Cykla från Oskarshamn till Gbg

Babymaker

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte cykla med min 80-tals cresent racer (i bra skick med tanke på ålder) från Oskarshamn till Göteborg i början av Juni. Enligt google maps ska det ta 18 h och jag tänkte lägga upp trippen på 4 dagar, ca 4,5h/dag. Jag ska köpa en cykelväska och tänkte ha med mig lite verktyg. Jag har beställt en campinghängmatta med tak. Förutom att packa med kläder/regnkläder tänkte jag köpa mat allt eftersom och fylla på vatten längst vägen. Har inget gaskök med mig så tänkte äta kall mat till lunch och sen laga mat över öppen eld på kvällen, kanske tar med mig en liten katrull. Jag har ingen batterybank så kommer inte kunna använda mobilen så mycket, tex för karta osv.

Ska tilläggas att jag gärna hade cyklat via Jönköping efter som jag har en vän där. Men har sett att Sverigeleden inte går via Jönkping utan en bit söder om. Någon som har cyklat från Oskatshamn till Jönköping?

Jag har campat och vandrat mycket (dock aldrig ensam) men har ingen erfarenhet av längre cykelturer.

Alla råd och tips är välkommna!

Vad mer bör jag ha med mig? vad bör jag tänka på innan avfärd? Någon som har specifik erfarenhet av just dena rutt eller delar av den? Finns det cykelvägar eller blir det landsväg? Borde jag skriva ut karta, vart kan jag vända mig isåfall?

Tacksam för svar!

/bbymaker

Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
Köp en Powerpack 1000+mAh för några hundringar, naturligtvis ska du kunna använda telefonen till 100% för att kolla karta mm, inte minst som nödhjälp.
Edit: 1. Google är din vän map att hitta lämplig rutt även om du troligen får tips om tidigare rutter, du kanske vill besöka något intressant. 2. Tänk på att det ev kan vara eldningsförbud i vissa kommuner, kolla innan avfärd.
Edit: 3 https://www.google.com/maps/dir/Osk...4019078290e7c40!2m2!1d11.97456!2d57.70887!3e1

Senast ändrad:

DH

Aktiv medlem
Köp en Powerpack 1000+mAh för några hundringar, naturligtvis ska du kunna använda telefonen till 100% för att kolla karta mm, inte minst som nödhjälp.
Edit: 1. Google är din vän map att hitta lämplig rutt även om du troligen får tips om tidigare rutter, du kanske vill besöka något intressant. 2. Tänk på att det ev kan vara eldningsförbud i vissa kommuner, kolla innan avfärd.
Edit: 3 https://www.google.com/maps/dir/Osk...4019078290e7c40!2m2!1d11.97456!2d57.70887!3e1
Powerpack tror jag oxå på. Det kommer förenkla mycket.
Sen hade jag nog investerat i lunchmataställen och caféer längs vägen. Sparar tid, färre mataffärs-besök, dessutom bra möjlighet att ladda dina batterier..

HåkanC

Aktiv medlem
Jag instämmer med de ovan;
Skaffa (låna?) en Powerbank och kosta även på dig ett lunch/fika/middag/pizzera-stop per dag. Dels för maten och dels för att du då även kan passa på att ladda både telefon och Powerbank.
Är det en hyfsat modern androidtelefon så klararar den snabbladdning(QC3.0) och då bör du även välja en Powerbank som klarar det och en nätansluten USB-laddare med QC3.0-laddning och dubbla ladduttag
Här är tips om sådana till bra pris från det tjeckiska lagret (EU = moms o tullfritt) hos en kinahandlare
https://www.banggood.com/BlitzWolf-...ur_warehouse=CZ&ID=521800&DCC=SE&currency=SEK
https://www.banggood.com/BlitzWolf-...ote-20-p-1560194.html?cur_warehouse=CZ&ID=224
OBS
Jag kan naturligtvis inte garantera några leveranstider, men när jag tidigare i vinter/vår har beställt laddare från Banggoods tjeckiska lager har varorna levererats tull o momsfritt på mindre än 2-3 veckor.

Om det blir regn, blåst, eländigt väder och/eller andra problem kan det vara bra att du även kostar på dig en natt, eller två på vandrarhem, eller liknande ställe med tvättmaskin.

Bikzz

Aktiv medlem
Mina Tips: Fixa kanttrådsdäck till räcern, helst med punkaskydd, så stora som går in, så att du kan cykla på grusvägar. Annars blir det mer planering och att hålla reda på var det är asfalt. Köp en bra bilkarta och följ mindre vägar åt rätt håll. Kök behövs inte, man kan köpa käk i vanliga butiker för någon dag itaget. Använd bara phone korta stunder ibland när man är vilse, eller för att leta upp butiker. Och fixa väskor så att du kan ta med mat & vatten för 1-2 dar. Extra slang och punkalagning, verktyg för detta och för alla skruvar på cykeln.

HåkanC

Aktiv medlem
Fixa kanttrådsdäck till räcern, helst med punkaskydd, så stora som går in, så att du kan cykla på grusvägar.
+1
Annars blir det mer planering och att hålla reda på var det är asfalt. Köp en bra bilkarta och följ mindre vägar åt rätt håll.
Det finns bra kartor online som visar grus resp asfaltvägar
Dels "klassiska" NVDB, välj "Slitlager" i rullisten till höger
dels den från NVDB genererade(?) Grusvägskartan

Ytterligare en riktigt bra onlinekarta är Lantmäteriets Min Karta, den skall även finnas som app men enl uppg skall den vara sämre jmf med onlinekartan

GurraG

Aktiv medlem
Krångla inte till det. Studera några kartor via Google. Bestäm dig för några "hållpunkter" = mat o dryck/civilisation=möjligheter)/ ev sevärdheter/lämpliga övernattningsplatser/etc. Klubba färdvägen och ge dig iväg.
Dessutom: Jolo; "Den som inte åker vilse får inte se mycket"

Senast ändrad:

rezorex

Medlem
Komoot är en grym app för att planera rutter. Där kan man välja vilken typ av cykling som ska göras och då väljer den typ av vägar som lämpar sig bäst för ändamålet. Du kan även se vilka delar av sträckan som är stor bilväg, cykelbana, grusväg osv.

RN

Aktiv medlem
Jag tror nog att 4.5h cykel om dagen är lite i underkant på vad som är bekvämt, eller ja det är ju såklart mindre jobbigt än att cykla längre men att snitta 20km/h under dryga 5h cykling per dag får dig att komma fram på 3 dagar, beror som sagt såklart på målet med verksamheten.
Det jag baserar detta på är att jag och farsan cyklade Sthlm-Härnösand när jag var typ 15 och inte någon cyklist av rang och vi klockade in 12-16 mil om dagen (förutom första dagen då jag fick så vansinnigt ont i baken, men om du kör ett bar 5-7milsrundor innan så skall det vara fixat tror jag)

NB jag är inte en cyklst av rang idag heller men klart mer van vid att cykla ett par timmar i sträck.

mzi

Aktiv medlem
Jag tror inte alls att det är dumt att sätta ribban lågt. Får du feeling kan du ju ta lite omvägar eller stanna längre hos polaren i Jönköping. Mycket bättre att ha sådana mål än de som vill cykla stig till treriksröset på fyra veckor utan att ha suttit på en hoj tidigare.

Med det sagt så håller jag med @RN att det inte alls är dumt att ta ett par rundor hemma, gärna med den packning du har tänkt att ha med dig för att känna hur det känns. Även om det lockar att som vandrare packa i ryggsäck så är det mycket mycket bättre att ha vikten på cykeln.

nesvop

Aktiv medlem
Jag kan tipsa om roadfinder.se det är ett jättebra verktyg där du kan få ut en bra cykelsträcka på bra vägar.
Jag lade in Oskarshamn och GBG, tog val nummer 3 (1 = kortast väg, ofta ganska stora och osköna vägar, 5 = en del omvägar men väldigt fina vägar). Blir 362 km, du borde klara av det på typ 15 h, kanske aningen mer om du är ovan och har mycket packning.

Oskarshamn GBG.PNG

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tycker tipset med Powerbank och snabbladdning och ladda på nåt snabbmatställe är bra så man kan ladda varje dag. När jag cyklade i Norge använde jag papperskarta eftersom jag inte ville ta för mycket på batterit i telefonen. Jag underskattade hur helvetes svårt det ändå var att hitta på många ställen. Jag är nog dålig på att hitta men att läsa på vägen innan hjälper såklart men räcker inte för mig.

Annars tycker jag det låter rimligt. Försök äta så mycket du kan under stopp och på cykeln. Är du inte van cyklist tror jag inte du ska räkna med att det går snabbare än 4 dagar om det 362 km.

Topp