Cykelvasan seedning

Galenskap

Ny medlem
Cykelvasan seedning
Hej körde vasaloppet föra året och sedda mig då in till bättre startled.
Får detta år starta i led 10 efter förra årets tid.

Ska nu ihelgen köra ett lopp där jag tänkte seeda fram mig lite till.
På sidan man anmäler sig kan jag fylla i Vasa id, och som jag förstått det så seedas man då automatiskt. Så jag slipper krångla och skicka in det själv som jag gjorde förra året.

Jag undrar om det skulle gå dåligt ihelgen o tiden blir kass, kan man då bli seedat till sämre startled en 10 som jag redan är i ? ?

Edit: ändrade överskriften

Senast redigerad av en moderator:
Cykelvasan seedning
Vilka tider brukar olika led cykla på?
Cyklade på 3:45 2014. Har led 15 2016 tack vare det.
Har kört andra lopp i år och kan stå i led 8.
Men om jag har ett realistiskt mål på 3:20-3:30 vill jag inte cykla med led 8 om dom skulle cykla på typ 3.05.
Går för fort för mig då. Får cykla ensam tills grupper med lämplig fart kommer ikapp...
Bättre o seedas in i typ led 12 som kör på 3:20 istället...

Så vilka tider brukar leden ha? 8, 10, 12, 15?

Cykelvasan seedning
danierik sa:
Men om jag har ett realistiskt mål på 3:20-3:30 vill jag inte cykla med led 8 om dom skulle cykla på typ 3.05.
Går för fort för mig då. Får cykla ensam tills grupper med lämplig fart kommer ikapp...

Jag vet faktiskt inte. Min filosofi är, man vill starta så långt fram som möjligt (mindre folk att passera) om man är stark. Cyklar man med andra starka cyklister (rutinerade) kan man med tur hitta bra gäng och cykla smart. Och på de visset spara både energi och onödigt slit.

Jag körde på 3,34 förra året ifrån startled 8.

Cykelvasan seedning
skogsvakt sa:
Mig veterligen har ingen cyklat vasaloppet. Möjligen skulle det gå på en fatbike.

Mig veterligen brukar inte folk ha skidfrågor på ett cykel forum där loppet är detsamma.

Även om det du säger stämmer. . Jag tror att rätt år,med rätt spår skulle det rulla bra även med en 29 tummare =)

Cykelvasan seedning
Det kanske funkar men jag hade inte väntat.

Från hemsidan.
"Vi kan garantera att du blir seedad om du skickar in dina seedningsuppgifter till oss senast två veckor före loppet. Efter det kan vi inte garantera att vi hinner med."

Cykelvasan seedning
Jag har resultat som från Rännslättsturen som enligt cykelvasans tabell skulle ge mig en plats i startled 20. Jag står fortfarande i startled 47 på vasaloppets hemsida.. surt... har mejlat dem och hoppas att det ordnar sig.

Cykelvasan seedning
Jag mailade om resultat från Skandisloppet och fick ett automatiskt svar dagen efter om att jag blivit uppflyttad till korrekt startgrupp. Så det borde gå relativt fort om man är tydlig med uppgifterna man lämnar.

Cykelvasan seedning
Idag ringde jag dit (hör och häpna, det finns fortfarande fungerande telefoni i landet) och då hade dom inte riktigt tagit tag i alla de senare seedningsmailen dom hade fått. Löste sig för mig direkt i telefonen. Men där jag står nu vet jag inte om jag pallar riktigt.

Cykelvasan seedning
mikeryd sa:
Jag körde på 3:29 i fjol från startgrupp 12 och får i år starta i grupp 9. Lite dåligt betalt kan tyckas.

Spännande att jag som cyklade på 3.31 hamnar i led 16 :-/
Min teori är att min miserabla tid på LångaLugnet triggade en sämre tid (i motsats till vad VasaConny skrev ovan).

Cykelvasan seedning
och min tid 3.46 gav mig led 15... Efter en del dialog med Vasaloppet så föranleder detta mig att tro att alla är inte helt hemma där...verkar lite godtyckligt alltsammans... de får vara aktsamma om sitt varumärke... små saker hit o dit.... De har fö inte uppdaterat sin app "Mitt Vasalopp ännu" Kass kan jag tycka...

Cykelvasan seedning
Festligt, Fick mail idag från IBM som slog ett slag för appen de utvecklat i samarbete med Vasaloppet! Fint, äntligen uppdaterad!!! Trodde jag. Men icke... Hur svårt kan det vara. Har mailat IBM om detta... Varför gör man en app som man uppenbarligen är stolt över men som inte uppdateras?

Cykelvasan seedning
danierik sa:

Led 8 blir ju perfekt om du siktar på 3.20-3.30.
5cyklister körde förra året snabbare än 3.10 från detta led och sen var det en strid ström upp mot 4 timmar.

Siktar själv på 3.10 detta år och var lite rädda att led 8 skulle betyda att man fick jaga tempo själv i för stor utsträckning så jag valde att klassa upp mig i Led3 och betalde för en endagarslicens.

Led 5-7 är enbart tillgänglig på gamla meriter och dit räckte inte Mina 3.30 från premiären.

Cykelvasan seedning
Vilka uppgifter ska man maila för att bli seedad?
De där formuläret funkar inte på min Mac. Varken med safari eller Chrome. Inte heller med min Androidmobil.

Cykelvasan seedning
danierik sa:
Vilka uppgifter ska man maila för att bli seedad?
De där formuläret funkar inte på min Mac. Varken med safari eller Chrome. Inte heller med min Androidmobil.

Högerklicka på blanketten (alltså länken) och välj "spara länk som" (kör mac och chrome), sen öppnar du den i valfri pdf-läsare.

Cykelvasan seedning
pme sa:
mikeryd sa:
Jag körde på 3:29 i fjol från startgrupp 12 och får i år starta i grupp 9. Lite dåligt betalt kan tyckas.

Min teori är att min miserabla tid på LångaLugnet triggade en sämre tid (i motsats till vad VasaConny skrev ovan).

Du blir inte sämre seedad, då är det dina uppgifter som du skickat in som inte ger dig bättre startplats eller att VL har gjort något fel, man kan inte hamna i långsammare grupp.

Cykelvasan seedning
Tycker Vasaloppsorganisationen har varit på tårna de gånger jag varit i kontakt med dem för att ändra startgrupp, Mailsvar dagen efter och trevligt bemötande på telefon. Seedade upp mig till Led 3 i ett seedningslopp nyligen men det är med blandade känslor, känns som jag nog borde starta i grupp 5-8 nånstans. Hade angivit vasaid till det loppet men inget hände på ett par veckor så jag ringde dem och då ändrades min grupp direkt.

Förra året var jag dock alldeles för alldeles för snabb för min startgrupp, när vi var på toppen efter första backen var vi 5st kvar och det blev dåligt med draghjälp i början. Så det är inte heller roligt att vara för snabb för gruppen.

Cykelvasan seedning
martysod sa:
Tycker Vasaloppsorganisationen har varit på tårna de gånger jag varit i kontakt med dem för att ändra startgrupp, Mailsvar dagen efter och trevligt bemötande på telefon. Seedade upp mig till Led 3 i ett seedningslopp nyligen men det är med blandade känslor, känns som jag nog borde starta i grupp 5-8 nånstans. Hade angivit vasaid till det loppet men inget hände på ett par veckor så jag ringde dem och då ändrades min grupp direkt.

Förra året var jag dock alldeles för alldeles för snabb för min startgrupp, när vi var på toppen efter första backen var vi 5st kvar och det blev dåligt med draghjälp i början. Så det är inte heller roligt att vara för snabb för gruppen.

Känner samma sak med min start i Led3, men tänker inte chansa på led 8 och så får man obefintlig draghjälp efter 20km.
För draghjälp behövs på Vasan om man skall sätta pers...

Bara hoppas man är tillräckligt stark för att orka gå med rätt grupper i starten.

Cykelvasan seedning
Kändes lite motigt när jag fick släppa flera jättestora klungor av cyklister tidigt när jag hamnade i en för snabb startgrupp, men jag tror inte det påverkade min tid negativt. Det hade det garanterat gjort om jag hamnat i en för långsam grupp.

Cykelvasan seedning
VasaConny sa:
pme sa:
mikeryd sa:

Du blir inte sämre seedad, då är det dina uppgifter som du skickat in som inte ger dig bättre startplats eller att VL har gjort något fel, man kan inte hamna i långsammare grupp.
Det kunde jag visst. ;)
Jag ringde idag och kollade och mitt fatalt dåliga resultat på Långa Lugnet hade trumfat övriga lopp med seedning. Nu är jag däremot placerad i led 9 där jag hör hemma.

Cykelvasan seedning
Fick ett mail nyligen ang seedning för Cykelvasan 2017, körde 2015 på tiden 3.06 och stod seedad i led 2 i år. men Cykelvasan hade placerat mig i led 4,

kontaktade dom och fick till svar "Tabellen från 2015 ger automatisk ett led ned, då det är ett år gammalt"

Tycket mig själv kunna tyda reglerna och tabellen till att jag tappar ett led ner till 3 men förstår inte hur dom kan tolka det till led 4a?

Länk till tabellen
http://www.vasaloppet.se/lopp/cykellopp/cykelvasan90/seedning/seedningstabeller/

Senast ändrad:
Cykelvasan seedning
mankis sa:
Fick ett mail nyligen ang seedning för Cykelvasan 2017, körde 2015 på tiden 3.06 och stod seedad i led 2 i år. men Cykelvasan hade placerat mig i led 4,

kontaktade dom och fick till svar "Tabellen från 2015 ger automatisk ett led ned, då det är ett år gammalt"

Tycket mig själv kunna tyda reglerna och tabellen till att jag tappar ett led ner till 3 men förstår inte hur dom kan tolka det till led 4a?

Länk till tabellen
http://www.vasaloppet.se/lopp/cykellopp/cykelvasan90/seedning/seedningstabeller/

Det borde väl vara årets resultat de går på (om du även körde i år).

Cykelvasan seedning
Skumt med damklass tävling, från 3.20 till 3.48.. och då var årets CV klart enklast på flera år... eller fattar jag fel? Skiljer det så mycket som 1 timme i mål på damer o herrar?

Cykelvasan seedning
poqa sa:
mankis sa:

Länk till tabellen

Det borde väl vara årets resultat de går på (om du även körde i år).

Tycker själv att bästa seedning borde gälla, om jag totalhavererat och kört på 6h, ska jag då seedas ner till led 32, då skulle det ju löna sig att bryta för att få bättre startled året efter? Kört valiga Vasan ett gäng gånger och några gånger kompiskört på sämre tider men ändå bara tappat ett led per år så dom verkar inte tänka så på skidor i alla fall.

Cykelvasan seedning
Ta ett lopp som Alingsås mtb challenge. 2:34 för led 2. I ett så starkt startfält som det var kom nästan bara cyklister från herr elit med. Det är tuffa papper

Tillbaka
Topp