Cykla Gdansk till Prag och tillbaks, tips tack!

Telesauvage

Aktiv medlem
Dottern skall till Prag på innebandycup så jag tänkte ta cykeln ner för att kolla på några matcher och få lite egentid.

Färja till Gdansk, därifrån ner till Prag med 15-20 mil om dagen så man får njuta lite av resan. Efter några dagar i Prag så vänder jag norrut.

Tips på hur man finner lämlig rutt eller ngt allmänt om det polska vägnätet? Någon som känner någon eller har tips på polska randonneurcyklister?

Jag har cyklat enligt bilden. Dresden-Prag är fin längs Elbe (en del av Elberadweg). Mitt bästa tips är annars att inte cykla på för små vägar i Polen. Tresiffriga funkade bra för mig. Eller tvåsiffriga om det krävdes för att komma fram. Det blir lätt senvägar att försöka ta småvägar i bedrövligt skick eller sand etc. Annars kan det vara värt att försöka hitta en fin passage genom bergen i södra Polen.

Untitled.png

Jag har cyklat ett par alternativa vägar söderut från Gdansk. Min strategi har varit annorlunda än mhenrys. Jag har i första hand valt nummerlösa vägar och bara om någon sådan inte finns, tresiffriga. Tvåsiffriga har jag undvikit helt, utom ett kort avsnitt. Om jag skulle cykla igen, vilket jag är sugen på så skulle jag göra likadant.
De flesta vägar är asfalterade men inte alla. Jag ser inte oasfalterat som något negativt, men om du vill komma så långt som möjligt per dag och/eller har smala däck så är mitt tips att kolla upp beläggningen på den tänkta rutten i förväg.

Hej och tack för respons!

Jag har ju en tid att passa så det blir att i vissa avseenden prioritera fart före vackra vägavsnitt. Blev nyfiken på att likt mhenry cykla ngn sträcka längs Elbe, kanske hemväg via Berlin och Rostock. Tänkte undvika mörkerkörning så man begränsas ju en del.

Man undrar lite hur Google maps gör när den rekomenderar cykelvägar, det vore ju annars busenkelt att ta den och hitta lämpliga stopp längs rutten. Hamnar man däremot på kostigar blir dt ju trixigare.

// Parkler

Tillbaka
Topp