Cykla El Camino de Santiago

DarthVidar

Aktiv medlem
Hej!

Jag och min sambo funderar på att cykla El Camino de Santiago. Är det någon här som gjort det? Jag är lite fundersam på hur vägen är, vad är det för underlag osv.

Tanken är att göra detta om något år när ungarna är lite äldre och vi hunnit komma i form.

Hej!

Jag och min sambo funderar på att cykla El Camino de Santiago. Är det någon här som gjort det? Jag är lite fundersam på hur vägen är, vad är det för underlag osv.

Tanken är att göra detta om något år när ungarna är lite äldre och vi hunnit komma i form.
Råkade cykla några hundra meter längs leden, uppe i bergen, vid Roncesvalles om jag inte minns fel. Det var stig och grusväg och knökfullt med folk. Snöade gjorde det också, och allt boende längs leden var fullbokat. Mycket bättre nån kilometer från leden, lugnt och skönt, och gick att få torrt tak över huvudet.

Skulle nog inte rekommendera att kryssa fram bland vandrarna, säkert ännu mer knökfullt närmare målet också.

Hej!

Tyvärr inte men jag vet att många cyklar hela eller delar av rutten. En googling på 'cycling el camino..' ger mängder av resultat. Fast det har ni väl redan gjort...
Från de jag känner som gått vet jag att tidpunkten på året är viktig, både avseende klimat och trängsel.

När vi gick till Roncesvalles (en sommar) så var det gott om plats för cyklister. Ingen snö. Såg en enda mtb-cyklist som ej verkade särskilt van. Hade jag gått caminon i sin helhet hade jag satsat på mtb, slow pace.
Vissa snorbranta backar kanske man hade behövt leda cykeln men inte så värst många 100 meter...

Det beror väl på vilken rutt du tänker dig. Båda verkar gå att cykla förutom en del vansinnesbackar, och som redan nämnts kan kustleden vara rätt befolkad under säsong. Dessutom ska man trängas med alla sommarturister som drar sig mot kusten. Enligt en cykelmek vi pratade med i Bilbao ska den södra leden vara bra att cykla. Men då befinner man sig söder om Kantabiska bergen, dvs i det lite torrare Spanien. Den cykling jag gjorde nära eller längs kusten för två år sedan var stundtals väldigt backig - 18%-backar och annat "skoj". Dock var vi bara en kort bit i de krokarna innan vi omgrupperade till Portugal pga dåligt väder, också nämnt i ovanstående inlägg.

Nu har jag inte varit där, men varför välja en tur med massor med folk och knökfulla hostels ? Men men, såklart kul att träffa en massa folk längs vägen, men jobbigt att boka i förväg och planera då allt kan bli fullt. Om man cyklar har man fördelen att det lättare att köra vidare ..

Min sambo har gått alla 100 mil och tyckte att det var en rysligt trevlig upplevelse. Även om jag har förstått att hon sällan var helt ensam så har jag inte uppfattat det som att det var direkt knökat med folk. Sambon vill göra gällande att cyklister och fotgängare åtminstone delvis har skilda leder.

Jag har googlat men får mest fram skönmålande beskrivningar från olika researrangörer vilka inte är så matnyttiga. Min förhoppning med tråden var att få lite mer matnyttig information så vi vet vad vi skall förbereda oss på. Exempelvis vad det är för underlag, topografi, är det skilda leder för cyklister och fotgängare och i vilken omfattning i sådana fall osv.?

Att det bitvis är backigt har jag förstått.

Jag har inte cyklat och är lvg cyklist. Funderar dock på att cykla liknande rutt i höst med frun. Siktar på slutet av september. Lite lurigt med vädret på hösten då man cyklar åt fel håll vädermässigt. Men det skulle kännas fel att starta i pilgrimsorten och cykla därifrån. Rutten finns här:

Det var längesedan jag var där och det kommer tyvärr inte bli nån mer. Såvitt jag vet satsar man på nya vandringsleder, rastplatser och skyltning. Mer information kan du få på https://www.caminodesantiago.gal/en/inicio .
Antalet pilgrimer varierar, vissa helger är mer heliga än andra, jag var där ett särskilt heligt år och särskilt helig månad och särskilt helig......så Santiago var smockfullt och man såg klungar av vandrare men inte fult så många cyklister. Det är inte bara till fots eller på två hjul som folk färdas på
Ett sällskap som just lämnat Hostel Monte Do Gozo och på väg in mot katedralen med trossen på släptåg

0343 Santiago de Compostela Pilgrimmer till häst.jpg

0344 Santiago de Compostela Pilgrimmer till häst trossen.jpg

Jag har inte cyklat och är lvg cyklist. Funderar dock på att cykla liknande rutt i höst med frun. Siktar på slutet av september. Lite lurigt med vädret på hösten då man cyklar åt fel håll vädermässigt. Men det skulle kännas fel att starta i pilgrimsorten och cykla därifrån. Rutten finns här:
Den där ser ju helt fantastisk ut. Verkar som rutten plockar de bästa russinen ur kakan med tanke på bergsmassiven som passeras rakt igenom. Det var delar av den rutten som vi tänkte men aldrig tog oss för. Fattar tanken om riktning, men vädret kanske trumfar?

Den där ser ju helt fantastisk ut. Verkar som rutten plockar de bästa russinen ur kakan med tanke på bergsmassiven som passeras rakt igenom. Det var delar av den rutten som vi tänkte men aldrig tog oss för. Fattar tanken om riktning, men vädret kanske trumfar?
Jag har kört 2 andra permanenter ifrån 100 col. En i italien och en i Frankrike. Båda var mycket bra rekade. Små roliga vägar, i huvudsak asfalt och rutter som gärna tar en omväg för att klämma in några extra bergspass.

Tillbaka
Topp