Cykla Fredrikshamn <-> Skagen med barn

perg

Ny medlem
Jag har en halvgalen idé om att ta med mig mina barn (1½ år och 3 år) på en minisemester över 2 dagar nån gång i veckan innan frugan går på semester (är pappaledig och hon gillar ändå inte att cykla).

Min fundering går ut på att ta färjan från Göteborg till Fredrikshamn och därefter cykla med barnen i cykelkärra (en Burley D'lite) hela vägen upp till Skagen och därefter övernatta någonstans där och sedan cykla tillbaka till Fredrikshamn och ta färjan tillbaka till Göteborg..

Eftersom jag har barnen med mig känns det som jag har ett större ansvar att planera detta så vi inte råkar ut för stora problem för deras skull. Så därför undrar jag om någon av er har erfarenhet av något liknande (t.ex. cyklat Fredrikshamn -> Skagen, eller varit med barn i Skagen och kan tipsa om aktiviteter etc)... Eller vad som finns längs vägen att hitta på/äta etc..

Vad jag förstått det hela är det bara 40km enkel resa med motvind och det betar jag nog utan problem även med hyfsat med packning men får såklart planera in stopp för bensträckare och liknande...

Båda barnen har åkt mycket i cykelkärran och vi har gjort dagsetapper på 30km som längst och det har inte varit några problem (visserligen uppdelat på 3x10km med paus).

Alla tips och idéer och dissningar är välkomna!

Det är bred fin cykelväg hela sträckan så trafiken lär inte vara några problem. Alla behöver lite vardagsäventyr då och då så det är bara att spänna bågen och köra.

När de är så små så krävs det ju inte så avancerad underhållning. Stanna och klappa en häst då och då, eller ta en glass. Skulle tro att de tycker att stranden i Skagen är roligast. Hela den delen av Danmark är en enda stor sandstrand så ni hittar utan problem något långrunt och barnvänligt. Vet dock inte hur det är för små barn längst ut på Grenen. Eftersom två hav möts där så kan det nog bildas en del strömmar.

Ha det så kul!

Danska (Jylland) landsvägar har antingen en helt separat cykelväg bredvid, eller INGEN vägren alls. Och då menar jag ingen väggren. Men Aron verkar ha cyklat just den sträckan så det är nog lugnt.

Har du otur så kommer du drabbas av episk mot/kantvind:
5244991744_c8793b29d1_z.jpg

Börjar det dra ihop sig mot semestertider bör du boka boende i förväg. Det kan lätt bli fullt i campingstugor o hytter.

Jag har cyklat sträckan. Utöver det uppenbara (cykelbana + sandstrand hela vägen) så finns (fanns iaf) längs vägen ett litet "zoo" där man kunde klappa getter och liknande, samt ngn rejäl lekplats med hoppkudde. Så det ska nog funka med barn.

Parken som earnstrom refererar till var en succee för våran dåvarande 3-åring för 2 år sedan. Där tillbringade vi 4 timmar en mulen dag. Det går även en grusväg ner till havet från parkeringen, så skulle vädret bli fint har men en fin långgrund strand där man i princip är ensam.
/Peter

Senast ändrad:
Låter som ett kul projekt tycker jag. Man ska utmana sig själv lite när det gäller att hitta på grejer med barnen. Som back-up kan man ju kolla om det finns något bra ställe att övernatta närmare F-hamn om det är regn/rusk. Eller så får du väl låsa fast hoj/vagn om det strular och ta taxi eller tåg sista biten.

Tips 2:

Det finns mängder av B6B att välja på i de trakterna. Billigare än hotell, oftast barnvänligare och du slipper släpa på en massa campingutrustning. Det bör nog dock bokas i förväg. Skagen är turisttätt...

Tack alla! Nu känner jag mig ännu mer övertygad om att det är fullt genomförbart. När jag dryftade idén för min fru så sa hon, tvärtemot vad jag trodde, att det lät som en kul idé och tyckte att jag skulle göra det!?... I vanliga fall brukar hon såga sånt där jäms med fotknölarna.... ;)

Jag kommer nog ändå försöka hitta ett hyfsat hotell/motell eller liknande i Skagen. Vill helst ha så hög standard som möjligt (om det är rimligt pris) med bra frukostbuffé osv... Och vill helst slippa att släpa med mig massa saker eftersom lastmöjligheterna är begränsade. Men jag har inte ens börjat kolla så vi får se...

Någon som har tips på bra lastmöjligheter på en cykel förresten? Cykelkärran har ganska rejält utrymme men jag behöver kanske lite extra. Saknar pakethållare så helst om det går att hitta något utan det (frontväska?). Har ju en cykelsits som jag kanske kan använda som "pakethållare" iofs...

Om det blir riktigt skitväder planerar jag att ta tåget till/från Skagen isåfall. Cykelkärran kan bli en "barnvagn" vid behov så då borde jag kunna ta med den utan problem (ska kolla upp sånt i förväg). Cykel ska man tydligen få lov att ta med på tåget...

PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Parken som earnstrom refererar till var en succee
> för våran dåvarande 3-åring för 2 år sedan.
> Där tillbringade vi 4 timmar en mulen dag. Det
> går även en grusväg ner till havet från
> parkeringen, så skulle vädret bli fint har men
> en fin långgrund strand där man i princip är
> ensam.
> /Peter

Kommer du ihåg var den parken ligger och/eller vad den heter? Kostar den massor eller är den gratis?

Innan Ålbaek finns det ett lekland med massa hoppborgar och dylikt. Vet dock inte om det är öppet pre-season. Stället som nämnts som nåt slags zoo heter Farmfun och är ett kombinerat zoo/lekpark. Ligger i Ålbaek, några km innan Skagen by.
Våra barn älskar det ! Alla aktiviteter ingår i entrésumman.

http://www.farmfun.dk/en/welcome.html

Nu när man börjar rota i det verkar projektet helt plötligt genomförbart och inte alls speciellt avancerat! ;)... Kanske att man får lägga till en dag och åka lite längre för att ge mig lite utmaning... ;)

Det som jag saknar för tillfället är ett bra boende som inte kostar multum. Verkar som om de flesta hotell i Skagen ligger 20-30% dyrare än överallt annars... nästan Manhattan-priser på dem... ;). Vill helst inte bo på Vandrarhem och vill ha någorlunda service (minst frukostbuffé så man slipper grejja med sånt)...

I övrigt blir det antagligen ett besök på farmfun, kanske på hemvägen istället för ditvägen men har inte bestämt.. Sen funderar jag på att eventuellt införskaffa någon form av väskor att montera på cykeln (en framväska eller liknande)...

Jag upprepar mitt förslag om B&B. Billigare än hotell, vanligtvis trevligare och oftast med tolerant värdfamilj och trädgård = barnvänligare. Frukost ingår. Dessutom smidig och säker förvaring av cykel och kärra. Tro mig, ni får det bättre på ett B&B.

nille skrev:
> Vandrarhemmet i skagen har en alldeles utmärkt
> frukost.

Kollade på det, men då skulle det landa på ungefär 1000DKK (inkl. lakan och sånt) och det motsvarar ju hotellen... hmm..

Aron skrev:
> Jag upprepar mitt förslag om B&B. Billigare än
> hotell, vanligtvis trevligare och oftast med
> tolerant värdfamilj och trädgård =
> barnvänligare. Frukost ingår. Dessutom smidig
> och säker förvaring av cykel och kärra. Tro
> mig, ni får det bättre på ett B&B.

Något tips om förmedlingar (att lita på) eller specifika ställen? Svårt att hitta så många och de få jag hittat har haft åldersgräns på barn eller varit ganska dyra...

Bodde även på bb ett par nätter ca 250 dkr för en vuxen,utan frukost,skulle kunna tänka mej att du kanske kan komma ned till 6-700 dkr,om ni väljer det, och går ut o käkar frukost.Hade inga som helst problem att få tag i boende utan att ha förbokat.Cyklade några mil ned på andra sidan för att seda korsa över till f- hamn igen.Västsidan är f övr mycket trevlig att cykla på rek.Stena tog hutlöst betalt för cykeln!!

nille skrev:
> Bodde även på bb ett par nätter ca 250 dkr för
> en vuxen,utan frukost,skulle kunna tänka mej att
> du kanske kan komma ned till 6-700 dkr,om ni
> väljer det, och går ut o käkar frukost.Hade
> inga som helst problem att få tag i boende utan
> att ha förbokat.Cyklade några mil ned på andra
> sidan för att seda korsa över till f- hamn
> igen.Västsidan är f övr mycket trevlig att
> cykla på rek.Stena tog hutlöst betalt för
> cykeln!!

Var det (bra) cykelvägar även på västsidan? Fick blodad tand av planeringen och överväger en extra dag att cykla... Men vill helst inte cykla på vanliga landsvägar som jag inte känner till...

Kommer du ihåg rutten ungefär?

perg skrev:
> Tack alla! Nu känner jag mig ännu mer övertygad
> om att det är fullt genomförbart. När jag
> dryftade idén för min fru så sa hon, tvärtemot
> vad jag trodde, att det lät som en kul idé och
> tyckte att jag skulle göra det!?... I vanliga
> fall brukar hon såga sånt där jäms med
> fotknölarna.... ;)

Läge att vara orolig!
>

dag 1.göteborg-skagen. dag 2 skagen-lökken som jag kommer ihåg den sträckan var det helt kanon o cykla mycket cykelväg.Såg många med små barn o kärra.Var ca 10 mil den dagen.Dag 3 cyklade vi lökken-blockhaus-bröndeslev-saeby-f-hamn ca 95 km.Se till att ha fräscha däck bara var en del grus som gärna skar in i mina dåliga däck.

Luzen skrev:
> perg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack alla! Nu känner jag mig ännu mer
> övertygad
> > om att det är fullt genomförbart. När jag
> > dryftade idén för min fru så sa hon,
> tvärtemot
> > vad jag trodde, att det lät som en kul idé
> och
> > tyckte att jag skulle göra det!?... I vanliga
> > fall brukar hon såga sånt där jäms med
> > fotknölarna.... ;)
>
> Läge att vara orolig!
> >

Ja, det kan komma någon twist sen på det där att hon vill köpa nya skor eller något sånt... ;)... Eller så är hon mest nöjd med att få en barnfri kväll (det är vi inte bortskämda med)... ;)

nille skrev:
> dag 1.göteborg-skagen. dag 2 skagen-lökken som
> jag kommer ihåg den sträckan var det helt kanon
> o cykla mycket cykelväg.Såg många med små barn
> o kärra.Var ca 10 mil den dagen.Dag 3 cyklade vi
> lökken-blockhaus-bröndeslev-saeby-f-hamn ca 95
> km.Se till att ha fräscha däck bara var en del
> grus som gärna skar in i mina dåliga däck.

Så långa dagsetapper vågar jag nog inte planera för på första cykelsemestern när jag har barnen med. Funderar på Skagen - Hirtshals och sedan Hirtshals - Fredrikshamn isåfall.. Nu vet jag inte hur det finns cykelvägar/landsvägar som är bra att cykla på, men eniro.dk säger att de tär c:a 4.5-5 mil per etapp om man undviker motorvägar..

Men jag vet inte... Huvudspåret är fortfarande en tvådagars med Fredrikshamn -> Skagen t/r...

Nu är det bokat i alla fall till första veckan i Juli! Det blir tvådagars med en övernattning i Skagen precis som ursprungsplanen! På vägen hem blir det ett stopp på farmfun, och vi stannar så länge där som vi hinner med (om de tycker det är roligt) innan vi cyklar vidare tillbaka till Fredrikshamn.

Praktiskt med mat på båten också (barnen käkar gratis dessutom), så det är rätt gott att slippa leta lunch det första man gör och att man inte behöver stressa på vägen tillbaka utan kan äta middagen i lugn och ro innan man anländer Göteborg igen... Dock är jag lite stressad över att min Carradice-väskor (SQR Tour sadelväska och Super C styrväska) som jag beställt inte har kommit ännu! Skulle behöva det packutrymmet, men det är tydligen enorm efterfrågan på Carradiceväskor (PBP tydligen sägs det).

Nästa projekt efter detta blir att lyckas få med frugan på en cykelsemester! ;)... Svärmor blev eld och lågor när jag berättade om denna Skagenresan och hon hade gärna följt med (trots att hon inte är någon storcyklare direkt)...

Får väl planera in nästa cykelsemester med svärmor och barnen istället för med frugan? ;).. Någon som har tips på någon rolig/praktisk rutt för en 3-4-dagars med barn förresten? Österlen kanske?

Österlen är fint. Men ska man cykla med barn så är Bornholm ännu finare. Det är precis lagom stort för en 3-4 dagar också.

Aron skrev:
> Österlen är fint. Men ska man cykla med barn så
> är Bornholm ännu finare. Det är precis lagom
> stort för en 3-4 dagar också.

Bornholm hade jag inte ens tänkt på! Satt och funderade på Gotland eller Öland en stund också... hmm...

Det var roligt, lärorikt, tålamodsprövande, blött, varmt, soligt, mysigt! ;)

Vi började med att cykla ner till terminalen tidigt på morgonen (vi skulle åka 09.30). Vi käkade brunch ombord och sen var det lek i lekrummen och Nicke Nyfiken-show. När vi kom fram irrade vi en stund i Frederikshamn innan vi hittade ut på cykelvägen till Skagen! Halvvägs till Skagen stannade vi för fika med nyinköpta Jordgubbar (fanns flera som sålde längs vägen). Väl framme i Skagen checkade vi in på vårt Motell och begav oss sedan ut "på stan" och leta upp nånstans att käka (snordyrt eftersom jag missade barnmenyn, men det gjorde väl egentligen inte så mycket eftersom de faktiskt fick lyxigare mat istället ;)

Efter middagen cyklade vi ut till Grenen och tittade på utsikten över de båda haven, men traktorturen (Sandormen) till udden längst ut hade slutat gå vid den här tiden så vi vandrade bara en liten bit (det var låångt att gå från parkeringen för en 1½-åring och en 3-åring i den mjuka sanden). Jag och 3-åringen bestämde att vi skulle återvända dagen efter istället så vi fick åka traktor! ;)

Efter tidig frukost checkade vi ut och cyklade till Grenen igen och hann med minimal marginal med traktorturen som precis skulle gå. Jag tror att både 1½-åringen och 3-åringen tyckte att traktorturen var roligare än att titta på vågorna som slog in från två håll... ;)

Sedan cyklade vi tillbaka med sikte mot Frederikshamn och körde rakt in i ett ösregn! Jag hade dumt nog litat på väderprognoserna och inte tagit med mina regnkläder (har jättefina cykelregnkläder egentligen) så jag blev dyblöt! Barnen var dock torra i cykelkärran även om det läckte in lite på kanterna. Mitt upp i allt regnande fick vi dessutom punka på cykelkärran, men som tur var hade jag varit förutseende och tagit med extraslang så jag slapp leta hål och laga! Pillade snabbt bort den sylvassa stenen som orsakade punkan och bytte till ny slang snabbt som värsta Formel1-teamet...

Det regnade i varierande intensitet i ungefär 1½ mil och slutade ungefär lagom till vi kom fram till Farm Fun där jag snabbt bytte kläder och sen stannade vi där ett par timmar och åkte konstiga cyklar, tittade på massor med djur och hoppade på stora studsmattor, m.m. (rekommenderas!). Efter varsin rød pølse så packade vi in oss och cyklade vidare mot Frederikshamn och kom med hyfsad marginal fram till terminalen och barnen hann med att leka lite på lekplatsen vid kön tills båten kom. Vi tog expressbåten hem vilket var skönt när man började få lite hemlängtan och tålamodet inte var på topp hos varken mig eller barnen! ;)

Sammanfattingsvis kan jag ändå säga att vi hade det riktigt kul! Det var som sagt många grejer som var jobbiga, men det har stärkt mig inför tanken på att göra en lite seriösare cykelsemester i framtiden (och nu har man lärt sig lite vad man bör ha med osv).

Nu gäller det bara att övertyga frugan också. Det hade varit skönt att vara två om det. När jag tänkte efter insåg jag att vi åkte 4 vuxna med storebror när han var c:a 1½ år till Mallorca och nu fick jag det påmint varför man bör vara så många med en 1½-åring.... ;)...

Lite bilder då (RR eller vad man kallar det)

I kön till båten
IMG_4422.jpg

Nicke Nyfiken-show (så man fick sitta still en stund.. phu!)
IMG_4432.jpg

Mellanmål halvvägs till Skagen
IMG_4444.jpg

Längst ut på Grenen
IMG_4466.jpg

Farmfun
IMG_4492.jpg

Mer FarmFun
IMG_4484.jpg

Mer FarmFun
IMG_4496.jpg

Nästan hemma!
IMG_4508.jpg

cjmax skrev:
> Fasen va najs, nått sånt här skall också
> göras nångång... :-)
>
>
> /CJ

Då får du väl fixa smått först, eller? :)

geologen skrev:
> cjmax skrev:
> -----
> > Fasen va najs, nått sånt här skall också
> > göras nångång... :-)
> >
> >
> > /CJ
>
> Då får du väl fixa smått först, eller? :)

Jodu, jag har en + en till på väg och min Burley D'Lite fick jag i förra veckan... :-)

/CJ

cjmax skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > cjmax skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fasen va najs, nått sånt här skall också
> > > göras nångång... :-)
> > >
> > >
> > > /CJ
> >
> > Då får du väl fixa smått först, eller? :)
>
>
> Jodu, jag har en + en till på väg och min Burley
> D'Lite fick jag i förra veckan... :-)
>
>
> /CJ

Oj, det visst jag inte! Kul!

cjmax skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > cjmax skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fasen va najs, nått sånt här skall också
> > > göras nångång... :-)
> > >
> > >
> > > /CJ
> >
> > Då får du väl fixa smått först, eller? :)
>
>
> Jodu, jag har en + en till på väg och min Burley
> D'Lite fick jag i förra veckan... :-)
>
>
> /CJ

Vad tycker du om Burleyn hittills (om du hunnit testa den)? Vi är i alla fall supernöjda med vår och den rullade fint till Skagen och tillbaka! Har nog kört den uppemot 100 mil sen vi köpte den i våras!

Kan defintivt rekommendera samma tur som jag gjorde med småbarn, men om man har en 1½-åring och en 3-åring som vi har så är nog egentligen (minst) två vuxna att föredra. Dessutom kan man hjälpas åt att dela på packningen då.. ;)...

Har inte hunnit testa ännu men är riktigt imponerad över detaljer och kvalité vad jag har klämt och känt så här långt.
Köpte även ett stort framhjul för löpning och det är nog det första som jag kommer att testa då jag inte riktigt har cykeln klar som skall dra ekipaget.

Jag skall nog kunna få med mig sambon utan större problem! :-)

/CJ

Härlig läsning. Detta är något jag oxså skulle vilja prova på med mina barn (1 och 5 år)
/Peter

perg skrev:
> Lite bilder då (RR eller vad man kallar det)
>

Tillbaka
Topp