Cykelväg Spånga - Farsta

KjellF

Aktiv medlem
Cykelväg Spånga - Farsta
Jag brukar lägga in en träning till och från jobbet varje vecka men behöver hjälp med en alternativväg från Spånga till Farsta. Nu cyklar jag Spånga - Brommaplan - Rålis - Västerbron - cykelbana utefter E4:an till IKEA - Huddinge - Tullinge och olika småvägar upp mot Farsta, helt beroende på dagsform och humör. Totalt brukar det bli mellan 60 och 100 km. Tyvärr är småvägarna på Södertörn tungt trafikerade och lite otrevliga när det blir mörkt.

Jag har både en CX- och en XC-cykel och är flexibel när det handlar om underlaget men jag vill slippa stångas med tung trafik. Vad finns det för alternativa vägar Spånga - Farsta?

KjellF

Cykelväg Spånga - Farsta
Spånga - Ekerö - Västerhaninge (över Pålamalm) - Farsta?

På den rutten skulle man kunna slänga in Ådranvägen om den vore farbar. Men senast jag åkte där var den inte det. Det är en fin väg men det är inte en fin vägbana, om man säger så. Provåk den gärna någon gång i dagsljus och utan att komma in i någonting med för hög hastighet.

Cykelväg Spånga - Farsta
mmmrrrr skrev:
-------------------------------------------------------
> Spånga - Ekerö - Västerhaninge (över
> Pålamalm) - Farsta?
>
> På den rutten skulle man kunna slänga in
> Ådranvägen om den vore farbar. Men senast jag
> åkte där var den inte det. Det är en fin väg
> men det är inte en fin vägbana, om man säger
> så. Provåk den gärna någon gång i dagsljus
> och utan att komma in i någonting med för hög
> hastighet.

Det är just vägarna över Pålamalm som jag vill undvika i vintermörkret men det skulle funka med Ekerö - färjan och cykelbanor utefter E4 in mot stan.

KjellF

Cykelväg Spånga - Farsta
Du kan ju cykla över Sumpan. Lilla alby och Huvudsta längs med stranden förbi Pampas och sen antingen över Kungsholmen och Essingarna eller längs med Norrmalms strand över Gamla Stan och Söder, sen efter Årsta är jag rätt vag tyvärr =)

Om du åker hem från Farsta över Sköndal nordöst genom det gröna sen västerut vid vattnet efter näset vid Nacka över Söder och Gamla stan och sedan genom Haga eller Frescati mot Bergshamra så kan du köra mtbspåret vid Ursvik om du inte vill åka rätt hem då. Från Ursvik kan man åka över Ärvinge till Eggeby och Hästa också och sen norrut mot spåren vid crossbanan och Bög om du känner dig hurtig =)

Cykelväg Spånga - Farsta
KjellF skrev:
-------------------------------------------------------
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spånga - Ekerö - Västerhaninge (över
> > Pålamalm) - Farsta?
> >
> > På den rutten skulle man kunna slänga in
> > Ådranvägen om den vore farbar. Men senast jag
> > åkte där var den inte det. Det är en fin
> väg
> > men det är inte en fin vägbana, om man säger
> > så. Provåk den gärna någon gång i dagsljus
> > och utan att komma in i någonting med för
> hög
> > hastighet.
>
>
> Det är just vägarna över Pålamalm som jag vill
> undvika i vintermörkret men det skulle funka med
> Ekerö - färjan och cykelbanor utefter E4 in mot
> stan.
>
> KjellF

Spånga - Alvik - Västerbron - Liljeholmen - cykelbanorna längs med Örbyleden via Årstafältet-Östberga - förbi Hökarängen mot Skarpnäck - Älta och vidare varvet runt Drevviken - Farsta?

Cykelväg Spånga - Farsta
En trevlig variation är ju Sundby-Eneby-cykelbanan bredvid flygplatsenförbi golfbanan. Sedan upp till Stora mossen längs Ulvsundavägen, till Aban eller Brummaplan om du ska ut till färjan. En del korta men fina stigar på Brommakullarna om man vill snedda upp från Bromstensvägen mot flygplatsen istället.

Tillbaka
Topp