Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Hunnit träffa Izz flera ggr. Han som driver Bike10Mil. Se länken. För er som hyr av honom (vilket allt fler Happyiter gör) så kan jag informera att han funderar på att skippa siesta stängningen och istället ha öppet 9 -17 eller 10-18. Vill man starta sin första dag tidigare än så så tar han inte extra betalt om man vill/kan hämta ut sin cykel kvällen före innan stängning.
Simon och Fhloston som är på väg hit kan väll ge en tumme att ni nu sett denna möjlighet.
Har hyrt där senaste turerna aldrig mer free motion

Cyklar så det är svårt hinna skriva?
Kolla bygget i El Pajar. Mycket kvar innan det är klart.
Visa bilaga 662047
Från Arguineguin har man fått upp väggar men från Maspalomas ser man fortfarande stålskelettet.

Ny asfalt på GC500 i Maspalomas när man kommer från väster (Arguineguin) och ser Cepsa macken och rondellen där man kan ta höger till Meloneras och FreeMotions lilla butik nära Fyren. Var välbehövligt. Fula potthål tidigare och MÅNGA cyklar här.
Visa bilaga 662048
500 har ny asfalt till nästa rondell där man svänger vänster för att ta sig till Ayagaures förbi Aqualand via GC504 som är öns mest cyklade dalgång.

Hunnit köra GC551 till och från Agüimes som jag verkligen gillar. Inte så långa ihållande backar utan man får vila lite mellan belastningarna. Blir bra intervaller. Dock har solen kommit åt att ta hårt på asfalten på ngt ställe men fortfarande ok.
Börjat klura på hur jag ska få plats med 28mm däck i min ålderstigna trånga ram för att åka ännu bekvämare än med 25mm.

Idag träffas vi vid Burger King rondellen kl9 för en tur till Bandana som beskrivits tidigare.
Fredag samma plats o tid för Lucia.
Söndag ön Runt i zon 2. Starttid och plats ännu oklart. Kanske bli vänstervarv pga vindarna.
Försök att bita ihop och trots allt lägga några mil ute så ska du se att det snart är färdigt????
Det märks väl att det är ett kommunalt/regionalt/ev statligt projekt när det knappt händer någonting på cirka 1 år, inga investerade pengar som ska omvandlas till vinst.
Ännu värre än svenska kommunalarbetare?

På den tiden jag hyrde var jag oftast nöjd med FreeMotion. Fördelen med Bike10Mil är att det 98% av dagarna är Izz själv som tar emot och fixar allt. Sällsynt trevlig och kunnig man.
Hur är skicket på cyklarna jämfört Free-motion? Stora och stela men dom har riktigt bra grejer enl min erfarenhet.
Gravelcykel några dagar är ju stekhett?

3429B3D3-7286-4FEC-89B1-673BD7B8B8BF.jpeg

Belgiska frun kör E-Bike
4BF18633-084F-43AA-98A6-86E6090ECAE8.jpeg

Första gången jag ser SPD sandaler.

C8AF5BBC-1D24-4BA9-9164-90C07C184F9C.jpeg
A7AE53A5-5CD1-4C16-B323-2D40B7F00D5C.jpeg

Ett gäng halta och lytta. Ena Belgaren har nyligen fått knäprotes. Den andra slant med vinkelslipen när han lade plattor och kapade artär och nerver i vä handled.
Vä handen fixar inte att växla pga nervskadan så han sköter även vä reglage med högra handen.

Italienare 70 år hämtar ut en ny TREK varje år och lämnar den använda cykeln i butiken och betalar då bara halva priset för den nya hojen. Han slipper därmed byta drivlina och annat ?
3AD58A52-3508-43DB-9E62-DF9890DB572B.jpeg

På den tiden jag hyrde var jag oftast nöjd med FreeMotion. Fördelen med Bike10Mil är att det 98% av dagarna är Izz själv som tar emot och fixar allt. Sällsynt trevlig och kunnig man.
Jag har kanske haft osis med FM men maken till otrevliga nonchalanta människor med gnisslande skitiga hojar. Tur det finns bra alternativ sen några år nu

84E2B585-2CD0-4D35-9B99-974F9F3A80D9.jpeg

Uppmärksam läsare saknar Belgiska frun med SPD sandalerna här uppe vid Pico de Bandama (nu rätt stavat) Hon hade redan tidigt inplanerad ”laddångest” och vände hemåt före Telde.
Någon (kanske Göran S) lärde oss att Bandama betyder ”stekpanna” och troligen syftar på den magnifika vulkankratern i närheten.

Fredag 9:00 avgår vi BK-rondellen riktning Doctoral för fika i Lucia. Vi tar alltså den blåsiga kustvägen och den snällare stigningen till Lucia.

Söndag Ön Runt UTAN Izz som utan cykel halkat o ramlat hemma i Syrien så illa att han brutit överarmen nära axelleden på 5 ställen. Lappad och lagad här på ön och har cykelförbud några veckor ytterligare.
Oklart när vi startar. Kommer inte gå fort. Upp mot 200watt i stigningarna.

Idag sprack klungan när den lilla handskadade Belgaren tryckte på så min Garmin visade 270wat och slutligen 350 w på krönet. Passade på att posta här på Happy när vi väntade in de övriga i sista korsningen före toppen.
På söndag ska inga Sprättgökar med vad jag vet.

Senast ändrad:
Visa bilaga 662171
Uppmärksam läsare saknar Belgiska frun med SPD sandalerna här uppe vid Pico de Bandama (nu rätt stavat) Hon hade redan tidigt inplanerad ”laddångest” och vände hemåt före Telde.
Någon (kanske Göran S) lärde oss att Bandama betyder ”stekpanna” och troligen syftar på den magnifika vulkankratern i närheten.
Jag kan inte ta åt mig äran för detta (om det nu var mig du syftade på).

Jag har kanske haft osis med FM men maken till otrevliga nonchalanta människor med gnisslande skitiga hojar. Tur det finns bra alternativ sen några år nu
Kompletterar med lite mer onödigt vetande i ämnet.
Izz köpte verksamheten som tidigare låg där nya rondellen ligger. Kompisen och jag hyrde där första gången vi var här. Typ 15 - 20 år sedan. Växlarna på min rasslade mest hela tiden. Vi var ivriga att få ihop 70 mil på en vecka och körde bara på. I VOTT var jag tvungen att hålla in högra reglaget hela tiden för att behålla kedjan på största bak. När vi kört av oss mesta cykellusten tog jag mig tid att kolla närmare på växlarna. 10 delat reglage på 9 delad krans????

Izz har verkligen varit bra för verksamheten.

Jag hyrde av Izz i våras. Fräsch cykel i bra skick. Bra pris. Han är trevlig, hjälpsam och ger rutt-tips. Det enda är väl att han inte kan sälja en försäkring på cykeln om man vill ha en sådan. Jag hyr av honom nu igen.

Jag har hyrt på FM två gånger innan. Bra cykel där med, men dyrare och "tråkiga" och buttra. Kändes som ett löpande band. De säljer en dyr försäkring om man vill. På FM fick jag en karta med rutter. Bra det med, men inte så personligt.

Jag vet inte hur hjälp man är av extra försäkring, jämfört med vad man har på sin hemförsäkring. Jag ska kolla det med mitt bolag, IF.

Några bilder för att hålla chefredaktören lugn.
162F3BCD-2FC2-462B-8AEF-46A917C957E4.jpeg

Startade strax före 9 fr PdI. Alla var i god tid före avtalad avgång 09:00. Svaga vindar även riktning flygplatsen. Vindkraftverken stod stilla när vi först såg dem. Elverkschefen måste ha sett oss för innan vi var i Doctoral hade han startar några av snurrorna så vi skulle få lite motvind.?? (Det är inte bara chefredaktörer som är lite jobbiga ?)
Till en början mulet och drygt 20 grader. Helt perfekt cykelväder.
3 Norrmän i majoritet, 2 Belgare, 1 Italienare o så lilla jag??. Hur trevligt som helst. På toppen av sista ihållande klättringen mot Lucia stod typ Helan o Halvan o grejade med punka. Jag hade ”råkat” få lucka till mitt sällskap och tittade frågande på de två och undrade om de behövde hjälp. Jo de behövde en pump. Slang hade de.
De lyckades inte få av däcket själva. Trotts 4 däckavtagare. Jag hjälpte dem släppa ur resten av luften och tog sedan av däcket lagom till mina kompisar dök upp på krönet med pump. Tror det var Continental GP 500 så det var inte helt lätt att sätta tillbaka utan verktygen de gärna ville använda. Till sist fick jag och stora Belgaren med gemensamma krafter tillbaka däcket utan verktyg. De två Canarierna var mycket tacksamma och vi träffades igen lite senare när de också kom fram till bageriet i Lucia.
Helan jobbade på hotell och Halvan pluggade till polis. Kan kanske få nytta av polisen när han blir klar.?
03899F0C-759F-477A-AB43-2E711B4D0EF6.jpeg
Bild på Lilla Belgaren vid bageriet som ger de flesta läsare inklusive mig hopp om framtiden som cyklist. Opererad Bypass minst en gång. (Kranskärl ❤️). Windsurfar också. Senast igår. Fyller 80 i januari. Lite stel i axlarna så han tar tacksamt emot hjälp att stoppa tillbaka mobilen i mittre fickan. Han får upp den själv ???

I morgon vila och asiatisk buffé på Inovador i PdI för att ladda för ön runt söndag med start 07:30 PdI(obs ställ om klockan).
Las Palmas först så det blir ytterkurva. Hoppas orka skippa motorvägstunneln vid Port d Mogan och istället köra hem via Serenity climb, Tauropass och Soria-Filipinas. Benen kändes bra idag så det ska nog gå bra. Vi har ju inte brådis.

Körde genom San Agustin häromdagen efter några veckors semester och skidspårning hemma. Ni som cyklat här känner nog igen den
fart-dämpande grovhuggna lavasten-beläggningen förbi busshållplatsen nära sjukhuset. Där väljer alla cyklister att köra i ”rännstenen”. (Minidiket som byggts av släta stenar). Efter hand har dessa stenar rubbats allt mer på södra sidan. Tänkte i morse att jag borde varna för detta och åkte dit och tog några bilder.
Sedan i onsdags har någon på ”Trafikverket” också sett faran och placerat ut röda ”fotanglar”.
Visa bilaga 614118Visa bilaga 614120
Kör försiktigt!!
I april varnade jag för rännstenen (rännstenarna) i San Agustin. Det ser fortfarande lika illa ut men nu inga varnande fotanglar.

83A09A01-4141-4020-8025-F28202BAD72D.jpeg
Barnvagnen funkar bra att när man handlar vatten.
Möjligt minsta barnbarnet som kommer 11/11 också vill åka.

Ön runt idag.
4FE9E650-27E4-431B-A8C8-CE1671FBB24E.jpeg
Motorvägen genom Las Palmas. Måste erkänna att det är lite kusligt med all trafik men jag gillar att få sträcka ut ibland. Idag fick jag förtroendet att ta all vind första 9 milen till Agaete. Sjysta kompisar ❤️ Vindmässigt den bästa örundan jag kan minnas. Var till o med medvind fr Bahia Felize till Doctoral och vidare efter motorvägen till Las Palmas. En del kantvind när vi hade utför ner mot Aldea efter långa tunneln.
25B03D65-8459-4EB8-A6B1-2FD7131D058D.jpeg
Jag tycker utsikten är bedårande. Jag blir helt salig och tror jag är död och redan kommit till Paradiset.
4576B0FD-EAFD-4A8E-9EC1-9FECAD1AF152.jpeg
Här gör vi ett kort stopp efter att motorvägen väster om Las Palmas stigit med 6% i 4km. Klungan rådgör här vilken av de tre föreslagna filerna vi ska välja ?
BAABF575-F46A-48C7-A6D8-E5389F1B1611.jpeg
Agaete. En riktig pärla. Här stannade vi vid en mack o köpte dricka.
25C501D6-F283-4F6C-8C1F-0C09773D7F52.jpeg
Vid fikat i Agaete frågade jag om det var ok att pressa lite i första stigningen för att hinna ta några bilder. ”Inga problem…… bare kör”.
39BB012D-3D07-471D-A657-8572942C5BB3.jpeg
Blev tvungen att vänta in färjan från Teneriffa innan jag kunde ta upp jakten på de flyende kompisarna. Utför är de oftast snabbare än mig. Två veckor på Hospital Insular i Las Palmas 2018 har gjort mig försiktigare utför. Ser inga faror med att gasa lite uppför istället?
9FA206A9-9620-42F9-B1EF-BD84C7AB5E79.jpeg

Här pustar mina goda vänner ut efter klättringen hemåt ifrån Alde San Nicolas. Den stigningen är inte att leka med efter närmare 2000 höjdmeter 120 km. (Misstänker att Garmin 530 snuvade oss på ca 2,5 km i tunneln?? Ngn som vet??).
Kompisarna hade sett att stigningen var som brantast 17% idag. Jag såg som mest
14 %. Som varmast 35 grader en lång stund. Medvind största delen av stigningen.
Vi var fulltankade + minst en extra liter cola o vatten i min ryggsäck som vi tullade av där bilden togs. Sparbutiken i Aldea är nyrenoverad med svarta väggar och tak. Riktigt läckert. Att de bytt vägg för kalla drycker är smällar man får ta när man tror man är i Paradiset i sällskap av ett par änglar ?

Bilagor

• 54F50596-A213-43A1-A793-90D6E5F46441.jpeg
    54F50596-A213-43A1-A793-90D6E5F46441.jpeg
    701.8 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Jag hyrde av Izz i våras. Fräsch cykel i bra skick. Bra pris. Han är trevlig, hjälpsam och ger rutt-tips. Det enda är väl att han inte kan sälja en försäkring på cykeln om man vill ha en sådan. Jag hyr av honom nu igen.

Jag har hyrt på FM två gånger innan. Bra cykel där med, men dyrare och "tråkiga" och buttra. Kändes som ett löpande band. De säljer en dyr försäkring om man vill. På FM fick jag en karta med rutter. Bra det med, men inte så personligt.

Jag vet inte hur hjälp man är av extra försäkring, jämfört med vad man har på sin hemförsäkring. Jag ska kolla det med mitt bolag, IF.

Fick svar från IF, jag har "Stor hem".

Hyrd egendom ersätts genom oturs momentet i försäkringen och max ersättning för cykel är 35. 000 kronor.

Hyrd egendom ersätts genom oturs momentet i försäkringen och max ersättning för cykel är 35. 000 kronor.
Borde ju täcka en bruten ram och skrapat bromshandtag samt möjligen en fälg.
Skulle jag bli ersättningsskyldig för fullpris på bruten ram så skulle nog jag vilja ha med ramen hem för att låta laga den hemma.
Hoppas att du Fhloston inte ska ha sådan otur när du är här OCH att träningen hemma flyter på. ?

451A0DC7-1D35-450F-8543-CA86949EDDB5.jpeg

Idag korta turen runt Ayagaures. Startade 08:00 fr Aqualand. Ljusnar strax efter 7. Molnigt över Montana la Data och Maspalomas.
F1D8AB2C-C4F2-45C5-BDC1-3953625AA26E.jpeg
Faktiskt även lite duggregn som borde synas på glasögonen.

I morgon lugn tur till St Lucia. Start 09:00 fr Burger King rondellen. LT kommer otränad ifrån Tyskland idag så det MÅSTE gå lugnt.
Grundtanken var Doctoral först men ser att det blir kraftig motvind åt det hållet (som vanligt) så de kanske ändrar sig och kör Sopbacken och Fataga först. Eller så låter de en Svensk pensionär med wattmätare ta motvinden ?.

Är det Norrmannen du tänker på??
Han har kört fort på Styrkeprøvet men det är länge sedan nu. Nu kör han mest ”langt o roligt”. ??
Jepp! Squadra Norvegia hade typiskt ett antal cyklister varje år som åkte Giro delle Dolomiti under åren jag åkte (2008-2017) och då i sådana tröjor. Möjligen att de var fler i början och färre på slutet.

Jepp! Squadra Norvegia hade typiskt ett antal cyklister varje år som åkte Giro delle Dolomiti under åren jag åkte (2008-2017) och då i sådana tröjor. Möjligen att de var fler i början och färre på slutet.
Giro delle Dolomiti körs de etapperna på typ samma vägar år från år??

Giro delle Dolomiti körs de etapperna på typ samma vägar år från år??
Nej, det varierar. Sen återkommer vägar och stigningar då och då. Finns ju inte hur många vägar som helst i området. Och vissa är så fina att de gärna återanvänder dem.

När jag höll på var det sex etapper på sju dagar, start på söndag, vilodag på onsdagen och avslutningsetappen på lördagen var ofta ganska kort.

Numera verkar det vara fem etapper med start på en måndag i slutet av juli och ingen vilodag. Det verkar som de dragit ner på etapplängderna också. Det som är speciellt är att tidtagningen bara sker på en uppförsbacke varje etapp. När jag åkte brukade det dock vara i alla fall någon lite längre tidtagningssträcka. För 2024 verkar de "bara" vara 5-8 km. Utöver tidtagningen är det "turistcykling". Då jag inte åkt på ett antal år nu ska jag inte skriva en massa saker som kanske inte är aktuella längre utan jag länkar till loppets sida: Giro delle Dolomiti

Senast ändrad:
Nej, det varierar. Sen återkommer vägar och stigningar då och då. Finns ju inte hur många vägar som helst i området. Och vissa är så fina att de gärna återanvänder dem.

När jag höll på var det sex etapper på sju dagar, start på söndag, vilodag på onsdagen och avslutningsetappen på lördagen var ofta ganska kort.

Numera verkar det vara fem etapper med start på en måndag i slutet av juli och ingen vilodag. Det verkar som de dragit ner på etapplängderna också. Det som är speciellt är att tidtagningen bara sker på en uppförsbacke varje etapp. När jag åkte brukade det dock vara i alla fall någon lite längre tidtagningssträcka. För 2024 verkar de "bara" vara 5-8 km. Utöver tidtagningen är det "turistcykling". Då jag inte åkt på ett antal år nu ska jag inte skriva en massa saker som kanske inte är aktuella längre utan jag länkar till loppets sida: Giro delle Dolomiti
Jo min Norska kompis hade kört Giro Delle Dolimiti två gånger. Hans Norska team hade varit på podiet minst en gång.
Han beskrev också tävlingsmomentet med tidtagning och masterbil som inte får passeras. Tror han försökte säga att Stelvio körs typ vartannat år.
Här på GC håller han sig konstant inom zon 2 och är inte intresserad av att tävla längre.

Jo min Norska kompis hade kört Giro Delle Dolimiti två gånger. Hans Norska team hade varit på podiet minst en gång.
Han beskrev också tävlingsmomentet med tidtagning och masterbil som inte får passeras. Tror han försökte säga att Stelvio körs typ vartannat år.
Här på GC håller han sig konstant inom zon 2 och är inte intresserad av att tävla längre.
På den tiden jag åkte var det två lagtävlingar:
  • Prestationstävlingen. Poäng gavs för de tre bästa insatserna av deltagare i laget relativt bästa insats i åldersklassen och så summerade man över de olika etapperna
  • Deltagartävlingen. Har för mig att det var 1 poäng per cyklad km av deltagare i laget under loppet + en bonus om laget var en "långväga" gäst.
Var med och vann den senare några gånger vilket renderade en 38 kg parmesanost att dela på + lite annat.

Skoj att läsa att jag inte är ensam om att av och till vara beredd att tävla och att stå ut med samma vägval flera gånger ?.

Borde vara ”förlåten” om jag kör via Testbacken till och från Agaete kommande söndag. Blir nog troligen ensam och då är detta vägval ett sätt att få se mycket hav utan att köra motorväg.
Ser fram emot att köpa fika vid Spar i Agaete och rulla ner till strandpromenaden och fika sittandes på en stenbänk.Höra vågorna slå mot de stora stenarna och känna vinden i håret.

Om någon blir sugen att hänga på och hinner ner till på söndag så är sällskap välkommet. ?

Bör väl kanske tillägga att mitt tävlande i Giro delle Dolomiti inte direkt var så allvarligt. Dels var (och är) jag alldeles för dålig för att ha något med några placeringar att göra. Kapaciteten låg väl ungefär på nivån att jag i bästa fall skulle kunna vara runt mitten av startfältet.

Dessutom var det bara en gång (den andra) som jag faktiskt försökte åka så fort jag kunde på alla tidtagningssträckor. Första gången var målet bara att fullfölja och jag tog det rätt försiktigt på de flesta tidtagningssträckor. Senare år körde jag mer varianten att jag när jag närmade mig tidtagningsbacken varje dag kände jag efter om jag hade lust att trycka på eller om jag föredrog att trampa uppför mer i turistfart.

Dessutom spårade jag efter ett tag ur och cyklade ofta betydligt mer dagarna före loppet + på vilodagen än vad som i prestationshänseende hade varit optimalt. En vilodag hade jag t.ex. något i stil med denna tur:
1698862836570.png

Och ett år hade jag de två dagarna före loppet dessa turer:
1698863562806.png

1698863880670.png

Fint och trevligt, men gjorde inte direkt att det spratt i benen dagen då loppet började.

Senast ändrad:
Skoj att läsa att jag inte är ensam om att av och till vara beredd att tävla och att stå ut med samma vägval flera gånger ?.

Borde vara ”förlåten” om jag kör via Testbacken till och från Agaete kommande söndag. Blir nog troligen ensam och då är detta vägval ett sätt att få se mycket hav utan att köra motorväg.
Ser fram emot att köpa fika vid Spar i Agaete och rulla ner till strandpromenaden och fika sittandes på en stenbänk.Höra vågorna slå mot de stora stenarna och känna vinden i håret.

Om någon blir sugen att hänga på och hinner ner till på söndag så är sällskap välkommet. ?

Nästa söndag så. ?

Känner mig väldigt ensam här i tråden om att cykla MTB på GC. Är det verkligen bara jag?? Cyklar ni alla andra bara LVG?
Hej hittade denna tråd om mtb på Gran Canaria?‍♀️?! Vi åker till GC om två veckor och behöver verkligen tips på stigar att cykla på. Har du eller någon annan tips på inte alltför tekniskt svåra stigar att cylka på och vilket område som är bäst att bo i? Vi är tacksamma för alla tips vi kan få.

Idag riktigt avslappnad tur till Telde för att fika på

Oooups ser att länken hänvisar till deras verksamhet i Las Palmas.
Man hittar stället i Telde där Calle Rivero Béthencourt övergår i gågata.
Den som inte bantar för tillfället vågar nog öppna länken och se en del av utbudet.
Bra ställe där vi oftast sitter på uteserveringen med uppsikt över cyklarna
Oftast tar vi oss dit via kustvägen och hem via GC100 Ingenio o Agüimes och sedan GC551.
F69292E7-E12B-46B2-A441-9194BDF358B1.jpeg
Italienska damen på bilden till höger köpte nyligen en ny cykel av Izz på Bike10Mil. En grön metallic fullcarbon utrustad med elektriska 105 o skivor. Gissar det är 12 delat. Största bak 34.

Kompisen som fyller 80 i januari lät sig väl smaka
BB550A9D-30E0-4324-908B-ABE6E0DD1F89.jpeg
Jag har farit med osanning.
Han går INTE upp i H80 för Bypass opererade i januari. Han tävlar då i H80 med 3 stents (i coronarkärlen) ??
Imponeras av hans superlätta cykel utrustad med 12 delad Shram Red elektrisk trådlös. 10/36 bak.
Vilar i morgon igen för att ladda för längre tur med > 3000höm på söndag. Än så länge är planen soloutbrytning västerut med mycket havsutsikt.

Senast ändrad:
Hej hittade denna tråd om mtb på Gran Canaria?‍♀️?! Vi åker till GC om två veckor och behöver verkligen tips på stigar att cykla på. Har du eller någon annan tips på inte alltför tekniskt svåra stigar att cylka på och vilket område som är bäst att bo i? Vi är tacksamma för alla tips vi kan få.
Södra delen av ön för vädrets skull. Allt regn, och där kan komma mycket regn under vintern, kommer från norr o fastnar i bergen. Jag hade glömt göra den researchen när jag åkte dit och bodde mitt på ön, hade regn nästan hälften av dagarna. Sen, två år senare så cyklade på Teneriffa (förra vintern) o då bodde jag på södra delen av ön och fick noll regn.
Allt annat kan du läsa om här: https://alexanderlapajne.blogspot.com/2021/01/mountain-biking-on-gran-canaria-in.html

Var nere med mtb och det blev en del transportsträckor på asfalt men också fina stigar/grusvägar
utgick från maspalomas

bifogar några strava länkar och filmer hoppas det kan vara till någon hjälp/inspiration

Södra delen av ön för vädrets skull. Allt regn, och där kan komma mycket regn under vintern, kommer från norr o fastnar i bergen. Jag hade glömt göra den researchen när jag åkte dit och bodde mitt på ön, hade regn nästan hälften av dagarna. Sen, två år senare så cyklade på Teneriffa (förra vintern) o då bodde jag på södra delen av ön och fick noll regn.
Allt annat kan du läsa om här: https://alexanderlapajne.blogspot.com/2021/01/mountain-biking-on-gran-canaria-in.html
Tack för bra tips! Vi har bokat de första två nätterna i norra delen men siktar nog på södra delen resten av vecka.

Var nere med mtb och det blev en del transportsträckor på asfalt men också fina stigar/grusvägar
utgick från maspalomas

bifogar några strava länkar och filmer hoppas det kan vara till någon hjälp/inspiration
Tack för bra tips på olika vägar?

Hm, i sina villkor säger de ju sedan ett par år tillbaka att cykel är undantagen i otursmomentet..?
Jag skulle både dubbel- och trippelkolla det där, vad kundtjänst sagt väger lätt mot villkoren när det väl händer nåt.

Hm, i sina villkor säger de ju sedan ett par år tillbaka att cykel är undantagen i otursmomentet..?
Jag skulle både dubbel- och trippelkolla det där, vad kundtjänst sagt väger lätt mot villkoren när det väl händer nåt.
Vanlig cykeldrulle gäller inte, oklart med hyrcykel.
Efter min klotning i somras så fick jag ramen lagad och även sadeln där railsen gått sönder.
Skrap på reglage mm får jag leva med.

Folksams drulle hade ersatt allt som blivit det minsta repat, stor skillnad.

Visa bilaga 664160
Tauropass avklarat
Nu nedför Testbacken o sedan Aldea.
FB22CFCE-C3E1-4DCF-AA84-140337FE8B8F.jpeg
90km och >2000m tog idag hela 5 h
Bara druckit knapp flaska. Åt pizza igår o bra frukost i morse. 119F5444-2B1E-4E8B-8BEC-5E17B9428903.jpeg
Nu ska det bli fint m banan, Spar-Cola, baguette m ost o mycket marmelad. Slinker nog ner även en 200 chokladkaka också.
Får räcka med solbilder för idag ??

Tillbaka
Topp