Cykelvård

Snöar

Ny medlem
Cykelvård
Efter att ha hyrt MTB ett flertal gånger har jag nu tagit steget och skaffat mig en egen. Mycket praktiskt att ha cykel lätt tillgängligt och åka ut på en tur när man är sugen, men inte lika smidigt att den inte "automatiskt" kommer att vara upputsad och intrimmad. Jag står alltså inför det faktum att jag måste vårda och smörja upp min cykel själv. Något som gör mig lite stressad faktiskt. Hur ofta bör man skölja av cykeln? Ska man ha varmt eller kallt vatten? Vad ska man smörja växlar och kedjor med (har tidigare använd symaskinsolja)? Vill gärna använda ekologiska produkter, är det någon som har något tips? Bör kransar och växlar göras helt rena efter man varit ute?

Jag har varit en vårdslös storkonsument av cyklar genom mitt liv. Tragiskt nog har ca ett trettiotal cyklar rostat sönder, och skevat ihop i mina ägor (ganska många har förresten blivit stulna också). Kan vara på tiden att jag blir mer omsorgsfull och tar gärna emot praktiska tips från er.

Cykeln jag har nu ä en Cube Reaction med Shimano XT-växelserie.

Cykelvård
Har just beställt en Mobi portabel högtryckstvätt så tanken är att jag (smidigt) ska kunna spola av den varje gång, torka innerbenen på dämparna också. Sedan noggrannare tvätt vid behov.

Cykelvård
Spola av den låter bra... Har ni något tips på ett grundset av produkter man borde ha? Tänkte beställa hem lite grejer från någon lämplig webshop och vill inte missa någon bra kemikalie...

Cykelvård
Cykeln bryr sig inte om ifall den är smutsig eller inte. Räcker bra att torka av och smörja kedjan. Att spola/borsta av lös smuts kan också vara trevligt, men mest för att det blir lättare att hantera cykeln om det inte dröser en massa skit från den.

Det enda du egentligen behöver är nån kedjesmörja. Något att smörja på gaffelbenen är inte så dumt heller, och en liten tub med nåt allround-fett som du kan ha till allehanda lagerservice och liknande när det väl blir dags för sånt (men det lär väl dröja ett tag).

Just ja, ytterbensservice på gaffeln är trevligt att lära sig göra själv (billigt, lätt och gaffeln blir trevligare), men det kan du köpa olja till när det väl är dags så slipper du ta allt samtidigt.

Cykelvård
Jag spolar av cykeln och torkar den hjälpligt efter nästan varje runda. Sen smörjer jag kedjan lite då och då och ställer så klart in den i ett varmgarage. Det är väl typ det enda jag gjort på min hoj och den funkar klanderfritt fortfarande efter tio år.

Sen har jag väl kört sönder nån växel som jag fått byta men det räknar jag som reparation.

Cykelvård
Jag använder cykeltvätt typ Morgan blue eller muc off, spraya på,låt verka några minuter och sedan tvätta av med en blöt disktrasa etc och sedan spola av med duschstråle.
Smörj med en torr olja något varv på insidan av kedjan med en "torr" olja.

Rengör kedja med avfettning och en diskborste eller liknande. Skölj noggrant.
Inga medel på bromsar/skivor!!

Cykelvård
Sambal Oelek sa:
Har just beställt en Mobi portabel högtryckstvätt så tanken är att jag (smidigt) ska kunna spola av den varje gång
fick den lite otippat idag! verkar vara helt kanon, det är ganska "lagom" tryck i den skulle jag säga, blir nog perfa att tvätta cykeln med dagligen. Varför visste jag inte om denna fantastiska produkt tidigare!?

(Det har funnits liknande på Biltema och Jula, men de har utgått, nu verkar även denna vara på väg ut, förstår inte vad som händer?! Förbjuder EU sådana här eller?)
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/mobi-v-15-portable-bike-pressure-washer/rp-prod34761

Cykelvård
Senast ändrad:
Cykelvård
smislo sa:
21688151_1550812568291095_404060086959828007_o.jpg

Cykelvård
Hej

Har man bra grejer så blir det både enkelt och rätt lätt att tvätta cykeln. Själv tycker jag muc-off funkar super. Kör först lite BIO DRIVETRAIN CLEANER på kedjan, låt verka nån minut sedan skölj. Efter det NANO TECH BIKE CLEANER på hela cykeln med svamp och skölj. Lite olja på kedjan och ut å kör. Jag tvättar min cykel en ggr i veckan efter denna devis och den fungerar super, kanske lite overkill men gör man det ganska ofta så hinner inte så mycket gro in heller vilket gör processen lättare.

Cykelvård
Köpt Wd40 Cykelrengöring + Wd40 Kedjerent (att testa istället för Muc Off) på H-N och brukar köra liknande @drpepper82 devisen fast inte varje vecka, berör helt enkelt på underlag man cyklar...

Tack all för input :)

Tillbaka
Topp