Cykelverkstäder, hur stökigt kan man ha det?

gott

Aktiv medlem
Vad är det med cykelverkstäder / mindre cykelaffärer?
Varför har ni det så stökigt? Känns slappt och inger inget direkt förtroende.
Finns undantag men de är få.
Det värsta är att det alltid varit så här sedan jag var barn, vilket är många år sedan....

"ordning och reda pengar på freda"

Det värsta är att det alltid varit så här sedan jag var barn, vilket är många år sedan....

Det verkar inte spela nån roll. Det finns sån nära mig, 3 stjärnor på Google, men har jobb hela tiden även om det det finns ett mycket bra butik/verkstan som har ungefär samma priser några kvarter bort. Jag har varit där en gång, aldrig mer.

Jag tycker tvärtom, det är en förutsättning. När man kommer in där så ser man att det här en person som varit i branschen länge. Det ska vara grejer överallt.

Kalt klinkers och rena diskar ser bara ut som en ny startup, mer fokus på en god vegansk hållbar kopp kaffe än att få med sig rätt vevlager hem.

Helt perfekt.

1737538567901.webp

Kom igen...
1737538862393.webp

Blir man inte nervös över att servicen kommer att kosta en njure om det är för prydligt? Ducati upplands väsby (mc, jag vet) hade öppet hus i höstas och på den verkstaden kunde man äta från golvet. Kändes dyrt...

1737540255619.webp

Senast ändrad:

För att cyklar och cykeldelar är helt omöjliga att förvara på ett utrymmeseffektivt sätt. Hade det inte varit för alla jäkla cyklar hade mitt garage sett ut som Ducati-bilden ovan.

För att cyklar och cykeldelar är helt omöjliga att förvara på ett utrymmeseffektivt sätt. Hade det inte varit för alla jäkla cyklar hade mitt garage sett ut som Ducati-bilden ovan
Fanns en cykelaffär som man i princip inte kom in i och inte kunde röra sig i, kaos. Men mitt inlägg syftade på mest verkstad, man kan givetvis ha ordning på allt, cyklar är utrymmeskrävande och bångstyriga men delarna kan man så klart ha koll på. Vilket få har, verkar det som.

Jag är lite svag för butiker där det är prylar överallt och man måste gå sidledes mellan travarna med prylar. Sammanfaller förvånande ofta med att stället drivs av någon riktig eldsjäl som kan allt inom sitt gebit.

Jag håller med. Men jag repeterar mitt inlägg ovan: om det är en eldsjäl är det ett bra tecken om det är tre personer som jobbar där samtidigt tror jag att det är en varningstecken.

Givet kanske var mina extremfall och man vill kanske hamna mitt i det där nånstans. Har det själv så i min verkstad, försöker städa undan varje fredag och sen börjar det om igen på lördagen.

Blir man inte nervös över att servicen kommer att kosta en njure om det är för prydligt? Ducati upplands väsby (mc, jag vet) hade öppet hus i höstas och på den verkstaden kunde man äta från golvet. Kändes dyrt...

Visa bilaga 748943

Det där inger mig absolut noll förtroende.

Usch, jag får lite lätt ångest av den här tråden. Jag har det alldeles för städat. Nu ska jag gå ned och stöka till i verkstan så att det ser ut som att jag vet vad jag håller på med.

Strax tebax!

Det beror på hur man arbetar bäst. Jag har ett stökigt skrivbord. Börjar jag sortera i högar, och i kategorier, hittar jag ingenting, vet inte vad jag kategoriserade under.
På ett stökigt skrivbord ligger papper och böcker i tidsordning, som sediment. Man ser bättre vad som ligger under när det inte ligger i högar.

Jag kan tänka mig att det är lite grand samma på en verkstad.

Var på Cykelexpo i Solna för ett par år sen (hyfsat kaos där). Fick möjlighet att fråga om de hade nån styrstam till en minicykel. Det hade de. Från en Crescent, tydligen. Den låg inte i en låda som var markerad med vare sig styrstammar, minicykeldelar eller Crescent. Alla är vi olika (jag mer åt att behärska kaos). Men i teorin skulle anal ordning också funka. Det blir liksom bara inte så. :)

Kalt klinkers och rena diskar ser bara ut som en ny startup, mer fokus på en god vegansk hållbar kopp kaffe än att få med sig rätt vevlager hem.
🤣

Nu verkar man ju gammal men i tv-verkstaden i skolan hade vår lärare en skylt (där var lätt kaos): "Bara idioter håller ordning, genier behärskar kaos"

Jag är lite svag för butiker där det är prylar överallt och man måste gå sidledes mellan travarna med prylar. Sammanfaller förvånande ofta med att stället drivs av någon riktig eldsjäl som kan allt inom sitt gebit.
Du får inte glömma det obligatoriska med en massa hjul som hänger i taket också. 😀
Det är kärlek till cyklingen.

Folk på jobbet undrar hur jag kan hitta nåt i mina lådor och i min väska men JAG vet vart grejerna ligger , jag har en gammal sänkssågslåda som skruv och reservdelsortiment , eftersom jag ofta är ute på servicejobb så stöter man mycket gamla
kök , dörrar å möbler som det inte finns nya delar som passar .
En gammal fastighetstekniker som jobbade runt stureplan, city men slutade där för flera år sen kan jag ringa till å fråga typ : dörrarna i källaren på Birger jarls gatan fem har gått sönder å då kan hon säga på Birger Jarlsgatan två finns ett förråd med likadana.
Jag tänker att det är lika med gamla/äldre eller engagerade mekaniker de har koll….

Det har inte med cyklarna att göra. Ordningen skiljer mellan olika arbets-stationer/ individer.
På samma bilverkstad finns det de som aldrig har sina grejer i sin verktygsvagn, samtidigt som kollegan mittemot har sitt på dedikerade platser och tvingas hålla låst.

Inte ens verktygsbälte hjälper mot drivbildning, om inte bäraren har intresse för det.

Kul läsning med alla som försöker hitta på egna teorier som skall förhärliga systematisk oordning.
Sedan kan jag hålla med om att typisk extremt stökig cyklelverkstad/butik kan vara pittoreskt, men där slutar det..

Är det en smygsätt att säga att vi borde ha kategorier här på happy?

Tjena!

Jag kan uppskatta en verkstad med kaos. På den tiden man mest skruvade med gamla damhojar såg var det ofta stökigt, speciellt när man inte hade en bra planerad verkstad.

Sista verkstaden jag jobbade i så var det "lite" högre nivå på arbetena och då vill jag ha det rent, prydligt och tomt på bänken förutom precis det man jobbar med. 10 minuter städ varje eftermiddag och storstädning varje fredag var det som gällde.
(Ja, det är heltäckningsmatta på golvet)

20221223_165330~2.webp

Hur många happyiter skulle lämna in sin kolfibercykel ala 100 kkr till en lirare med stök som bilder längre upp i tråden?
Jag hade fixat den själv. Men hade jag blivit tvungen hade jag struntat i oordningen om det är en förtroendeingivande person. Jag har sett mindre stökigare verkstäder än Anders på Veloform verkstad, om man säger så. Han är ändå bäst.

Hur många happyiter skulle lämna in sin kolfibercykel ala 100 kkr till en lirare med stök som bilder längre upp i tråden?
De flesta happyiter har även ett par gamla damcyklar, dessa kan med fördel servas och köpas delar till hos t.ex Cykelkällan på Upplandsgatan (i Sth då såklart), passa på innan de stänger den butiken!

Tjena!

Jag kan uppskatta en verkstad med kaos. På den tiden man mest skruvade med gamla damhojar såg var det ofta stökigt, speciellt när man inte hade en bra planerad verkstad.

Sista verkstaden jag jobbade i så var det "lite" högre nivå på arbetena och då vill jag ha det rent, prydligt och tomt på bänken förutom precis det man jobbar med. 10 minuter städ varje eftermiddag och storstädning varje fredag var det som gällde.

Visa bilaga 749033
Jo, men där kan man inte få tag i en styrstam till en minicykel från -73.

Grannen - ingen cykelmek - har och hade tunnlands med "skrot" på sina gårdar, men han visste ögonblickligen var allt fanns, ned till minsta skruv. Kanske är det ett drag hos vissa, med redapåhållandet?

Jag håller med. Men jag repeterar mitt inlägg ovan: om det är en eldsjäl är det ett bra tecken om det är tre personer som jobbar där samtidigt tror jag att det är en varningstecken.
beror lite på skulle ja säga är de en mångårig butik med en äldre o sen två yngre mekaniker skulle ja säga det är snarare tre genier som behärskar kontroll i kaos den äldre har stenkoll i kaoset o lärt upp de två yngre att kunna göra samma

är de däremot en nyare butik med bara yngre generationer då hade de nog ringt varningsklockor även för mej då yngre generationen oftast inte behärskar kontroll i kaos

själv har ja jobbat i båda extrema ytterligheterna enligt inlägg 4 och personligen är ja mera typen av mekaniker som första bilden i inlägg 4 ja har betydligt lättare att hitta runt i den typen av kaos medans ja får leta varenda låda för hitta verktyg o knappt kan lära mej under flera år vart dom ligger i andra bilden i inlägg 4

Tjena!

Visa bilaga 749033
Vad är det för belysning på taket? såg intressant ut.

Jo, men där kan man inte få tag i en styrstam till en minicykel från -73.

Grannen - ingen cykelmek - har och hade tunnlands med "skrot" på sina gårdar, men han visste ögonblickligen var allt fanns, ned till minsta skruv. Kanske är det ett drag hos vissa, med redapåhållandet?

Tjena!

Första lagerraden, andra hyllan nedifrån och ungefär två meter in om jag inte minns fel.
Mer obskyra saker så hade jag hänvisat till "konkurrenten" tre kvarter bort.

Vad är det för belysning på taket? såg intressant ut.

Hexagon av okänt märke. Brutalt ljus som inte bländar.

Tillbaka
Topp