Cykelväskor för kort/lättviktstouring, vad ska man ha för typ(er)?

nisseson

Aktiv medlem
Tänker mig att prova att landsvägstoura lite kort (3-4 dagar, sova på hotell/vandrarhem) och funderar på väskor. Om man tror sig vilja ha med sig en 15-25 liter, vad ska man satsa på för kombination av väskor storleksmässigt tycker ni med lite erfarenhet?
* styrväska?
* sadelväska?
* ramväska?

Vad hade ni kört och varför? Blir det trögstyrt med en styrväska? Är en stor sadelväska trist ur en balanspunktsynvinkel? Är en ramväskas 4-5 liters packvolym bara onödigt?

Senast ändrad:
Lyktstoplemedhjul sa:
Kör en pakethållare som du fäster i sadelstolpen?
Sen kan du ha någon stor ramväska med smågrejerna

Har du själv kört med det? Isf. varför pakethållare över sadelväska eller styrväska? Jag tänkte (om möjligt) utnyttja erfarenhet från andra iom. att jag själv aldrig kört med som mest en lite sadelväska för verktyg och sånt.

Använder mig av Topeak´s MTX bakpå och Blackburns ramväska under mina comforttouringar med hotell istället för "hotält". Får med mig civilt ombyte, extra cykelkläder, toaattiraljer, regnkläder, verktygssats light och div annat småkrafs som man kan behöva.
Topeakväskan funkar ypperligt för pendling då den har expanderbara sidofickor och "toppbox", och ett regnskydd. På denna bild toppas anrättningen men en drypack för sovsäck.
Ramväskan kan man ha både på och under ramröret. Har den över pga att nya hybriden var lite kortare upptill, men det funkade klanderfritt.

/steen

Bilagor

• IMG_20170718_144350919 (2).jpg
    IMG_20170718_144350919 (2).jpg
    354.6 KB · Besök: 88
Jag har inte testat själv men är sugen på något i still med Topeaks "Loader" serie.

IMG_2865.JPG

Bilden är tagen från en mäss-rapport.

Jag kör med Blackburn och deras Outpost-väskor. Ramväskan har blivit ett med grushojen och jag är riktigt med både den och sadelväskan.

Blackburn ramväskor såg intressanta ut, hittade det på nätet, men av beskrivningen så är dom endast vattentåliga. Stämmer det?

Blackburn är vattentåliga men inte dränkbara. Har åtminstone täta blixtlås...
/steen

Jag och många med mig gillar väskorna från Apidura.
apidura.jpg

Rymmer mer än man tror och rullstängningen gör att man kan anpassa väska efter hur mycket som man har med (på bilden är sadelväskan mindre än halvfull)

Regntåligheten är helt ok men ihållande regn under lång tid kan blöta igenom efter ett tag, Dock brukar jag själv, som idag på väg hem från landstället, ge upp först och söka skydd under tak om det regnar för mycket.

//j

Tunna sea to Summit kompressionspåsar är tillräckligt för att hålla det som måste vara torrt, torrt. Drybags är ofta för tjocka att ha inne i Apidura väskan.

Apidura verkar uppskattat, jag är lite nyfiken på Alpkit också.

Men för en nybörjare: var vill man helst ha vikten? Styrväska, på sadeln, jämt fördelat på lika stora väskor, eller?

nisseson sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Kör en pakethållare som du fäster i sadelstolpen?
Sen kan du ha någon stor ramväska med smågrejerna

Har du själv kört med det? Isf. varför pakethållare över sadelväska eller styrväska? Jag tänkte (om möjligt) utnyttja erfarenhet från andra iom. att jag själv aldrig kört med som mest en lite sadelväska för verktyg och sånt.

Möjligt att jag hade otur. Men jag cyklade Lund-Uppsala med en pakethållare fäst i sadelröret. Det blir lång hävarm... Skiten svajade så pass mycket att jag inte kunde stå upp och cykla på 70mil.

Jag skulle nog satsa på en riktig pkthållare istället för en för sadelröret. Känns mer stabilt, och man får vikten lite längre ner på cykeln vilket ger bättre körkänsla. Helst ska man väl också se till att packningen hamnar nåt sånär mellan hjulaxlarna. För mkt överhäng bak kan bli spännande i utförsbackarna... jag vet... Styrväska gillar jag inte, även om det kan vara praktiskt. Känns som att köra utan servostyrning.

/steen

Jag har en måttsydd ramväska från Alpkit på min racer som upptar hela framtriangeln. Först var jag osäker på hur jag skulle göra med vätska i och med att du inte har några flaskställ då, dock så kan du ha en vätskeblåsa i väskan eller bara lägga en flaska där (man kan designa ganska fritt, jag valde att ha två stora fack + ett smalt på hela högersidan).

Funkar väldigt bra vad gäller köregenskaper, enda nackdelen är väl vid stark sidvind men det är inte så fasligt. Trevligt med vikten centralt.

Jag har alltid undrat hur mycket man måste vinkla ut knäna om man har ramväska.
Men det är kanske för att jag själv nästan snuddar överröret med knäna, ok kanske någon centimeter eller två tillgodo, som det är.

eketjall sa:
Men det är kanske för att jag själv nästan snuddar överröret med knäna, ok kanske någon centimeter eller två tillgodo, som det är.

Man måste motstå frestelsen att proppa väskan så full att den sväller på bredden. Håller man sidorna någorlunda släta så att väskans bredd är de tilltänkta 7-8 cm är serb inga problem. Jag vinklar absolut inte ut några knän!

Hur bra fungerar Apiduras rullväska fram tillsammans med necessären när rullen inte är full?
Jag tänker att man kanske har kläder för nattcykling i rullen, och att necessären förlorar sitt stöd när rullen töms.

Vid "vanlig" bikepacking så tänker jag att det inte spelar någon roll. Att man har kanske sovsäck eller civila kläder där då.

Vi har kört med stora sadelväskor från Carradice under några veckolånga turer. Vattentäta säckar i för det som inte ska bli blött.

Det funkar bra men lite ovant till en början. Man står inte gärna och spurtar.

Med kreditkort nerpackat klarar man sig på rätt lite packning.

desmo sa:
Hur bra fungerar Apiduras rullväska fram tillsammans med necessären när rullen inte är full?
Jag tänker att man kanske har kläder för nattcykling i rullen, och att necessären förlorar sitt stöd när rullen töms.

Vid "vanlig" bikepacking så tänker jag att det inte spelar någon roll. Att man har kanske sovsäck eller civila kläder där då.

Är rullen helt tom blir det nog lite sladdrigt. Men med rullstängning är den i praktiken justerbar i bredd och det räcker att man får till en liten tjock bit på mitten för att behålla styrseln i det hela.

Förutsatt att man har åtminstone lite ombyte med lär man aldrig ha på sig precis ALLT samtidigt.

desmo sa:

Där kommer en liten vattentät påse som Sea to Summit till nytta igen, rulla igen den med luft i så får du en liten utfyllnadsboll att lägga i rullen eller så distribuerar man om från andra väskor.

Själv har jag inte kört med necessären i år eftersom ramväskan fyller i princip samma funktion men är lättare att plocka ur I farten.

eketjall sa:

Om du packar den till bristgränsen så kommer du behöva cykla runt som ett fån, ja.

CW sa:
eketjall sa:

Om du packar den till bristgränsen så kommer du behöva cykla runt som ett fån, ja.

Typ. Utöver det så upplever jag inte en väldesignad ramväska som mer störande för knäkontakt än ett flaskställ.

ohellstrom sa:
eketjall sa:

Man måste motstå frestelsen att proppa väskan så full att den sväller på bredden. Håller man sidorna någorlunda släta så att väskans bredd är de tilltänkta 7-8 cm är serb inga problem. Jag vinklar absolut inte ut några knän!
7-8cm kan gå om jag rakar mig ;-) (Jo, jag vinklar nog in knäna en del)
Vet sen jag kört trainer med svettskydd att man blir lätt galen av att hårstråna nuddar något varje pedalvarv.

Fast det är IMHO skillnad på att ha ramväska och något över toppröret, det senare är betydligt mer benäget att skrapa och störa även vid mindre inspirerad cykling.

NLC sa:
Fast det är IMHO skillnad på att ha ramväska och något över toppröret, det senare är betydligt mer benäget att skrapa och störa även vid mindre inspirerad cykling.
Jo, så är det nog. Om man som jag viker in knäna lite så är dom väl närmast i översta läget så att säga.

NLC sa:
CW sa:
eketjall sa:

Typ. Utöver det så upplever jag inte en väldesignad ramväska som mer störande för knäkontakt än ett flaskställ.

Nä, precis. Jag har haft rätt mycket i min Apidura ramväska, utan att det stört. CC-måttet på knäna är ju typ 250mm och mellan de otroligt muskulösa benen typ 100-150mm och så tjock blir aldrig väskan.

NLC sa:
Har kört med överrörsväska på några 30-milare och höll på bli galen på att knäna tog i varje gång jag stod upp i en backen. Slängde väskjäveln i en soptunna i affekt sista gången.

Man kan också montera en topprörsväska mot sadelröret, givet att man inte har Förstemannlår.

Henrik_E sa:
NLC sa:
Har kört med överrörsväska på några 30-milare och höll på bli galen på att knäna tog i varje gång jag stod upp i en backen. Slängde väskjäveln i en soptunna i affekt sista gången.
Överrörsväska som fästs mot styrröret funkar urkasst för mig också. Har aldrig testat mot sadelröret, men är, trots allt annat än Förstemannskt låromfång, lite skeptisk.

Tillbaka
Topp