen om detta?

Senast ändrad:
dotter+ avresa 0400 = does not compute.

sedan väl på åland är väl vägnätet inte heller optimalt för cykling. saknas i mycket alternativ utan tung trafik. det är lättare hitta bra cykelalternativ där det finns ett nätverk av vägar i stället för ett övermått av återvändsgränder. en tur på smävägar runt mälaren kan vara ett mysigare alternativ. gotland är också nätverkigt.

på fråga b svarar jag brompton.

Det är ju bra mycket längre till Grisslehamn.
Och sedan nåt år går det mycket tunga lastbilar till färjan.
Man vill gärna cykla alternativ-vägar från Norrtälje och upp, och det går , men då kan man lika gärna göra det till kapellskär också, förutom några korta bitar.
Omvägar jämfört m e18, men fortf mycket kortare än Norrtälje- Grisslehamn.
Edit: nu är ni väl på väg iallafall.
Lycka till och hoppas ni har en bra tur oavsett dimma!

Inte jag utan dotter med pojkvän. Nu är de på båten iaf. Hon var helt lyrisk över vägarna och upplevelsen. Bitvis tung dimma men helt tomt på bilar, snittfart 23 inkl pauser och fikastopp.
Hur cyklade de då? Jag har cyklat olika varianter av vägar från Stockholm och upp till kapellskär, och förutom småvägarna som mer eller mindre går på tvären så är jag inte så begeistrad över vägnätet för cykel.

Tillbaka
Topp