Cykelval hjälp!

Dénise89

Medlem
Cykelval hjälp!
Hej!

Väljer mellan två modeller av Scott Spark RC till min man. Har hittat 2 st modeller att välja på men osäker vilken som är mest prisvärd.

Den ena är denna (RC Comp)

Den andra är Team Issue

Vad motiverar att jag skulle gå upp 17000 kr till eller är jag dumsnål?

Tacksam för råd!

Cykelval hjälp!
Hej!

Väljer mellan två modeller av Scott Spark RC till min man. Har hittat 2 st modeller att välja på men osäker vilken som är mest prisvärd.

Den ena är denna (RC Comp)

Den andra är Team Issue

Vad motiverar att jag skulle gå upp 17000 kr till eller är jag dumsnål?

Tacksam för råd!
Jag hade involverat mannen. Cyklar är så väldigt individuellt vad man gillar och funkar ihop med och dyrare behöver inte vara bättre.

Cykelval hjälp!
Som svaren ovan kanske lite oförsiktigt men försynt försöker antyda är att det är svårt att ge konkreta råd när vi inte vet så mycket om förutsättningarna. Skillnaderna mellan cyklarna märks främst om man är en van cyklist. Svaret skiljer sig helt enkelt om din man är nybörjare på mtb eller om han elitmotionär!

Cykelval hjälp!
Hur cykelbana är mannen och hur ska den användas. Compen kommer funka utmärkt men självklart sitter vassare prylar på den andra där de stora sakerna är gaffeln - tyngre piloter kan nog uppleva Fox gaffeln som förxig, elväxlar och lyxigare bromsar som dock funktionsmässigt sett inte kommer vara mycket bättre men erbjuder fler justermöjligheter.

Cykelval hjälp!
Om man ska ge ett seriöst svar. Det du betalar för är trådlösa växlar och bättre dämpare. Om man tycker det är värt är ju individuellt. Om du har råd så skulle jag köpa den dyrare. Din man får en grym cykel.

Cykelval hjälp!
Själv gillar jag bäst att köra på något som passar min nivå (med lite marginal), jag tror inte jag skulle trivas på en så dyr cykel eller ens våga använda den fullt ut.

Cykelval hjälp!
Själv gillar jag bäst att köra på något som passar min nivå (med lite marginal), jag tror inte jag skulle trivas på en så dyr cykel eller ens våga använda den fullt ut.

Jag är tvärt om, jag skulle trivas superbra med en sån cykel och försöka utvecklas med den.

Cykelval hjälp!
Tror valet blir på vilken som finns i rätt storlek, om han skall ha en medium så finns bara en variant att välja på.

Annars är det väll hugget som stuket. (mycket pengar eller lite mindre). Inte direkt så att den blåa är dålig på nått sätt.

Cykelval hjälp!
Bara för att röra till det lite granna vill jag bara flika in att det ju även finns modeller i 900-serien om man inte är ute efter en ren XC-racer utan en lite mer allround lättviktsraket.

Cykelval hjälp!
Är det bara jag som reagerat på en present som ska kosta antingen 42.000 alt. 59.000?

Vi kanske är extremt fattiga i min släkt och bekantskapskrets men själv har jag önskat mig en bok i julklapp. Den är inbunden så den är ju lite dyrare. 250 spänn tror jag.

Cykelval hjälp!
Är det bara jag som reagerat på en födelsedagspresent som ska kosta antingen 42.000 alt. 59.000?

Vi kanske är extremt fattiga i min släkt och bekantskapskrets men själv har jag önskat mig en bok i julklapp. Den är inbunden så den är ju lite dyrare. 250 spänn tror jag.
Ja?

De kanske är ekonomiskt oberoende. Sverige är ju fult med miljardärer nuförtiden.

Cykelval hjälp!
Ja?

De kanske är ekonomiskt oberoende. Sverige är ju fult med miljardärer nuförtiden.
Så är det säkert. Eller så tillhör dom kungafamiljen. Vad vet jag.

Har egentligen inga moraliska betänkligheter. Är mest nyfiken vilka som tycker det är en rimlig prisnivå för presenter. Men det är ett fritt land. Finns ju folk som lägger 60.000 på en handväska. Alla blir saliga på sin fason.

Cykelval hjälp!
Är det bara jag som reagerat på en present som ska kosta antingen 42.000 alt. 59.000?

Finns så många olika nivåer i Sverige nuförtin. T.ex. så köpte min granne en hjullastare för att fördela ut matjord på 50 kvm. Visst är det skönt att slippa slita ont, men tröskeln är nog ganska så hög för en sådan åtgärd tycker jag.

Cykelval hjälp!
Nu blev man ju sugen på ny fru..

Riktigt fina hojar båda två. Jag skulle bestämt ett tak på vad det får kosta och tagit med mig gubben till LBS:en och testat. Jag hade ju valt team issue:n om jag fick välja.

Hepp… ikväll blir det blodpudding och kycklingpastej igen.

Cykelval hjälp!

Har egentligen inga moraliska betänkligheter. Är mest nyfiken vilka som tycker det är en rimlig prisnivå för presenter. Men det är ett fritt land. Finns ju folk som lägger 60.000 på en handväska. Alla blir saliga på sin fason.

Jag skulle vara rädd att några detaljer inte skulle vara rätt om jag skulle ger eller få en så dyr och komplex present. Med det sagt är det inte mycket som kan går fel på nyaste Scott Spark RC förutom storleken.

Jag skulle kunna ger min fru en cykel in denna prisklass som present, men tror inte att min fru skulle uppskatta sån present, även om hon tycker om cyklar.

Cykelval hjälp!

Spontant är en present för 60 lax en slant, helt klart. Men historien förtäljer ju inte så mycket information att vi med ens kan förutsätta att det är mycket pengar för jubilaren och dennes fru. Jag skulle spontant tro att de flesta vuxna människor i arbetsför medelålder skulle kunna köpa dyl cykel om de velat. Jag skulle också tro att de flesta människor i arbetsför medelålder inte skapat en tråd på happyride som behandlar ämnet. Så många frågor, så få svar. :)

Cykelval hjälp!
Är dom inbundna?

Läser du holländska? (eller kanske inte och därför kan jag få dom)

Skulle behöva tar några rondeller för att tar dom dock ...
IMG_1435.jpeg

Den där "Overleven in relaties" verkar spännande.

Senast ändrad:
Cykelval hjälp!
Jag tycker mest att en cykel på den nivån förutsätter ett genuint cykelintresse för att det skall ge mening och då brukar man vara ganska petig med vad man vill ha så det är svårt för någon annan att köpa en sådan present.

Cykelval hjälp!
Sitter ju faktiskt själv och funderar på julklappar till barnen. Dottern tycker ju ändå att det är lite kul att klinka på sin keyboard så jag grunnar på om jag inte skulle slå till på något lite mer ordentligt. Vad tycker ni? Är det dumsnålt att gå på den billiga?

Cykelval hjälp!
Sitter ju faktiskt själv och funderar på julklappar till barnen. Dottern tycker ju ändå att det är lite kul att klinka på sin keyboard så jag grunnar på om jag inte skulle slå till på något lite mer ordentligt. Vad tycker ni? Är det dumsnålt att gå på den billiga?

Måste vara fejk. Alla vet att saker tappar 11% i värde för varje år. Det från 1893 borde nu vara gratis.

Cykelval hjälp!

För lång reach på båda.

Cykelval hjälp!
Måste vara fejk. Alla vet att saker tappar 11% i värde för varje år. Det från 1893 borde nu vara gratis.
Jo det är märkligt. Tänkte ju ändå att man alltid får mer för pengarna om man köper begagnat. Sen kan man ju alltid uppgradera själv sen. Är ju väldigt personligt vad man tycker om.

Cykelval hjälp!

Den där gamlingen har nog förlorad stämningen så ta den nya och billiga, du.

Tillbaka
Topp