cykelvasan

cykelvasan
Var ett kul lopp! Tycker faktiskt jag för en gångs skulle hade relativt bra flyt. Kom in på 3:36:41 vilket jag får vara nöjd med. Missade visserligen 3,5 timmar som jag gärna hade velat ha men men......... får se nästa år.....

cykelvasan
jeppman88 skrev:
-------------------------------------------------------
> hellla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jeppman88 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag körde på ca 2:58 vet inte exakt vad
> tiden
> > > blev.
> > > Helt klart nöjd:)
> >
> >
> > Snyggt, blir fålla 1 nästa år då! Om jag
> > räknat rätt så blir gränsen 2:59:36. Jag
> > körde på 3:00:46, är också nöjd.
> Hur räknar man på de? Är de procent efter
> vinnaren?
>
> Hur är

Det är samma system som i Långloppscupen. Gränsen för fålla 1 är 12,96% efter vinnaren.

cykelvasan
Verkar vara ett kul lopp!

Vad säger ni som kört nu då: är det hardtail som gäller för detta lopp? Eller ska man satsa på att investera i en fulldämpad?

Senast redigerad av en moderator:
cykelvasan
hellla skrev:
> jeppman88 skrev:
> -----
> > hellla skrev:
> >
>
> > -----
> > > jeppman88 skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Jag körde på ca 2:58 vet inte exakt vad
> > tiden
> > > > blev.
> > > > Helt klart nöjd:)
> > >
> > >
> > > Snyggt, blir fålla 1 nästa år då! Om jag
> > > räknat rätt så blir gränsen 2:59:36. Jag
> > > körde på 3:00:46, är också nöjd.
> > Hur räknar man på de? Är de procent efter
> > vinnaren?
> >
> > Hur är
>
>
> Det är samma system som i Långloppscupen.
> Gränsen för fålla 1 är 12,96% efter vinnaren.

GRATTIS TILL BRA PRESTATIONER ALLA SOM KÖRDE,
Surt med 3:01:nånting men ännu surare för dig.
Förutom langningen med flaskor, som var världsklass, så tyckte jag det var rätt kasst arr för att vara MTB, banan, målområdet, att det är pkt - pkt, logistik, mm. Loppet kommer leva länge till bara med hjälp av namnet men det var första och sista gången jag körde och betalade själv.

cykelvasan
pege72 skrev:
> Verkar vara ett kul lopp!
>
> Vad säger ni som kört nu då: är det hardtail
> som gäller för detta lopp? Eller ska man satsa
> på att investera i en fulldämpad?

för just detta äre nog en HT som är mest optimalt. men har man tänkt sig köra andra lopp med, som har lite mer terräng, kan ju FS vara trevligt

cykelvasan
pege72 skrev:
> Verkar vara ett kul lopp!
>
> Vad säger ni som kört nu då: är det hardtail
> som gäller för detta lopp? Eller ska man satsa
> på att investera i en fulldämpad?

Inte behövs fulldämpad för detta lopp, om det inte är så att fjädringen gör att du spar lite på krafterna för att ta dig i mål i.h.t. Hardtail funkar bra.

Själv körde jag CX med 29-er däck (dvs 29*2,25 Racing Ralph) och tyckte att helstelt och stora hjul funkade finfint, däremot var det ingen riktig hit med bockstyre på de stökiga partierna mellan Evertsberg och Oxberg, där hade jag önskat ett rakt styre för bättre grepp. Man blir för trött att stå med händerna på bromshandagen...

Om det var en CX vinnaren körde på så var det väl isf med rakt styre? Bockstyre var ju inte tillåtet i tävlingsklass.

cykelvasan
Jag gjorde mitt första cykellopp och är toknöjd! Tiden blev blygsamma 4:52 men målet var att komma imål. Jag var i startgrupp 18, utan spdpedaler och med varm äckelhjälm. Det är skoj att trampa förbi folk som ser ut som fullkittade fullblodsproffs med dyra cyklar när jag har en cykel för 5k, gekåströja och gympadojjor.

Nu blir det att träna rätt och skaffa rätt utrustning!

cykelvasan
3:19, placering 226. Körde Salsa Moto-Rapido 26" Med bontrager Race X-lite och Scwalbe RacingRalph 2,25 UST. Låg brecis framför en klungvurpo på ett av de tidigare landsvägspartierna, lät riktigt otäckt. Är helt nöjd med tanke på att veckan spenderades på ett stenhårt skidträningsläger i sälen, trodde inte jag skulle komma till start kvällen innan. Hade en tröja med MTB-O Sweden och reklam för Nordenmark adventure på tröja, hjälm och cykel.

cykelvasan
baggy skrev:
> På några sträckor sög underlaget
> hårt i hjulen.

Ja, vad var det där egentligen? Det tog ju tvärstopp! Nåt specialunderlag för skidåkarna gissar jag, men det var inte ett dugg roligt att cykla i med trötta ben. Jag hade visserligen roligt ändå, fast jag åkte bara korta sträckan(30) i mitt första motionslopp någonsin. Riktigt nöjd med en 27e plats trots att det gick långsamt jämfört med er andra :)

Nästa år blir det hela vägen.

cykelvasan
Det var väl nytt grus, och regnet som kom under natten gjorde att det blev som att köra med punktering... jag gissar att det var där de plogat undan bark och lagt grus istället så det var ju ett steg i rätt riktning åtminstone..

cykelvasan
BOFH skrev:
> baggy skrev:
> -----
> > På några sträckor sög underlaget
> > hårt i hjulen.
>
>
> Ja, vad var det där egentligen? Det tog ju
> tvärstopp! Nåt specialunderlag för skidåkarna
> gissar jag, men det var inte ett dugg roligt att
> cykla i med trötta ben. Jag hade visserligen
> roligt ändå, fast jag åkte bara korta
> sträckan(30) i mitt första motionslopp
> någonsin. Riktigt nöjd med en 27e plats trots
> att det gick långsamt jämfört med er andra :)
>
> Nästa år blir det hela vägen.

Skönt att det inte bara var jag då. Jag har ju dålig kondis/fysik så jag försöker undvika att kommentera sånt för att det inte ska låta som ursäkter hela tiden. Men det var nått finmalt rött grus som låg uppepå nått mjukare underlag. Det såg inte som att det skulle vara trögt, men jag tyckte nog att det sög rätt bra...

Nån som hört nått om hur det gick för de som vurpade?

/Fredrik

cykelvasan
Frostic skrev:
> Det blev en trevlig tur i Dalarna i år igen. :-)
> Här kommer en liten filmsnutt från äventyret:

Bra kvalitet på filmen, men om den ger en rättvis bild av banan, undrar jag var äventyret fanns?
Spikraka grus-, asfalts o fältvägar är inte särskilt upphetsande för en skogsåkare.Dina turer i Delsjöterrängen måste väl då framstå som episka hjältedåd :)

/S

cykelvasan
fphotography skrev:

>
> Nån som hört nått om hur det gick för de som
> vurpade?
>
> /Fredrik

Tyvärr icke, men jag är "bekants bekant" med en cyklande läkare som stannade till vid en olycka. Ganska tidigt, på grusväg, en tjej som gått omkull. Tydligen hade hon skrapat upp ansiktet en del och man misstänkte nackskada. Hon var rejält blåslagen... Ambulansen kom och åkte lika fort igen. Vet dock inte hur det gått sen. Sen var det visst någon som fått armen bruten i en väldigt konstig vinkel också.

cykelvasan
Ok, jag passerade några sådana olyckliga cyklister. Den första vet jag inte om det eventuellt bara var nån slags utmattning. Men han, tror jag, var redan upplastad på bår.

Sedan passerade jag nån kvinna som satt och vänta på transport tillsammans med funktionär(tror jag). Men sedan efter Evertsberg var det en lång utförslöpa på en lite sämre väg och där satt en med funktionär som gått omkull och slagit sig riktigt illa. Det såg riktigt otäckt ut, vid stoppet som var strax efter vid en väg så var det nån som sa att det varit två som krokat ihop och gått omkull så en var väl redan i transport med ambulans.

Sedan ganska nära mål såg en kvinna som åtminstone skrapat upp armen väldigt illa. Jag reagerade då på att jag tyckte det såg konstigt ut, men de hade armen i högläge så jag antar att den inte var av. De satt och vänta på sjukvårdare som var på väg.

Sedan passerade jag nån som fått så mycket kramp att han blivit tvungen att kliva av och sträcka ut, men det är ju hanterbart iaf.

Men det är väl risken lite grann när man marknadsför loppet som något för alla. Även om det inte är svårt så går det ändå rätt fort på sina ställen och är man ovan med att det slår och hoppar så kan det gå illa. Hoppas de klarat sig väl efter omständigheterna bara.

Mvh
Fredrik

cykelvasan
En annan fråga. Tror ni det är möjligt att träna upp sig från dålig fysik till att cykla på 3.07 om man som jag är 37? Cyklade på 5.28 i år men räknar man bort trivselpauser och köbildning så är det väl runt 5 gissar jag.

/Fredrik

cykelvasan
Det är klart att det är möjligt. Vad har du för bakgrund? Har du tränat i unga år? Sådant underlättar mycket. Men om du satsar på det med ett genomtänkt och hårt träningsprogram så tror jag att du kan klara det om 2-5 år.

cykelvasan
fphotography skrev:

>
> Sedan passerade jag nån som fått så mycket
> kramp att han blivit tvungen att kliva av och
> sträcka ut, men det är ju hanterbart iaf.

>
> Mvh
> Fredrik

Om det var vid 8,5 mil ca klockan 14:20-14:30 så var det jag...
Jag fick lite krampkänning vid Eldris men det gick över, ett tag.
Någon kilometer senare small det bara till i ena benet och det var bara kliva av en minut för att sträcka ut lite.

Någon här som var i startgrupp 18 och låg i en klunga av fem cyklister efter de första grusvägarna? Det var en kille i grå t-shirt, en kille i vitt/rött på cx-hoj och en tjej med uppsatt brunt hår samt undertecknad. I så fall, tack för draghjälpen!

cykelvasan
Nä, då var det inte jag. Jag kom nog en 40 minuter senare tror jag ungefär. Men då var du inte ensam om att få kliva av med kramp iaf :O)

Min träningsbakgrund lämnar väl en del övrigt att önska kan man säga. Så det är ingen större överdrift att säga att jag började från noll förra året. Det enda jag kan skriva upp som positiv bakgrund är väl att jag aldrig rökt, typ.

Så kondisen var katastrof förra året, illa i år. BMI började närma sig min skostorlek(lite överdrivet men inte så mycket) osv...

Att det är just 3.07 beror på att förra året cyklade jag halva vasan på den tiden. Så målet är liksom dubbelt så långt, dubbelt så fort(sett till hastighet då alltså). Konstigare är det inte. Men så kom jag på att eliten cyklade ju på 2.38 ungefär och då vart jag lite tveksam till att 3.07 skulle vara särskilt realistiskt med min bakgrund.

Hur mycket kan jag träna? Svårt att säga, det är ju mångt och mycket en fråga om priorieteringar. Det enda som konkret sätter gränser är väl jobbet som frilansande fotograf. Men förra året blev det drygt 100 mil på fyra månader. I år blir det väl lite med men en trasig cykel har sabbat statestiken lite. Min personliga målsättning är minst tre timmar i veckan, vilket kommer att utökas så småning om när långpass blir ett mer naturligt inslag än vad det varit nu. Cykling har visat sig funka väldigt bra som motionsform för min del så jag hoppas att det håller i sig. Inne på andra säsongen som jag cyklar regelbundet som motion.

Mvh
Fredrik

cykelvasan
Stampe skrev:
> pege72 skrev:
> -----
> > Verkar vara ett kul lopp!
> >
> > Vad säger ni som kört nu då: är det
> hardtail
> > som gäller för detta lopp? Eller ska man
> satsa
> > på att investera i en fulldämpad?
>
>
> Inte behövs fulldämpad för detta lopp, om det
> inte är så att fjädringen gör att du spar lite
> på krafterna för att ta dig i mål i.h.t.
> Hardtail funkar bra.
>
> Själv körde jag CX med 29-er däck (dvs 29*2,25
> Racing Ralph) och tyckte att helstelt och stora
> hjul funkade finfint, däremot var det ingen
> riktig hit med bockstyre på de stökiga partierna
> mellan Evertsberg och Oxberg, där hade jag
> önskat ett rakt styre för bättre grepp. Man
> blir för trött att stå med händerna på
> bromshandagen...
>
> Om det var en CX vinnaren körde på så var det
> väl isf med rakt styre? Bockstyre var ju inte
> tillåtet i tävlingsklass.

en FS sparar en del på kroppen, där kan man vinna lite tid, MEN för att ta fördel av det, så måste det ju vara en bana, där bakdämparen får jobba, vilket cykelvasan inte verkar ha. så på cykelvasan är nog HT rimligt, inte för att man åker långsammare på en bra xc fs, men du vinner inget/lite på det i alla fall.

cykelvasan
Mmm, jag har inte bestämt mig än för nästa års mål, men det lutar åt 4.30 som mål. Jag tar det från år till år. Ett av årets mål är uppfyllt iaf. Nästa mål är att hålla igång träningssäsongen längre än i fjol då jag mer eller mindre la av i oktober.

/Fredrik

cykelvasan
fphotography skrev:
> Mmm, jag har inte bestämt mig än för nästa
> års mål, men det lutar åt 4.30 som mål. Jag
> tar det från år till år. Ett av årets mål är
> uppfyllt iaf. Nästa mål är att hålla igång
> träningssäsongen längre än i fjol då jag mer
> eller mindre la av i oktober.
>
> /Fredrik

tar träningssäsongen slut? Vinterpassen har ju sin charm med

cykelvasan
Inom dykning brukar man snacka om akvariedykare. Jag är väl ungefär så när det kommer till cykling. Delvis har det väl berott lite på avsaknad av lämplig klädsel som jag inte haft råd att köpa. Men mycket beror på att jag har lite svårt att motivera mig när höstrusket sätter in och det är motvind alldeles oavsett vilket håll jag cyklar åt :O).

Mvh
Fredrik

cykelvasan
fphotography skrev:
> Men mycket beror på att jag har
> lite svårt att motivera mig när höstrusket
> sätter in

Nej då blir det inga 3.07. Någonsin.

Tillbaka
Topp