Cykelvasan 90 träningsmängd?

LVEva

Ny medlem
Ska cykla CV90 för första gången och är helt ny på MTB. Hur mycket bör man träna innan och vilken terräng kan jag förvänta mig, eller snarare hur kuperat är det?
Har ju kört VL på skidor ett otal antal gånger men det är ju inte exakt samma led som används. ?

Har nyss börjat cykla MTB efter att ha ställt landsvägscykel. 100 mil landsväg inkl Vätternrundan har jag. Men hur många mil/timmar MTB bör man ha för att överleva CV på ca 5-6h? Just nu känns det trögt att köra med MTB. Cyklar grusväg till jobbet som är ca 3 mil enkel väg. Det är extremt kuperat med ca 6 km uppför 1:a milen. Bra träning men uppförsbackarna gör att min cykeltid på 3 mil blir väääldigt långsam. :( Och nu tvekar jag om jag ens kommer att överleva CV. :( Bör jag träna backintervaller och lite mer på plan mark för att få upp farten?

Hej!
Finns det inget motionsspår som du cykla på, de påminner oftast om CV.
Backträning är bra, men kanske inte helt avgörande, minst ett långt(4h) distanspass i veckan.
Just nu är alla cykling bra, skogsvägar är också en bra träning med tanke på CV.

Välj däck som rullar lätt. Träningen kan du till stor del få landsvägen. Det är ju ändå dina ben och hjärta/lungor som tar dig runt.

Men kör grusväg/joggispår och liknande för att få vanan vid cykeln.

Tror att det mest är konditionsträning som gör nytta.

En sak som du bör träna på är att cykla i större klungor när det går ganska snabbt nerför och är smått skumpigt. Många blir rädda i de situationerna på Cykelvasan. Så även om CV är ett "grusvägsrally" så är det ibland smått stökig terräng som avverkas i hög fart och det kan kännas lite skrämmande. Även känslan att ha cyklister tätt inpå dig, både framför, bakom och bredvid. Du kommer lixom inte ha möjlighet att bromsa överallt när det känns farligt. Så se till och öva mtb-teknik också.

LVEva skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska cykla CV90 för första gången och är helt
> ny på MTB. Hur mycket bör man träna innan och
> vilken terräng kan jag förvänta mig, eller
> snarare hur kuperat är det?
> Har ju kört VL på skidor ett otal antal gånger
> men det är ju inte exakt samma led som används.
> ?
>
> Har nyss börjat cykla MTB efter att ha ställt
> landsvägscykel. 100 mil landsväg inkl
> Vätternrundan har jag. Men hur många mil/timmar
> MTB bör man ha för att överleva CV på ca 5-6h?
> Just nu känns det trögt att köra med MTB.
> Cyklar grusväg till jobbet som är ca 3 mil enkel
> väg. Det är extremt kuperat med ca 6 km uppför
> 1:a milen. Bra träning men uppförsbackarna gör
> att min cykeltid på 3 mil blir väääldigt
> långsam. :( Och nu tvekar jag om jag ens kommer
> att överleva CV. :( Bör jag träna
> backintervaller och lite mer på plan mark för
> att få upp farten?

Wow cyklar du 6 mil om dagen 5 dagar i veckan på grusväg, det är ju elitnivå på det.
Försök få upp lite högre fart så är du ju i princip redan hemma med din träning.

Nej det blir bara 2 dagar i veckan. Har ju en familj att tänka på också samt att jag börjar kl 6 på morgonen också. Jäsp. Så därför blir det under 2 veckors tid jag gör det bara inför CV. ? Önskar jag hade börjat tidigare med cyklingen till jobbet bara. Men LV cyklingen är så mycket roligare (mera fart). Känner mig ur form bara. Så får nog ihop max 30-35 mil på MTB. ? Men det är ju kvaliteten som räknas och inte kvantiteten. ?

Då ska jag testa motionsspår och något pass >4 h. Kan ju vara bra mentalt om inte annat så att jag vet att jag klarar det när jag väl står där på startlinjen. Vet ju att uthålligheten är det inget fel på i alla fall. Mer bara farten. ? Tack för tipset.

Kung_Gustaf skrev:
> Såsom du kör nu så är du garanterat bättre
> rustad än 50% av alla deltagare. Sluta vara så
> naiv.

Tackar, känner mig bara lite ur form och blir ju inte bättre när jag mest gör bergsetapper som inte går så fort (då känner man sig dålig). Har nog alldeles för stort fokus på pulsklockan och tiden istället för kvaliteten i min träning. Formen ska jag nog få lite ordning på till sist, 1 månad kvar nu. ?

Som sagt så är det mycket grusvägskörning, alltså bara nöta på med ben och lungor. Sen är det ju trotsallt mycket utför också på cykelvasan då Mora ligger ca 200 m lägre öh än Sälen. Så kommer även tävlingsdjävulen fram och det gör att man snittar 3-4 km/h mer än på träning ;) Det är ju heller inga monsterbackar att ta sig upp för som på Fjällturen. Lycka till! Du kommer nog komma i mål under 4 timmar!

Under sex timmar kör du otränad.
Under fem timmar på okej grundkondition.
Under 4:30h med lite träning.
Under fyra timmar om du gillar att motionera på cykel eller är i huvudsak en motionär som inte är helt bakom flötet på cykel.

Kung_Gustaf skrev:
> Under sex timmar kör du otränad.
> Under fem timmar på okej grundkondition.
> Under 4:30h med lite träning.
> Under fyra timmar om du gillar att motionera på
> cykel eller är i huvudsak en motionär som inte
> är helt bakom flötet på cykel.

+1
Jag nöjescyklar ett par mil i veckan i skogen och brukar klara mig mellan 3.45 och 3.55 beroende på dagsform.
Känn dig trygg i klunga så att du kan koncentrera dig på att mangla på i vettig takt så är du hemma på sub-4 med dina förutsättningar.

CV är som att cykla landsväg, fast på mtb. En stel 29:a eller 29:a hardtail är optimalt, och med de mest lättrullade däcken du kan hitta. Typ Sammy Slick, speed king eller furious fred.

Jag skulle tro att du utan vidare kan placera dig top 25% om du har bra lungor och ben och rutin på att dosera krafterna under loppet.

Jag skulle kunna tänka mig att träningen till 25% skulle kunna bestå till landsväg för att fortsätta hålla ben och lungor på toppnivå, sedan sista veckan innan loppet kör du bara mtb så att du vänjer dig 100% vid den hojen.

Öva också på att ta gruskurvor snabbt och mjukt, det är sådan teknik som kan fattas om du kommer från landsväg.

Det skulle kunna vara en idé att köra några riktiga stökiga rundor också, riktiga mtb rundor med mycket sten och rötter och lera. Poängen är att om det kommer rötter eller lera på tävlingen så kommer du förhoppningsvis inte få en "brain freeze" utan bara rulla över det som att det inte var något alls.

Ett vanligt misstag hos nya mtb cyklister är att alla hinder blir väldigt stora. Om man lär sig att flytta fram och bak vikten på hojen, titta långt fram, slappna av och rulla över rötter och andra hinder så blir man mycket snabbare. Många nya mtb åkare bromsar och låser sig helt för hinder som egentligen är något att bry sig om.

Titta på den här video t.ex. och studera deras teknik:

Överkroppen rör sig inte så mycket men cykel, händer och fötter rör sig. Dom står upp med vikten på pedalerna när det blir stökigt, ganska avslappnat, spara så mycket energi som möjligt, vikten bak när det går nerför, armbågar utåt, slappna av och titta långt fram.

Senast ändrad:
Tack för alla bra tips! Vältränad är jag inte men extremt tjurig och uthållig. Allt under 5 h är en bonus för min del. ? Tyvärr startar jag nog i sista startledet då jag anmälde mig i juni. ? Så det blir tajt med tid till repet och svårt att ha någon att hänga på skulle jag tro. Så det blir nog extremt lite klungkörning för min del. Får göra mitt eget lopp helt enkelt. Än fast jag älskar och föredrar klungkörning. Lär ju köra om ett visst antal personer hoppas jag och de kan man ju bara hänga på i uppförsbackarna (där är jag sämst) så att jag får draghjälp uppför sen köra om dem. Det är min taktik för att överleva loppet. Riktigt längtar tills man står där på startlinjen och årets mest sjuka spontan anmälan till ett lopp. Vet inte vad jag tänkte har ju nog med att försöka träna inför del 3/4 i klassikern. Dvs Lidingö. Men gillar man utmaningar då testar man det mesta. ?

Fredrik80 skrev:
> Lycka till! :)
>
> Vet inte hur duktig du men har du överlevt
> vätternrundan borde det här vara en baggis.

Tackar. Ja körde jag VR på 14,5 h varav 23 mil med trasigt knä som inte kunde belastas (kunde bara dra trampen) så borde jag överleva detta också. Att tillägga så var vi in i vareviga kontroll också vilket tog sin tid. ?
Hade för övrigt en väldigt härlig morgoncykling på 3 mil +8 grader och strålande sol. Känner att formen blir bättre och bättre och då blir humöret också på topp. ? Ha en bra dag!

Jag tänkte ungefär som Gustaf men som tur är formulerade han sig både rakare och bättre. :)
Låter som du skulle klara det lätt om du inte är helt oduglig på att hantera cykeln.

Min ringa erfarenhet av långlopp är att medelåkaren har mycket att lära vad det gäller kurvtagning. I varje sväng får du gratis placeringar om det finns plats alternativt kan du spara kraft.

Det jag hört om CV är att det i rätt klunga kan gå fort, 60 km/h. Det kan vara värt att känna på innan i nån nedförsbacke.

LVEva skrev:
> ? Tyvärr startar
> jag nog i sista startledet då jag anmälde mig i
> juni. ?

Ett tips är att köra ett seedningslopp innan CV för att få bättre startplats och även att få chans att öva på klungkörning på mtb. Finns 2 tävlingar som jag vet innan CV som är seedningslopp.
Engelbrektsturen i Norberg
http://www.engelbrektsturen.se/

1572 Mtb Challange i Motala
http://1572challenge.se/

Kristoffer R skrev:
> Det jag hört om CV är att det i rätt klunga kan
> gå fort, 60 km/h. Det kan vara värt att känna
> på innan i nån nedförsbacke.

Jag skulle tippa att det bara är herrelit som eventuellt ibland är uppe i dom hastigheterna.

Knasgas skrev:
> LVEva skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ? Tyvärr startar
> > jag nog i sista startledet då jag anmälde mig
> i
> > juni. ?
>
> Ett tips är att köra ett seedningslopp innan CV
> för att få bättre startplats och även att få
> chans att öva på klungkörning på mtb. Finns 2
> tävlingar som jag vet innan CV som är
> seedningslopp.
> Engelbrektsturen i Norberg
> http://www.engelbrektsturen.se/
>
> 1572 Mtb Challange i Motala
> http://1572challenge.se/

Det värsta är att jag bor i Norrland och närmaste seedningsloppet är Tolvtjärnsloppet i Övik som också är seedningsgrundande. Tyvärr hinner jag nog inte med det och risken att jag ska seeda mig är nog liten. ? Men man vet aldrig. ? Jag kanske testar ändå. ?

JT skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > Det jag hört om CV är att det i rätt klunga
> kan
> > gå fort, 60 km/h. Det kan vara värt att
> känna
> > på innan i nån nedförsbacke.
>
> Jag skulle tippa att det bara är herrelit som
> eventuellt ibland är uppe i dom hastigheterna.

Nädå, tror nästan alla rullar en bit över 50 i en del av backarna. Jag har toppat 58-59 nånstans alla 3 ggr jag kört på att bara rulla å styra.

Låter som CV gynnar cyklister med högre vikt om det är mer utförsåkning dom 9 milen, vi är 4st som tränat ihop och håller ungefär samma snittfart, men det skiljer 25kg i vikt mellan den lättaste och tyngsta på oss och tyvärr är jag lättast.

rickards skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Kristoffer R skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det jag hört om CV är att det i rätt
> klunga
> > kan
> > > gå fort, 60 km/h. Det kan vara värt att
> > känna
> > > på innan i nån nedförsbacke.
> >
> > Jag skulle tippa att det bara är herrelit som
> > eventuellt ibland är uppe i dom hastigheterna.
>
> Nädå, tror nästan alla rullar en bit över 50 i
> en del av backarna. Jag har toppat 58-59 nånstans
> alla 3 ggr jag kört på att bara rulla å styra.

Jag är bara en medelmåttig motionär på snart 50 år som rullade in precis under 4 timmar. (Dock lite över snittet när det gäller teknik)
Jag toppade precis 60km/h.

Lingon skrev:
> 12 timmar i veckan hela våren är nog ett minimum
> om man skall överleva cykelvasan 90!

Oj...

Jag har hört att de finns de som bara kört 6 timmar per vecka som har överlevt och kommit runt. Har det blivit så mycket tuffare i år då?

Jag hatar klungkörning. Jag tycker att 95km är för långt för att cykla på en dag. Jag tycker att Mora ligger för långt bort och jag tycker att anmällningsavgiften är hutlös. Varför vill jag ändå skaffa mej en startplats i sista minuten och köra detta vansinneslopp?

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag hatar klungkörning. Jag tycker att 95km är
> för långt för att cykla på en dag. Jag tycker
> att Mora ligger för långt bort och jag tycker
> att anmällningsavgiften är hutlös. Varför vill
> jag ändå skaffa mej en startplats i sista
> minuten och köra detta vansinneslopp?

*ler*

För att det finns en dold lockelse i att faktist göra saker man inte vill...

Varför simmar man Vansbro när man hatar att frysa och inte tycker om att simma? ?

Jag cyklade min första Vasa 2013 och hade då inte ens cyklat mer än 9 mil totalt i mitt liv, fick tiden 4:15. Till 2014 så ökade intresset och blev mer träning och lyckades köra in på 3:32.

Det är klart du kommer ta dig runt utan någon större träning men enligt mig så är det mycket roligare att avklara något som man tränat mycket för och resultat blir ju bättre därefter. Första året var ett misstag med träningen för mig men jag hade riktigt kul ändå och satsade lite mer inför året efter och lyckades mycket bättre.

Luzen skrev:
> Jag är bara en medelmåttig motionär på snart
> 50 år som rullade in precis under 4 timmar. (Dock
> lite över snittet när det gäller teknik)
> Jag toppade precis 60km/h.

Grymt. Jag har aldrig någonsin varit över 60 km/h på något långlopp.

När skrev:
> Låter som CV gynnar cyklister med högre vikt om
> det är mer utförsåkning dom 9 milen, vi är 4st
> som tränat ihop och håller ungefär samma
> snittfart, men det skiljer 25kg i vikt mellan den
> lättaste och tyngsta på oss och tyvärr är jag
> lättast.

Om man kollar på topp-10 i CV, väger de mer eller mindre än genomsnittsmotionären?

Tillbaka
Topp