Cykelvård
Efter att ha hyrt MTB ett flertal gånger har jag nu tagit steget och skaffat mig en egen. Mycket praktiskt att ha cykel lätt tillgängligt och åka ut på en tur när man är sugen, men inte lika smidigt att den inte "automatiskt" kommer att vara upputsad och intrimmad. Jag står alltså inför det faktum att jag måste vårda och smörja upp min cykel själv. Något som gör mig lite stressad faktiskt. Hur ofta bör man skölja av cykeln? Ska man ha varmt eller kallt vatten? Vad ska man smörja växlar och kedjor med (har tidigare använd symaskinsolja)? Vill gärna använda ekologiska produkter, är det någon som har något tips? Bör kransar och växlar göras helt rena efter man varit ute?
Jag har varit en vårdslös storkonsument av cyklar genom mitt liv. Tragiskt nog har ca ett trettiotal cyklar rostat sönder, och skevat ihop i mina ägor (ganska många har förresten blivit stulna också). Kan vara på tiden att jag blir mer omsorgsfull och tar gärna emot praktiska tips från er.
Cykeln jag har nu ä en Cube Reaction med Shimano XT-växelserie.
Jag har varit en vårdslös storkonsument av cyklar genom mitt liv. Tragiskt nog har ca ett trettiotal cyklar rostat sönder, och skevat ihop i mina ägor (ganska många har förresten blivit stulna också). Kan vara på tiden att jag blir mer omsorgsfull och tar gärna emot praktiska tips från er.
Cykeln jag har nu ä en Cube Reaction med Shimano XT-växelserie.