Hej!
Jag har cyklat Stockholm-Bryssel för 10 år sedan och cyklade 175 mil med en Croozer Transport (tvåhjulig, platt vagn) med en 80-liters packväska på. Sedan dess har jag tourat två resor i Skandinavien och en i USA, totalt runt 500 mil och då använt väskor.

Fördel med vagn så som jag ser det:
1. Man får plats med mycket - kompromisserna ligger längre bort.
2. Man avlastar cykeln (mycket med tvåhjulig vagn, inte lika mycket med enhjulig vagn).
3. Lätt att packa.
4. Cykeln blir rätt smidig att röra (med tvåhjulig vagn iaf) då lasten inte ändrar karaktär på cykelns rörelser när man rullar på. Acceleration och inbromsning är en annan sak.
5. Lägre tyngdpunkt än med väskor - stabiliserar fint.
Nackdelar med vagn:
1. Man får plats med mycket man kanske kan fråga sig om det egentligen behövs.
2. Extra hjuldimension att hantera map. punkor.
3. Mer som kan gå fel
4. Tungt(!). En Thule Sportvagn (toppmodellen) väger 12-13 kg innan du börjar lasta. Min enkla lastvagn var 8 kg tom och var ingen lättviktare. Finns lättare, men jämför det med väskors egenvikt.
5. Svårare att få transporthjälp på vägen (bil/buss/tåg) då man är "hur stor som helst" om det krisar.
6. Vindfånget av en barnvagn är mycket stort relativt lastvolymen. Rena lastvagnar är bättre.
7. Tvåhjuliga löper vältrisk på trottoarkantar, potthål etc. Enhjuliga har inte samma bekymmer.
Med det sagt:
Jag hade inte köpt en barnvagn om ändamålet är endast "godstransport". Vindfånget (tvärsnittet sett framifrån/från sidan). blir alldeles för stort och de väger onödigt mycket för att hålla saker säkra och torra och dessutom bekväma. Bättre med lågt/platt och en vattentät väska som lätt kan tas in i tält.
Jag hade köpt en vagn om jag skulle ut och cykla med full bekväm campingutrustning på min landsvägscykel som enda alternativ, och kanske nu när jag har två barn som får åka barnvagnen och man behöver lite mera grejer för att hålla barnen glada som då inte går i barnvagnen.
Nu har jag alternativa cyklar och jag föredrar helt klart väskor på dessa framför att dra på en vagn, men om jag skulle dra en vagn för last utan hänsyn till cykelns lastkapacitet så hade det blivit en enhjulig vagn.
Hoppas jag inte lyckats motsäga mig själv här.. :-)