Cykelvasan - Framklinga

SSaxx

Ny medlem
Cykelvasan - Framklinga
Långt kvar till Cykelvasan, men jag frågar ändå så har jag tid att tänka och testa.
Jag kommer köra en 29" FS med 11-delad kasett på 11-40. Jag har normalt ganska låg kadens (älskar tunga växlar). Siktar på under 3 timmar.
Min fundering är storlek på Framklinga. Har just nu en oval 34, men känner att den kan vara för liten i utförskörningar och eventuell spurt. Är 36 eller 38 bäst då, eller kanske 40? :)

Cykelvasan - Framklinga
Jag trampade ur 38/11 i nån nedförsbacke senast och då brukar jag ändå hålla hög kadens.
Du behöver något betydligt större än 34T, det är i alla fall säkert.

Cykelvasan - Framklinga
Med 11-delat och 40 som storkrans bak borde du kunna köra 40. Kör själv med lite lägre kadens och hade 38.

Edit: 10-delat 11-36 körde jag.

Senast ändrad:
Cykelvasan - Framklinga
Var själv i samma sits i fjol med samma ambition och preferenser. I stället för att fokusera på hur stor klinga jag behövde för att inte trampa up så funderade jag på vilken den största klinga jag kunde klara backarna på.

Blev en 42a till slut vilket funkade fint, en bonus jag upplevde var att jag på de långa snabba partierna hade en fin och ta kedjelinje i stället för att ligga på de minsta dreven och nöta. Trampade ur gjorde jag så klart inte, tänkte faktiskt på det när jag på den långa asfaltkörningen låg vis sidan av Jenny Rissveds, hon matade fint på en riktigt hög kadens och flöt fint med utan ansträngning :-)

/Porath

Cykelvasan - Framklinga
Då till nästa fråga...vart kan jag köpa narrowwide 38- eller 40-klinga som passar till 11-delat? Gärna som passar till mina nya XT-vevarmar, jag har Deore-vevarmar också men använder ju helst mina XT. ChainReaction har inga till XT-vevarmar.

Cykelvasan - Framklinga
SSaxx skrev:
-------------------------------------------------------
> Då till nästa fråga...vart kan jag köpa
> narrowwide 38- eller 40-klinga som passar till
> 11-delat? Gärna som passar till mina nya
> XT-vevarmar, jag har Deore-vevarmar också men
> använder ju helst mina XT. ChainReaction har inga
> till XT-vevarmar.

Jag undrar exakt samma sak, men den största jag hittat som passar till nya xt-vevar är 36t från wolftooth. http://www.wolftoothcomponents.com/products/96-mm-bcd-chainrings-for-shimano-xt-m8000
Borde väl finnas både 38t och 40t någonstans!?

Senast ändrad:
Cykelvasan - Framklinga
Tillbaka
Topp