Cykelvasan på hybrid?

speffy

Aktiv medlem
Cykelvasan på hybrid?
Har ett par vänner som ska köra cykelvasan och det lät lite spännande.
Problemet är att jag inte har någon MTB och nyligen köpt en racer så är inte jätte pigg på ytterligare ett cykelköp denna månaden.

Tanke slog mig hur min gamla Nishiki PRO sld hade klarat sig genom loppet.
23mm slicks är väl kanske inte helt optimalt men om man hade köp ett par grövre däck kanske det hade kunna funka?

Någon som har någon erfarenhet av att köra cykelvasan på en hybrid?

Cykelvasan på hybrid?
Hyr en bra mtb så blir det roligare. Det är bitvis rätt guppigt. Kan rekommendera cykeluthyrningen i Högbo, kanonfina hojar både hel- och halvdämpade. Ligger kanske på vägen till Sälen med?

Cykelvasan på hybrid?
Valde mellan 26" FS;en och 28" hybriden förra året. Körde med hybriden.
Strippad och lätt moddad med Crank-pedaler och 44 mm Schwalbe Rapid Rob.
Kanske inte optimalt, men det gick bra.

/steen

Bilagor

• Preppad för Cykelvasan 2017.jpg
    Preppad för Cykelvasan 2017.jpg
    508 KB · Besök: 201
Cykelvasan på hybrid?
I med de största däcken som får plats (gissar på 42 eller 47mm) sen bara att tuta och köra.

Var inte så länge sedan 1,95-2,1" var normen för MTB

Cykelvasan på hybrid?
Har sett allt från damsnurror, militärcyklar och hybrider på Vasan. Körde själv på en singlespeed förra året vilket absolut inte var optimalt....

Cykelvasan på hybrid?
Tack för alla svar.
Verkar helt klart vettigast att hyra.
Tänken finns ändå kvar att byta däcken på min Nishiki PRO sld för att kunna köra lite mer i terräng.
Kommer ju inte bli över stock och sten direkt men tänkte grusvägar och stigar.
Någon som kan rekommendera ett par passande däck?
Något mer man bör byta utan att lägga allt för mycket pengar på den?

Cykelvasan på hybrid?
Har trampat igenom den några ggr och jag tror du lätt kan åka där. Är som någon skrev knöligt på en del partier. Kolla om det finns Continental Race King för dom åker jag på. Funkar kanon i dom flesta underlag så länge d inte är blött. Rullar lätt också.

Cykelvasan på hybrid?
Kanske kan vara bra att kolla upp hur breda däck som får plats. Hade en likadan tidigare och har för mig att de rekommenderade max 30 mm. Kan ju finnas något CX-däck som passar.
Byggde om min till 1x10, men då var det mest för pendlarbruk. Tror också att orginalhjulen är riktigt tunga. Byter du dem så får du dessutom en mycket roligare pendling....

speffy sa:
Tack för alla svar.
Verkar helt klart vettigast att hyra.
Tänken finns ändå kvar att byta däcken på min Nishiki PRO sld för att kunna köra lite mer i terräng.
Kommer ju inte bli över stock och sten direkt men tänkte grusvägar och stigar.
Någon som kan rekommendera ett par passande däck?
Något mer man bör byta utan att lägga allt för mycket pengar på den?

Cykelvasan på hybrid?
Körde på CX med 42 mm däck (Conti CycloX King). Skavsår på tummarna, eftersom jag hade kortfingrade handskar. Annars inga problem. Startade från sista led.

Cykelvasan på hybrid?
Paco sa:
Har sett allt från damsnurror, militärcyklar och hybrider på Vasan. Körde själv på en singlespeed förra året vilket absolut inte var optimalt....

Minns att vi blev omkörda av en snubbe på damcykel på MTB-Vättern på Borensbergstiden. Undrade vad det var som skramlade bakom oss. Kraftigt frånåkta blev vi, han kunde köra cykel! Vi garvade gott åt det

/steen

Tillbaka
Topp