Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

hithit sa:
Tänkte ha en golf eller liknande som hyrbil under vistelsen, Men eftersom väskan inte passar en i min Saab 93 kombi så gäller det ju att komma förberedd. Avis har ju inte många bilar som man får in en väska i för under 3-4k i veckan.

Hade tänkt på taxi men känns lite konstigt och onödigt dyrt om resten av familjen tar en hyrbil :O
Men funkar det att ha med på lokaltrafiken så är det ju bra, torde inte man fick det.

Kolla upp Pluscar , har bilarna på flygplatsen men inte så flashigt .
Inga tillkommande avgifter och mkt trevliga .

1 vecka , slutet mars , måndag till måndag
Screenshot_20190307-204617_Chrome.jpg

M

Senast ändrad:
Jag bokar en liten buss. Får säkert plats minst 5 cyklar och fler än 5 personer. Kostar 45 euro och då står han med en namnskylt och väntar. Han är bofast med ett litet företag på ön så det känns som pengarna hamnar på rätt ställe.

Miss Lycka 2.0 sa:
hithit sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Skaffa en mjuk cykelväska så får den plats.
tack! och sen kan man hyra en bike när kolfiber plasten ligger i smulor...
Har du fått många cyklar skadade vid flygresor?
Jag känner några som har haft hårdskalsväskor och fått sina cyklar skadade.

Jag känner en som har haft hårdskalsväska och fått bakfälgen repad.
Han vet dock inte hur .

Manurhin2 sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
hithit sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Jag känner en som har haft hårdskalsväska och fått bakfälgen repad.
Han vet dock inte hur .

Jag känner oxå en som fått fälgen repad.

Och brorsans körde dom över med ett fordon på flygplatsen så väskan paja men cykel klarade sig.

Miss Lycka 2.0 sa:
hithit sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Kör titan. Det håller.

Edit; en mjuk väska med ställ typ Scicon håller ordning på ram och gafflar ;-)

Senast ändrad:
Man måst väl ändå bara gilla Spanjorer. Bussbolaget Global (får åtminstone mig att tänka att de är globala och tänker utanför den spanska latinamerikanska världsbilden); På deras engelskspråkiga webbsida står det det vanliga med regler och kostnader och hej och hå, samt kontakta oss. Då jag läst om max 40*40*20 cm på deras sida, så tänker jag att det är ju ändå värt att fråga om det är okey att ta med cykelväskan.

Tyvärr är inte mina googleninjaskills tillräckliga för att få fram ett normalt svar.....

"Is it okey to bring a cycle on bus from airport to Faro Maspalomas? if it packed in a big cyclebag?"

Buenos días, la bicicleta si puede ir en la bodegas del bus siempre que la misma no moleste al resto de maletas de los usuarios siendo usted el responsable del pago de de la rotura de alguna de las pertenencia de algún otro usuario.

Un saludo

ja... samt att du ansvarig för om du har sönder något.... Google Translate funkar bra:

"Good morning, the bicycle if you can go in the bus booths as long as it does not bother the rest of the users' suitcases being you responsible for the payment of the breakage of some of the belongings of another user."

hithit sa:
Hur transporterar man cykelväskan från flygplats till Maspalomas enklast och billigast?
Vi anlitar www.hoppa.com.
Är du ensam kostar din sittplats 62 kr enkel väg inkl vanligt bagage fr flyg till Maspalomas
Cykel 165 kr
Detta är deras billigaste tur som kan ta upp till 2h. Stannar på många ställen. Billigt sätt att se slumpvis utvalda turistgetton.

Kommer tillbringa två veckor på GC mellan den 16e och 30e Mars . Första gången på ön, fler som är på plats och vill ha sällskap?

Utgår ifrån Maspalomas.

Slut på semestern ? o på väg tillbaka idag. Skicka PM så hittar vi på ngt som passar oss båda. Lutar åt att det kan bli en grupp svensktalande när du är nere.

afotose sa:
Jag kommer vara på GC från 22 till 28e Mars, så jag hänger gärna med på någon lite längre tur om någon sådan kommer gå av stapeln.
?längre tur?
Hur lågt tänker du dig i km o timmar?
Tänker på några längre jag skulle vilja göra om.
Även en riktigt lång jag ännu bara fantiserat om. Lätt packning. Maspalomas, Agaete o färjan till Teneriffa och lämpligt boende dag ett där man lämnar packningen Dag två upp på Tejde så långt tiden medger. Dag tre färjan tillbaka.

Paul D sa:
afotose sa:
Jag kommer vara på GC från 22 till 28e Mars, så jag hänger gärna med på någon lite längre tur om någon sådan kommer gå av stapeln.
?längre tur?
Även en riktigt lång jag ännu bara fantiserat om. Lätt packning. Maspalomas, Agaete o färjan till Teneriffa och lämpligt boende dag ett där man lämnar packningen Dag två upp på Tejde så långt tiden medger. Dag tre färjan tillbaka.
Jag hade skarvat på med en dag på Anagahalvön. Grönt och fint och med en växtlighet som (jag tror) man inte hittar på GC. Och det finns en hel del fina backar.

Hej! Hade velat kört följande rutt bl.a.

Puerto Mogan -> Mogan -> San Nicolas -> Carrizal de Tejeda (VOTT antar jag..?) -> Ayacata -> Pico > nån bra väg ner till kusten igen.

Detta bör väl bli ungefär 150km och **** höjdmeter.

Paul D sa:
afotose sa:
?längre tur?

Manurhin2 sa:
hithit sa:
Tänkte ha en golf eller liknande som hyrbil under vistelsen, Men eftersom väskan inte passar en i min Saab 93 kombi så gäller det ju att komma förberedd. Avis har ju inte många bilar som man får in en väska i för under 3-4k i veckan.

Hade tänkt på taxi men känns lite konstigt och onödigt dyrt om resten av familjen tar en hyrbil :O
Men funkar det att ha med på lokaltrafiken så är det ju bra, torde inte man fick det.

Kolla upp Pluscar , har bilarna på flygplatsen men inte så flashigt .
Inga tillkommande avgifter och mkt trevliga .

1 vecka , slutet mars , måndag till måndag

M

Visade sig delvis vara ljug , räkna med ( minst) 200€ i fortkörning åsså ?

Körde en variant på FM Gran Canyon tur aka dammrundan idag . Upp via Barranco de los Vicentes och sedan höger på GC-602 Gör turen lite mer ”offroad” . Det utlovades moln idag men dom försvan.

Bilagor

• 7EB7DD90-1E33-4408-A0BF-ABDF52181F0C.jpeg
    7EB7DD90-1E33-4408-A0BF-ABDF52181F0C.jpeg
    678.7 KB · Besök: 163
  • FB91D889-0054-442F-B37B-2150CBFD00A1.jpeg
    FB91D889-0054-442F-B37B-2150CBFD00A1.jpeg
    267.1 KB · Besök: 150
  • 6D97CAB9-26DC-43E4-8A61-46BEBC68A282.jpeg
    6D97CAB9-26DC-43E4-8A61-46BEBC68A282.jpeg
    185.2 KB · Besök: 164
  • B65C1985-823B-4C0F-B2F6-7C47522028BC.jpeg
    B65C1985-823B-4C0F-B2F6-7C47522028BC.jpeg
    189 KB · Besök: 166
  • 955253F9-69F2-4E17-AF52-56496597F0CC.jpeg
    955253F9-69F2-4E17-AF52-56496597F0CC.jpeg
    618.3 KB · Besök: 166
afotose sa:

Puerto Mogan -> Mogan -> San Nicolas -> Carrizal de Tejeda (VOTT antar jag..?) -> Ayacata -> Pico > nån bra väg ner till kusten igen.
här en schysst rutt jag såg häromdagen, 200 km.

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    36.2 KB · Besök: 158
Mkjobb sa:
Körde en variant på FM Gran Canyon tur aka dammrundan idag . Upp via Barranco de los Vicentes och sedan höger på GC-602 Gör turen lite mer ”offroad” . Det utlovades moln idag men dom försvan.
Så grymt!! Inte alls avis :) fina stigar du hittade där. Andra fotot är ju en intressant väg upp på toppen där också. Man kanske skulle hyra MTB nästa gång där.

Gissar på mellan 3 o 4000 höm.
Pga raset efter Tauritio mot Pd Mogan så måste jag som bor i Maspalomas göra Soriaklätringen för att komma till Nicolas. Bor man i P d Mogan avslutar man med Soria.
Troligen är du både mycket yngre o starkare än mig o då kan det bli tufft för mig. Distansen o höjdmetrarna fixar jag om tempot är rätt. Tidig start.
Ayacata - Pico tur o retur blir ca 22 km extra. Vill ogärna åka ner från Pico via GC130 o GC 120. Bara brant o dålig beläggning. I alla fall senast jag åkte den vägen.
Från Ayacata rekommenderar jag San Bartolome - St Lucia o kustvägen hem. Riskerar bli 180km
Var kommer du bo?
afotose sa:

Detta bör väl bli ungefär 150km och **** höjdmeter.

Paul D sa:
afotose sa:
?längre tur?

Jag har innan tagit båten till Puerto Mogan, det fungerar fint.

Jag har inget speciellt krav på tempo, mest ute efter timmarna.

Jag kommer bo i Puerto Rico :-)

Paul D sa:
Pga raset efter Tauritio mot Pd Mogan så måste jag som bor i Maspalomas göra Soriaklätringen för att komma till Nicolas. Bor man i P d Mogan avslutar man med Soria.
Troligen är du både mycket yngre o starkare än mig o då kan det bli tufft för mig. Distansen o höjdmetrarna fixar jag om tempot är rätt. Tidig start.
Ayacata - Pico tur o retur blir ca 22 km extra. Vill ogärna åka ner från Pico via GC130 o GC 120. Bara brant o dålig beläggning. I alla fall senast jag åkte den vägen.
Från Ayacata rekommenderar jag San Bartolome - St Lucia o kustvägen hem. Riskerar bli 180km
Var kommer du bo?

afotose sa:
Jag har innan tagit båten till Puerto Mogan, det fungerar fint.

Jag har inget speciellt krav på tempo, mest ute efter timmarna.

Jag kommer bo i Puerto Rico :-)

Paul D sa:
Var kommer du bo?
Låter bra!!
Hur ofta o hur tidigt går båten t PdMogan?
Om det inte regnar o vi är friska föreslår jag 23/3 för turen du skisserat. Jag kommer då till Puerto Rico typ 8:00 om du hunnit få frukost då.
Så siktar jag på Teneriffa o Teijde 25,26 o 27. ?

Sambal Oelek sa:
Mkjobb sa:
Så grymt!! Inte alls avis :) fina stigar du hittade där. Andra fotot är ju en intressant väg upp på toppen där också. Man kanske skulle hyra MTB nästa gång där.
Ja det funkar , ett problem är att det är svårt att hinna längre sträckor innan man måste vända så det blir ofta delvis gamla vägar i repris. Men om man är här en vecka så kan man köra olika varje dag .

Bilagor

• 4D47EA12-E245-4636-AB99-77A9AC66A119.jpeg
    4D47EA12-E245-4636-AB99-77A9AC66A119.jpeg
    426.2 KB · Besök: 166
Tchmil sa:
Kommer tillbringa två veckor på GC mellan den 16e och 30e Mars . Första gången på ön, fler som är på plats och vill ha sällskap?

Utgår ifrån Maspalomas.

På väg ner precis nu för en vecka i Maspalomas. Racer finns med i bagaget, frågan är bara hur mycket cykeltid jag kommer att lyckas förhandla till mig.

Blir förmodligen mest korta och hårda pass för mig under veckan.

pero02 sa:
Tchmil sa:

Utgår ifrån Maspalomas.

På väg ner precis nu för en vecka i Maspalomas. Racer finns med i bagaget, frågan är bara hur mycket cykeltid jag kommer att lyckas förhandla till mig.

Blir förmodligen mest korta och hårda pass för mig under veckan.
Om ok för dig så informera här eller PMa dina planer så ser vi om vi kan få till ngt som passar oss båda. Hårt efter GC500 kan ju inom vissa gränser funka skapligt om jag får ligga på hjul? Långa stigningar blir tuffare om du är ett anorektiskt wattmonster??. Vill gärna köra hårt ibland för att bli starkare. Hörs hoppas jag.

Tråkigt! Det där hotellet ligger ” låg” precis norr om Fataga , var där i våras och bada. Jag antar att det är rätt bränt upp backarna bakom vid GC-60

Om man får ändra sig så köper jag numer läget eftersom det trillat ner att bilden nog är tagen från Picon .
Innebär också att delar av mitt tidigare inlägg stämmer väl .

Uppe i berget bakom San Agustin idag. Försökte komma till en stig som går ner till GC-60 vid utsiktsplattsen men jag fick ge upp.

Bilagor

• 70139461-1AE3-495C-AB90-FDE8B16725A5.jpeg
    70139461-1AE3-495C-AB90-FDE8B16725A5.jpeg
    162.3 KB · Besök: 168
Teneriffa fråga:
Vill ha goda råd om vägval från Los Cristianos (sydväst på ön) upp mot Teijde?
Finns troligen beskrivet tidigare i denna omfattande tråd men vet inte hur man snabbt hittar.
Gärna vägnummer.
Vill även veta om det är mycket bättre att starta från annat ställe än Los Cristianos?
Bästa vore om någon är på Teneriffa ungefär 25-29/3 o handgripligt vill visa mig. Siktar på en heldag för bestigningen.

Från Los Cristianos är det lätt att hitta , bara rakt upp , tror till och med att det var skyltat .
Du kommer inte att få ihop en heldag om du bara cyklar närmaste vägen upp och tillbaka .
Enligt (tror jag ) Göran S och usxxx så ska det gå att cykla efter sydvästkusten , i så fall kan du ta vägen mot Santiago ner och ta dig tillbaka till start .
Lokalbefolkningen på mitt hotell i Santiago så att det inte var möjligt så jag tog ( tyvärr) taxi till Los Cristianos för att ha bestigit Teideplatån från bägge hållen .

Nedan ser du min tur från Los Cristianoshållet .
Syns väl värt höjdskräcken slog till på hemvägen också och jag fick ta en timmes omväg .

Screenshot_20190319-125108_Connect.jpg

Tillbaka
Topp