Cykelvasan 2014...börjar bli lite för dyrt...

Kan ingen trådarkielog leta fram de trådar där CV dödsföklades för 4-5 år sedan. Vem i hela världen vill åka detta lopp?

Uppenbarligen ganska många....

Det är ju fritt fram att arrangera ett lopp uppe på en gammal stenmur med riktigt djupa och leriga sumphål på sidan om. en sträcka med en trolig snitthastighet för vinnaren på ca 7 km/h. Sätt gärna en begränsning på Max 0,7 bar i däcken så att man får fler punkteringar än kilometer man förflyttar sig. Ta 10 00 kr i betalt och se hur många som dyker upp. Tror att "alla" på Happy kommer. Det verkar prisvärt

Ge folket vad folket vill ha!!

/Botak

greblleM skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast han åkteväl ifrån Mora och inte till Mora?
> Kanske hade tröttnat +annat? ;)

Om man ska vara petig körde han dessutom utan både dämpare och växlar.

Jag tycker vi delar upp CV i två delar. En del för de som tycker det är värt priset och anmäler sig och en del för de som tycker det är för dyrt och låter bli. Sedan kollar vi på facebook vilken grupp som vann.

42Hz skrev:
> Kör http://www.finnmarksturen.com/ istället! :)

Ja du, så får det kanske bli. En jobbarkompis körde den några gånger för många år sedan och prisar den som jävligt kul på hjul..

Ps. Harri, vad skall du göra med 1,5ton lingon förresten?

Tycker det är fantastiskt med alla som avskriver CV som tävling utan att ha provat den, med anledningen till att den skulle vara tråkig...

Det är klart att ett sådant arrangemang kostar, ska de sedan fortsätta utveckla tävlingen till varje år så måste kostnaderna täckas någonstans.

Var väl en ganska bra artikel som även presenterade vad saker o ting kostade i sammanhanget strax innan årets lopp..? Jag ser inte priset som något problem i sig så länge jag finner arrangemanget och servicen bra före/under/efter loppet vilket jag gjorde.

Det enda jag egentligen tyckte var dyrt var bussresan från Mora, jag åker kommunistiskt ett fåtal ggr per år och tycker det är ett straff varje gång så visst jag är väl kanske inte den optimala att sätta betyg i ämnet. Men kan finlandsfärjorna i princip "bussa" fragglar gratis genom halva landet så tycker jag 220:- (om jag kommer ihåg rätt) för Mora-Sälen i ett avgiftsbelagt arrangemang är i överkant.

Jag hade förbannat kul på CV13 :-) Aim Challenge var också kul! Endurorejsen i Vallentuna samt Grycksbo tillhör också en av sommarens höjdpunkter! Den roligaste träningsdagarna i sommar var nog de fyllda med teknikträning.

När ska ni nej-sägare inse att det ena inte utesluter det andra? Cykla är alltid roligt! Själv kollar jag mer på hur loppen ligger utmed sommarens kalender. Jag vill inte ha allt på en gång, då min blir min fästmö så bitter. Nej, jag sprider ut tävlingarna och tar de som passar.

Just CV är en bra säsongsavslutning och perfekt att ha som mål under året. Efter CV drar jag alltid ner på tempot och fokuserar mer på att myscykla och teknikträna. Like it or not, så mår och trivs jag väldigt bra med det :-)

Jag tycker det är rätt fånigt att racka ner på ett lopp. Ett motionslopp dessutom. Det är många som tränar för att klara av/ta sig i mål på CV. Senast jag kollade mår man bra av träning. CV är enskilt det största cykelloppet som aktiverar flest människor på en dag. Det kan inte vara en dålig sak i slutändan... så sluta racka ner på alla som väljer att köra det. Ni borde skämmas istället som har sådana tankar om andra cyklister som cyklar för att det är kul. Många är dessutom nybörjare inom sporten. Ska dessa avskräckas från ett alldeles lagom lopp då för att det inte är stökigt/coolt nog?

Vart är Landrover-mannen, han brukar väl typ dyka upp på sida två i kasta-hästbajs-på-varandra-trådar?

Äh...Jag cyklar för att det är kul. Kred från omgivningen kan jag leva utan.

Om man kan ta betalt så skall man, det är upp till var och en att avgöra om det är värt det. Cykla långlopp är ingen mänsklig rättighet.

MVH
Magnus

Jag kom just på att det är lite kul att ha genomfört CykelVasan när man söker jobb. (bright thinking)

Då får man ju så att säga ett CV i sin CV! :-)

Senast ändrad:
tobbe83 skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör http://www.finnmarksturen.com/ istället!
> :)
>
>
> Ja du, så får det kanske bli. En jobbarkompis
> körde den några gånger för många år sedan
> och prisar den som jävligt kul på hjul..
>
> Ps. Harri, vad skall du göra med 1,5ton lingon
> förresten?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5640637

nstanettkommafemtonlingon.jpg

Senast ändrad:
Rattnalle skrev:
> Jag är sugen.. Synd bara att jag inte vet vad jag
> kommer att pyssla med nästa höst när jag
> pluggat färdigt så har lite svårt att planera
> in något så långt i förväg :P

Om man inte har något planerat borde det vara ännu enklare att anmäla sig.

HenkeN skrev:

> Det är klart att ett sådant arrangemang kostar,
> ska de sedan fortsätta utveckla tävlingen till
> varje år så måste kostnaderna täckas
> någonstans.

och vad består utvecklingen av?

Jag tycker det är bra att man i obygden kan hitta sätt att tjäna pengar på. All heder åt entreprenörerna i masriket. Jag har kört fyra gånger, men det som får mig att tveka inför nästa lopp är antalet deltagare som vinglar fram längs spåren.

Släppa ut så mycket folk som efter fem mil är trötta och kör över sin förmåga för att banan är för snabb... Många stackare som ligger och blöder i dikena.

Så jag avstår för att det blivit för stort och farligt, men inte för att det är för dyrt.

jonja skrev:
> HenkeN skrev:
>
> > Det är klart att ett sådant arrangemang
> kostar,
> > ska de sedan fortsätta utveckla tävlingen
> till
> > varje år så måste kostnaderna täckas
> > någonstans.
>
> och vad består utvecklingen av?

Bland annat så har de grusat rätt mycket under de år tävlingen gått för att slippa lägga banan på asfalt mer än nödvändigt. Ungefär 3000 lastbilslass med grus och arbetet med att sprida ut det i gamla myrar och surhål kostar några kronor. Sedan har det gjort en hel del till med "arenan", men det är bara ett exempel.

Tycker det är bra att dom höjer avgiften, bra för träningsmotivationen:-)

Senast ändrad:
jonja skrev:
> HenkeN skrev:
>
> > Det är klart att ett sådant arrangemang
> kostar,
> > ska de sedan fortsätta utveckla tävlingen
> till
> > varje år så måste kostnaderna täckas
> > någonstans.
>
> och vad består utvecklingen av?

Förbättring av banan och logistiken kring tävlingen t ex. Och ett allt större deltagarantal kräver betydligt fler funktionärer + en rad andra saker förmodligen...

Idrottens affärer beskriver vinster/överskott(från Vasaloppet) på ett bra sätt. Om de har samma vinster på CV vill jag inte spekulera i.

"Större, fler, större, fler, stö...
ons, 2013-03-13 20:57
Bered er på siffror i mängd och utropstecken. Det kan inte bli annat när Vasaloppet ska beskrivas. De gör ju inte annat än slår rekord. 18 miljoner kronor var överskottet i fjol, nu beräknas det bli drygt 20 miljoner.

Det största Vasaloppet någonsin och det största av allt i arrangemangsväg i Sverige. Det konstaterande kan man göra i Vasaloppets Hus i Mora.
Över 20 miljoner kronor

I fjol genererade Vasaloppet ett överskottet till idrotten om 18 miljoner kronor. 50 procent behåller ägarklubbarna (IFK Mora och Sälens IF), cirka 30 procent går till ersättning till de föreningar som bistår med funktionärer och cirka 20 procent är avgifter till Svenska skid- och cykelförbunden som i sin tur fördelas ut till deras idrottsföreningar."

http://www.idrottensaffarer.se/kategori/taggar/vasaloppet

Ja det är ju frukstansvärt att företag ska gå med vinst!!! Jäkla jantesverige! Blir förbannad på riktigt.

Betala om ni tycker priset är ok i jämförelse med upplevelsen ni får. Om inte. Gör nåt kul istället för att gnälla.

MTBiker skrev:
> Ja det är ju frukstansvärt att företag ska gå
> med vinst!!! Jäkla jantesverige! Blir förbannad
> på riktigt.

Bra att du engagerar dig i denna viktiga fråga.

fredrikw skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Ja det är ju frukstansvärt att företag ska
> gå
> > med vinst!!! Jäkla jantesverige! Blir
> förbannad
> > på riktigt.
>
> Bra att du engagerar dig i denna viktiga fråga.

Visst är det... Folk gnäller på att priset ökar. Efterfrågan finns. Företaget tjänar pengar och mer skatt tillbaka till Sverige.

Topkvark skrev:
> "Större, fler, större, fler, stö...
> ons, 2013-03-13 20:57
> Bered er på siffror i mängd och utropstecken.
> Det kan inte bli annat när Vasaloppet ska
> beskrivas. De gör ju inte annat än slår rekord.
> 18 miljoner kronor var överskottet i fjol, nu
> beräknas det bli drygt 20 miljoner.

Senaste åren har Vasaloppet haft tur med snötillgången, det blir nog betydligt mindre marginaler när dom måste skeppa snön från andra delar av landet.

/Jonas

Äntligen något som får Schweiz, där jag bor, att kännas billigt.
Här kostar långloppen 500-700 SEK i anmälningsavgift. Servicen är toppen. Man får en flaska med nummerlappen som man fyller med ett urval av sportdrycker vid start. Vid varje servicestation kastar man flaskan och får en ny langad.
Det som också gör det roligare är att man får köra mot Nino Schurter, Christoph Sauser och gänget och således bli riktigt ordentligt förnedrad.
Slänger in ett par bilder från senaste loppet för att locka lite extra.

28.jpg

gen05.jpg

Jag tycker också att många tävlingar/motionslopp är dyra i Sverige. och jag förstår inte vad som motiverar detta förutom tillgång och efterfrågan...
Första exempel: en liten lokal motionslopp utan tidtagning med ungefär 500-600 deltagare tar 13€ per skalle för 85km mtb vilket inkluderar vätskekontroll och mat vid målgång http://remiremontvtt.xooit.fr/t920-RANDONNEE-DES-CHANOINESSES-RAID-VTT-85-KMS-2013.htm
andra exempel: Roc d'Azur med 19 000 deltagare spridda över flera olika deltävlingar tar 48€ för sin dyraste deltävling (83km mtb) http://www.rocazur.com/us/details_et_tarifs.html

Men vänta lite här nu, blanda inte ihop Cykelvasan och Lidingöloppet MTB med samtliga övriga långlopp vars anmälningsavgifter är ca 50% av dessa. Nu kanske dessa också anses dyra, men det känns lite konstigt att bunta ihop dom i en stor långloppshög.

lundatok skrev:
> Det dyra är ju ofta ändå resa, mat och boende?

Fast där finns det ingen gniden vinstmaximerande lopparrangör i kulisserna. Utan bara snälla bensinbolag, livsmedelsfabrikanter och hotell som säljer sina produkter till självkostnadspris. :-)

DT skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Det dyra är ju ofta ändå resa, mat och
> boende?
>
> Fast där finns det ingen gniden vinstmaximerande
> lopparrangör i kulisserna. Utan bara snälla
> bensinbolag, livsmedelsfabrikanter och hotell som
> säljer sina produkter till självkostnadspris.
> :-)

Fniss

Omkring 355 dagar om året är det gratis att färdas sträckan Sälen - Mora, varför göra det samma dagar som alla andra?
Blåbärssoppa kan man köpa i affärerna.

svpe skrev:
> Omkring 355 dagar om året är det gratis att
> färdas sträckan Sälen - Mora, varför göra det
> samma dagar som alla andra?
> Blåbärssoppa kan man köpa i affärerna.

Ja, men precis! Varför går man på restaurang? Mat kan man ju laga och äta hemma!

Varför går man ut på krogen? Man kan ju bli lika full hemma fast till en bråldel av priset!

Varför gå på bio? TV har väl de flesta av oss hemma?

Suck....

Kung_Gustaf skrev:
> svpe skrev:
> -----
> > Omkring 355 dagar om året är det gratis att
> > färdas sträckan Sälen - Mora, varför göra
> det
> > samma dagar som alla andra?
> > Blåbärssoppa kan man köpa i affärerna.
>
> Ja, men precis! Varför går man på restaurang?
> Mat kan man ju laga och äta hemma!
>
> Varför går man ut på krogen? Man kan ju bli
> lika full hemma fast till en bråldel av priset!
>
> Varför gå på bio? TV har väl de flesta av oss
> hemma?
>
>
>
>
> Suck....

+1 på sucket.

Edward skrev:
> Men lingon är ju bra för Sverige! :)

+1

>
> Varför gå på bio? TV har väl de flesta av oss
> hemma?
> Suck....

Det visas andra filmer på bio än vad det gör på TV hemma.
De flesta har inte en lika stor TV som biograferna har dukar.
För att det kan vara trevligt att komma ifrån hemmet ibland också,

copytag skrev:
> >
> > Varför gå på bio? TV har väl de flesta av
> oss
> > hemma?
> > Suck....
>
> Det visas andra filmer på bio än vad det gör
> på TV hemma.
> De flesta har inte en lika stor TV som biograferna
> har dukar.
> För att det kan vara trevligt att komma ifrån
> hemmet ibland också,

Suck.... :-D

Läs om, läs rätt :)

Det jag tycker är trist med den snabba prisutvecklingen är att det riskerar exkludera de med mindre konsumentkraft. Ju högre pris desto högre tröskel. Tror att Vasaloppet, lidingöloppet, cykelvasan mm som kända lopp är typiska inkörsportar till ett sundare liv för många.

Men visst, jag kan acceptera att vi går all in på vinstmaximering också. Men i så fall skall dessa lopp också betala marknadsmässig hyra till kommunen för den mark de använder, beskattas som företag och inte förening (tänk Friskis & Svettis), sponsrade träningsresor för medlemmar i arrangörsklubbarna borde sedan rimligtvis vara en beskattningsbar förmån osv.

Jag säger inte att det ena spåret är bättre än det andra men man bör också ta de fulla konsekvenserna av det vinstmaximerande spåret.

Vore intressant att veta hur mycket antalet personer som skulle anmäla sig ser ut som en funktion av priset.

Carl A: Kanske läge att införa ett RAT-avdrag (Reparation, Anmälningsavgift och T..., äh kommer inte på ngt bra på T) för träningsrelaterade kostnader?

Jag körde Vasaloppet i vintras, två veckor före utsatt tid. Resultatet var, fick åka i hela första backen, inget stavbrott, ingen avgift, ryggsäck på ryggen med fika, helt enkelt en toppen dag i spåret. Kom in på 6.10 inklusive raster. Kanonspår nästan hela vägen.

Kanske vi ska göra årets längsta Happyride nästa år? Vi träffas ett visst datum kör cykelvasan delux där all energi tas med och avslutas i Moraparken med grillfest, låter inte det som en bra ide?

/Mats

Tillbaka
Topp