Cykla en e-mtb i en downhill-park?

wasp

Aktiv medlem
Är sugen på att dra till lofsdalen, åre etc iår och cykla lite redig downhill. Har en redigt bra downhill-cykel men den är el-assisterad då jag är rätt hatisk till att cykla upp för backar(men gärna neråt!).

Ivarjefall, är det bara rulla på eller finns det backar som hindrar folk från att cykla med elcyklar? Hojjen har 160mm travel med rockshox runtom och väger dryga 20kg så jag tror inte hojjen ska vara någon begränsning.

Det bör ju vara du isåfall med tanke på din totalt onödiga kommentar :)

Men ja, i brist på annat har man fastnat lite på youtube och vill åka lite neråt.

Som tur är finns det lift i Åre ? så du slipper trampa uppför. Det finns inga regler som hindrar emtb.

Vad gäller hojens begränsningar beror helt på hur du kör och i vilka leder.

Som tur är finns det lift i Åre ? så du slipper trampa uppför. Det finns inga regler som hindrar emtb.

Vad gäller hojens begränsningar beror helt på hur du kör och i vilka leder.
Trevligt. Är rätt säker på att mina egna begränsningar kommer sätta stopp långt före cykeln säger ifrån :)

Sen när blev 160mm slag "en redigt bra downhill-cykel"? Funkar gör det ja men dh är den ju inte varken i slag eller konstruktion, blir bra mycket mer slitage när man kan får in fler åk nerför när man har tillgång till lift.

Bäst att kolla med anläggningen du tänker cykla på. Även om du cyklar upp på berget via någon serviceväg så nöter du ju på spåren nerför som liftkortsintäkterna bekostar underhållet av. Kanske du måste betala ett liftkort även om du inte nyttjar liften...

kollar man på skistars hemsida så finns det ingen information varken i åre,sälen eller lofsdalen som säger att e-mtb är förbjuden.

jag har cyklat (på vanlig enduro ) upp och ner på x antal anläggningar och har aldrig blivit tillsagd att jag inte får åka där.
@onegear Så du menar att alla som cyklar upp för bergen på xc cyklar under sommaren inte får göra det för att nöter på servicevägarna och att dom isåfall måste köpa liftkort ? ,

Lättare att bli avslöjad på en emtb... Nä servicevägarna märker nog inte av slitaget men att bromsa sig ner på en 20+kg cykel sliter nog mer på lederna som underhålls av avlönade personer som får sin lön via liftkortsförsäljning. Redan för några år sedan började det pratas på anläggningar om hur man ska kunna få intäkter på dom som åker en hel dag i en bikepark utan att betala för slitaget som faktiskt blir... skulle tro att det kan bli någon slags entrébiljett för emtb i framtiden.

Öppnar ju för intressanta koncept med e-mtb-parker, då slipper man alla kostnader för liftarna och kan lägga mera krut på lederna!

Lättare att bli avslöjad på en emtb... Nä servicevägarna märker nog inte av slitaget men att bromsa sig ner på en 20+kg cykel sliter nog mer på lederna som underhålls av avlönade personer som får sin lön via liftkortsförsäljning. Redan för några år sedan började det pratas på anläggningar om hur man ska kunna få intäkter på dom som åker en hel dag i en bikepark utan att betala för slitaget som faktiskt blir... skulle tro att det kan bli någon slags entrébiljett för emtb i framtiden.
DH hojar väger inte alltför sällan 20+ kg så skillnaden är försumbar. Dock är det lite knepigt som du säger med liftkort osv, för har man elcykel är det ju bara att köra upp för egen maskin. Och då blir ju ens slitage motsvarande det som de betalande åkarna orsakar. Det gäller förstås även de som cyklar upp de dagarna liften är stängd, fast man hinner inte med lika många gånger.

Att stoppa okynnesåkande i bikepark kräver nog att området spärras av misstänker jag.

Jag känner folk som regelbundet kör bikepark med sina e-bikes, naturligtvis köper dom liftkort som alla andra och åker lift, varför trampa om det finns lift?(även om man har motor).
Apropå slaglängd så äger jag själv ingen e-bike, har däremot provat två modeller med 160-170 mm slaglängd. Jämfört med min "vanliga" 160mm enduro så gjorde vikten och stabiliteten att dom på gott och ont kändes som en 200mm downhillhoj, vilket både kan vara positivt och negativt, jag tyckte det blev lite tråkigare jämfört med vanlig cykel att åka neråt på vanliga stigar men i en bikepark kan det ju vara skönt med stabilitet.

Inom en ganska lång framtid lär ju det problemet vara främst akademiskt. En emtb-cyklist kommer ju antagligen också generera intäkter i form av mat osv, antagligen väl tillräckligt för att täcka kostnaden för banor. Sen tror jag bara ett fåtal lär ta sin emtb uppför när det finns lift ändå, iaf inte mer än ett par åk.

Jag tror ni har missförstått mig. Jag tänkte själv ta liften upp men vill använda min e-mtb då jag inte gärna köper en till cykel enbart för exempelvis åre :)

Jag skulle ha väldigt svårt att tro att det är ett problem. Men visst, det finns gott om låtsaspoliser i befolkningen liksom på SkiStar (antar jag). Vissa E-Bikes är ju godkända för att köra utan batteri också, det är ju en work around isf.

Jag tror ni har missförstått mig. Jag tänkte själv ta liften upp men vill använda min e-mtb då jag inte gärna köper en till cykel enbart för exempelvis åre :)
som jag skrev tidigare så finns ingen information på skistarshemsida att el-cykel skulle vara förbjudet i deras bikeparks, har aldrig sett några skyltar heller om förbud så tror det bara är att köra på.

Jag körde i sälen och trysil med en kompis förra sommaren som hade el-hoj och ingen personal som påpekande förbud.

Det kan rimligen inte vara något problem att komma med emtb om man betalar för liftkort. Och även om du inte gör det och cyklar upp istället är det nog mest en moralisk fråga.

I Vallåsen har de börjat med nåt de kallar ledkort för de som inte vill åka lift men ändå vill använda banorna, kostar ungefär 1/3 av ett vanligt liftkort. Jag antar att det är tänkt till el-cyklisterna.

Danny Macaskill har ju fläskat runt på en E-bike den senaste tiden och hans åkning torde motsvara vad en vanligt dödlig presterar i ”downhillbacken”. Dock framgår det ju inte hur många cyklar han förbrukat?. Ett bra alternativ är annars att hyra en hoj för just den dagen. Blir du biten köper du en hoj till?

Danny Macaskill har ju fläskat runt på en E-bike den senaste tiden och hans åkning torde motsvara vad en vanligt dödlig presterar i ”downhillbacken”. Dock framgår det ju inte hur många cyklar han förbrukat?. Ett bra alternativ är annars att hyra en hoj för just den dagen. Blir du biten köper du en hoj till?
Och som svar på din fråga är det nog mer en fråga om vad etablissemanget tycker är ok i backen än vad för typ av cykel du har. Förra året var det en kille som körde på en 3-växlad Cresent i Vallåsen. Och han fick uppenbarligen köpa liftkort?

oavsett så krävs det väl markägarens tillstånd för att få framföra elcykel i terräng, även om det är en utbyggd skid/cykelanläggning?

Ett litet samtal/e-post till anläggningen är ju inte så svårt, och då har du svart på vitt om det är ok. Fast du kanske tänker att det är bättre att be om förlåtelse än om tillstånd?

Några kilo plus eller minus på själva hojen spelar nog mindre roll för slitaget. Variationen är större på åkarens vikt som säkert kan variare mellan åtminstone 60-100kg. Och det är knappast nån som kommer att neka en åkare på 100kg att köra i backen på grund av att hans vikt sliter på underlaget. Eller?

Alla farhågor gällande elcyklar i skogen, som ökat slitage, överutnyttjande av allemansrätt etc. är ju i princip helt ointressanta i en byggd liftdriven bikepark. Så så länge man köper liftkort är det väl bara att köra på.

Slutsatsen är att jag kommer åka till en backe och prova på. Cykeln sliter inte mer på spåren än andra cyklar då förarens vikt spelar större roll.

Iofs så har jag "bara" 160mm travel men som nybörjare misstänker jag att några 200+ mm inte är ett superhårt krav ännu. Samt så väger cykeln 5-6kg mer än andra värre downhillcyklar men det får man ta. :)

Senast ändrad:
Slutsatsen är att jag kommer åka till en backe och prova på. Cykeln sliter inte mer på spåren än andra cyklar då förarens vikt spelar större roll.

Iofs så har jag "bara" 160mm travel men som nybörjare misstänker jag att några 200+ mm inte är ett superhårt krav ännu. Samt så väger cykeln 5-6kg mer än andra värre downhillcyklar men det får man ta. :)
Kör hårt! (y)

7A66D92D-0FD2-4C47-8B0A-8DEAB71146B9.jpeg

Hehe! Alla blir lyckliga på sitt sätt. Hur som helst, säkert en skitkul hoj att cykla runt på! (y)

Ser inte riktigt vad det är för hoj?

Aaajjjj, mina ögon!!!
?

Angående Lofsdalen så hyr de ut elcyklar, så det borde inte vara nåt problem. Om jag träffar Kalle idag så kan jag fråga.

Angående vikt och om det sliter mer så borde det göra det, rent logiskt. Om cyklisten väger 50 eller 100kg spelar ju ingen roll, för oavsett så väger ju elcykeln mer än en utan el...

Tillbaka
Topp